1) Själ.
Att en MC skulle ha själ är BS
(ja, det betyder bullshit), givetvis. Att Ducati-piloter säger att deras hojar har en
själ är ren dynga och är ett ytterst klumpigt sätt att uttrycka sig. Det enda det gör är att bygga på de fördomar som finns på Ducati-piloter och piloterna dumförklarar sig själva. Jag förstår (som alla andra också gör) att
själ används som ett metaforiskt uttryck och inte den bokstavliga betydelsen av själ. Men endock, ett ytterst idiotiskt sätt att utrycka sig. IMHO. Låt oss inte överdriva vad ett stycke metallskrot är, ok..
2) Känslan.
Detta kan också klumpifieras
(nytt ord?) om det används felaktigt. Att Duccar har en känsla eller återger en speciell känsla osv är väl att ta i. Duccar är hojar som är roliga att köra pga av deras karaktär. Motorkaraktär, designkaraktär, ljudkaraktär osv osv osv. Möjligtvis att Duccar förmedlar en
annorlunda känsla mot vad jappshojarna gör. So be it. De som gillar den karaktären.. får väl göra det. Låt de/oss köra Duccar isf. Gillar ni japps
känslan så kör japps. Eller vad det nu är. Men pracka inte på andra om att Ducati ger en "speciell" känsla bara för att det står Ducati på tanken.
3) Kvalitet.
Jag är så innerligt trött på erfarna hojåkare som tror sig veta allt om ngt de inte ägt/kört osv. Håll käften om ni inte vet vad ni snackar om. Om ni vill kasta pajer på varandra o jämnföra kukar så kan ni göra det på bike.se. Förstår ni inte att ni omyndigförklarar er själva när ni säger att Duccar har dålig kvalitet? Eller har ni "en kompis som hade en Ducce som bara var skit o gick sönder hela tiden"..?
4) Pris.
Ja, Ducati är dyrare att köpa. MEN! Det håller bättre begvärde, och servicen är inte så överdrivet dyr som man kan tro. Köp en ny gixxer för 130 lök och du har en värdehalvering efter... 3 år? 4? Köp en Duc för 130 och jag lovar att i) har bättre begvärde, ii) bättre totalt skick (efter 3-4 år), iii) håller/har hållit precis lika bra som vilken annan hoj som helst.