Marknadsundersökning - Ducati

Det finns faktiskt vissa likheter mellan Ducati och HD. Bakljusglasen till någon Buell är äkta "American parts" och tillverkas i italien, passar även på Monstret som då får plåtbelysning från baklyktan. Går att köpa hos Ducati :lol

vågen skrev:
snyggaste hojen
ljudet
vägkänslan

= "Känsla" ?

korvgubbe skrev:
Men känslan är annorlunda på Duccen. Det är svårt att sätta fingret på vad det är för känsla.. men det är iaf den där känslan som får mig att le fånigt med hela ansiktet under hjälmen varje gång jag gränslar hojen...

= "Känsla" ?

Last edited:
Pejo skrev:

Var inte det vad du beskrev med
Pejo skrev:
Anledningen kallar man "känsla", vilket snarare för tankarna en genomarbetad marknadsföring, där köparen vill identifiera sig med den identitet märket har, och alltså köper man sig en delaktighet i en påstådd och konstuererad
identitet.
???

Jag väljer hoj som jag väljer kvinnor. Jag tar den jag faller för. Inte den som är billigast :arsele

Jag kör Apple datorer för de har en själ ?? :D .: SLUTA :.

Nej för de är bäst och har det bästa genom tidernas bästa operativsystem.. så här kan man argumentera för varför Apple som inte är störst ändå är bäst.. Men det gäller inte Ducati för man kan ju inte argumentera att en Ducce är "bättre" än en R1 t.ex för att den har en själ !

Tänk om man inte kommer överens med det levande monstret i Ducce om den får mens ngn dag :va

Eureka skrev:
Jag kör Apple datorer för de har en själ ?? :D .: SLUTA :.

Nej för de är bäst och har det bästa genom tidernas bästa operativsystem.. så här kan man argumentera för varför Apple som inte är störst ändå är bäst.. Men det gäller inte Ducati för man kan ju inte argumentera att en Ducce är "bättre" än en R1 t.ex för att den har en själ !

Tänk om man inte kommer överens med det levande monstret i Ducce om den får mens ngn dag :va

Men de e skillnad på äpplen och päron sörru :tuttar

Jag skulle tippa på att HARMONI är ett ord som borde användas här.. I körningen t.ex. men det gäller nog de flesta italienska fordon. bilar som bågar, det är nått speciellt när man kör dem...

2ono skrev:
Men de e skillnad på äpplen och päron sörru :tuttar

Japp Äpplen är både godare och nyttigare :tummenupp
Päron är väl sådant där man hittar på euroshopper lagret "bäst före"

Åter till tråden :fatta! :fyllisar

Hur kommer det sig att Ducati ägare alltid blir tvingade till att försvara sitt hojval gentemot ägare av japanska märken?

Låt oss se fakta på vad det kostar att äga en R1, ZX-10, CBR1000RR eller GSX-R1000
Säg under en tre års period inkl värdeminskning, med körsträcka 1000 mil/säsong. Försäkring kan vi hoppa över eftersom den varierar kraftigt.

Jag skall konsultera mina kvitton och räkna samman kostnaderna för mina tre år, INKL den (singularis) reparationen jag gjort under 3200 mil som förare på min nuvarande Ducce.

Last edited:
Kan svara på varför jag INTE köpte ducati (jag har funderat på det :) ):
- För dyr att serva.
- För dyr att försäkra i förhållande till märken med märkesförsäkring.
- Kan få motsvarande "klass" hos andra europeiska märken.

amullo skrev:
Hur kommer det sig att Ducati ägare alltid blir tvingade till att försvara sitt hojval gentemot ägare av japanska märken?

Låt oss se fakta på vad det kostar att äga en R1, ZX-10, CBR1000RR eller GSX-R1000
Säg under en tre års period inkl värdeminskning, med körsträcka 1000 mil/säsong. Försäkring kan vi hoppa över eftersom den varierar kraftigt.

Jag skall konsultera mina kvitton och räkna samman kostnaderna för mina tre år, INKL den (singularis) reparationen jag gjort under 3200 mil som förare på min nuvarande Ducce.
:tummenupp
Instämmer

Jag tror inte att Ducceägare känner sig speciella (må dock se sina hojar som speciella). Jag tror att det finns vissa okunniga människor som ser Ducceägare som lite über och blir lite avundsjuka i sin okunnighet. Undrar om dom hackade på klassens bästa elev när dom gick i skolan :va :fyllisar

btw... Jag kollar efter "rätt" 748R till mig. Nästan alla ducce R hojar kan man spåra historien på i Sverige. Du kan t.om. få tag på den som gjort servicarna på den speciella hoj du tittar på. Det är dels för att det inte tillverkas så många av varje årsmodell och för att svenska Ducatiägarna är en ganska "gemensam" skara. Det ger iallafall mig en trygghet och är roligt. Det spär även på faktorn att jag tycker om Ducati. hur många R1'or kan du spåra muttrarna på?

(det här inlägget är inte menat som en pik, ganska seriöst faktiskt)

Hur blir det för mig då som har Harley Ducati Kawasaki?
hur skall jag ställa mig i denna fråga?
eller är det bara "att gilla läget" ja det är det nog, att bara köra på, jag har köpt och äger motorcyklar som jag verkligen vill ha och inte tagit någon notis vad andra runt mig har haft för åsikter, det skall framhållas här att pga mitt yrke
kan jag ofta anskaffa mig motorcyklar för rimliga pengar, men jag vill även passa på att säga när jag köpt dessa har de inte stått högt i kurs, allting svänger med tiden sedan har jag väldigt svårt att göra mig av med motorcyklar dom blir kvar år efter år. Tack för ordet

Bifogat

• willies.jpg
    willies.jpg
    10.8 KB · Visningar: 38
vågen skrev:
Jag tror att det finns vissa okunniga människor som ser Ducceägare som lite über och blir lite avundsjuka i sin okunnighet.
Och varför tror du att så många ser på Ducatiägare som lite förmer?
Ingen rök utan eld brukar man ju säga :rolleyes:

Och vad är det vi inte vet som du uppenbarligen vet och som gör oss avundsjuka? :va

Det börjar låta lite som att Ducatis hojar är bättre, enbart på grund av att dom är få. Annars kan jag inte se några stora fundamentala skillnader mellan Duccar och övriga sporthojar. :va Det snackas mycket om "känslan", men vad betyder det egentligen? ...och snälla, kom nu inte dragandes med "det går inte å förklara för nån som inte förstår" el. dyl. Bättre kan ni!

Jag är inte alls ute efter att provocera nån nu, jag vill verkligen veta.
:)

Ok. Jag har velat hålla mig undan denna debatten (för 100:e gången) men nu måste det klaras upp lite grejer..

1) Själ.
Att en MC skulle ha själ är BS (ja, det betyder bullshit), givetvis. Att Ducati-piloter säger att deras hojar har en själ är ren dynga och är ett ytterst klumpigt sätt att uttrycka sig. Det enda det gör är att bygga på de fördomar som finns på Ducati-piloter och piloterna dumförklarar sig själva. Jag förstår (som alla andra också gör) att själ används som ett metaforiskt uttryck och inte den bokstavliga betydelsen av själ. Men endock, ett ytterst idiotiskt sätt att utrycka sig. IMHO. Låt oss inte överdriva vad ett stycke metallskrot är, ok..

2) Känslan.
Detta kan också klumpifieras (nytt ord?) om det används felaktigt. Att Duccar har en känsla eller återger en speciell känsla osv är väl att ta i. Duccar är hojar som är roliga att köra pga av deras karaktär. Motorkaraktär, designkaraktär, ljudkaraktär osv osv osv. Möjligtvis att Duccar förmedlar en annorlunda känsla mot vad jappshojarna gör. So be it. De som gillar den karaktären.. får väl göra det. Låt de/oss köra Duccar isf. Gillar ni jappskänslan så kör japps. Eller vad det nu är. Men pracka inte på andra om att Ducati ger en "speciell" känsla bara för att det står Ducati på tanken.

3) Kvalitet.
Jag är så innerligt trött på erfarna hojåkare som tror sig veta allt om ngt de inte ägt/kört osv. Håll käften om ni inte vet vad ni snackar om. Om ni vill kasta pajer på varandra o jämnföra kukar så kan ni göra det på bike.se. Förstår ni inte att ni omyndigförklarar er själva när ni säger att Duccar har dålig kvalitet? Eller har ni "en kompis som hade en Ducce som bara var skit o gick sönder hela tiden"..? :rolleyes:

4) Pris.
Ja, Ducati är dyrare att köpa. MEN! Det håller bättre begvärde, och servicen är inte så överdrivet dyr som man kan tro. Köp en ny gixxer för 130 lök och du har en värdehalvering efter... 3 år? 4? Köp en Duc för 130 och jag lovar att i) har bättre begvärde, ii) bättre totalt skick (efter 3-4 år), iii) håller/har hållit precis lika bra som vilken annan hoj som helst.

I största vänlighet.
/Sacki

:cdevil

.

sandstream skrev:
Och varför tror du att så många ser på Ducatiägare som lite förmer?
Ingen rök utan eld brukar man ju säga :rolleyes:

Och vad är det vi inte vet som du uppenbarligen vet och som gör oss avundsjuka? :va

De e lite moppelunar kvalite`på dina inlägg typ min moppe gör nu 70 med drevning å e bättre än din.
Tråden startade inte för frågan var är ducati bäst utan som en snarare varför ducati är speciell hoj och varför väljer du den framför andra.
"Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra."

2ono skrev:
De e lite moppelunar kvalite`på dina inlägg typ min moppe gör nu 70 med drevning å e bättre än din.
Tråden startade inte för frågan var är ducati bäst utan som en snarare varför ducati är speciell hoj och varför väljer du den framför andra.
"Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra."
Men tanke på vilket språk du använder i dina inlägg så är det lite komiskt att du försöker få mina att verka omogna :hihi
Om du läser mitt första inlägg och tänker till lite så kanske du förstår det :rolleyes:
(Fråga någon vuxen annars ;) )

Zee skrev:
1) Själ.
Att en MC skulle ha själ är BS (ja, det betyder bullshit), givetvis. Att Ducati-piloter säger att deras hojar har en själ är ren dynga och är ett ytterst klumpigt sätt att uttrycka sig. Det enda det gör är att bygga på de fördomar som finns på Ducati-piloter och piloterna dumförklarar sig själva. Jag förstår (som alla andra också gör) att själ används som ett metaforiskt uttryck och inte den bokstavliga betydelsen av själ. Men endock, ett ytterst idiotiskt sätt att utrycka sig. IMHO. Låt oss inte överdriva vad ett stycke metallskrot är, ok..

2) Känslan.
Detta kan också klumpifieras (nytt ord?) om det används felaktigt. Att Duccar har en känsla eller återger en speciell känsla osv är väl att ta i. Duccar är hojar som är roliga att köra pga av deras karaktär. Motorkaraktär, designkaraktär, ljudkaraktär osv osv osv. Möjligtvis att Duccar förmedlar en annorlunda känsla mot vad jappshojarna gör. So be it. De som gillar den karaktären.. får väl göra det. Låt de/oss köra Duccar isf. Gillar ni jappskänslan så kör japps. Eller vad det nu är. Men pracka inte på andra om att Ducati ger en "speciell" känsla bara för att det står Ducati på tanken.

3) Kvalitet.
Jag är så innerligt trött på erfarna hojåkare som tror sig veta allt om ngt de inte ägt/kört osv. Håll käften om ni inte vet vad ni snackar om. Om ni vill kasta pajer på varandra o jämnföra kukar så kan ni göra det på bike.se. Förstår ni inte att ni omyndigförklarar er själva när ni säger att Duccar har dålig kvalitet? Eller har ni "en kompis som hade en Ducce som bara var skit o gick sönder hela tiden"..? :rolleyes:

4) Pris.
Ja, Ducati är dyrare att köpa. MEN! Det håller bättre begvärde, och servicen är inte så överdrivet dyr som man kan tro. Köp en ny gixxer för 130 lök och du har en värdehalvering efter... 3 år? 4? Köp en Duc för 130 och jag lovar att i) har bättre begvärde, ii) bättre totalt skick (efter 3-4 år), iii) håller/har hållit precis lika bra som vilken annan hoj som helst.
Den där texten borde man få med när man köper en ny Ducati och sedan kan den gå i arv till nästa ägare :tummenupp

Det enda jag inte köper/förstår är det där om att en Ducati skulle ha ett "bättre total skick (efter 3-4 år)".
Finns väl hur många japsare som helst som ser nästan ny ut efter 3-4 år?

sandstream skrev:
Den där texten borde man få med när man köper en ny Ducati och sedan kan den gå i arv till nästa ägare :tummenupp

Det enda jag inte köper/förstår är det där om att en Ducati skulle ha ett "bättre total skick (efter 3-4 år)".
Finns väl hur många japsare som helst som ser nästan ny ut efter 3-4 år?

Han kanske menar att det statistiskt sett stuntas mer med japsare :)
Har du beställt en 05a förresten Sandstream ?

Halloj alla sporthojare... !!! :)

Jag föll för Ducati när jag såg första hypern 748/916/996 osv i en mc tidning.

Tykte den var så förbannat snygg, sen efter ett tag, när man klämt o kännt lite på sollentuna mässan för några år sedan blev det klart, en sån ska jag ha.

Och nu efter 4 år med hojen så ångrar jag inget, blir bara bättre,
jag är fast i Ducati träsket nu.. :näsblod

Har inte haft några problem med den.. förutom att jag bor i en storstad o får böta massar i försäkring.

Tycker absolut inte att Ducati är "bättre" än något annat märke,
men jag vill fortfarande inte köpa något annat.

Service kostnaden är säkert dyrare än Japsen, men vem bryr sig, inte jag,
äter gärna nudlar den månaden det är dax för service..

Jaha.. vad var det mer som frågan gick ut på..
Jo, jag kör på bana en hel del, det är absolut det roligaste, hade jag iof gjort oavsett vilken hoj jag har.

såe.. o visst är det tråkigt med dessa som dissar alla märken utom sitt egna,
dock så har jag aldrig träffat någon sådan på gemensamma bankörningar eller på mc mötesplatser runt stan, där är alla trevliga o bara myyyyser.. :pannkyss i alla fall öga mot öga..
Bakom ryggen kanske snacket går.. :rolleyes:

ahja.. hare bra nu alla.. våren kommer snart

Back