Desto mer man läser om de här olika falangerna som slås om ekonomiska intressen i drog, krog och taxivärlden etc. Desto mer mörkrädd blir man. Man kan inte låta det här fortsätta, för då kommer det bara att sprida sig likt ett virus genom hela vårt samhälle.
Nån gång måste det börja kännas att begå upprepade brott. Det är ju så gott som alltid folk som har ett brottsregister. Jag är som sagt anhängare av att ge folk en andra chans...
När man däremot härjar bort sin tredje och fjärde chans bör det synas på påföljderna. Då bör man plocka från övre delarna av straffskalan. De som ägnar sig åt grov gäng- eller organiserad kriminalitet har ju ofta ett par domar i bagaget och det borde ju börja kännas rätt snabbt.
Åker man för sitt tredje rån kanske man skall få den hårdaste påföljden för rån och inte ett par månader ytterligare en gång...
Som en polare som fick näsan avslagen i höstas av en gammal Firman Boy. Den killen har ju en rad misshandelsdomar i bagaget men lär ju inte få hårdare straff för det.
Hade han fått maxpåföljd för misshandel när han spöade någon för tredje gången hade min polare troligen haft näsan där den borde sitta fortfarande.
Som sagt, en andra chans till alla som kommer snett men när de gång på gång bevisar sig vilja hota, misshandla och råna så måste det till slut kännas.
.....sen krävs ju ungefär hundra åtgärder därutöver i skola, för ungdomar, på områdena som sådana, mot den organiserade brottsligheten och saker som skulle kräva en hel avhandling för att redogöra för.
Problemet är väl att de åtgärder som kan tänkas göra saker på tid inte går att räkna hem på ens ett par mandatperioder och än mindre på ett par årsbudgetar.
Sen är det aldrig särskilt uppskattat hos SH-pöbeln att "satsa pengar på kriminella och andra som inte sköter sig":
- "Varför skall man lägga pengar på de som inte sköter sig medan jag som jobbar, betalar skatt(de mesta iaf) och äter mina ärtor aldrig får något?!