Chris Ash skrev:
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver? Den heliga skriften Koranen fördömer självmord. Självmordsbombare är inte relaterat till islam.
I teorin har du rätt i praktiken fel. Har du sett någon Imam påstå att självmordsbombarna syndar genom att begå självmord och att de därpå kommer uteslutas från himmelriket? (Inte med hänsyn till offren alltså).
Chris Ash skrev:
de tenderar att uppfattas som oändligt mycket värre om det är icke-reguljära trupper som ligger bakom. Väldigt konstigt tycker jag.
Det vi inte kommer överens om du och jag är att jag anser att det är en
bieffekt att civila skadas eller dödas av t.ex. Israelerna eller av Amerikanerna i Irak, medans terroristerna verkliga
mål är civila.
Det är skillnad för mig.
Chris Ash skrev:
Buddhisterna i Vietnam skadade vad jag vet bara sig själva, dock är det ytterligare en indikation på att självmord som vapen inte är förbehållet islam
Alltså om de vill begå självmord eller inte bekommer mig inte. Problemet är att självmordet är sekundärt, och dåden mot civila är primärt. Jag tror nog de anser det som ett misslyckande om bara attentatsmannen avlider (personligen brukar jag fira det med ett fniss).
Chris Ash skrev:
Gott och ont finns i sagans värld. I verkligheten har vi andra förutsättningar än så. Det är det man måste förstå.
Min poäng var att terrorism bör fördömas, oavsett om de egentliga bakomliggande orsakerna kan nyansera det hela. "Nolltolerans mot bombbälten" kallar jag kampanjen.
Chris Ash skrev:
Både Sverige och USA kallar dem terrorister. Det är som sagt upp till bedömaren att avgöra om man är frihetskämpe eller inte i många fall.
Vilka dem?
Chris Ash skrev:
Det jag försöker säga är helt enkelt att man inte kan generalisera om "terrorister" heller. En del drivs av en vrickad och gravt störd världsbild och människosyn.
...och det är de sistnämnda jag kallar onda.
Chris Ash skrev:
Andra vill helt enkelt inte underkasta sig en ockupationsmakt.
Det där köper jag tyvärr inte, det är inte frågan om öppna och fria samhällen som ockuperats. (Talibaner hatar faktiskt frihet, fastän att det är en begagnad kliché nu - annars skulle de inte dödat 20-30 (?) människor i somras som varit och hämtat sina röstkort.)
Chris Ash skrev:
En del vill hämnas sin familj som kanska lemlästades av amerikanska, ryska, eller israeliska bomber. Jag tycker det är viktigt att trycka på.
Jag tror inte att det är så i de flesta fallen, men jag vet lika lite som du hur det egentligen förhåller sig. Oavsett vilket så väljer de deras mål med noll omsorg. Slå på tv:n och titta på de lemlästade barnen de bär ut ur skolan.
Chris Ash skrev:
Dessutom kan du studera den ryska gisslansituationen på Moskvateatern, det är allmängods i vanliga artiklar att många av "terroristerna" var änkor till tjetjenska rebeller, fäder som mist familjemedlemmar,söner som mist föräldrar med mera.
Tjetjenine är intressant. Det är alltså en viss folgrupp i ett land - Ryssland - som vill bryta sig ur och bilda en islamisk stat om jag greppat outlines:en korrekt. Om de inte får som de vill så döfdar de lite ryssar här och där tills armén skickas dit, då börjar de spränga hus, ockupera teatrar och skolor, kapa några plan och krascha dem.
Sug på det här scenariot:
Ett gäng nassar börjar härja i småland eller var de nu brukar vråla ut sina åsikter. De vill ha ett eget land och dödar några invandrare, Polisen ska gripa dem men de har lagt vantarna på de hundratals AK4/AK5 som saknas hos vår töntiga militärmakt - så de skjuter helt sonika ihjäl poliserna och efter visst tjafs så sätts militären in (ja, det går inte i sverige men vi kan låtsas). Militären gör det enda rätta och spränger deras friggebodar med röda knutar och jagar dem till skogs. Sedan tar det några år och nassarna börjar ränna runt och bomba lite varuhus i storstäderna, tar några hundra gisslan osv.
På vilket sätt skulle en sådan konflikt skilja sig från tjetjenernas? De får en massa medlidande eftersom de är "stackars muslimer" som bråkar med "stora, starka odemokratiska Putin".
Nu kommer en fråga som jag bra gärna skulle vilja ha svar på:
Varför får t.ex. Banditerna[Tm] i Tjetjenien mer sympati än KKK eller McVeigh?
Chris Ash skrev:
Det är frågan, Al-Qaida är ett knivigt exempel men jag ställer nog mig bakom USA:s agerande i det fallet. Det var ingen desperat aktion mot en ockupationsmakt.
Äntligen, samförstånd.
Chris Ash skrev:
Nej, folk bör få yttra sig om vad som helst utan några som helst inskränkningar, oavsett om de är 20 faldiga barnamördare eller munkar från Tibet. Vad gäller skattepengarna får väl SIDA ompröva beslutet om de anser det vara fel.
Jag håller med dig, men det är fullständigt inkonsekvent. Vad hette hon, doktoranden som bjöd in nassen som hon sen vart ihop med... Karoline Matti? Typ 1997 var det. Folkstorm och avsked. Jag ser inte skillnaden, jo det gör jag - nassen var teoretiker. Terroristen i det här fallet tar till sina förespråkade metoder i verkligheten. Hon kan få snacka hur mycket hon vill men det ska vara konsekvent och det ska inte finansieras med offentliga medel.