Marknadsundersökning - Ducati

Vapor skrev:
Så anledningen för mig att INTE välja ducati är alltså; pris, numera designen och att jappsare är av bättre
kvalité (tycker jag alltså)

Kan man "tycka" om ett fabrikat har bra eller dålig kvalitet?! :va

Speciellt intressant är det ju, eftersom du aldrig ägt en Duc själv... :rolleyes:

Dessutom, mycket av "det högre" priset får du ju igen pga det häga beg-värdet.. (dock inte allt givetvis..)

Zee skrev:

Speciellt intressant är det ju, eftersom du aldrig ägt en Duc själv... :rolleyes:

Dessutom, mycket av "det högre" priset får du ju igen pga det häga beg-värdet.. (dock inte allt givetvis..)

Det brukar vara så.... men andrahandsvärdet på en R1 är obefintligt.... tro mig jag VET :D

Ducce var feta med designen tidigt på sina hojar, men de nya hojarna är asfula och hade det stått suzuki på dem så hade inte en själ köpt dem.
Jag tycker iofs 998 fortfarande är snygg men de har ingen chans i varken utseende eller prestanda mot någon av de nya japanarna.
Har själv testat 2 olika twinnar både ducati 996 och honda sp1 visst ljudet är asgrymt men det är allt enligt mitt tycke.

Pro:
Glädjen att ha något speciellt
Design
Ljudet

Con:
Prisen på att äga (service)
Stoldforsök
Begränsad effekt jämfört med andra märken
Italiensk kvalité

hellbit skrev:
Jag tycker iofs 998 fortfarande är snygg men de har ingen chans i varken utseende eller prestanda mot någon av de nya japanarna.

Nu är inte jag så insatt i Superbike men när jag kikade på slutresultatet efter 2004 års SB på Eurosport tyckte jag att det såg ut något i stil med:

Team Points

1 James Toseland (GBR) Ducati Fila 336
2 Regis Laconi (FRA) Ducati Fila 327
3 Noriyuki Haga (JPN) Renegade Ducati 299
4 Chris Vermeulen (AUS) Ten Kate Honda 282

En som är så oinsatt som jag skulle kunna få för mig att första, andra och tredjeplats gick till ducceförare men jag kanske fattat helt fel!?

korvgubbe skrev:
En som är så oinsatt som jag skulle kunna få för mig att första, andra och tredjeplats gick till ducceförare men jag kanske fattat helt fel!?
WSBK kallades Ducaticup i folkmun fram tills i år, och inte var det för att de var bäst, utan mest gynnade av reglementet.
Vi får väl se hur ställningen ser ut när 2005 säsongen är slut :)

Ducati gör superläckra hojar. Jag skulle köpt ett monster om den inte var så liten.

Var ute och provkörde en. Då fick jag se reflektionen av mig själv på hojen i ett skyltfönster. Hojen syntes knappt. Jag såg ut som en cirkusclown på en minicykel.

Slutsats: cyklarna skulle vara 30 % större.

Valde Ducati pga. designen, "ovanligheten", ljudet och känslan. Känslan är inte bara körkänslan, utan Ducatikänslan. Ska byta hoj, till en annan Ducati och ser ingen anledning till att byta märke. Ducati Stockholm är jättetrevliga. Bra hjälp får man och dom svarar gärna på mina dumma frågor och funderingar även fast jag aldrig köpt någonting speciellt dyrt där eller kommer köpa en ny hoj där inom en snar framtid.

Kvalitén på Ducati verkar i mitt tycke vara i topp. Min två-ventilare går som en klocka och är mycket pålitlig.

Zee skrev:

Ok, omformulerar mig då. Av vad JAG hört och uppmärksammat så är kvaliten på ducati sämre än vad min egna erfarenhet av t.ex. Yamaha säger. Alltså, "tycker" jag att kvaliten är sämre. Men Det finns säkert dem som har haft en ducati som hållt bättre än honda, yamaha eller annan jappsare.

Jo, det höga priset får man oftast igen när man säljer. Men du får ju inte så mycket hoj för pengarna menar jag. Samma som MV Augusta. Skitsnygg, men skitdyr. Prestandan är ju ungefär samma som vilken jappsare som helst fast den är 50000:- dyrare. Inte vettigt enligt mig. Det är först och främst känslan man är ute efter, sen kommer utseende. Enligt mig. Allt enligt mig och mitt tycke.

Mina två cent kring valet av Ducati...

Införskaffandet: Köpte en Ducati förra våren av 2002-års modell, den införskaffades inte hos handlare utan privat.

Hur används den : På semester (åkte till tex till Venedig i somras) till jobbet, på favoritvägen, på bana, använder den till allt när jag är sugen på att åka mc och vädret är rätt.

Kvalité: Inga som helst synpunkter på att den skulle vara sämre än någon annan mc jag ägt (av totalt 4-5st jag ägt och som då varit japs och en engelsman). Möjligen att servicen är några kronor dyrare när man ställer ventiler och sånt men inget jag chockas över.

Verkstad: Trevligt bemötande på Ducce Sthlm, har alltid fått bra hjälp där.

Varför Ducati?

Varför inte? Ärligt talat, jag tror alla innerst inne vill eller är nyfiken på att äga en Ducce. Jag har alltid trånat och spetsat öronen lite extra när man fått höra det fina och speciella ljudet som gett mig ståpäls.

Den har en själ och är annorlunda nån annan mc jag ägt (svårt att förklara). I mitt fall tycker jag den har mer personlighet och kräver lite mer av föraren än tex dom två Honda CBR jag ägt, huruvida det är bra eller dåligt får man väl tolka inviduellt. Ett fantastiskt chassi, fina bromsar och en skön motorkaraktär. Sen kunde jag förvisso valt vilken twin som helst, jag kikade på andra hojar också men nu hade jag siktet inställt på en Ducati jag trånat på i några år.

Många får det att låta som Ducati är en religion. I grund och botten är det "bara" en mc som vilken som helst, det är upp till var och en att välja vilken man vill.

På köpet med Ducati får man en fin sammahållning (SDK), fina bandagar och man slipper troligen parkera brevid samma hoj man själv kör om man är ute och kör. Ett fantastiskt ljud och en hoj med massor av körglädje (som många andra).

Jag har dock sett ljuset i Ducati nu och tror jag är lite "fast". Lika så en vän till mig som köpte en 748R och som också ägt lite annat innan verkar ha sett samma ljus. Sen är jag absolut öppen för att köra en Honda, Yamaha eller what ever i framtiden om det skulle vara så.

Det är inte hojen som är det viktigaste, det är att man kör som är det viktiga oavsett om det är en Ural, Norton, Triumph, Ural, Suzuki, Ducati eller annat man sitter på så kommer jag alltid ha lika kul på mina två hjul.

Sen kan man köpa en mc som är billigare, ger mer effekt, väger mindre och allt det där men det är inte det viktigaste för mig i val av hoj. Vem fan bryr sig om det egentligen, jag kanske börjar bli gammal och klok. Det är inte det som hojåka handlar om, att ha senaste hottaste hojen och kunna gasa upp den på slangen eller komma upp i 220km/h under 10 sek :näsblod - inte i mitt fall iaf. Köp då en R1, Gixxer-k5, eller annat, dom kunderna kommer aldrig köpa en Ducati om den är dyrare, ger sämre motorprestanda och är italiensk.

Last edited:
Ducce

Snygg design, härligt ljud, fin kurvhoj framförallt på bana. :tummenupp
//Mats

:tummenupp
955i skrev:
Införskaffandet: Köpte en Ducati förra våren av 2002-års modell, den införskaffades inte hos handlare utan privat.

Hur används den : På semester (åkte till tex till Venedig i somras) till jobbet, på favoritvägen, på bana, använder den till allt när jag är sugen på att åka mc och vädret är rätt.

Kvalité: Inga som helst synpunkter på att den skulle vara sämre än någon annan mc jag ägt (av totalt 4-5st jag ägt och som då varit japs och en engelsman). Möjligen att servicen är några kronor dyrare när man ställer ventiler och sånt men inget jag chockas över.

Verkstad: Trevligt bemötande på Ducce Sthlm, har alltid fått bra hjälp där.

Varför Ducati?

Varför inte? Ärligt talat, jag tror alla innerst inne vill eller är nyfiken på att äga en Ducce. Jag har alltid trånat och spetsat öronen lite extra när man fått höra det fina och speciella ljudet som gett mig ståpäls.

Den har en själ och är annorlunda nån annan mc jag ägt (svårt att förklara). I mitt fall tycker jag den har mer personlighet och kräver lite mer av föraren än tex dom två Honda CBR jag ägt, huruvida det är bra eller dåligt får man väl tolka inviduellt. Ett fantastiskt chassi, fina bromsar och en skön motorkaraktär. Sen kunde jag förvisso valt vilken twin som helst, jag kikade på andra hojar också men nu hade jag siktet inställt på en Ducati jag trånat på i några år.

Många får det att låta som Ducati är en religion. I grund och botten är det "bara" en mc som vilken som helst, det är upp till var och en att välja vilken man vill.

På köpet med Ducati får man en fin sammahållning (SDK), fina bandagar och man slipper troligen parkera brevid samma hoj man själv kör om man är ute och kör. Ett fantastiskt ljud och en hoj med massor av körglädje (som många andra).

Jag har dock sett ljuset i Ducati nu och tror jag är lite "fast". Lika så en vän till mig som köpte en 748R och som också ägt lite annat innan verkar ha sett samma ljus. Sen är jag absolut öppen för att köra en Honda, Yamaha eller what ever i framtiden om det skulle vara så.

Det är inte hojen som är det viktigaste, det är att man kör som är det viktiga oavsett om det är en Ural, Norton, Triumph, Ural, Suzuki, Ducati eller annat man sitter på så kommer jag alltid ha lika kul på mina två hjul.

Sen kan man köpa en mc som är billigare, ger mer effekt, väger mindre och allt det där men det är inte det viktigaste för mig i val av hoj. Vem fan bryr sig om det egentligen, jag kanske börjar bli gammal och klok. Det är inte det som hojåka handlar om, att ha senaste hottaste hojen och kunna gasa upp den på slangen eller komma upp i 220km/h under 10 sek :näsblod - inte i mitt fall iaf. Köp då en R1, Gixxer-k5, eller annat, dom kunderna kommer aldrig köpa en Ducati om den är dyrare, ger sämre motorprestanda och är italiensk.

En viktig poäng med Ducce är att det är dyrt att köpa och att äga. Varken kreti eller pleti göre sig besvär.

/Sssss

korvgubbe skrev:
Nu är inte jag så insatt i Superbike men när jag kikade på slutresultatet efter 2004 års SB på Eurosport tyckte jag att det såg ut något i stil med:

Team Points

1 James Toseland (GBR) Ducati Fila 336
2 Regis Laconi (FRA) Ducati Fila 327
3 Noriyuki Haga (JPN) Renegade Ducati 299
4 Chris Vermeulen (AUS) Ten Kate Honda 282

Vadå tror du inte de hojjarna är modofierade. Jag racar när du vill mot en ducce 998.

Det är ofta yngre som inte attraheras av Ducati, kanske för att hastighetsmätaren inte går till trehundra :hihi

hellbit skrev:
Vadå tror du inte de hojjarna är modofierade. Jag racar när du vill mot en ducce 998.

Personligen så har jag aldrig förstått att man måste ha extremt mycket effekt.

En av anledningarna till att jag valde Ducati var körkänsla och stabilt chassi, lagom med effekt, ett brett register och en försäkringspeng som är överkomlig. Visst.. Min ducce kostade MYCKET mer än motsvarande japansk hoj, men jag köpte Duccen eftersom jag älskade design, ljud och framförallt SJÄLEN i hojen.

När jag köper en bil så köper jag alla argument om att den skall vara driftsäker, billig och gärna med så mycket effekt man kan få för pengarna. Jag använder ju iochförsig bilen till att flytta arslet i från punkt A till B.

Duccen är ett entusiast fordon precis som många andra. Därför köper jag de högre inköps & servicepriserna, lägre effekten och kvalitén. Jag åker inte 250 eller 300 på varken motorväg eller bankörningen. Det är känslan genom kurvor och det lugna stabila intryck som chassit ger som jag är ute efter. Att gasa på rakorna överlåter jag till andra.

Så Duccen är säkerligen inte den mest logiska motorcykeln man skall äga, men det är ju hoj oavsett modell om man väljer med hjärnan. Därför fick hjärtat styra och då blev det Ducati.

EDIT: Vad gäller Ducati Stockholm så har jag alltid fått ett bra bemötande och god service. Ibland något långsamma leveranser av vissa delar, men för det mesta går det snabbt. Viss delar av personalen kanske också kan uppfattas som mer kundorienterade än andra.

//Anders
Kontaktman Stockholm
Svenska Ducati Klubben

Last edited:
Har kört hoj sen -85 och min 8:e motorcykel blev en Ducati 750SS eftersom jag varit nyfiken på Ducati ett tag. För mig är det tekniken som lockar: L-twin, tvångsstyrda ventiler, fackverksram, torrkoppling, osv...

Jag har kört allt mellan Husqvarna 125WR till Honda CBX (raka sexan) och SSen är den garanterat roligaste hojen! Bromsar och väghållning är betydligt bättre än på allt annat jag haft, och det i kombination med bottenvridet i motorn gör att man har betydligt skojigare på vägen än med mina andra hojar.

Köpte den begagnad i Tyskland för för snart 4 år sedan. Jag betalade lite drygt halva priset mot motsvarande i Sverige, och hade aldrig köpt Ducati om jag skulle betalt svenska (över)priser. Anledningen att jag valde 750 och inte 900 var helt ekonomisk (inköp och försäkring).

Jag har kört ungefär 1200 mil och inte haft ett enda problem med cykeln. Gör all service själv förutom ventiljustering och den är suveränt lättmekad! Som jämförelse så gjorde jag vinterkonservering tillsammans med en kompis som har en SV650. När jag var klar med vinterpysslet hade han fortfarande inte lossat allt som behövdes för att komma åt tändstiften!

Jag har fått bra bemötade av Ducati Stockholm de gånger jag varit där. Sällan har jag behövt beställa delar utan det mesta brukar finnas i lager.

Med Ducceköpet blev jag också medlem i SDK. Jag har varit med i många märkesklubbar och SDK är den garanterat roligaste! Klubben är en stor anledning för mig att i forsättningen också åka Ducce!

/RedTop

Last edited:
:felämne

sandstream skrev:
Jag har aldrig någonsin skrivit något om kvalitén på Ducati och det borde du veta om du nu håller koll på mina inlägg.
:7peta
Saxat från: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71137&page=2&pp=20
sandstream skrev:
Har nog inget med hjärta och själ att göra, snarare kvalitet på bygget eller avsaknaden av kvalitet
Saxat från: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=65655&page=5&pp=20&highlight=ducati
sandstream skrev:
De kanske ser bra ut, låter bra osv men när det gäller kvalitet och snabbhet borde de skicka över lite folk för att kolla hur japsarna gör

Sorry :krama men jag kunde bara inte låtabli :hihi

Chronic skrev:
Det är ofta yngre som inte attraheras av Ducati, kanske för att hastighetsmätaren inte går till trehundra :hihi

Jag har haft en 750SS, nu har jag köpt en japansk snabbis, inte för att den är snabbare men den är billigare. När jag blir stor och rik(are) ska jag också köpa en ducce. Gissa om man e avis på fassan 999??

Back