Införskaffandet: Köpte en Ducati förra våren av 2002-års modell, den införskaffades inte hos handlare utan privat.
Hur används den : På semester (åkte till tex till Venedig i somras) till jobbet, på favoritvägen, på bana, använder den till allt när jag är sugen på att åka mc och vädret är rätt.
Kvalité: Inga som helst synpunkter på att den skulle vara sämre än någon annan mc jag ägt (av totalt 4-5st jag ägt och som då varit japs och en engelsman). Möjligen att servicen är några kronor dyrare när man ställer ventiler och sånt men inget jag chockas över.
Verkstad: Trevligt bemötande på Ducce Sthlm, har alltid fått bra hjälp där.
Varför Ducati?
Varför inte? Ärligt talat, jag tror alla innerst inne vill eller är nyfiken på att äga en Ducce. Jag har alltid trånat och spetsat öronen lite extra när man fått höra det fina och speciella ljudet som gett mig ståpäls.
Den har en själ och är annorlunda nån annan mc jag ägt (svårt att förklara). I mitt fall tycker jag den har mer personlighet och kräver lite mer av föraren än tex dom två Honda CBR jag ägt, huruvida det är bra eller dåligt får man väl tolka inviduellt. Ett fantastiskt chassi, fina bromsar och en skön motorkaraktär. Sen kunde jag förvisso valt vilken twin som helst, jag kikade på andra hojar också men nu hade jag siktet inställt på en Ducati jag trånat på i några år.
Många får det att låta som Ducati är en religion. I grund och botten är det "bara" en mc som vilken som helst, det är upp till var och en att välja vilken man vill.
På köpet med Ducati får man en fin sammahållning (SDK), fina bandagar och man slipper troligen parkera brevid samma hoj man själv kör om man är ute och kör. Ett fantastiskt ljud och en hoj med massor av körglädje (som många andra).
Jag har dock sett ljuset i Ducati nu och tror jag är lite "fast". Lika så en vän till mig som köpte en 748R och som också ägt lite annat innan verkar ha sett samma ljus. Sen är jag absolut öppen för att köra en Honda, Yamaha eller what ever i framtiden om det skulle vara så.
Det är inte hojen som är det viktigaste, det är att man kör som är det viktiga oavsett om det är en Ural, Norton, Triumph, Ural, Suzuki, Ducati eller annat man sitter på så kommer jag alltid ha lika kul på mina två hjul.
Sen kan man köpa en mc som är billigare, ger mer effekt, väger mindre och allt det där men det är inte det viktigaste för mig i val av hoj. Vem fan bryr sig om det egentligen, jag kanske börjar bli gammal och klok. Det är inte det som hojåka handlar om, att ha senaste hottaste hojen och kunna gasa upp den på slangen eller komma upp i 220km/h under 10 sek

- inte i mitt fall iaf. Köp då en R1, Gixxer-k5, eller annat, dom kunderna kommer aldrig köpa en Ducati om den är dyrare, ger sämre motorprestanda och är italiensk.