Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Integration är knepigt.Jobbade ihop med 2 bröder som är kineser.Lillebror pratade flytande Svenska kunde inte höra nån brytning alls.Storebror däremot fick man anstränga sej för att förstå.

Det borde vara obligatorskt att skicka denna till alla nyanlända invandrare, sen är problemet löst.

Det var nog inga tentor han betade av, det var generella kunskapsprov som testade om han hade generella kunskaper sim kunde förväntas av en ingenjör som inte hade gått i skola på ett par år.

Bara hans mattekunskaper övertygade dom flesta av oss....
Kunskaper som hans landsmän som påstod sig ha samma utbildning totalt saknade..

Oerhört tragiskt att man diskriminerar bort värdefull kompetens genom att tvinga folk läsa om hela utbildningar. Det finns rätt gott om invandrare med hög utbildningsnivå från sina hemländer som aldrig får chansen att komma in på arbetsmarknaden. De tvingas ta lågavlönade arbeten eller i värsta fall gå på bidrag. Snacka om bortkastade resurser.

Vem säger att en afgansk läkarutbildning är i närheten av en svensk?

Och vem påstår att det går att samarbeta i ett större team om alla följer olika standarder och språk?

Varför ställer du den frågan till mig? Det är väl inte jag som ansett att vi ska ha kompetenskrav för våra invandrare?

Inte till dig personligen. Jag har inget som helst problem med invandrare som kommer hit och vill förbättra sin tillvaro- men på våra villkor, dvs att ta seden dit man kommer och skaffa sig ett arbete. Dock ser jag inget behov för Sveriges del av högutbildade invandrare då den garanterat gör mer nytta för deras hemland och dess befolkning.

Det jag ställer mig emot är hur det är nu. Flyktingbarn som är unga vuxna som agerar ankare för att familjen och släkten ska leva ett kravlöst liv på bekostnad av andra. Det är garanterat något som alla svenskar kan ställa sig emot då det är tvärtemot hur vi uppfostrades. Dock är detta något som döljs väldigt noggrant av migrationsverket och media- eller kanske rättare sagt, det anses inte ha ett nyhetsvärde då etablissemanget ser det som något "som främjar mörka rasistiska åsikter".

Vem säger att en afgansk läkarutbildning är i närheten av en svensk?

Och vem påstår att det går att samarbeta i ett större team om alla följer olika standarder och språk?

Fast när det gäller läkare så är det enkelt. Har man en utländsk leg som inte är godkänd för direkt utbyte mot en svensk (dvs icke EU eller USA+Norge+Schweiz) så får man läsa en kompletteringsutbildning och därefter göra AT precis som svenska läkarstudenter innan man får Leg. Så är man minsta lilla driftig och kan lära sig svenska så har man jobb som läkare inom 3år från ankomst.

Nu har jag inte läst hela tråden men finns det någon trevlig köttrestaurang jag kan besöka i Malmö? Fin ryggbiff o ett bra rödvin, mums!

Indirekt så tar vi ju pengar från äldrevården när vi fortfarande tar emot mer folk än vad vi kan hantera, om man vrider och vänder på det...
Om man vrider och vänder på det så kan man se hela statskassan som en enda pengaklump och då spela ut olika utgiftsposter mot varandra.
"Varför bygga järnväg? JAG åker ju aldrig tåg! Det är tågens fel att mormor inte får den servicenivå på hemmet som jag kräver!"
"Varför ha gratis sjukvård? JAG har ju privat sjukförsäkring! Det är den offentliga sjukvårdens fel att det inte byggs ordentliga vägar i Sverige!"
"Varför ha pensioner? JAG har eget pensionssparande! Det är pensionärernas fel att det inte byggs fler bostäder!"

Förstår du hur jag menar?
Enligt mej inte riktigt rätt att peka finger åt närmsta blatte och beskylla hen för allt det man anser vara tillkortakommanden i samhället.
Väldigt få invandrare är dessa du talar om som Sverige behöver, de högutbildade. De absolut flesta är från Somala, Irak och Afghanistan. Bland dessa är det asyl och numera den största delen anhörighetsinvandring.

I princip alla dessa kommer med flyktingsmugglare och av dessa har de fått råd att kasta bort deras pass. Så i princip räcker det nästan att vara en man med afrikanskt ursprung och säga att du kommer från Somalia- då dessa alltid (99%) får PUT- och ett liv med bidragstagande utan motprestation. Då är 150-200000kr en väldigt liten kostnad att satsa för att ta sig hit.
Intressanta fakta du radar upp. Där fick man minsann så man teg.
Vill inte vara en tråkig paragrafryttare men jag skulle ändå uppskatta om du kunde ge någon/några källor till det du skriver.
Det du pratar om kostar mycket mycket pengar. Vem ska betala för detta, ska du ?

Själv vill jag inte att staten ska göra det, det genererar för stora problem med en massinvandring vilket vi har sett stora bevis på. Det pratas bara om rättigheter, knappt en människa vågar nänma att de även har skydligheter. Jag säger helt enkelt nej till att vilja skapa mer problem än vad vi har idag och det ska inte vara sverige eller svenskarna problem att lösa dessa problem. Vi har nog med egna problem då varför inte stänga gränserna och lösa våra interna problem först.

Landsförädarna ser gärna att det tas pengar från skola, vård och infrastruktor. Många har tydligen ingen som helst tacksamhet till de äldre för att de har byggt upp landet utan ser gärna att invandrarna ger så mycket ekonomisk hjälp som möjligt.

Så frågan är, hur ska vi fortsätta att finansiera en massinvandring UTAN att ta pengar från andra sektorer ?

Sedan finns det knappt några rasister eller nazister i Sverige då vi bor i ett mycket tolerant land. Det är värre för alla kristna nere i Egypten där muslimerna fysiskt vill skada dom och de bränner ned kyrkor som tillhör kristna.

En dag kanske muslimerna i Sverige är tillräckligt många fär att göra samma sak i Sverige. Då blir det enkelt att peka ut vilka som är skyldiga till att de fortsatte att ge sitt stöd till massinvandringen.
Och själv vill jag helst se invandringen som en resurs. Tillika är jag cynisk rakt av och anser att vi skall välkomna dem som vill och kan bidra till landets positiva utveckling.
Detta tror jag faktiskt att de flesta som kommer hit vill!
Tyvärr fungerar inte integrationen särskilt bra och då får vi problem.
Lösningen är återigen att åtgärda bristerna i integrationprocessen, inte att stänga gränserna.
Själv är jag också beredd att satsa en del av skattekakan på att få till en fungerande integration. Vissa vill inte detta men då är vi återigen på frågan om personligt tyckande om vad skattepengar ö.h.t. skall användas till, om något alls.

Angående det du skriver: "Sedan finns det knappt några rasister eller nazister i Sverige då vi bor i ett mycket tolerant land". Den jargong du använder pekar mot att du själv hyser sympatier mot det bruna hållet, speciellt med ord som "landsförrädarna" och antydningar om att peka ut dessa när muslimerna börjar bränna kyrkor i Sverige...
Jag respekterar din rätt till egna åsikter och jag är villig att föra en seriös politisk debatt med dej, men ärligt talat så lyser det igenom att detta handlar om dina känslor för personer av "fel" ursprung och inte så mycket om ekonomipolitik!

Det största problemet är att som egenföretagare får man i sverige ofta jobba dubbelt så mycket för en lägre lön än som anställd. Ska man dessutom dra in så mycket pengar att företaget går tillräckligt bra för att ha anställda är det ofta helt galet mycket arbete som krävs. Så i konkurrensen med andra inkomstkällor så stryps tillväxten av nya företag i Sverige ganska resolut här.
Min egen lilla subjektiva erfarenhet är att oavsett vilket land man är egenföretagare i, så krävs det galet mycket arbete för att få det hela att gå runt och dessutom generera vinst. Riktigt få människor kan starta upp ett företag och sedan glida på en räkmacka till miljonerna. Jag tror knappast att Sverige är så mycket sämre än andra länder på denna punkt.
Angående byråkratin så kan den ses som ett hinder, men tänk på att den kontroll som byråkratin ger till stor del skyddar oss mot korruption samt gör det svårare för företag typ Svindel&Bluff AB.
I många länder (de flesta om man räknar med U-länderna) så är korruptionen ett långt större hinder för företagare än byråkratin.

Last edited:
Min egen lilla subjektiva erfarenhet är att oavsett vilket land man är egenföretagare i, så krävs det galet mycket arbete för att få det hela att gå runt och dessutom generera vinst. Riktigt få människor kan starta upp ett företag och sedan glida på en räkmacka till miljonerna. Jag tror knappast att Sverige är så mycket sämre än andra länder på denna punkt.
Angående byråkratin så kan den ses som ett hinder, men tänk på att den kontroll som byråkratin ger till stor del skyddar oss mot korruption samt gör det svårare för företag typ Svindel&Bluff AB.
I många länder (de flesta om man räknar med U-länderna) så är korruptionen ett långt större hinder för företagare än byråkratin.

Byråkratin skyddar inte mot det, det är tillsyn och lagar som gör det. Det enda byråkrati ser till är att det finns byråkrater.

Snor det tipset. Har tänkt prova men det lyckas inte bli av. Mångas favorit. Blir utmärkt på väg till Malmöoperan med dottern för lite förströelse. Bra tips!

Det är ett klassiskt ställe som hängt med länge. Jag tror det kommer att bli din nya favorit. Det är extra prisvärt att gå dit innan 17.30 på en vardag, men man kan gå dit på kvällen och betala fullpris likväl. Man kommer inte att gå därifrån besviken oavsett. Tänk på att det inte går att boka bord. Så var ute i tid, brukar normalt sett inte ta mer än 10- 20 minuter beroende på när man trillar in.

Lösningen är återigen att åtgärda bristerna i integrationprocessen, inte att stänga gränserna.

Det skulle vara direkt förödande för landet, ska vi fortsätta att slösa miljarder som vi har gjort de senaste 15 åren på alla sveriges problemområden med många invandrare ?

Själv är jag också beredd att satsa en del av skattekakan på att få till en fungerande integration. Vissa vill inte detta men då är vi återigen på frågan om personligt tyckande om vad skattepengar ö.h.t. skall användas till, om något alls.

Det är inte jag, jag vill göra det bättre för landets alla sjuka och alla människor som bor trångt på alla äldreboenden och äter riktigt lite och dåligt mat. Att du ens tänker tanken. Stackarna dina anhöriga om någon av dem behöver en kroppsdel som du kan donera. Som du resonerar så skulle du säkert istället ge bort den till en helt främmande människa som du aldrig har träffat. Ditt resonemang är ju faktiskt att du hellre hjälper människor som inte har gjort något för dig istället för de som faktiskt har bidragit till ditt liv.

Det är mitt sätt att säga tack till alla äldre som har byggt upp landet.

Det du egenligen vill göra är att helt bortse från deras hela liv där många har arbetat och betalt skatt i hela livet. Du verkar totalt sakna känslor.

Angående det du skriver: "Sedan finns det knappt några rasister eller nazister i Sverige då vi bor i ett mycket tolerant land". Den jargong du använder pekar mot att du själv hyser sympatier mot det bruna hållet, speciellt med ord som "landsförrädarna" och antydningar om att peka ut dessa när muslimerna börjar bränna kyrkor i Sverige...

Precis som jag skriver, vilka delar i världen är det som krigar mest över skiljaktigheter i religonen ?

Inte är det Norden i alla fall. Genom att ta in för mycket muslimer så skapar vi ett mycket osäkert samhälle med människor som faktiskt startar krig för att dom inte accepterar andra åsikter ?

Dags att vakna upp och se verkligheten. Dina åsikter är direkt farliga för samhället där du vill radera allt som handlar om etik och moral.

Last edited:

Det borttagna inlägget var definitivt utom ramarna för vad reglerna tillåter.

Diskussionen tenderar på flera händer att svänga åt ämnen och åsiktsuttryck som bryter mot forumets regler varför tråden stängs.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back