Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Men om man tänker efter lite så inser man att det är ett komplext problem att integrera folk från olika kulturer och social bakgrund. Det vore märkligt om inte motsättningar uppstod, när inte ens svenskarna själva kan hålla sams i socialt utsatta områden med hög arbetalöshet.

Den kultur jag skulle skylla på är inte någon som "importerats" utan snarare den kultur som odlats och växt fram i dessa områden där det är status att skita i skolan, förakta alla typerav myndigheter och auktoriteter, skaffa sig respekt med våld och där den viktigaste religionen är pengar och den aldrig sinande tron att det finns något som heter enkla, snabba pengar...

Denna kultur börjar präglas in i ungarna i tidig ålder eftersom de så länge, utan direkt inflytande av vuxna, år ut och år in kan uppfostra varandra i gängen i kvarteren. I brist på vuxna eller meningsfull sysselsättning går det rätt snabbt från det att en liten snoris är skötsam, till han kastar en gatsten genom ett fönster för att få respekt i gänget tills dess att han misshandlar någon för att få respekt i kvarteret tills han rånar en bank/värdetransport eller smugglar vapen/droger för att få respekt i stan med sin pimpade bil....

Visst är det i slutänden alltid individens ansvar men vill "vi", som samhälle se att färre går i samma spår så krävs ju långa rader insatser på alla plan.

När det gäller de som redan är långt inne på brottets bana krävs givetvis helt andra, mer hårdhänta insatser.
Hårdare påföljder för upprepad brottlighet. Hårdare straff för vapenbrott. Punktmarkering av kända kriminella, avlyssning. Samkörning av register t.ex för att se vilka som köper fordon som deras inkomst inte kan motivera o.s.v.

Problemet är bara att Bazooka-lösningarna inte påverkar framväxten av nya, unga brottslingar eftersom det oftast är jävligt svårt att få dem att ta in på rätt väg igen när de blivit grovt kriminellt belastade.

Det är lite samma sak som att man faktiskt får skylla sig själv när man smäller bilen om man kör rattfull, eller invalidiserar sig själv när man klotar med hojen när man kör som en dåre.

Är det någon som sagt något annat?!

....Tycker du däremot att samhället skall nöja sig med att konstatera att:
- "Det var hans eget fel, shit happens!"

...eller tycker du att det åligger ett civiliserat och fungerande samhälle att fundera på hur det kan agera för att antalet som sätter sig rattfulla bakom ratten minskar med tiden?!

För att sammanfatta min åsikt:

- "Ja, det var Leffes fel att han körde ihjäl sig efter att ha svept en sjuttis under fisketuren och sedan tagit bilen hem men jag tycker ändå att "samhället" skall diskutera kring och engagera sig i vilka åtgärder som minskar antalet "Leffar" som kör rattfulla!"

Är det någon som sagt något annat?!

....Tycker du däremot att samhället skall nöja sig med att konstatera att:
- "Det var hans eget fel, shit happens!"

...eller tycker du att det åligger ett civiliserat och fungerande samhälle att fundera på hur det kan agera för att antalet som sätter sig rattfulla bakom ratten minskar med tiden?!

För att sammanfatta min åsikt:

- "Ja, det var Leffes fel att han körde ihjäl sig efter att ha svept en sjuttis under fisketuren och sedan tagit bilen hem men jag tycker ändå att "samhället" skall diskutera kring och engagera sig i vilka åtgärder som minskar antalet "Leffar" som kör rattfulla!"

Nej, jag tycker att samhället ska sluta bakbinda lärare och annan personal som kommer i kontakt med ungarna dagligen och kan stävja sån här skit innan det är för sent. Som det är nu glider ju glida runt och kan hitta på lite vad som helst under många långa år helt fredade från straff.
Samhället, och alla som är en del av det, måste aktivt uppfostra nästa generation. Ser man nån skitunge som uppför sig illa ska den uppfostras. Utan våld.

Nej, jag tycker att samhället ska sluta bakbinda lärare och annan personal som kommer i kontakt med ungarna dagligen och kan stävja sån här skit innan det är för sent. Som det är nu glider ju glida runt och kan hitta på lite vad som helst under många långa år helt fredade från straff.
Samhället, och alla som är en del av det, måste aktivt uppfostra nästa generation. Ser man nån skitunge som uppför sig illa ska den uppfostras. Utan våld.

Nämen titta, då tycker vi faktiskt exakt likadant iaf i det du skrev nyss.
Att återge lärarna den auktoritet och respekt de förtjänar är en av alla de åtgärder som borde vara självklara.
Jag har även vid flera tillfällen skrivit att jag tycker att även "underåriga" skall drabbas av konsekvenser redan första gången det gör något. Jag har exemplifierat detta med en kompis som fick städa skolbussar i två veckor efter att ha krökat på en fotbollsläktare när han var utbytesstudent.. Omedelbar konsekvens och en rimlig bestraffning. Betydligt effektivare än årliga socialtantssamtal fram tills de är straffmyndiga och har snott sin första bil och kraschat in i ett skyltfönster...

Ja, brist på uppfostran är ett stort problem och ett ännu större problem i områden där ungdomarna uppfostrar varandra utan vuxnas insyn. I trångbodda områden med mycket sociala problem är det inte konstigt att många hänger ute med polarna på kvällarna... När vuxenvärlden är frånvarande och det saknas meningsfull sysselsättning blir det kamratuppfostran och sådant leder nästan alltid till att det börjar tävlas i att göra sattyg med början i det lilla, nån busskur här, nån papperskorg där..

Sen fortsätter det, några år senare är det moppestölder som gäller, och sedan bilstölder, och sedan mer lukrativa brott som skaffar de pengar som behövs för att kunna hävda sig med dyra kläder, blingbling och skumpa på de fina krogarna där man får den respekt som de anser sig förtjäna...

Nämen titta, då tycker vi faktiskt exakt likadant iaf i det du skrev nyss.
Att återge lärarna den auktoritet och respekt de förtjänar är en av alla de åtgärder som borde vara självklara.
Jag har även vid flera tillfällen skrivit att jag tycker att även "underåriga" skall drabbas av konsekvenser redan första gången det gör något. Jag har exemplifierat detta med en kompis som fick städa skolbussar i två veckor efter att ha krökat på en fotbollsläktare när han var utbytesstudent.. Omedelbar konsekvens och en rimlig bestraffning. Betydligt effektivare än årliga socialtantssamtal fram tills de är straffmyndiga och har snott sin första bil och kraschat in i ett skyltfönster...

Ja, brist på uppfostran är ett stort problem och ett ännu större problem i områden där ungdomarna uppfostrar varandra utan vuxnas insyn. I trångbodda områden med mycket sociala problem är det inte konstigt att många hänger ute med polarna på kvällarna... När vuxenvärlden är frånvarande och det saknas meningsfull sysselsättning blir det kamratuppfostran och sådant leder nästan alltid till att det börjar tävlas i att göra sattyg med början i det lilla, nån busskur här, nån papperskorg där..

Sen fortsätter det, några år senare är det moppestölder som gäller, och sedan bilstölder, och sedan mer lukrativa brott som skaffar de pengar som behövs för att kunna hävda sig med dyra kläder, blingbling och skumpa på de fina krogarna där man får den respekt som de anser sig förtjäna...

Ja, jag tycker det saknar all rim och reson att man de första 15/18 åren av någons liv lär de att det inte har någon konsekvens alls att bryta mot regler, sedan blir förvånad när de bryter mot regler.
En regel som blir utan konsekvens har bara en effekt, och det är att man lär folk (och i det här fallet ungar) att inte respektera regler.
Jag hade såndär lösa element runt mig när jag växte upp, och de sket fullkomligt i att gå till socialkärringen, och ingen kunde göra något alls åt det. Hade de varit tvugna att göra något åtminstone lite obehagligt eller tråkigt, som att städa bussar, när de började ställa till fanstyg så hade de antagligen fått viss respekt för lagen.

Ja, jag tycker det saknar all rim och reson att man de första 15/18 åren av någons liv lär de att det inte har någon konsekvens alls att bryta mot regler, sedan blir förvånad när de bryter mot regler.
En regel som blir utan konsekvens har bara en effekt, och det är att man lär folk (och i det här fallet ungar) att inte respektera regler.
Jag hade såndär lösa element runt mig när jag växte upp, och de sket fullkomligt i att gå till socialkärringen, och ingen kunde göra något alls åt det. Hade de varit tvugna att göra något åtminstone lite obehagligt eller tråkigt, som att städa bussar, när de började ställa till fanstyg så hade de antagligen fått viss respekt för lagen.

Jag håller med, men med sagt är det även viktigt att det hela tiden finns meningsfulla sysselsättningar och alternativ.
Att handlingar skall få konsekvens är vi överens om men man måste även inse vikten av att erbjuda meningsfulla alternativ. Bättre än att bestraffa någon för en handling vore ju att förmå dem att inte begå handlingen från första början... Jag hade deltagande, ansvarsfulla föräldrar och kompisar med ansvarstagande föräldrar runt omkring mig. För oss fanns det alltid väldigt många alternativa sysselsättningar och i värsta fall alltid något ledigt pojkrum med video, stereo och tv(och med detta, vuxna på en armlängds avstånd).
I områden där många hushåll präglas av social misär och allehanda problem och där så många föräldrar högaktiningsfullt skiter i sin avkomma måste ju samhället kosta på sig att erbjuda de unga ett bättre alternativ än att hänga på en parkbänk med gänget till långt in på natten en tisdagskväll...

Jag tycker att utvisning ska vara med bland dina möjliga åtgärder, och då inte tidsbestämd sådan, utan för all framtid.

Den muslim från elfenbenskusten som skam-mördade sin fru genom att misshandla henne och kasta henne från balkongen medans parets 8årige son såg på och slutligen stycka henne och gömma henne i skogen döms till 5 års fängelse och sedan utvisning till 2022????

Varför ska han någonsin tillåtas att komma tillbaka hit?

Behöver vi fler människor med den rättsuppfattningen här?

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2670035/musiker-friad-for-hustrumord

Jag håller med, men med sagt är det även viktigt att det hela tiden finns meningsfulla sysselsättningar och alternativ.
Att handlingar skall få konsekvens är vi överens om men man måste även inse vikten av att erbjuda meningsfulla alternativ. Bättre än att bestraffa någon för en handling vore ju att förmå dem att inte begå handlingen från första början... Jag hade deltagande, ansvarsfulla föräldrar och kompisar med ansvarstagande föräldrar runt omkring mig. För oss fanns det alltid väldigt många alternativa sysselsättningar och i värsta fall alltid något ledigt pojkrum med video, stereo och tv(och med detta, vuxna på en armlängds avstånd).
I områden där många hushåll präglas av social misär och allehanda problem och där så många föräldrar högaktiningsfullt skiter i sin avkomma måste ju samhället kosta på sig att erbjuda de unga ett bättre alternativ än att hänga på en parkbänk med gänget till långt in på natten en tisdagskväll...

Jo, helt klart. I byhålan jag växte upp stängde de alla ungdomsgårdar och allt annat som man som tonåring kunde hitta på, så vi hade väldigt lite vi kunde göra förutom driva runt på stan, supa, knulla och slåss.
Och det fanns inga vuxna alls i omgivningen. De få som fanns vågade inte säga något. Om någon sa till så var det oftast inte något mer än att vi gjorde som de bad oss.

Jag tycker att utvisning ska vara med bland dina möjliga åtgärder, och då inte tidsbestämd sådan, utan för all framtid.

Den muslim från elfenbenskusten som skam-mördade sin fru genom att misshandla henne och kasta henne från balkongen medans parets 8årige son såg på och slutligen stycka henne och gömma henne i skogen döms till 5 års fängelse och sedan utvisning till 2022????

Ja, permanent utvisning, och träldom om fanstyget någonsin påträffas inom rikets gräns.

Vad mig beträffar borde han inte få komma tillbaka oavsett om han är muslim, hindu eller kopimist.
Jag utvisar gärna tungt kriminella.
Jag är som sagt en stark anhängare av individens ansvar.
Därför tror jag inte på att kollektivt bestraffa en hel grupp av en etnicitet eller religion bara för att det inom gruppen finns en viss överrepresentation av kriminellt belastade då det fortfarande är så att 97, 98, 99% som är lika oskyldiga som du och jag.

Jo, helt klart. I byhålan jag växte upp stängde de alla ungdomsgårdar och allt annat som man som tonåring kunde hitta på, så vi hade väldigt lite vi kunde göra förutom driva runt på stan, supa, knulla och slåss. Och det fanns inga vuxna alls i omgivningen. De få som fanns vågade inte säga något. Om någon sa till så var det oftast inte något mer än att vi gjorde som de bad oss.

Så långt gick det inte där jag bodde. Däremot är en betraktelse från min egen uppväxt det faktum att ca 80% av de som ingick i de "stökiga gängen" i skolan och på stan, kom från trassliga familjeförhållanden. Man kan väl sammanfatta det med att inte särskilt många i dessa gäng hade föräldrar som satte dem i Volvon och skjutsade dem till hockeyträningen ett par dagar i veckan..

Och återigen, så att ingen skall spinna loss igen:
- Det är fortfarande ingen ursäkt för de sattyg de ställde till med.

Den kultur jag skulle skylla på är inte någon som "importerats" utan snarare den kultur som odlats och växt fram i dessa områden där det är status att skita i skolan, förakta alla typerav myndigheter och auktoriteter, skaffa sig respekt med våld och där den viktigaste religionen är pengar och den aldrig sinande tron att det finns något som heter enkla, snabba pengar...

Denna kultur börjar präglas in i ungarna i tidig ålder eftersom de så länge, utan direkt inflytande av vuxna, år ut och år in kan uppfostra varandra i gängen i kvarteren. I brist på vuxna eller meningsfull sysselsättning går det rätt snabbt från det att en liten snoris är skötsam, till han kastar en gatsten genom ett fönster för att få respekt i gänget tills dess att han misshandlar någon för att få respekt i kvarteret tills han rånar en bank/värdetransport eller smugglar vapen/droger för att få respekt i stan med sin pimpade bil....

Visst är det i slutänden alltid individens ansvar men vill "vi", som samhälle se att färre går i samma spår så krävs ju långa rader insatser på alla plan.

När det gäller de som redan är långt inne på brottets bana krävs givetvis helt andra, mer hårdhänta insatser.
Hårdare påföljder för upprepad brottlighet. Hårdare straff för vapenbrott. Punktmarkering av kända kriminella, avlyssning. Samkörning av register t.ex för att se vilka som köper fordon som deras inkomst inte kan motivera o.s.v.

Problemet är bara att Bazooka-lösningarna inte påverkar framväxten av nya, unga brottslingar eftersom det oftast är jävligt svårt att få dem att ta in på rätt väg igen när de blivit grovt kriminellt belastade.

Samhället har givetvis ett stort ansvar varför det har blivit så här. Det är ett led av en misslyckad integrationspolitik där man tillåtit de sociala problemen växa bortom kontroll. Att folk tvingas bo trångbott i dessa områden beror på att det inte går att ordna fram bostäder så att det räcker. Det finns begränsat med resurser. Bor man dessutom trångbott slits bostäderna snabbare och det finns ingen ekonomi i ett underhålla dem. Jag förstår inte hur man tänker om man väljer att skaffa fem barn eller fler och är helt beroende av att samhället skjuter till bidrag för bostad och uppehälle. Normalt funtade människor skaffar inte fler barn än de kan ta hand om och ge en dräglig uppfostran. Jag är inte särskilt förvånad när jag går ner till Helsingborgs stadsbiblioteket och ser en hord ungar driva runt och ockupera datorer övervakade av ett par år äldre syskon. Ljudnivån är inte lämplig på ett bibliotek. De stackars bibliotekarierna har blivit dagisfröknar som uppgivet tittar på. Jag tror inte att det räcker att bygga fler fritidsgårdar. Det är inte där problemet ligger. Ungarna är ju redan förstörda genom att de fått driva runt sina första år utan att de vuxna föräldrarna satt ner foten en enda gång. Det är ju syskonen och kompisarna som uppfostrat dem. Jag tror man hade behövt ta ifrån dem uppfostringsrollen. Kanske hade idrotten kunnat göra en insats även om alla inte kan bli proffs. Innerst inne tror jag dock att alla barn egentligen vill ha närvarande föräldrar som de kan se upp till. Allt annat är bara substitut. Men ett substitut är bättre än inget.

Det är nog jag som är lite trött men jag inbillar mig att jag läser att folk tycker att den mördade 15-åringen får skylla sig själv? Äsch. Jag låter nog korvgubben sköta detta..

Så då tycker du att det finns saker som ursäktar att någon avrättar en tonåring på öppen gata?
Jag tycker det är osmakligt att du antyder att en femtonåring förtjänar att skjutas med 6 skott i huvudet.

Du är för härlig. Du sitter och gnäller på att folk kallar dina förklaringar för ursäkter så gör du likadant själv. Korvgubben....:hihi

Suck. Jag orkar inte ens söka information längre om såna där saker för man blir bara förbannad. Jag har tyvärr börjat köra en korvgubbe istället. Även kallat att strutsa.

När kommer :struts-ikonen ijentlijen?

Jo för det egna välbefinnandets skull så är det ju skönast at köra strutsen, det blir ju tyst och mörkt och varmt om öronen om man stoppar huvudet isanden.

Tyvärr så gör även våra folkvalda det för att slippa ta tag i problemen, det är inte svårt att ignorera problemen när man åker taxi gratis mellan riksdagshuset och lyxvillan och aldrig sätter sin fot i tunnelbanan efter klockan 7 på kvällen.

Sen kan man dra några floskler om "utanförskap" och "socioekonomiska faktorer" och i värsta fall kvotera in en muslimsk kvinna som "dialogpolis"

I någon tidigare satistiklänk hittade jag siffror på vilka grupper av invandrare som är stora i Umeå där jag bor, Kineser är en väldigt stor grupp, dom bor ofta tre barn i varje rum i risiga lägenheter och har inte det så jävla fett när dom kommer, men jag kan baske mig inte hitta ett enda fall av kinesungar som eldar bilar och kastar sten på polisen.

Inga gäng med kinesungar som tänder eld på skolor, misshandlar, hotar och "bötar" sina jämnålders kamrater.

Ändå kommer kinesungarna från samma eller sämre sociekonomiska situationer, växer upp som tonåringar utan att få egna rum och saknar i precis samma utsträckning ungdomsgårdar som ungdomar från Iran/Irak och Afrikanska länder.

Alltså måste det skilja något i hemmet, något med föräldraansvaret kanske?

Alltså måste det skilja något i hemmet, något med föräldraansvaret kanske?

Jag hade deltagande, ansvarsfulla föräldrar och kompisar med ansvarstagande föräldrar runt omkring mig. För oss fanns det alltid väldigt många alternativa sysselsättningar och i värsta fall alltid något ledigt pojkrum med video, stereo och tv(och med detta, vuxna på en armlängds avstånd).
I områden där många hushåll präglas av social misär och allehanda problem och där så många föräldrar högaktiningsfullt skiter i sin avkomma......

Denna kultur börjar präglas in i ungarna i tidig ålder eftersom de så länge, utan direkt inflytande av vuxna, år ut och år in kan uppfostra varandra i gängen i kvarteren.

Ja, brist på uppfostran är ett stort problem och ett ännu större problem i områden där ungdomarna uppfostrar varandra utan vuxnas insyn. ...

Ahå, så föräldrar och vuxnas påverkan spelar roll.. Tror iofs jag nämnde det i mer eller mindre varje inlägg jag skrev men jag kanske inte var tydlig nog...

Hur "tvingar" man folk att uppfostra sina barn på ett bra sätt?

Jag är helt överens med dig om att det vore önskvärt att alla tog ansvar för sina egna barn. I de enskilda fallen är det alltid individernas ansvar.

Eller skall vi använda universalmedicinen och kollektiv stoppa allesammans eftersom det visat sig att det finns fler frånvarande föräldrar i dessa grupper än i bland kinerser eller svennefamiljer?

Jag tror det finns fler skillnader, mellan dina kinesfamiljer och många familjer i storstädernas problemområden, än ursprunget/religionen.
Jag får liksom för mig att de flesta, världen över, vill vara bra föräldrar åt sina barn och att det inte har att göra med om man är muslim eller arab om man låter ungarna driva vind för våg utan att bry sig om vad de tar sig för...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back