Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag tror det finns fler skillnader, mellan dina kinesfamiljer och många familjer i storstädernas problemområden, än ursprunget/religionen.
Jag får liksom för mig att de flesta, världen över, vill vara bra föräldrar åt sina barn och att det inte har att göra med om man är muslim eller arab om man låter ungarna driva vind för våg utan att bry sig om vad de tar sig för...

Ja visst finns det skillnader, en Kines vill göra rätt för sig och vara hederlig, en Kines är tacksam för dom chanser han får.

Det är möjligt att precis alla i hela världen vill vara bra föräldrar, problemet är bara att i vissa grupper tycker man att man är en bra förälder om man lär barnen att försörja sig: http://www.vk.se/Article.jsp?article=478595
Andra tänker främst på att ge barn en bra religiös uppfostran: http://www.vk.se/Article.jsp?article=477911

Och slutligen hittade jag inte länken till dom två föräldrar som skjutsade omkring sina barn 5 och 7 år gamla så att dom kunde snatta på butiker medans föräldrarna satt ute i bilen och väntade, men det är ju också en form av föräldraansvar/uppfostran (jag tror att artikeln togs bort, först stängdes kommentarsfunktionen av då det framkom att bilen med föräldrarna i hade stått på tomgång utanför varenda butik i Umeå och barnen hade setts snattandes på fler ställen)

Så visst vill kanske alla föräldrar vara bra föräldrar, det är bara det att vad som är bra varierar.

Nu tror jag att i dom flesta fallen är det inte föräldrarna som AKTIVT leder in sina skitungar på fel spår, det räcker så gott med att dom skiter i vad ungarna gör medans dom själva sitter på "hemlandsföreningen"/mosken och dricker the och röker vattenpipa/tuggar khat så hamnar ungdomarna i skiten själva.

Dom lämmnar frun hemma vid spisen att uppfostra "barnen" samtidigt som dom har lärt sina söner att en kvinna har ingen talan någonsin, säger en kvinna emot en man får man slå henne.

En kinesisk son gör som mamma säger, oavsett om mamman är 100år och dom själva är 80

Ja visst finns det skillnader, en Kines vill göra rätt för sig och vara hederlig, en Kines är tacksam för dom chanser han får.

Har du varit i Kina och sett den missär som finns där? Iaktagit en stor skara människor på ett enormt torg som bara driver rundor och slåss och bråkar med med varandra. Jag tror du är för snabb i dina slutsatser. I Kina har man ju dessutom begränsat barnafödandet. Där som här finns det stora sociala klyftor. Större om man ska vara petig, men jag tror du känner till det.

Åk ner till Mellanöstern. Där ser du samma sak. Enormt stora sociala klyftor. Besöker du Dubai kommer du troligtvis att bli förvånad över hur civiliserat allt är. Nu ska det erkännas att jag inte varit där själv. Men en socialsekreterare som tar hand om flyktingar dagarna i ende fick omvärdera sin syn efter att ha besökt landet i fråga.

Det är i grunden mer sociala problem än kultur som ligger bakom de problem vi ser. Att Sverige länge var förskonade var för att vi hade ett jämnlikt samhälle utan några större samhällsklyftor att tala om. Det samhället kommer troligtvis aldrig mera tillbaka. Jag undrar hur spännande Sverige varit utan invandring. Vi hade varit ett präktigt folk som trott oss veta bäst hur man rättar till världens orättvisor. Förr eller senare hade vi blivit väckta ur den drömmen. Fortfarande kan man höra svenskar utomlands som sitter på höga hästar.

Jag tror det vore värdefullt om om svenskar testade på att flytta utomlands. Kanske hade de förstått vad flyktingar går igenom till viss del.

Nu kommer du säkert att komma med att det är skillnad på invandringen på 60- talet och idag. Där säger jag inte emot dig. Det är skillnad att komma från ordnade förhållanden, men arbetslösa i sina hemländer med eftertraktade kunskaper och vara en 20- 30 årig krigsflykting utan utbildning och läskunnighet. Snacka om uppförsbacke i livet.

Jag tänkte närmast på hur Kineser beter sig när dom har invandrat till Sverige, eftersom det var hur invandrade ungdomar beter sig i sverige som var intressant, jag betvivlar inte att det finns en Kinesisk misär i Kina.

Sverige är FORTFARANDE i behov av invandring (fortsatt sådan) då nataliteten är låg, ca 1,7 barn föds per kvinna. För att ett folkslag ska växa behöver det födas 2,1 barn per kvinna, annars har man en negativ utveckling av barn / gamla rapporten. De svenska kvinnorna vill helt enkelt inte skaffa 3 barn för att det e jobbigt. Är det då inte jobbigt för utlänska kvinnor ? jo, men de har familjen runtomkring som hjälper till. De flesta svenskar jag känner har inte den typen av förhållande till sina föräldrar. Det e åka på besök, de får lite kakor å kaffe, sen åker de hem, och kommer tillbaka till nästa storhelg, man lever liksom inte inpå varandra med gamla å unga. Jag tror att det plus att man har en lite mer egoistisk syn på livet (bejaka JAG-et, JAG ska få göra allt innan jag skaffar barn) gör att man blir hyffsat gammal innan man skaffar barn här i sverige. Se på mig, jag var 32 när jag fick min första.. det gör också att man begränsar sig till en, kanske två

håller med, men nån måste ju klippa min gräsmatta och måla mitt staket för 50 spänn i timmen ;) Vi behöver en underklass också som jobbar BILLIGT, så att service på restauranger osv är billigt i fortsättningen också.

Alltså. Kan inte svennemaffian skriva vad de egentligen menar?

Det ni egentligen vill ha sagt är att araber är mer genetiskt betingade att begå brott än andra. Det är ju det man kan utläsa i vareviga post, så varför vågar ni inte stå för er åsikt?

Kineser är duktiga idioter och drar sitt strå till stacken medan muslimer i största allmänhet beter sig svinaktigt.

Är det en korrekt sammanfattning, eller är det inte tillräckligt politiskt korrekt?

Det ni egentligen vill ha sagt är att araber är mer genetiskt betingade att begå brott än andra. Det är ju det man kan utläsa i vareviga post, så varför vågar ni inte stå för er åsikt?

Kineser är duktiga idioter och drar sitt strå till stacken medan muslimer i största allmänhet beter sig svinaktigt.

Är det en korrekt sammanfattning, eller är det inte tillräckligt politiskt korrekt?

Det är korrekt att merparten av de som svinar i malmötrakten kommer från muslimska familjer.
Hurså?

Det är korrekt att merparten av de som svinar i malmötrakten kommer från muslimska familjer.
Hurså?

Ursäkta mig, men är du helt jävla panndöd?

När var du i Malmö senast? Var hittar du info som kan bekräfta det du skriver?

Jag är ifrån Malmö. Har bott här hela livet. Och visst, här är en del idioter som bråkar. Men blanda inte in ursprung eller religion. En idiot är en idiot. Vare sig han/hon kommer från Somalia eller Skellefteå!

Och visst, här är en del idioter som bråkar. Men blanda inte in ursprung eller religion. En idiot är en idiot. Vare sig han/hon kommer från Somalia eller Skellefteå!

Har ni stora problem med gäng från Skellefteå som slåss och skjuter där nere?

Skicka hem dom bara!

Jag tror inte de vill få det till genetiskt betingat, utan moraliskt/etiskt.

Jag är ifrån Malmö. Har bott här hela livet. Och visst, här är en del idioter som bråkar. Men blanda inte in ursprung eller religion. En idiot är en idiot. Vare sig han/hon kommer från Somalia eller Skellefteå!

Jag ursäktar dig.
Nej.
20110617.
Offentliga handlingar från rättegångar och dokumentation av utredningar.
I övrigt håller jag med.
Blunda på du.

Man föds som människa. Man föds inte som jude, muslim, kristen, livets-ord-medlem osv. Så jag avfärdar helt att genetik och brott går hand i hand.

Om fakta visar att utrikes födda/invandrare, särskilt från mellanöstern/nordafrika är mer benägna att begå brott- hur ska vi presentera det? Sätta på locket och glömma det hela, hemlighetsstämpla (som BRÅ gjorde med utredningen angående Zigenare och brott), eller låta känslorna styra genom att skylta med rasistkortet?

Skelleftebor är som vi alla kan se i länken gravt överrepresenterade när det gäller grova brott. Sen om man som Pedro tror att det är genetiskt betingat eller, som de flesta, att det är ett resultat av stenålderstraditioner, pissig kultur och en extra sunkig religion låter jag vara osagt:

http://hurgardetforsverige.blogspot.com/2010/08/statistik.html

Att Sverige länge var förskonade var för att vi hade ett jämnlikt samhälle utan några större samhällsklyftor att tala om. Det samhället kommer troligtvis aldrig mera tillbaka.

Nja. Innan den lilla era du anser vara klasslöst rådde bra mycket värre klassåtskillnad än vad vi nu påstås ha. Svält, sjukdom och elände. Ungarna skötte sig väl för det?

Jag undrar hur spännande Sverige varit utan invandring. Vi hade varit ett präktigt folk som trott oss veta bäst hur man rättar till världens orättvisor.

Det är "vi" ju ändå. Särskilt sossarna har alltid varit duktiga på det. Men jag säger inte emot dig. Invandring är ett måste för att få in nya influenser och annat. Den helsvenska kulturen faller inte mig på läppen heller. Dock är inte vardagskravallande, gruppvåldtäkter, syrakastande och tillbakasträvande till ett religionsstyrt samhälle särskilt önskvärda inslag om du frågar mig.

Nu kommer du säkert att komma med att det är skillnad på invandringen på 60- talet och idag. Där säger jag inte emot dig. Det är skillnad att komma från ordnade förhållanden, men arbetslösa i sina hemländer med eftertraktade kunskaper och vara en 20- 30 årig krigsflykting utan utbildning och läskunnighet. Snacka om uppförsbacke i livet.

Ja, fy sjutton vad judarna som kom hit efter WW2 levde rövare. Och för att inte snacka om deras barn. Ute och eldar bilar, bötar småbarn och våldtar blondiner allihopa.

Ursäkta min sarkasm ;)

Se det från min vinkel, har lite kusiner som växt upp i Floda och en gudfar i Kungälv. Mina kusiner i Floda har haft en del problem med skällsord från svenskar (vi är serber), och min gudfars son har hamnat i massa problem med ett gäng killar som inte gillar hans ursprung. Han hamnade i bråk med dessa och de ritade hakkors på deras hus bland annat. Har ytterliggare ett fall med en annan bekant i kålltorp som också hamnat i problem med främlingsfientliga svenskar. Har själv en flickvän i Lilla Edet (som är svensk) och där har även vi haft en del problem, tidigare hängde jag en del i torslanda med mitt ex, och samma visa där.

Jag vill tro att det handlar mycket om majoritet/minoritet. Tillhör du minoriteten i ett område är det nog större chans att du utsätts för något rasistiskt, så var det i Bergsjön - Göteborg där jag växte upp. Det var inte vanligt att se "svennar" och dessa hade i regel det tuffare än vad jag hade det.

Svenskar är inte fega, det handlar om minoritet/majoritet tror jag. Att utsättas för detta sker från båda hållen, sen vad som är vanligare har jag svårt att svara på... min erfarenhet är att det inte är så stor skillnad som ni tror att det är.

Last edited:
Hurså?

Ingen aning. Spelar det någon roll? Är det någonting man behöver veta för att lösa problemen i Malmö? I min värld är det helt jävla ointressant om någon är en blatte från Iran eller en bonne från Umeå. Jag har vänner som är båda och gör ingen skillnad på dem. Hoppas inte du gör det heller.

Ingen aning. Spelar det någon roll? Är det någonting man behöver veta för att lösa problemen i Malmö? I min värld är det helt jävla ointressant om någon är en blatte från Iran eller en bonne från Umeå. Jag har vänner som är båda och gör ingen skillnad på dem. Hoppas inte du gör det heller.

För att förebygga och/eller bekämpa specefik brottslighet så krävs det att man utreder vilka grupper som är överrepresenterade inom det aktuella området.
Därför böfr man veta det.
Till exempel så är det få som är emot punktmarkeringen av Hells Angels medlemmar (förutom medlemmarna själva).
Att då för jämstäldhetens skull behandla alla motorcykelklubbar lika är inte effektivt.
Eller alla motorcyklister.
Eller alla med körkort.
Eller alla med tillräcklig kroppskonstitution för att framföra ett fordon.

I ditt exempel handlar det om hur stor nytta det gör att integrera en bonde från Umeå i samhället.

"för döva öron sjunger trasten" ... Antingen så har man ett öppet sinne, eller så har man inte det.

"för döva öron sjunger trasten" ... Antingen så har man ett öppet sinne, eller så har man inte det.

Sant, och vad som ska tilläggas är att inget av det är fel så länge det hanteras på rätt sätt.
Frågar någon mig vad jag tycker om invandrare så säger jag att merparten är idioter. Frågar någon vad jag tycker om svenskar så säger jag att merparten är idioter.
Det har mer att göra med att de är människor än vart de kommer ifrån, för de flesta är ju faktiskt idioter och med en negativ inställning så slipper jag bli besviken.
Och det är ju bara att kolla världsutvecklingen så inser man att jag har rätt, vems fel det är skiter jag fullständigt i.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back