Manligaste självsjukvård/uppoffringen.

Ryckt bort min egen pekfingernagel efter att ha fastnat med fingret mellan en 4 tons backande truck och en 2 tons släpvagn som stod still...

Nageln satt fast i framkant och i bakkant medan den snabbt och obönhörligt fylldes med blod i mitten som inte hade någonstans att ta vägen.

Det var en sån där underbart djup, sprängande smärta som liksom tar över hela armen, klättrar in i bröstkorgen med ett fast tag om hjärtat innan den rinner mer i magen och förvandlar den till en pöl av flytande lava som inte har någonstans att ta vägen...

I det läget var det bara att ta tag i närmaste tång, greppa nageln och rycka bort den!
Det gjorde inte ondare, det var snarare en befrielse.

/Danne

Tills nästa gång kan du testa att använda ett upphettat/glödgat gem som du trycker igenom nagel där det trycker på som mest (är gemet tillräckligt upphettat så bränner man igenom nageln nästan direkt). Effekten blir den samma men du har kvar din nagel ;) En annan (mesigare kanske någon tycker) är att ta ett tunt borr och försiktigt handborra ett hål i nageln. Tar ju dock längre tid. Har prövat båda metoderna med lyckat resultat.

Och håller med, just det där med klämda/krossade naglar gör verkligen så sjukt mycket mer ont än vad man kan tänka sig.

Tills nästa gång kan du testa att använda ett upphettat/glödgat gem som du trycker igenom nagel där det trycker på som mest (är gemet tillräckligt upphettat så bränner man igenom nageln nästan direkt). Effekten blir den samma men du har kvar din nagel ;) En annan (mesigare kanske någon tycker) är att ta ett tunt borr och försiktigt handborra ett hål i nageln. Tar ju dock längre tid. Har prövat båda metoderna med lyckat resultat.

Och håller med, just det där med klämda/krossade naglar gör verkligen så sjukt mycket mer ont än vad man kan tänka sig.
Problemet med gem/svetstråd är att man får sätta fingret i skruvstäd för det tar emot att bränna sig själv :hihi

Nu planerar jag inte direkt att upprepa bedriften, men det enda som fanns i närheten i borrväg var en pelarborr.. Det kändes lite overkill :)

men jag fick tillbaka nageln, det tog ett tag men den växte upp igen.

Rimini -97 Jag hade stora problem med smärta/sug i magen. Var mest helpackad hela tiden och i ett anfall av vrede mot magens ständiga konstrande började jag dricka ur en tabascoflaska. Det kändes som om någon vred om en vitglödgad bajonett i kaggen. När jag sent om sider kom hem och gjorde en gastroskopi så hittade läkaren flera centimeter sår på mage/tolfingertarm. Inte direkt den miljön man vill exponera för brännvin/tabasco :gnissla

Nummer 1.
Kapade sönder tre fingrar i en stor bordsfräs -93.
Försökte peta tillbaka benbitarna men dom ville inte ligga på plats.
Tog en trasa och lindade runt och gick och ringde en taxi.
Dom ville inte ha mig.
Ringde då sjukan som skickade en ambulans.
Under dom 45 min jag väntade gick jag med handen i vädret för att sen med den friska, gå och sopa sågspån på alla blodfläckar.

Nummer 2.

Även denna gång en liten fräs som var boven.
Kexmaskin rätt in i fingertoppen.
Körde denna gång själv till sjukan.
Väl inne på hospitalet får jag bedövning som ska hålla en liten stund.
Efter 20 min så börjar känseln komma tillbaka och dom klåparna till läkarstuderande hade inte fått till ett stygn.
Tog då själv nålen och körde den genom fingertoppen så att dom sen kunde knyta stygnet.
Detta upprepade jag fyra gånger......

Det värsta jag har varit med om var att sitta halvt hängandes över en cykel 200m med bruten fot och sedan gå/krypa 30m till en telefon.

Om man tänker på vad som skrivits i denna tråden så är det ingenting, och jämfört med tidigare inlägg så kan man nog säga att jag aldrig upplevt särskilt mycket smärta :näsblod

Fick två fingrar avslagna under en fullständigt livsviktig innebandymatch (mellan två avdelningar på jobbet, prestige..:hihi ), lindade upp dom med det som fanns till hands, nämligen maskeringstape i äkta papper, och spelade klart matchen.

En annan mindre begåvad bedrift var att jobba i två veckor med dubbelpipig lunginflammation. Den lilla näradödenupplevelsen kostade mig några dygn på iva, en hög med sönderhostade revben och muskelfästen samt 5 veckors sjukskrivning.:gnissla Det enda goda med den historian var att jag kom hem från sjukan dan efter att OS i Lillehammer hade börjat tillsammans med stadiga doser smärtsillande och morfinspetsad hostmedecin. Tillochmed rodel är spännande med den mängden droger i kroppen.:D

Det enda jag har hemma i form av medicin är plåster, alvedon och rakvatten.

...

Hänt mer än en gång att jag suttit och plockat skrubbsår rena från grus med pincett för att sedan smörja in härligheten i rakvatten.

...

Bara "torka" rent och rengöra med rakvatten.

Självklart vart båda såren inflamerade och varade.

Se på fan, det stämmer verkligen!

1 + 1 = 2

:hihi

Jag plockade ut spikarna i min armbåge själv, det är nu 20 år sedan, jag hade kört åt h-vete med en cross på min premiärtur på min nyinköpta RM125:a och krossat min armbåge. Jag fick en ny kula i armen som spikades fast men efter c:a tre veckor hade en av spikarna lagt sej snett och det gjorde ont som fan.
Jag var i en sommarstuga dagen efter jag blivit av med gipset å var ute och gjorde någonting, kommer inte ihåg vad, men jag ramlade och slog upp mitt 15cm långa sår på armen och i fyllan och villan tå tänkte jag att Ähh, det är väl lika bra att dra ut spikjävlarna också när jag ändå har såret uppe.

Sagt och gjort så hade jag plockat ut två av tre spikar men det tredje var spikad från fel håll så den fick jag inte ut. Jag var tvungen att åka till sjukan ändå för det blödde som fan å gissa om jag fick en utskällning av läkarna, det var bara att knalla in på oprationsbordet för att gör om allt i armen för min armbåge satt ju inte fast..

Spikarna ska jag ha kvar i någon låda i förrådet..

Det var bland det dummaste jag gjort men jag fick en månads sjukskrivning till.

Det där var fan bland det stördaste jag har läst... :yoparty Hehe!

Men va fan asså,,,,,,Allt det ni har skrivit hitills e väl inget ! ! !. Fråga kvinnorna hur det känns att föda barn ! Det är fanimej SMÄRTA. Enligt dom själva iallafall.:D

Väl inne på hospitalet får jag bedövning som ska hålla en liten stund.
Efter 20 min så börjar känseln komma tillbaka och dom klåparna till läkarstuderande hade inte fått till ett stygn.
Tog då själv nålen och körde den genom fingertoppen så att dom sen kunde knyta stygnet.
Detta upprepade jag fyra gånger......

Va e de för taikonbedövning ´Koksalt :D

Själv har jag bedövat, skurit och sytt ihop mig själv.
HUR MANLIGT ÄR INTE DET VA VA VA VA !!!!!

Fimpa cigg på armen, slå handen i en ruta och fortsätta blöda dagen efter (kände mig som en chey), slå datorskrämen (spricka i lillfingret), supit med dig och sen garvat så mycket för att du ramlade på en sten när du försökte klättra i ett träd - gissa om jag fick träningsvärk i magen!

Krasher med "handhavande fel" räknas inte, va?

Nu när jag tänker efter har jag varit med om en del sjuka grejer :D
Jag har arbetat i säkerhetsbranschen i flera år innan min nuvarande karriär. Majoriteten av tiden som värdetransportör där jag hade långkörningar (70 mil, ensam nattetid). Kronisk fortkörare som man är låg jag en natt en "bit" över lagstadgad hastighet på en större väg nära Jönköping varpå det blir blixhalka...
Eftersom jag hade sommardäck på bilen (hade tjatat på mitt bolag en månad om dubbdäck) så hade jag inte en chans att styra upp sladden som resulterade i att jag voltade av vägen. Minst 4 varv enligt ögonvittne :yoparty
Då det är lite speciella rutor på denna typen av bilar så blev hela jag blästrad med stora skärvor så blodet stod som en fontän ur min skalp (är rakad), det såg riktigt nasty ut :D Bilen var eller mindre cirkulär till formen, trots förstärkningar.

Trots detta började jag kontrollera bilens innehåll med checklistan, ringa chefen samt larmcentralen för att skicka dit polisen. Att jag själv skulle vara skadad var givetvis uteslutet, tyckte jag då :)
När brandkåren kom sprang de direkt till bilen, för de sa att de aldrig trodde att någon skulle överleva en sån smäll. Men det tackar jag min kevlarväst för...

Last edited:
Jag plockade ut spikarna i min armbåge själv, det är nu 20 år sedan, jag hade kört åt h-vete med en cross på min premiärtur på min nyinköpta RM125:a och krossat min armbåge. Jag fick en ny kula i armen som spikades fast men efter c:a tre veckor hade en av spikarna lagt sej snett och det gjorde ont som fan.
Jag var i en sommarstuga dagen efter jag blivit av med gipset å var ute och gjorde någonting, kommer inte ihåg vad, men jag ramlade och slog upp mitt 15cm långa sår på armen och i fyllan och villan tå tänkte jag att Ähh, det är väl lika bra att dra ut spikjävlarna också när jag ändå har såret uppe.

Sagt och gjort så hade jag plockat ut två av tre spikar men det tredje var spikad från fel håll så den fick jag inte ut. Jag var tvungen att åka till sjukan ändå för det blödde som fan å gissa om jag fick en utskällning av läkarna, det var bara att knalla in på oprationsbordet för att gör om allt i armen för min armbåge satt ju inte fast..

Spikarna ska jag ha kvar i någon låda i förrådet..

Det var bland det dummaste jag gjort men jag fick en månads sjukskrivning till.

Urbota dumt och så jävla idiotiskt, men samtidigt så kan jag inte småle och beundra beslutsamheten:kryckor

Apropå klämma fingrar osv satt och snurrade på bakhjulet på 125:an för några år sen man hade då. Hade precis monterat dit kedjan och bakhjulet osv, skulle prova om det gick lätt att snurra. Fick upp en bra fart på hjulet. Då fick jag tanken att jag skulle lyfta på kedjan, och tjofs så åkte fingret med kedjan och in i framdrevet och spräckte nageln. Men fingret satt fast mellan framdrev och kedjan så jag fick snurra på hjulet för att få bort fingret.

Men va fan asså,,,,,,Allt det ni har skrivit hitills e väl inget ! ! !. Fråga kvinnorna hur det känns att föda barn ! Det är fanimej SMÄRTA. Enligt dom själva iallafall.:D
Jag hade varit imponerad om de satte sig i hängmattan med en pinne i käken och drog ut ungen själv.
Som det är idag är det bara larvigt.

ops!!
Testade hållbarheten på bilen!!

bil1.jpg

bil3[1].jpg

Bil4[1].jpg

Inte en skråma på mig trots att jag inte använde bältet!!

Men åter till tråden!

Kvaddade snöskotern och sprackte höftkulan!
Men skam den som ger sig så jag gick hem till ena polarn 3km
han skjutsade sedan hem mig och jag låg i soffan i 3 dagar innan jag åkte till sjukhuset.
3 veckors sjukskrivning på kraftiga medisiner och kryckor i 2 månader!!

Last edited:
en av alla dumma grejor,
fick en Hagtorns-tagg i fingret, långt in och djupt, spetsen på dom går av när man drar ut dom, hade inte tid med nån vårdcentral så jag tog ett rakblad och skar upp fingret, ca 4mm djupt 1 cm långt och plockade ut skiten, sen va det bara att tejpa och jobba vidare.

Fimpa cigg på armen, slå handen i en ruta och fortsätta blöda dagen efter (kände mig som en chey), slå datorskrämen (spricka i lillfingret), supit med dig och sen garvat så mycket för att du ramlade på en sten när du försökte klättra i ett träd - gissa om jag fick träningsvärk i magen!

Krasher med "handhavande fel" räknas inte, va?
Haha opps hade fan glömt det :glömdet Kul att nån va road av det, vet många som inte va så glada på mig den natten :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman