Masterbike 2006

#Olsson# skrev:
2185996 Äsch, det är inte så svårt. Ett antal förare från olika tidningar kör olika MC-modeller men med samma däcktyp runt en RR-bana. I samband med det tas varvtider för de olika förarna/MC-modellerna. I slutet sammanställs tiderna och en segrare (den med bästa tiderna) sorteras ut.
Haha, du måste skämta! Testerna må ha hög reliabilitet men validiteten är bra nära noll - testerna, så som de publiceras, visar inget vettigt.

Ang att de vänder sig till gatåkaren; cyklarna testas inte med originalsetup. Ibland inte ens med originalmotor.

sandstream skrev:
Att Triumph får ha med sin 675 i samma testklass är bara larvigt.
Varför det? Den går ju in i supersport-reglementet och har väl inte högre toppeffekt än de andra. Argumenten mot Kawas extra 36 cc har jag förståelse för men inte protesterna mot Triumph.

Vilket fall som helst får man själv vikta kubik och pris tycker jag. Om MV Agustan är snabbast och kostar 250.000 i någon specialversion så är den inte aktuell för mig men Zlatan hade säkert köpt den.

xyx skrev:
Saken är fortfarande den att med 4 cyl 600cc, 3 cyl 675cc och 2 cyl 750cc får man ungefär samma effekt/vikt i en hoj.
Vilken hoj som vinner sen beror mest på chassi och hur lyckad konstruktionen är.
Må så vara men det känns ändå inte helt rätt.
Jag får grunna på det här ett tag :D

Neutral skrev:
Vilket fall som helst får man själv vikta kubik och pris tycker jag. Om MV Agustan är snabbast och kostar 250.000 i någon specialversion så är den inte aktuell för mig men Zlatan hade säkert köpt den.
Och just därför tycker jag att de ska ta hänsyn till priset också när de väljer vilka hojar som ska vara med.

xyx skrev:
2186847
Saken är fortfarande den att med 4 cyl 600cc, 3 cyl 675cc och 2 cyl 750cc får man ungefär samma effekt/vikt i en hoj.
Vilken hoj som vinner sen beror mest på chassi och hur lyckad konstruktionen är.
Varför ser det inte liknande ut i stora klassen, dvs att 4 cyl = 1000cc, 3 cyl = 1125cc och 2 cyl = 1250cc ?

/N

Bingo skrev:
Ang att de vänder sig till gatåkaren; cyklarna testas inte med originalsetup. Ibland inte ens med originalmotor.
Men var det inte snack om att de skulle hämta hojarna direkt från handlarna i år?

Ska man se krasst på det så borde hojarna testas med allting original för det är ju så en majoritet av ägarna kommer att köra dem, även på bandagar.
Om det då sitter Öhlins-produkter med bättre inställingsmöjligheter på en av deltagarna blir det ju minst sagt orättvist.

Tror aldrig jag läst eller sett något biltest där de före bankörningen fingrat på dämpare eller fjädrar.

sandstream skrev:
2186839 Men Factoryn är ju klart dyrare än den andra modellen RSV 1000 R som ligger mer rätt i pris jämfört med konkurrenterna.
Som någon skrev kunde de ju ha tagit med Yamahas R1 SP isf.

Jag tycker det bäste vore om samtliga hojar är av samma make/model, testade av en och samma förare och gärna på samma klockslag. Först då kan man utläsa något av testet.

#Olsson# skrev:
2186890 Jag tycker det bäste vore om samtliga hojar är av samma make/model, testade av en och samma förare och gärna på samma klockslag. Först då kan man utläsa något av testet.
Ett helt rättvisande test kan man nog aldrig få men man kan ju kanske göra det bättre än vad Bike gör.

sandstream skrev:
2186881 Men var det inte snack om att de skulle hämta hojarna direkt från handlarna i år?
Jaha, ja då kanske testet inte är fullt lika sopigt som tidigare. Sopigt ändå.

sandstream skrev:
2186891 Ett helt rättvisande test kan man nog aldrig få men man kan ju kanske göra det bättre än vad Bike gör.
Nä, du skojar :rofl Frågan är om man kan göra det sämre än Bike & co gör.

sandstream skrev:
Och just därför tycker jag att de ska ta hänsyn till priset också när de väljer vilka hojar som ska vara med.
Men hur lika ska priset vara då? Om det skiljer 5.000 mellan en Honda och en Yamaha ska den dyrare inte få vara med då eller ska den få något handikapp? Hur mycket är varje tusenlapp värt i tid på bana?

Nej, bättre bara att ange priset och låta läsarna avgöra vad de har råd med, knappast svårt.

Kul hade dock varit om de hade haft med fler varianter när det finns sådana. I fjol fick ju Ducati ha med sin 999S som kostar nästan 200.000 och den förlorade i alla fall finalen. Jag hade gärna sett skillnaden mellan 999, 999S och 999R (som kostar 300.000 om jag inte har fel). Hur mycket får man för pengarna egentligen? Men det ska inte vara med i slutbedömningen, då blir det subjektivt igen utan bara redovisas som fakta.

isse skrev:
2186876 Varför ser det inte liknande ut i stora klassen, dvs att 4 cyl = 1000cc, 3 cyl = 1125cc och 2 cyl = 1250cc ?

/N

Var det väl, 4 cyl = 750 cc och 2 cyl = 1000 cc med samma (höga) trimningsgrad.

Sen några år får ju även 4 cyl 1000 cc vara med men de får väl inte trimmas på lika många områden (sen slår de likförbannat ut åtminstone högtrimmade 4cyl 750cc)

Bingo skrev:
2186854 Haha, du måste skämta!

Skämta? Näe, jag försökte mig på en kortfattad sammanfattning av hur testet i huvuddrag genomförs. Det var iofs fel och som XYZ påpekade nedan. Om det är andra fel så let me know. Hur man skall tolka det har jag ännu mindre aning om.

xyx skrev:
2186208 Baseras inte uteslutande på tiderna (som går att läsa i PDFen i ursprungsinlägget):

Citat:
The test is split into three categories - Supersport, Superbike and Maxisport, and magazines from 17 countries around the globe send their fastest riders to test each bike. Every rider does three flying laps on each bike, of which their fastest lap is recorded. The score for each bike is then based upon a combination of the average fastest lap time, the bike each rider scored their fastest lap time on and a comprehensive survey based on each bike.

sandstream skrev:
2186483
Ska man testa 600:or mot varandra så ska det väl vara 600:or och inte 675:or?
...klipp...
I mellanklassen ska R750 slåss med hojar som har nästan 1000 kubik bara för att de har valt en annan motortyp.
Då hade det väl varit bättre att köra en twin-klass med 1000 kubikare.
...klipp...
Som sagt, jag har lite svårt att se logiken i hur de delar upp hojarna.
De har ju faktiskt inte kallat klassen för 600-klassen. Supersport kallar de den och där ingår 675cc för 3 cylindrigt i många länder.

Vem bestämmer att man ska utgå från kubiken när man klassindelar motorcyklar? Varför inte antalet cylindrar, total insugsarea, vikt, pris, storlek på hjul eller vad fan som helst.

Fler cylindrar brukar oftast medge högre effektuttag så det är väl en bra parameter att ta med. Då har de fått med två paramaterar vid klassindelningen, cc och antal cylindrar. Pris kanske skulle varit bra att ha med också.

Du ser inte logiken för att du är endimensionell och bara ser kubik-parametern.

sandstream skrev:
2186839 Men Factoryn är ju klart dyrare än den andra modellen RSV 1000 R som ligger mer rätt i pris jämfört med konkurrenterna.
Som någon skrev kunde de ju ha tagit med Yamahas R1 SP isf.

Samtidigt ligger Factoryn helt i pris med Ducce 999an även utan att den utrustas med extragodis (eh, S eller R eller vad nu den specialaren heter).

Svårt att få rättvist, kanske borde köra klasser efter pris istället....

isse skrev:
2186876 Varför ser det inte liknande ut i stora klassen, dvs att 4 cyl = 1000cc, 3 cyl = 1125cc och 2 cyl = 1250cc ?

/N

Det var 750cc 4cyl, 900 cc 3cyl och 1000cc 2cyl i SBK fram tills 2002 eller 2003.
Nu är det dock snack om att höja 2 cyl till 1200cc igen...

Känns som en rätt oviktigt diskussion, man vet ju ungefär i vilken storleksklass man vill ha sin hoj. Sen är det ju inte så att man låter bli att köpa t.ex. en ZX6R för att den "fuskar" gentemot supersportreglementet om man ska köra gata.

Neutral skrev:
2186906 Bike är säkert intresserad av din input och jag också. :)
Bike skiter i vilket. De är bara intresserade av att göra ett billigt skittest och ge det sken av objektivitet. Dig återkommer jag till.

En annan grej som är mycket orättvist är att vissa hojar har så mycket effekt. De borde absolut inte få vara med. :mad:

Föresten, är inte Gixer ganska lätt. Var är straffvikterna? Märkligt !!!!

#Olsson# skrev:
2186907 Skämta? Näe, jag försökte mig på en kortfattad sammanfattning av hur testet i huvuddrag genomförs. Det var iofs fel och som XYZ påpekade nedan. Om det är andra fel så let me know. Hur man skall tolka det har jag ännu mindre aning om.
Frågan du svarade på gällde nog mer testets validitet än hur det genomförs. Fast jag kan ha fel.

Bingo skrev:
2186918 Bike skiter i vilket. De är bara intresserade av att göra ett billigt skittest och ge det sken av objektivitet. Dig återkommer jag till.
Testet som sådant torde vara ett av de dyrare, massor av hojar på GP-bana, att Bike överhuvudtaget har råd att vara med är väl just för att man delar med typ 15 andra hojtidningar. Tycker Bike får onödigt mycket kritik, kanske p g a andra problem med Bike men detta är ju faktiskt inte bara Bikes test.

Vilket test är mer objektivt? Det är ju just det ett test där bara bantider räknas blir. Att någon nisse i England tycker att en hoj är bra att skjutsa på eller har bra ägandekostnader är ju helt irrelevant för mig. Sporthojar är gjorda för att gå fort. PunGt. :)

Kommer ihåg för två år sedan att du var väldigt intresserad av Masterbike-resultatet och helt övertygad att din Gixxer 750 skulle vinna. När så inte blev så har du kritiserat testet sedan dess så ofta du har fått chansen.

Last edited:
Bingo skrev:

Såvida de inte ljuger (vilket de kanske gör, det kan jag inte svara på...) så är cyklarna KÖPTA hos handlare och inga demohojar från tillverkarna.
Däcken är enhetsdäck, i det här fallet Dunlop Qualifiers, det ska vara enda modifikationen.
Det är en poäng som framhålls.

Jag har aldrig läst Bike Sveriges presentation av Masterbike, utan den tyska.

Tester verkar rätt vettigt om man vill jämföra hur bra dessa gatcyklar funkar på bana och för sportig körning. Sen är de lika lite som alla andra test något defintivt svar på vad som är "bäst". Det bestämmer du själv.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back