Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Hur många muslimska länder ockuperar i dagsläget något annat land av religiösa skäl? Eller något annat skäl för den delen. :va

Utöver det är det rätt motbjudande att en tråd om kriminella gäng ögonblickligen förvandlas till en "spy galla över muslimer"-tråd.

Jag har svårt att tro att särskilt många av ligisterna är några hängivna koranläsare..

Men ni har verkligen svårt att hålla er när en möjlighet att svartmåla muslimer erbjuds oavsett trådens ämne.

Jotack, gandka vanligt fenomen . Låg-iq Svensson passar på att spy gälla över invandrare så fort han har chansen. Det var därför jag flyttade till Malmö, för här finns inga såna människor. Jag bodde i en riktig skithåla innan där man hatade alla invandrare oavsett vad de höll på med . På den tiden lät det "de kommer hit och tar våra jobb" eller att invandrare luktar skit och är dumma för att de inte klarar av att snacka svenska. Jag har sett invandrare få på käften för att de flörtade med svenska tjejer .. Tur att människor är lite mer upplysta i storstäder .

Sent from my mobile phone, please excuse the brevity

Jotack, gandka vanligt fenomen . Låg-iq Svensson passar på att spy gälla över invandrare så fort han har chansen. Det var därför jag flyttade till Malmö, för här finns inga såna människor. Jag bodde i en riktig skithåla innan där man hatade alla invandrare oavsett vad de höll på med . På den tiden lät det "de kommer hit och tar våra jobb" eller att invandrare luktar skit och är dumma för att de inte klarar av att snacka svenska. Jag har sett invandrare få på käften för att de flörtade med svenska tjejer .. Tur att människor är lite mer upplysta i storstäder .

Sent from my mobile phone, please excuse the brevity

Lite sån här känsla? :D
http://youtu.be/tGZ1nK4mOuw

hehe, ja lite så :)
jag sommarjobbade på ett slakteri under flera år, så du kan tro att jag hörde det mesta i som kan anses ha fientlig ton. Givetvis inte av alla. Till och med en tysk kille som flyttade hit som tonåring, som på den tiden var ca 25-27, blev duktigt mobbad och kallad "länning" etc. Hemska tider. Det var sista gången jag jobbade där och såg en idiot, lätt utvecklingsstörd snusande bonnläpp, som spydde galla över "de jävla udlänningarna som bara kommer hit och hittar på skit" , ja DÅ bestämde jag mig från att flytta från den jävla hålan till Malmö, där jag aldrig hade upplevt sånt ständigt hat å skitsnack, och göra mitt bästa för att lämna det sammhällsskiktet.
MISSION ACCOMPLISHED ..

Jag tror att dessa människor är bara bittra överlag, och hatar de inte utlänningar så hittar de nån annan de kan hata, typ samer, zigenare, judar, folk som inte ens finns i Sverige, eller till och med hata nån granne som råkar skaffa nån finare bil, eller renoverar "för mycket" så det sticker i ögonen på "hatarna". Ja menar, det var inte så länge sedan man hade ett politiskt program för att tvångssterilisera samer och zigenare. Vem röstade fram det tror ni ? Hatarna ..

Näe, jag såg det nyss själv faktiskt, nej stan är "olagomt" stor och börjar lida av "storstadsannonymitet", det bor för många här för att småbuset ska oroa sig för att bli igenkända men för få för att brotten ska gå obemärkt förbi.

Bara på ett par år har två personer som jag själv har anknytning till mördats i Umeå, min jobbarkompis kände en som var inblandad i ett tredje mord, så i det avseendet känns det som en småstad.

När "Hagamannen" härjade i Umeå så visste alla vem minst ett offer var, utom jag, men då visade det sig efteråt att jag hade anknytning ändå.

Jag har nog inte insett att Umeå är en så pass stor stad som det ändå är med 80 000 människor i tätort. Så naivt av mig att tänka att djungeltrumman skulle gå. I vissa kretsar har det säker gjort det, men knappast till gemene man om det nu inte rör sig om någon lokalkändis. Här i stan blev en krögare dömd för våldtäkt idag och de allra flesta i stan vet vem det handlar om. Ryktet sprids fort. På så vis är Helsingborg en liten stad. I tätort har stan enligt wiki ca 100 000 invånare. Inte så många fler än Umeå egentligen.

Helsingborg är en liten storstad, där det händer en hel del skit, och där det finns en hel del kriminella grupperingar. Det gör inte HBG till en mindre trevlig stad. Jag känner en hel del människor därifrån, och alla säger detsamma. Staden och människorna är underbara, tyvärr kommer man inte ifrån att det finns problem med kriminalitet.
Detsamma gäller i Malmö. Jag har bott här i 15 år, och stortrivts. Människorna är sköna, öppna , glada, välkomnande och okomplicerade, man kan prata med folk man inte känner, på bussen, i kön, på caféer eller uteställen. Jag känner mig inte otrygg när jag går på gatan mitt i natten - men jag kände mig verkligen otrygg i tunnelbanan i STHLM efter 20:00, då killarna med ansiktstatueringar och pitbulls kommer ut ur dvalan.
För några år sen var det gängkrig i Göteborg, men alla trevliga människor och barnfamiljer har inte migrerat därifrån i panik. Man försöker inbilla sig att "det händer inte mig" och sköter sitt liv som vanligt.
Jag förstår att folk som inte bor här ser Malmö som en slags "Crime City" .. Vi pratar om det i mina vänskapskretsar också, det känns faktiskt otrevligt att det händer sånt nära ens hem, men jag försöker inbilla mig att dessa gäng inte riktigt är ute efter mig, eller mina familjemedlemmar. Jag tror att det handlar om att de bråkar sinsemellan, och jag hoppas att det slutar snart.

hehe, ja lite så :)
Ja menar, det var inte så länge sedan man hade ett politiskt program för att tvångssterilisera samer och zigenare. Vem röstade fram det tror ni ? Hatarna ..

Socialdemokraterna.

Men nu finns det inte lika många socialdemokrater i Sverige längre så du kan vara lugn ;)

För några år sen var det gängkrig i Göteborg, men alla trevliga människor och barnfamiljer har inte migrerat därifrån i panik. Man försöker inbilla sig att "det händer inte mig" och sköter sitt liv som vanligt.
Jag förstår att folk som inte bor här ser Malmö som en slags "Crime City" .. Vi pratar om det i mina vänskapskretsar också, det känns faktiskt otrevligt att det händer sånt nära ens hem, men jag försöker inbilla mig att dessa gäng inte riktigt är ute efter mig, eller mina familjemedlemmar. Jag tror att det handlar om att de bråkar sinsemellan, och jag hoppas att det slutar snart.

Sålänge du inte har pengar, egen restaurang, egen firma eller barn som går i kommunal skola så kan du nog vara lugn.
Och glöm inte att titta bort om polisen söker ev. vittnen.

Helsingborg är en liten storstad, där det händer en hel del skit, och där det finns en hel del kriminella grupperingar. Det gör inte HBG till en mindre trevlig stad. Jag känner en hel del människor därifrån, och alla säger detsamma. Staden och människorna är underbara, tyvärr kommer man inte ifrån att det finns problem med kriminalitet.
Detsamma gäller i Malmö. Jag har bott här i 15 år, och stortrivts. Människorna är sköna, öppna , glada, välkomnande och okomplicerade, man kan prata med folk man inte känner, på bussen, i kön, på caféer eller uteställen. Jag känner mig inte otrygg när jag går på gatan mitt i natten - men jag kände mig verkligen otrygg i tunnelbanan i STHLM efter 20:00, då killarna med ansiktstatueringar och pitbulls kommer ut ur dvalan.

Ett bra inlägg i debatten.

Jag håller med dig om dina tankar om Helsingborg. Det är en liten storstad med storstadskomplex. För sin storlek finns det ett stort utbud både när det gäller nöjesliv och butiker. Jag brukar likna stan vid ett mini Östermalm.

Tror inte det undgått någon som rör sig lite omkring sig att organiserad kriminalitet och andra mindre önskvärda kriminella personer lyckats skapa sig en mer eller mindre laglig front i den här staden genom att driva butiker, restauranger och klubbar. Drogerna flödar fritt i vissa kretsar. Det är beklämmande att se. Jag önskade att det lades resurser för att stoppa den här utvecklingen.

Malmö har genomgått en otrolig förvandling. Det har verkligen satsats resurser på stan. Tyvärr gör alla dessa öppna konflikter mellan olika kriminella element att stan får ett oförtjänt rykte. Jag brukar inte oroa mig för min personliga säkerhet när jag är i Malmö. Känner inte direkt att jag är i farozonen för att bli utsatt för ett brott. Däremot känner jag mig inte så bekväm att gå ut i nöjeslivet fullt ut, med tanke på alla dåd som varit mot nöjesställen. Det är nog bara en tidsfråga innan något hemskt händer även om de kriminella verkar utföra dåden efter stängning. Man kan ju råka passera utanför när det händer. Det är illa nog.

Sålänge du inte har pengar, egen restaurang, egen firma eller barn som går i kommunal skola så kan du nog vara lugn.
Och glöm inte att titta bort om polisen söker ev. vittnen.

Jo, då är det ju bara den lilla risken att man hamnar emellan två falanger som skjuter på varandra på öppen gata.

Man kan minska risken genom att inte fika på vissa caféer eller gå på vissa klubbar där risken för en uppgörelse är större.

EDIT: Såg att Harmon Rabb hade skrivit i princip samma sak i inlägget ovanför som jag bara skumläste. :huvet

Last edited:
Ja, de tänkbara motiven verkar ju rätt snarlika när det gäller att motivera någon att skjuta ihjäl en person med sex skott. Jag hade nog blivit lika upprörd av att få en nyårssmällare på mig som av att se den som hotat och misshandlat mig gå fri...

"Ardiwan Samir har varit misstänkt för misshandel och flera olaga hot. Bara fyra dagar före mordet avskrevs målet"

"En annan teori är att han dödades som hämnd för att han kastat smällare på nyårsnatten. "

I det nya Sverige är det alltid "någon annans fel" (tm)

Det ska alltid letas en bakomliggande orsak som inte går att härleda till personen i fråga och dennes egna val.

Fast det ena utesluter väl inte det andra?! :va: Det finns ju inget som ursäktar individens handlingar. I det enskilda fallet är det ju alltid individens val, handlingar och även ansvar...

Ur ett samhällsperspektiv måste man ju utreda vilka samhällsproblem som måste åtgärdas för att minska våldet och där går det ju inte att sitta på sina höga hästar och nöja sig med att säga:
"- Skulle bara de personerna ta sitt ansvar så är problemet löst!"

....Det är förvisso ett korrekt antagande men vi har inte möjlighet att påverkar varje individ personligen utan politiken kan bara jobba med generella åtgärder där man måste hitta mer generella förklaringar till varför en viss typ av problem uppstår...

Jag tror inte någon, oavsett hur röd, på allvar skulle ursäkta en mördare bara för att man fått kännedom om vilka bakgrundsfaktorer som lett fram till att en brottskarriär når sitt klimax med ett mord...

Förklaringarna är inga ursäkter.

Förklaringarna är ett verktyg när man skall sätta in åtgärder för att förebygga att snarlika händelser blir vanligare.

Fast det ena utesluter väl inte det andra?! :va: Det finns ju inget som ursäktar individens handlingar. I det enskilda fallet är det ju alltid individens val, handlingar och även ansvar...

Ur ett samhällsperspektiv måste man ju utreda vilka samhällsproblem som måste åtgärdas för att minska våldet och där går det ju inte att sitta på sina höga hästar och nöja sig med att säga:
"- Skulle bara de personerna ta sitt ansvar så är problemet löst!"

....Det är förvisso ett korrekt antagande men vi har inte möjlighet att påverkar varje individ personligen utan politiken kan bara jobba med generella åtgärder där man måste hitta mer generella förklaringar till varför en viss typ av problem uppstår...

Jag tror inte någon, oavsett hur röd, på allvar skulle ursäkta en mördare bara för att man fått kännedom om vilka bakgrundsfaktorer som lett fram till att en brottskarriär når sitt klimax med ett mord...

Förklaringarna är inga ursäkter.

Förklaringarna är ett verktyg när man skall sätta in åtgärder för att förebygga att snarlika händelser blir vanligare.

Fast i det här faller används det ju just som en ursäkt, att han var minsann inte mer kriminell än alla andra som tvingas växa upp i den miljön.

Det är regeringen som ska göra något åt våldet, inte föräldrarna som ska ta ansvaret för sina barn, alltså är det miljöns fel och inte föräldrarnas.

Det ser jag som att skylla ifrån sig.

I någon annan artikel stod det "han var inte mer kriminell än någon annan ungdom i området"
Jag har för mig att det var pappan som fällde den kommentaren också, hursomhelst försökte det normaliseras att ha 6 polisanmälningar mot sig, om män bodde i det området.

Det är regeringen som ska göra något åt våldet, inte föräldrarna som ska ta ansvaret för sina barn, alltså är det miljöns fel och inte föräldrarnas.

Det där tramset är ju som att säga att föräldrarna, till någon som kört ihjäl sig, inte har rätt att uttala en önskan om att man arbetar hårdare med att minska antalet trafikdödade eftersom
-"Ni borde ha uppfostrat er son till att inte köra så snabbt, skyll nu inte på någon annan!"

Den enda som är ansvarig för att killen är död är den som tryckte på avtryckaren. Allt annat är på sin höjd mer eller mindre relevanta förklaringar.

Fast jag håller med om att det är trams om föräldrar säger "det är regeringens fel att min son körde ihjäl sig med motorcykel på bulten, dom kunde ha haft fler hastighetskontroller"

Jävla dumheter, det är 70 där och han gick av i mer än dubbla hastigheten, det var hans eget val att bryta mot dom regler som finns.

Fast jag håller med om att det är trams om föräldrar säger "det är regeringens fel att min son körde ihjäl sig med motorcykel på bulten, dom kunde ha haft fler hastighetskontroller"

Det enda jag såg var att de ville att regeringen tog itu med "våldet"...
Jag såg inte någon antydan om att någon tycker att regeringen är ansvarig för det som hänt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Back