Masskrock på E6 - hur pass förberedda är ni?

Får väl vara lite icke-svensk o gå över till "grannen" om de krisar :D
 
Man ska inte förakta fördelen med att ha ett Primus i bagaget
Stena-Stove-342001-2010_400x400.jpg
 
Om det nu inte är mer än ett par minusgrader klarar jag mig rätt bra med vinterjackan, handskarna, mössan och vinterkängorna. Tricket är väl att ta en promenad emellanåt för att få fart på kroppen.
Annars så brukar jag ha ett par filtar, en snöskyffel, en låda sand, en bräda, en verktygslåda, långfillingar, tumvantar, spritkök och lite måltidsersättningar i bilen året runt.
Jag har det väl mest för att sålänge man är förberedd så händer inget. ;)
 
E6? Var väl E4?

När jag kör längre sträckor vintertid så är det nästan enbart för att åka snowboard eller köra skoter.
Med den utrustningen man har med sig skulle man nog varken frysa eller svälta ihjäl.
 
Man överlever om man har vinterkläder på sig.. Därimot har de flesta varken bältesskärare, brandsläckare, rutknackare eller första-hjälpen-kit i bilen - Det kan vara skillnaden mellan liv och död!
 
E6? Var väl E4?

Fick hjärnsläpp när jag skrev inlägget. Ska givetvis vara E4 :tummenupp

Man överlever om man har vinterkläder på sig.. Därimot har de flesta varken bältesskärare, brandsläckare, rutknackare eller första-hjälpen-kit i bilen - Det kan vara skillnaden mellan liv och död!

Vinterkläder - Check
Första hjälpen kit - Check
Bältesskärare & glaskorssare - Victorinox RescueTool?

http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=3210

Var ni o tränade? Ätit redan?

Vi har talats vid precis :tummenupp
 
Jag är alltid utrustad med ett extra par sockerplast! :tummenupp
 
Själv har jag brandsläckare, 1a-hjälpen-kit och ett pistolfack i bilen som at fyllt med denna:

50bmgtripleactionhold.jpg


Fixar man inte det med den så SKA man dö.
 
Morakniv lätt åtkomlig från förarplatsen, varningstriangel, spade, yxa, bogserlina, startkablar i skuffen.

Rejäla vinterkläder och en filt i baksätet, värmereflekterande mylarfilt i handskfacket, samt ett "nödljus" med tre vekar som ska kunna hålla temperaturen över nollan i en bil som står i -30
(vi provade ett i en liten Micra, när rutorna var isfria så var 2/3 delar av ljuset kvar)

Men framförallt, mobiltelefon och laddare, samt visakort.

Jag fick hjälpa ett gäng tyskar en vinter som hade fått problem med husbilen, det var -38 ute och förmodligen hade dom tysk diesel i tanken, bilen gick på två cylindrar, luckligtvis hade dom ju all packning i bilen och gasolvärmaren i gång så dom frös inte.

Efter att ha maskerat kylaren så att det blev varmt i motorrummet och slagit i en liter t-röd hostade den igång på alla cylindrar så att jag kunde escortera dom till macken, där dom tankade fullt med vinterdiesel, kollade glykolen (tålde -13) och hjälpte dom att tappa ur så att dom kunde fylla på glykol så att dom klarade sig.

Sedan åkte vi vidare dit vi skulle, vi mötte inga fler bilar på 10 mil, så hade inte vi stannat för tyskarna hade dom kanske blivit kvar där.

Deras tyska mobiltelefonoperatör hade roamingavtal med telenor eller något som inte hade funkat efter Umeå :huvet
 
Last edited:
Morakniv lätt åtkomlig från förarplatsen, varningstriangel, spade, yxa, bogserlina, startkablar i skuffen.

Rejäla vinterkläder och en filt i baksätet, värmereflekterande mylarfilt i handskfacket, samt ett "nödljus" med tre vekar som ska kunna hålla temperaturen över nollan i en bil som står i -30
(vi provade ett i en liten Micra, när rutorna var isfria så var 2/3 delar av ljuset kvar)

Dö av koldioxidförgiftning istället? :va
 
Dö av koldioxidförgiftning istället? :va

Ja, förvisso kräver ljuset syre och avger koldioxid när det brinner, men eftersom det är tänkt att användas just i bil så förutsätter jag att dom har kollat upp att så inte är fallet.

Det är ju trots allt köpt i USA där man kan stämma folk för allt möjligt.

Förmodligen räknar dom med att en viss mängd friskluft läcker in i en bil.
 
Ja, förvisso kräver ljuset syre och avger koldioxid när det brinner, men eftersom det är tänkt att användas just i bil så förutsätter jag att dom har kollat upp att så inte är fallet.

Det är ju trots allt köpt i USA där man kan stämma folk för allt möjligt.

Förmodligen räknar dom med att en viss mängd friskluft läcker in i en bil.

Okej, trodde det var såntdäringa man viftar med vid olycka :D
 
Försöker ha med mig hjärnan till att börja med..
yxa, gas kök, socker, te påsar, 1,5 liter vatten, godis, en bok, spade, ficklampa, extra kläder, filtar, laddare till tfn handskar mössa osv, (försvarets är fan bäst) lite allsköns räddningsgrejer som bogserlina, startkablar väst mm, första hjälpen kit, lite cash, reservdunk mm
så jag tror inte det kommer gå någon större nöd på mig.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top