Masskrock på E6 - hur pass förberedda är ni?

Försöker ha med mig hjärnan till att börja med..
yxa, gas kök, socker, te påsar, 1,5 liter vatten, godis, en bok, spade, ficklampa, extra kläder, filtar, laddare till tfn handskar mössa osv, (försvarets är fan bäst) lite allsköns räddningsgrejer som bogserlina, startkablar väst mm, första hjälpen kit, lite cash, reservdunk mm
så jag tror inte det kommer gå någon större nöd på mig.

Och det är bara utrustningen för T-banan? :tungan

I vinterbilen har jag kniv, ficklampa, bogserlina, en bogserstropp (för att dra upp bilar), reäla handskar, startbooster (istället för startkablar) och skyffel. Och en reäl låda med säkringar.

Mobilladdare ligger även den alltid i handskfacket, och den kan laddas via startboostern också, trevligt nog.

Vad är det med dagens samhälle? "Vems ansvar är det att vi sitter här ute i skiten?"
Självklart är det folks egna ansvar. Åk inte ut i sådant väder utan att vara förberedda. Lyssna på radion, välj andra vägar om det hänt något.
Jag betalar inte skatt för att myndigheterna ska sondmata folk som fastnat i snövädret när de åkt ut frivilligt.

Startkablar å boserlina klarar jag mig med om Bore dundrar igång. Kniv ligger det nog fan i bilen åxå, om jag tänker efter... Det är så jag klarar mig från Icas parkering. (kniven är om jag skulle handla i Landskrona)

Men så behöver jag aldrig ge mig ut i skitväder heller, å jag tror det är där det värsta skoklämmeriet är. Ytterst få kan väl bli så speciellt överraskade av ett vinteroväder i norden, i 2010 års infosamhälle? Ändå åker folk på kalas i kostym å lågskor på lördagskvällen trots utlovat oväder. Få åker väl till kontoret i skoteroverall åxå.

Tror att väldigt väldigt få, snudd på ingen, vet hur fort en avstängd bil blir utkyld i en 10-15 minus.
Alltså, istället för, eller upptill alla finurliga överlevnadspryttlar som Rambokniv å batteriuppvärmda sockar bör man fråga sig "vad fan ska jag ut å göra?"

Curling har ju blivit större som begrepp än vad sporten nånsin har vart, å jag undrar lite smått om inte det är applicerbart här åxå... "Vafan?? Ska jag behöva sitta i ett dike halva natten som betalt dyra pengar till Assistanceförsäkringen??"

Spade(ofta x2)
Kniv
Bensindunk
Sovsäck
Kudde
Yxa
Starkt rep
Verktygskit
Pannlampa
Edit: Och ett par extra plagg kläder ofc
Edit2: Har ju en brandsläckare under förarsätet också kom jag på.

Jag är van att köra opålitliga bilar i norrlands inland.

Last edited:
Fryser troligtsvis ihjäl en timme efter soppan tar slut men verkar vara ensam om det här.....

Henrik

Äsch, en ganska trivsam död misstänker jag. Jag har startkablar, bogserlina och ett 3-pack med "olycksfackla" men det är inget man överlever på. Däremot så kör jag på vägar som är trafikerade= Jag kan alltid äta av någon annan trafikant, i värsta fall blir jag kannibal.

Äsch, en ganska trivsam död misstänker jag. Jag har startkablar, bogserlina och ett 3-pack med "olycksfackla" men det är inget man överlever på. Däremot så kör jag på vägar som är trafikerade= Jag kan alltid äta av någon annan trafikant, i värsta fall blir jag kannibal.

Annars kan man rånmörda bilisten bredvid som förberett för atombombsattentat, då har man alla grejjor :yoparty

Ge fan i mina skinkor bara! :gnissla

I min bil har jag i bagaget 4-5 spännband, 2 knivar, ett cykelställ, ett gäng märlor och spikar, en papperspåse om det har varit hönsmat i, diverse arbetskläder, sex meter åtta-milimeters nylonrep, två kataloger om arbetskläder, en 15"-kedja till motorsågen.

Känner mig rätt så safe! :rolleyes:

En sak som jag tänkt skaffa till nästa bil är ett långt jävla rep så jag kan få upp bilen ur diket på egen hand om det nu skulle hända. (Vilket har hänt en gång, men då var det bara o knalla bort till närmaste bondlurk och låna en traktor)

Det enda man behöver ha med sig i sin Amazason är Euskefurat i högtalarna...

"O Jag såg ingenting för snön som vräkte när
o hela tiden kom det bara
Mer o Mer o Mer
Ja hela tiden kom det bara mer"

Euskefeurat - Mer o Mer o Mer

Jo, tanken är att man ska klara sig en timme eller två tills nästa bil kommer förbi.

Inte att man ska gå ut i skogen och fälla träd och timmra sig ett hem....

Just den här sträckan av E4 norrut är snart ett minne blott.....!

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Gavleborg/E4-Hudiksvall-motesfri-vag/Aktuellt/

...och det är inte en sekund för tidigt. Hade den som pendlingsväg under 1.5år, på 10mil enkel väg kunde tiderna variera med 45min!
Första snön och Semestertiden var absolut värst.

Kan vi Norrland sen få lite mer tilldelning av pengar så VV kan bygga bort "fattigdomsbeviset" mellan Gävle och Söderhamn också så blir jag mycket glad.

/KentW

i min bil har jag, 4 sommardäck varnigtriangel, 1/4 drickyoghurt jobb tröja, inneskor o gymhandskar!

Den här bilden ser ut att komma från en Resident Evil film..
27s22-blikaos-365__1338977w.jpg

Mobilladdade, nummer till bärgningstjänst som om jag minns rätt tom kommer med en ersättningsbil om det krävs och förnuft nog att inte vistas i trakterna utan mobiltäckning och civilisation.

Men det är ändå en otäck tanke. För några år sen var det en tant som kört av påfarten till E18 mot Sthlm i Enköping. Hon fick sladd och åkte i diket. På grund av megakrondike, rejält snöfall och hård blåst blev bilen snötäckt på minutrar och hennes mobil hade farit runt i smällen så att hon inte hittade den (man kryper inte runt i en bil som lutar i ett dike så bra när man är 70).

Minns jag rätt var det en granne till min mor som la märke till ett ljus ifrån diket, och hade förnuft nog att stanna, backa och dubbelkolla. Vid det laget var batterierna på sista versen och tanten hade sannolikt kommit fram i tö (april) om grannen inte stannat.

Just diken eller rakt-fram-i-skogen så att man inte syns är min största rädsla efter det. Risken finns ju faktiskt att man gör sig illa i en smäll så att man inte kan fixa allt logiskt och "enkelt" för att lösa det själv.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025