Morakniv lätt åtkomlig från förarplatsen, varningstriangel, spade, yxa, bogserlina, startkablar i skuffen.
Rejäla vinterkläder och en filt i baksätet, värmereflekterande mylarfilt i handskfacket, samt ett "nödljus" med tre vekar som ska kunna hålla temperaturen över nollan i en bil som står i -30
(vi provade ett i en liten Micra, när rutorna var isfria så var 2/3 delar av ljuset kvar)
Men framförallt, mobiltelefon och laddare, samt visakort.
Jag fick hjälpa ett gäng tyskar en vinter som hade fått problem med husbilen, det var -38 ute och förmodligen hade dom tysk diesel i tanken, bilen gick på två cylindrar, luckligtvis hade dom ju all packning i bilen och gasolvärmaren i gång så dom frös inte.
Efter att ha maskerat kylaren så att det blev varmt i motorrummet och slagit i en liter t-röd hostade den igång på alla cylindrar så att jag kunde escortera dom till macken, där dom tankade fullt med vinterdiesel, kollade glykolen (tålde -13) och hjälpte dom att tappa ur så att dom kunde fylla på glykol så att dom klarade sig.
Sedan åkte vi vidare dit vi skulle, vi mötte inga fler bilar på 10 mil, så hade inte vi stannat för tyskarna hade dom kanske blivit kvar där.
Deras tyska mobiltelefonoperatör hade roamingavtal med telenor eller något som inte hade funkat efter Umeå
