Mantorp Park och LMS

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hemkommen från första bekantskapen med Mantorp Park (har varit där på STCC och dragracing, men aldrig kört banan) är jag fundersam över hur en sådan kanonbana kan vara så klent utnyttjad för RR?

Hur kan det komma sig att en så driven RR-klubb som LMS lägger ned så mycket tid och pengar på en cykelbana, när det på nästan samma avstånd finns en bana som inte står Anderstorp efter vad gäller bredd och kvalitet, för att inte ens tala om de klockrena faciliteterna?
Jag är givetvis medveten om att Mantorp är svindyr att hyra, och att ägaren vill maximera sin vinst. Event och Safety Driving och liknande ger säkert bättre inkomster än RR, men historiskt då? Mantorp Park är ju nästan lika gammal som Sviestad? Hur hänger detta ihop? Upplys mig. Torkel var väl med när båda banorna byggdes. :hihi

Det här låter ju lovande, jag ska köra där på fredag. Rakan kommer nog att vara hur rolig som helst med en 250dam-hoj.

Jag ska stämma in i din undran om en knapp vecka. Stay tuned.

Kan inte annat än att hålla med i frågeställningen?!?
Mantorm måtte vara 10 ggr bättre/säkrare att anordna ett evenemang på.

Undrar också varför det inte är mer på Mantorp i dagsläget?

Mattias skrev:
2389433 Det här låter ju lovande, jag ska köra där på fredag. Rakan kommer nog att vara hur rolig som helst med en 250dam-hoj.

Jag ska stämma in i din undran om en knapp vecka. Stay tuned.
Oavsett hoj kommer du att skrika i hjälmen varje varv, när du insett att du bromsat för tidigt på rakan. Högern efter rakan är så bred att det är bara att släppa bromsen och gå på. Vilket man inte fattar/vill fatta. Samma skrik i hjälmen sker även efter start/mål-rakan.

Men det är fett med 1000cc på rakan. :fetto

valmers skrev:
2389447 Oavsett hoj kommer du att skrika i hjälmen varje varv, när du insett att du bromsat för tidigt på rakan. Högern efter rakan är så bred att det är bara att släppa bromsen och gå på. Vilket man inte fattar/vill fatta. Samma skrik i hjälmen sker även efter start/mål-rakan.

Men det är fett med 1000cc på rakan. :fetto

Vad blir toppfarten på rakan?

Edit: Och hur dyrt är det egentligen om ERF och en bandag för 900sek/plats går att arrangera där :va

Last edited:
flugan skrev:
2389455 Vad blir toppfarten på rakan?

Edit: Och hur dyrt är det egentligen om ERF och en bandag för 900sek/plats går att arrangera där :va
Vet inte riktigt vad toppfarten blir, men det är fullt på sexan med en 1000cc (beror givetvis på utväxling också).

Skulle tippa att Mantorp kostar 60000 kr per dag. Frågan är om det inte är exklusive moms.

valmers skrev:
2389463 Vet inte riktigt vad toppfarten blir, men det är fullt på sexan med en 1000cc (beror givetvis på utväxling också).
Gött mos! Hur drevade du jmfrt med orginal då?

valmers skrev:
2389463
Skulle tippa att Mantorp kostar 60000 kr per dag. Frågan är om det inte är exklusive moms.
Är det så mycket dyrare än Anderstorp?

Jag tror den enkla anledningen är att LMS "äger" Sviestad och varför gå över ån efter vatten när man har en bana som inte kostar ngt? Jag tror att det är så att Roadracingsektionen inte betalar ngn banhyra vis tävlingar utan det sker genom intäkter från licensträningar och gatkörningar som sektionen driver. Inte 100% säker på exakt hur det går till men att byta till Mantorp är antagligen inte försvarbart rent ekonomiskt för Roadracingsektionen.
Samma problematik gäller ju för andra klubbar att arrangera SM-deltävlingar på Mantorp eftersom det inte finns en klubb sluten till banan.

Gustav O skrev:
2389506
Samma problematik gäller ju för andra klubbar att arrangera SM-deltävlingar på Mantorp eftersom det inte finns en klubb sluten till banan.
Är det avsaknaden av klubb som är det enskilda största hindret eller är det kostnaden?

Har för mig att när jag hörde siffror senast så kostade Mantorp 59k och A-torp 44k per dag på en helg. Men det betalar inte klubbarna som har nått samarbete med banorna.

Ett problem med Mantorp är nog att den är väldigt populär. Kan vara svårt att hitta lediga helger om det inte är tidigt eller sent på säsongen.

Sen är det ingen mcklubb som har nått på Mantorp. Men massor av bilklubbar.

Senast det var SM var 2002 och då var det Kortedala som arrangerade ett race i april. Då haglade det så mycket så man stälde in dom flesta racen.

flugan skrev:
2389512 Är det avsaknaden av klubb som är det enskilda största hindret eller är det kostnaden?
Eftersom ingen klubb är sluten till banan och kan få billigare hyra och roadracing inte ä ren kassako så blir det för dyrt att arrangera ngt där för utomstående klubbar.

Gustav O skrev:
2389506 Jag tror den enkla anledningen är att LMS "äger" Sviestad och varför gå över ån efter vatten när man har en bana som inte kostar ngt? Jag tror att det är så att Roadracingsektionen inte betalar ngn banhyra vis tävlingar utan det sker genom intäkter från licensträningar och gatkörningar som sektionen driver. Inte 100% säker på exakt hur det går till men att byta till Mantorp är antagligen inte försvarbart rent ekonomiskt för Roadracingsektionen.
Lustigt att du tar upp det, i våras gick diskussionens vågor höga om hur dyr startavgiften på a-torp var, trots att den var lägre än året innan. Då hette det att det inte var gratis för LMS att hyra banan för tävling. Tror dock inte att det var du som skrev det, men allmäna meningen var att det var samma kostnader för LMS som för andra klubbar. Helt plötsligt är det massor med pengar billigare att arrangera på sviestad:va

flugan skrev:
2389500 Gött mos! Hur drevade du jmfrt med orginal då?
Det.....det måste jag kolla. :confused:

Gustav O skrev:
2389506 Jag tror den enkla anledningen är att LMS "äger" Sviestad och varför gå över ån efter vatten när man har en bana som inte kostar ngt? Jag tror att det är så att Roadracingsektionen inte betalar ngn banhyra vis tävlingar utan det sker genom intäkter från licensträningar och gatkörningar som sektionen driver. Inte 100% säker på exakt hur det går till men att byta till Mantorp är antagligen inte försvarbart rent ekonomiskt för Roadracingsektionen.
Jo, men att en sådan grym bana (Mantorp) står "oanvänd" för RR är ju skandal. Visst står räckena väl nära bana på vissa ställen, men på vilken svensk bana gör de inte det? Sviestad är kul, men jämfört med Mantorp är den ju ingenting.

Last edited:
Vad jag har hört är det alldeles för stränga krav på Mantorp för hojar. De har helt enkelt för få tillåtna bullerdagar. Miljökraven där är större än på de flesta andra banor... Och RR lönar sig helt enkelt inte tillräckligt för att någon ska kunna betala banhyran.

Vi i LMS har ju Sviestad, varför försöka engagera sig i att få tillgång till en bana en helg/år när man ändå inte kan träna där?
Vi har inte heller tillräckligt med folk att rodda runt ett evenemang av den kalibern som det måste vara för att få en helg på Mantorp att gå ihop, även om man skulle kunna ha ett SM där. Men banan är säkerligen kul att köra! :tummenupp

En ide är ju att någon klubb försöker samköra en sm deltävling med ett danskt eller norskt mästerskaps deltävling detta har ju gjorts förr även på denna banan tror jag.
Funkade då funkar nog nu också, en fördel med vissa danska klubbar är att de har en rätt så bra funkis stab.

Syss skrev:
2389932 Vad jag har hört är det alldeles för stränga krav på Mantorp för hojar. De har helt enkelt för få tillåtna bullerdagar. Miljökraven där är större än på de flesta andra banor... Och RR lönar sig helt enkelt inte tillräckligt för att någon ska kunna betala banhyran.

Vi i LMS har ju Sviestad, varför försöka engagera sig i att få tillgång till en bana en helg/år när man ändå inte kan träna där?
Vi har inte heller tillräckligt med folk att rodda runt ett evenemang av den kalibern som det måste vara för att få en helg på Mantorp att gå ihop, även om man skulle kunna ha ett SM där. Men banan är säkerligen kul att köra! :tummenupp
Mantorp har i stort sett samma krav som andra banor. Bullret går att få bukt med, kolla på ERF! Varför ska vi tvunget dåna som fan när vi kör hoj? Funkar lika bra med tyst ljuddämpare! Antalet träningsmöjligheter på banan är direkt kopplat till tävlingsverksamheten, om ingen ska tävla där ordnar heller ingen träning på banan.

Syss skrev:
2389932 Vad jag har hört är det alldeles för stränga krav på Mantorp för hojar. De har helt enkelt för få tillåtna bullerdagar. Miljökraven där är större än på de flesta andra banor... Och RR lönar sig helt enkelt inte tillräckligt för att någon ska kunna betala banhyran.
..

Så är det på många andra banor med. Tex Assen. Den kostar massor att hyra och har jättehårda regler om miljön. Men dom lyckas köra sina race ändå.

Dom har satt ett maxbelopp på vad en anmälningsavgift får kosta där i deras mästerskap så arrangörerna måste se till att få in sponsorer som täcker mellanskillnaden så dom kan driva sin serie.

Största skillnaden är nog att dom har typ 10 funktionärer per postering och kan inte ha fler men många fler vill. Men sånna banor har en annan dragningskraft för publik, förare och funktionärer. Mantorp skulle jag gissa är något lättare att hitta folk till än vissa andra banor. Borde inte vara svårare iaf.

Rotorp skrev:
2389438 Kan inte annat än att hålla med i frågeställningen?!?
Mantorm måtte vara 10 ggr bättre/säkrare att anordna ett evenemang på.

Undrar också varför det inte är mer på Mantorp i dagsläget?

Inte mer på mantorp? Banan är bokad precis hela det snöfria året!
Ljudkravet dom hade förra året var iaf att det skulle va helt tyst efter 17:00
så kvällskörning blir svårt.
Som sagt när det finns aktivitet alla dagar på året som ger bra med pengar för banan och motorevents så finns det ju ingan anledning att hyra ut den till fattiga hojåkare!

Edit: ozto på tjejens konto

"Så har det alltid varit och kommer alltid att vara"-attityden är ju lite underlig. Fast visst, är banägarens intresse för att anordna RR-aktiviteter svalt, är det säkert svårt att komma in. Karlskoga är ju också absolut fullbokad, men Mike är ju en kille som håller RR högt.

Back