Marknadsundersökning - Ducati

Om ni vill ha något annat än medhåll, och få trovärdighet i er undersökning, och kanske klarhet i era frågor, så ska ni nog också fråga dem som tänkt köpa Ducati men avstått om varför dom avstod...

Det finns orsaker till att folk INTE köper ducati, likväl som att det finns orsaker till att välja ducati.

duc916 skrev:
Haha...klockrent, där fick Sandström!
Vill man tolka de inläggen som kritik mot kvalitén så är det okej men jag har inga egna erfarenheter av Ducatis kvalitet, hade jag det så hade det framgått tydligare.

Efter snart 1 år på SH kan jag bara konstatera att många Ducati-ägare verkar känna att de hela tiden måste försvara sitt köp eftersom produkten tydlingen inte klarar av det :(

@Pejo: Ungefär vad jag också menar men det är som att hälla vatten på en gås :död

sandstream skrev:
Efter snart 1 år på SH kan jag bara konstatera att många Ducati-ägare verkar känna att de hela tiden måste försvara sitt köp eftersom produkten tydlingen inte klarar av det :(

Det där är väl ändå lite överdrivet. Hade någon hoppat på R1ans kvalitet eller ZX-10R eller ngn annan sporthoj så hade det blivit ramaskri med en massa försvarsinlägg skulle jag kunna tro :7peta

Chronic skrev:
Det är ofta yngre som inte attraheras av Ducati, kanske för att hastighetsmätaren inte går till trehundra :hihi

Det ironiska är att det är just det den gör. Till och med på en 748. :D

Fy fan va mycke frågor på en gång. Köpte den pg a stilen, V-twin och att jag itne hade råd med en monster 900.
Gillar den för ljudet, utseendet och möjligheten att göra den oändligt personlig.
Är nöjd.

Varför folk köper en ducati:
Givet svar: Design, varumärkesstatusen och V-twin.

Varför folk itne köper en Ducati:
De litar inte på kvaliteen.
De tycker de är för dyra i inköp.
De tror/tycker att de är för dyra att serva.

Och min är import förresten. Inga problem. Alla hojar är ju från samma fabrik från början, eller hur...

Jag påstod inte att du kommenterade kvalitén på Ducati, enbart att du alltid skriver i trådar om Ducati. Var mest nyfiken på varför, om det var för att du hade personlig erfarenhet av märket som du ville dela med dig av eller om du mest ville ironisera å sprida glädje kanske ;)

sandstream skrev:
Jag har aldrig någonsin skrivit något om kvalitén på Ducati och det borde du veta om du nu håller koll på mina inlägg.
Däremot har jag ifrågasatt flosklerna från många Ducatiägare om hjärta, själ och annat svammel (men det behöver vi inte ta här) :)

sandstream skrev:
Vill man tolka de inläggen som kritik mot kvalitén så är det okej men jag har inga egna erfarenheter av Ducatis kvalitet, hade jag det så hade det framgått tydligare.

@Pejo: Ungefär vad jag också menar men det är som att hälla vatten på en gås :död

Oavsett vad du tycker kommer dom som gillar köra ducce att göra det i fortsättningen , så varför argumentera om vad du tycker om deras kvalite`eftersom du inte vet något om det.
De dom försvarar sig mot är diverse infantila människors försök att provocera fram en reaktion pga att dom har en annan hoj en en typisk japansk rad 4.

amullo skrev:
Personligen så har jag aldrig förstått att man måste ha extremt mycket effekt.

En av anledningarna till att jag valde Ducati var körkänsla och stabilt chassi, lagom med effekt, ett brett register och en försäkringspeng som är överkomlig. Visst.. Min ducce kostade MYCKET mer än motsvarande japansk hoj, men jag köpte Duccen eftersom jag älskade design, ljud och framförallt SJÄLEN i hojen.

När jag köper en bil så köper jag alla argument om att den skall vara driftsäker, billig och gärna med så mycket effekt man kan få för pengarna. Jag använder ju iochförsig bilen till att flytta arslet i från punkt A till B.

Duccen är ett entusiast fordon precis som många andra. Därför köper jag de högre inköps & servicepriserna, lägre effekten och kvalitén. Jag åker inte 250 eller 300 på varken motorväg eller bankörningen. Det är känslan genom kurvor och det lugna stabila intryck som chassit ger som jag är ute efter. Att gasa på rakorna överlåter jag till andra.

Så Duccen är säkerligen inte den mest logiska motorcykeln man skall äga, men det är ju hoj oavsett modell om man väljer med hjärnan. Därför fick hjärtat styra och då blev det Ducati.

EDIT: Vad gäller Ducati Stockholm så har jag alltid fått ett bra bemötande och god service. Ibland något långsamma leveranser av vissa delar, men för det mesta går det snabbt. Viss delar av personalen kanske också kan uppfattas som mer kundorienterade än andra.

//Anders
Kontaktman Stockholm
Svenska Ducati Klubben
Ok visst men effekten var ju bara en grej. Jag tycker ändå designen börjar bli gammal på 996 748 och 998. Japsarna har utvecklat sina så de ser riktigt råa ut och dt tycker jag e nice. Sen gör det ju inget om det finns grym prestanda i dem. Vill ändå betona igen att jag gillar dem gamla duccarna men de nya tycker jag de har misslyckats med. Men visst är det skönare att köra en radfyra hehe, lite bortsett från ljudet då.

2ono skrev:
Oavsett vad du tycker kommer dom som gillar köra ducce att göra det i fortsättningen , så varför argumentera om vad du tycker om deras kvalite`eftersom du inte vet något om det.
De dom försvarar sig mot är diverse infantila människors försök att provocera fram en reaktion pga att dom har en annan hoj en en typisk japansk rad 4.
Har du läst det jag har skrivit eller är du bara på dåligt humör?
Försökte förklara att det inte var själva hojen jag hade synpunkter på utan ägarnas behov av att försvara sitt köp.
Tänk först och skriv sen :rolleyes:

sharpedge skrev:
Det där är väl ändå lite överdrivet. Hade någon hoppat på R1ans kvalitet eller ZX-10R eller ngn annan sporthoj så hade det blivit ramaskri med en massa försvarsinlägg skulle jag kunna tro :7peta
Det är möjligt men det är sällan det blir diskussioner om det ämnet när det gäller japsar, de är ju rätt likvärdiga :)

sandstream skrev:
Har du läst det jag har skrivit eller är du bara på dåligt humör?
Försökte förklara att det inte var själva hojen jag hade synpunkter på utan ägarnas behov av att försvara sitt köp.
Tänk först och skriv sen :rolleyes:

Bara trött på dessa eviga diskussioner vem som har bäst störst etc eller klanka ner på folk för att dom e annorlunda
citat"måste försvara sitt köp eftersom produkten tydlingen inte klarar av det "

Detta tänker jag på när jag hör Ducati, utan att ha ägt eller ens kört någon själv:

- dyra
- sämre kvalitet än motsvarande japs-hojar
- dyr service

+ snygg design
+ värde som varar

Dessa punkter var alltså högst fördomsfulla, och är baserade mycket på vad jag har läst här på forumet. :)

Jag har haft R1 sedan Ducce 996 och det går inte jämföra !
Nu när jag skall köpa hoj igen så tittar jag ena dagen på en 996R och andra dagen på en R1... vad som är nackdel för Ducce enligt mig är:

Långt mellan de olika auktoriserad serviceverkstäderna, dyra tillbehör + reservdelar jämfört med Japps.

Men jag är sugen på en 998 Bostrom.. fick tag i en för 225.000 Kr och tycker kanske inte det är riktigt värt för att få posera på stan men bli omåkt på motorväg/bana med men.. Hittade också en 998R .. visst jättefin men R1:an är ju rätt gött ljud i också om man har rätt rör :tummenupp
Då har man ju också 70-80.000 kr över till att guldplatera hojen eller motivlacka så har man en hoj som alla kommer vända sig efter också.

En sak till.. sången från japps som man hör axxar på stora vägarna när man sitter och fikar hur gött låter inte det ?
Ducce låter bäst när den står still och i mindre områden.. inget som låter fort m.a.o

Att vara ducce älskare är lite på gränsen till att bli en gammal gubbe på HD.. för det är väl nästa steg ? Så R1 får det bli tills man känner att man vill glida igen då kanske jag köper Ducce igen
:hihi

Peedster skrev:
Hej!

Min flickvän ska göra en marknadsundersökning om Ducati och har bett mig om hjälp att fråga er på forumet.

Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.

Så berätta gärna varför ni som har en Ducati köpte just detta varumärke framför något annat! Vad fick er att bestämma er? Känslan, utstrålningen, motorn, prestanda, designen, imagen, racerarvet, livsstilen m.m.
Ni som inte äger en själv, vad lockar och vad avskräcker?
Är det en livsstil eller är det bara något att "showa" vid glassbaren under sommaren?

Ni som äger Ducati, hur brukas den? Används de flitigt på banan eller brukskörs den till jobbet?
Fördelar mot nackdelar. Kostnader att äga en Ducati, jämfört med andra märken, reservdelar, service m.m.

Hur har ni köpt era Ducati? Vågar man köpa privat eller tjänar man i längden in den extra pengen det kostar att köpa från seriös firma? Är privatimport ett alternativ?
Ni som vänt er till Ducati Stockholm, varför valde ni det? Hur har ni bemötts?

Vad är Ducatis främsta medel i denna hårda bransch? Vad kommer även i framtiden skilja Ducati ur mängden?

Mycket tacksam för era funderingar!

Mvh Peter
Anledningen till att jag köpte Ducati var designen framför allt. Sen kom allting annat med tiden,ljudet, själen, känslan av exklusivitet. Detta att inte vara påläst om Ducati har jag senare fått ångra, att dessa hojar kräver mer service än japanska cyklar står utom allt tvivel. Men i gengäld är reservdelarna billigare.Att bli omkörd på rakorna stör mig inte så mycket, men att ha en japansk bromskloss i kurvan, det är mer irriterande. Så på det hela taget är jag glad att jag bytte från japanskt till Italienskt.

Zee skrev:
Kan man "tycka" om ett fabrikat har bra eller dålig kvalitet?! :va

jepp.. då kvalitet handlar om huruvida förväntnignar uppfylls, så är det just det det handlar om.

bra kvalitet = mina förväntningar/krav på ngt har uppfyllts.
dålig kvalitet = mina förväntningar/krav på ngt har ej uppfyllts.

dvs att om jag köper en vattenpistol billigt och förväntar mig att den ska gå sönder inom en vecka, och den gör det, så är den av bra kvalitet...

skumt och dumt ? ja.

därför kan nen person tycka att en japs är av bra kvalitet, och en annan att den inte alls är det.

Definitionen av kvalitet är oändlig.

"Beauty lies in the eyes of the beholder" och likaså kvalitet

duckster skrev:
Anledningen till att jag köpte Ducati var designen framför allt. Sen kom allting annat med tiden,ljudet, själen, känslan av exklusivitet. Detta att inte vara påläst om Ducati har jag senare fått ångra, att dessa hojar kräver mer service än japanska cyklar står utom allt tvivel. Men i gengäld är reservdelarna billigare.Att bli omkörd på rakorna stör mig inte så mycket, men att ha en japansk bromskloss i kurvan, det är mer irriterande. Så på det hela taget är jag glad att jag bytte från japanskt till Italienskt.

Det finns stora likheter mellan ducati och HD, bl.a att folk i gemen verkar kunna tänka sig betala högre priser för dessa produkter jämfört med deras konkurenter.
Anledningen kallar man "känsla", vilket snarare för tankarna en genomarbetad marknadsföring, där köparen vill identifiera sig med den identitet märket har, och alltså köper man sig en delaktighet i en påstådd och konstuererad
identitet.

(= blir the Marlboro Man, rök Marlboro)

Den högre prissättningen är ett sätt att skapa exklusivitet, på samma sätt som att bilar med högre effekt kostar mer än deras småsyskon, fast det kostar precis lika mycket att konstruera och producera fordonen.

(= vår är bättre, den är ju dyrare ju!)

Last edited:
Pejo skrev:
Anledningen kallar man "känsla", vilket snarare för tankarna en genomarbetad marknadsföring, där köparen vill identifiera sig med den identitet märket har, och alltså köper man sig en delaktighet i en påstådd och konstuererad identitet

Precis så är det. Tur att det är någon som förstår sig på saker häromkring. ps. Jag såg en kille som hade skrivit "Har inte DAMP - har GSXR" i sin title :tungan ;)

"Im a ducati man"

edit: Det är kul när totalt okänt folk som är proffsamatörpsykologer och folkvetare berättar för en att man har köpt hojen för att få en identitet. Inte alls för att det är snyggaste hojen på marknaden, inte alls för ljudet eller vägkänslan utan just för en identitet och stil. Jag tycker helt enkelt inte om min motorcykel, om jag vågat skulle jag köpt en gsxr, kawwa, r1'a eller någonting annat som inte medbringar en identitet och känslan att vara bättre än andra.

När jag blir stor, alltså när jag har hittat min egen identitet så ska jag köpa en jappsare (annat är ju precis vad vi pratat om). Reservdelarna är ju otroligt billiga, dom går aldrig sönder och dom är värst och bäst i alla lägen. Inte så sunkigt chassie och väghållning som på en Ducati. :rolleyes:

Last edited:
En kommentar angående ducati :Bugar :Bugar :Bugar !

Något mer eller mindre magiskt över en ducati och Mv Augusta även om de kanske inte direkt går att jämföra. Varför ducatin är magisk vete fåglarna :va

Det bara är så!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...