Masskrock på E6 - hur pass förberedda är ni?

Vinterkläder - Check
Första hjälpen kit - Check
Bältesskärare & glaskorssare - Victorinox RescueTool?

http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=3210

Verkar vettig!

Om en bil hamnar i vatten så har man inte speciellt lång tid på sig att öppna dörr eller fönster. Bilen sjunker med framänden först, och när vattnet nått sidorutorna så går inte bildörren av öppna, och när vattnet täcker halva sidorutan så går de inte att veva ner vare sig man har mekanisk eller elektrisk manövrering (pga tryckskillnaden). Man måste vänta tills hela bilen är vattenfylld innan man kan utrymma den.. I en sådan situation kan man inte hålla andan speciellt länge. Man är ganska körd alltså :död

Last edited:
Verkar vettig!

Om en bil hamnar i vatten så har man inte speciellt lång tid på sig att öppna dörr eller fönster. Bilen sjunker med framänden först, och när vattnet nått sidorutorna så går inte bildörren av öppna, och när vattnet täcker halva sidorutan så går de inte att veva ner vare sig man har mekanisk eller elektrisk manövrering (pga tryckskillnaden). Man måste vänta tills hela bilen är vattenfylld innan man kan utrymma den.. I en sådan situation kan man inte hålla andan speciellt länge. Man är ganska körd alltså :död

Automatkörnare!

Mycket bättre än ruthammare!

I rallybilar krävs det ju att man har ruthammare och bältesavskärare, jag har provat ett flertal på skrotbilar och dom flesta har för liten massa speciellt om det är något dämpande (en handske, blötsnö eller vatten) som trycker på på utsidan.

Kör man sedan någon av dom värre klasserna så krävs det ju att man har splitterskyddsfilm på insidan rutorna.

Jag har funnit att automatkörnaren gör jobbet oavsett!

Automatkörnare!

Mycket bättre än ruthammare!

I rallybilar krävs det ju att man har ruthammare och bältesavskärare, jag har provat ett flertal på skrotbilar och dom flesta har för liten massa speciellt om det är något dämpande (en handske, blötsnö eller vatten) som trycker på på utsidan.

Kör man sedan någon av dom värre klasserna så krävs det ju att man har splitterskyddsfilm på insidan rutorna.

Jag har funnit att automatkörnaren gör jobbet oavsett!

De funkar bra!

Jag har dock provat ruthammare både på land och i vattensänkt ruta och den har fyllt sin funktion trots att man använder väldigt lite kraft

De är även bra att ha om man sitter i en bil som börjar brinna. Det krävs ju inte speciellt mycket kraft för att dörrarna inte ska gå att öppna

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025