Magstarkt, även för att vara Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samtidigt som flera gisslandraman utspelar sig så betalar Sverige för att bjuda in några terrorister att tala i Sverige. Skamligt.

Den ”Palestinska solidaritetskonferensen” arrangeras av Revolutionär kommunistisk ungdom (RKU) samt idrottsföreningen Proletären, båda bildade ur moderpartiet KPML(r) (Kommunistiska partiet marxist-leninisterna, revolutionärerna.)
Av programmet framgår att arrangörerna vill skrota EU:s lista över terroristorganisationer samt manar till ”motståndskamp mot USA-ockupationen” i Irak.
Huvudattraktion på konferensen är Leila Khaled, tidigare ledare för den terrorstämplade organisationen PFLP (Palestinian Front for the Liberation of Palestine). Leila Khaled, som har deltagit i två internationella flygplanskapningar, förespråkar självmordsbombningar och attacker på civila judar.
– Men det är inte säkert att hon kommer, säger arrangören Martin Schibiye, RKU.

170 000 från SidaStatliga biståndsorganet Sida har sedan flera år betalat ut skattepengar i bidrag till de två arrangörerna RKU och Proletären.
RKU fick nyligen 45 000 kronor av Sidamedel för att täcka kostnader i samband med konferensen. Proletären har de senaste åren fått totalt 170 000 i Sidabidrag.
Sidapengarna slussas via organisationen Forum Syd vars generalsekreterare Inger Björk i går meddelade att hon inte ville kommentera frågan då hon inte hunnit sätta sig in i den.
Inte heller Sida önskade kommentera utan hänvisade till Forum Syd.

”Det är upprörande”
Riksdagsledamoten Cecilia Wikström, fp, säger till Expressen:
– En ofattbar skandal att skattepengar används på detta sätt. Det är upprörande, obegripligt och moraliskt anstötligt. Det här krockar med människors rättsmedvetande. Jag ska nu interpellera biståndsminister Carin Jämtin för att höra hennes inställning.

Av INGVAR HEDLUND

http://www.expressen.se/index.jsp?a=179291

McB skrev:
Sabla kommunistsvin. Utrota hela högen. :mad:

Nej, det är ju bara en bandyklubb som bjuder in en gästtalare. Vad är det för upprörande med det? Det kanske inte gör så mycket när det är ett annat folkslag som drabbas av terrorn?

McB skrev:
Sabla kommunistsvin. Utrota hela högen. :mad:

Förstår din upprördhet!
Satt själv och firade med chips och kall öl i går när jag fick höra att den ädla Israeliska Armen evakuerat och rivit två sexvåningshus och gjort 600 palestinier hemlösa eftersom någon skjutit från taket!

...dessa förbannade palestinier som envisas med att försöka få en egen stat! Vaffan gnäller de om.. De har ju ett rätt stort sönderbombat område utan fungerande el, vatten och vägnät att bo i.. De menar väl inte att de ska få tala för sin sak och försöka få det bättre?

De ska minsann inte hålla tal eller deltaga i konferanser.. de ska kasta sten på gatorna så de är lätta måltavlor för skarpa kulor!

Hade palestinierna haft USA som vapenleverantör så hade dom nog också dödat på ett mer renhårigt sätt. Men om man inte har helikoptrar, pansarvagnar och andra effektiva dödsmaskiner så får man ta det man har.

korvgubbe skrev:
Förstår din upprördhet!
Satt själv och firade med chips och kall öl i går när jag fick höra att den ädla Israeliska Armen evakuerat och rivit två sexvåningshus och gjort 600 palestinier hemlösa eftersom någon skjutit från taket!

Dussintals, inte 600. ENligt SvD
(http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8068334.asp)

korvgubbe skrev:
De menar väl inte att de ska få tala för sin sak och försöka få det bättre?

Naturligtvis kan de få tala, problemet med just den här talaren är att hon har ett förflutet som flygplanskapare. De kanske kunde skicka en bättre och trovärdigare representant?

korvgubbe skrev:

Gummikulor heter det.

Oavsett vad denna konflikt bottnar i, vem som har rätt eller inte osv så borde inte en "fd" terrorist vara välkommen hit - på skattebetalarnas nota.

LameViffer skrev:
Hade palestinierna haft USA som vapenleverantör så hade dom nog också dödat på ett mer renhårigt sätt. Men om man inte har helikoptrar, pansarvagnar och andra effektiva dödsmaskiner så får man ta det man har.

Menar du att det är ok att dränka en gata i blod från civila Israeler pga av att de inte har "rätt vapen" ?

Markus skrev:
Dussintals, inte 600.
ENligt SvD
(http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8068334.asp)
Naturligtvis kan de få tala, problemet med just den här talaren är att hon har ett förflutet som flygplanskapare. De kanske kunde skicka en bättre och trovärdigare representant?
Gummikulor heter det.
Oavsett vad denna konflikt bottnar i, vem som har rätt eller inte osv så borde inte en "fd" terrorist vara välkommen hit - på skattebetalarnas nota.

600 vad vad jag hörde på nyheterna, i morse...Detta stod på sidan du länkade till:
"Två av höghusen jämnades sedan med marken med kraftiga explosioner. Vittnen uppgav att ungefär 300 personer miste sina hem."

Själklart är hon en olämplig representant och borde inte få bjudas in med hjälp av skattemedel..

Terrorism i mina ögon är när man slår mot civila för att få igenom sin agenda.... vilka slår den Israeliska armen mot när de gör 300 personer hemlösa?
Tror de att personer som precis fått sin familj ställda på gatan blir mindre benägna att begå bombdåd?

Hade staten skövlat mina föräldrars kvarter med marken för att Gubben i huset snett imot sprängt en buss i luften hade jag nog övervägt att bomba rosenbad jag med!

korvgubbe skrev:
Själklart är hon en olämplig representant och borde inte få bjudas in med hjälp av skattemedel..

Och det var egentligen hela poängen med mitt inlägg. :tummenupp

korvgubbe skrev:
Terrorism i mina ögon är när man slår mot civila för att få igenom sin agenda.... vilka slår den Israeliska armen mot när de gör 300 personer hemlösa?

Definitionen på terrorism delar vi. Angående Israeliska armén:
Det är naturligtvis olyckligt när civila drabbas. Konstpaus... Det finns dock ett litet "men" här: Terroristers handlingar riktar sig oftast direkt mot civila, målet är alltså att döda och skada så många civila som möjligt. När Israels armé skadar eller dödar civila så är det en olycklig bieffekt på det ursprungliga angreppet. Det gör det inte på något sätt bra att civila drabbas, men det är en viss skillnad.

korvgubbe skrev:
Hade staten skövlat mina föräldrars kvarter med marken för att Gubben i huset snett imot sprängt en buss i luften hade jag nog övervägt att bomba rosenbad jag med!

Det är inte riktigt så enkelt att de skövlar de här husen bara på skoj. De hade flera ggr uppmärksammat beskjutning från husen mot en judisk bosättning. Vad ska de göra? Be dem sluta? När de rullar in i lägrena så är plötsligt alla "civila", det finns ingen utpekad motståndare. Arafats styre gör ingenting, eller inte tillräckligt, för att stävja terrorismen.

Igår dömdes en Judisk terrorist till fängelse för att ha beskjutit Araber. Den dag palestina börjar döma sina egna terrorister så kan man ställa högre krav på Israel att de ska följa folkrätten.

Det är gammal svensk tradition att hålla kommunister och terrorister om ryggen. Vore exempelvis kul att veta hur många miljoner kronor Pierre Schori skickade till Kuba.

valmers skrev:
Vore exempelvis kul att veta hur många miljoner kronor Pierre Schori skickade till Kuba.

Det vore inget kul alls, då skulle folk bli än mindre benägna att betala in sin skatt - och då skulle skattetrycket öka på sådana som mig (hederliga medborgare). :mad:

Markus skrev:
När de rullar in i lägrena så är plötsligt alla "civila", det finns ingen utpekad motståndare.

Den dag palestina börjar döma sina egna terrorister så kan man ställa högre krav på Israel att de ska följa folkrätten.

Ja.. det hade skjutits från huset. men jag tror knappast det var killen i den lilla tvåan på tredje våningen som sköt på skoj varje dag efter jobbet.(inte så många som har jobb.. är väl knappt 40% som jobbar)

Men du kanske ville att grannarna skulle stoppa terroristerna från att skjuta?
Isåfall är mitt förslag att barnfamiljerna som ser AIK:s matcher blir ansvariga för att stoppa Firmans härjningar..

...och detta har inte något att göra med att Palestinierna inte tillåts att ha någon suverän stat med tillhörande reguljär Arme? Du kan väl visa mig några bilder på hur den palestinska armen är uniformerad. Den svenska millitären i sin M90 skulle jag snabbt känna igen men jag tänkte att du kunde visa hur deras arme ser ut...

Den dagen Palestina skulle vara ett eget land med en suverän regering skulle de nog ha ett någotlunda fungerande rättsväsende.

Last edited:
Markus skrev:
Definitionen på terrorism delar vi. Angående Israeliska armén:
Det är naturligtvis olyckligt när civila drabbas. Konstpaus... Det finns dock ett litet "men" här: Terroristers handlingar riktar sig oftast direkt mot civila, målet är alltså att döda och skada så många civila som möjligt. När Israels armé skadar eller dödar civila så är det en olycklig bieffekt på det ursprungliga angreppet. Det gör det inte på något sätt bra att civila drabbas, men det är en viss skillnad.

Skillnaden är att civila dör? Till skillnad från att civila dör?

gladh

korvgubbe skrev:
...och detta har inte något att göra med att Palestinierna inte tillåts att ha någon suverän stat med tillhörande reguljär Arme? Du kan väl visa mig några bilder på hur den palestinska armen är uniformerad. Den svenska millitären i sin M90 skulle jag snabbt känna igen men jag tänkte att du kunde visa hur deras arme ser ut...

Den dagen palestina skulle vara ett eget land med en suverän regering skulle de nog ett rättsväsende bildas som

Du undviker min fråga lite grann, vad ska de göra för att stoppa terroristerna? Inte långsiktigt, utan när de upptäcker en pågående eller nyligen avslutad terrorhandling.

Beträffande hur deras armé ser ut - jag vet hur deras polis ser ut.

Ditt sista stycke känns inte avslutat. :va

Markus skrev:
Du undviker min fråga lite grann, vad ska de göra för att stoppa terroristerna? Inte långsiktigt, utan när de upptäcker en pågående eller nyligen avslutad terrorhandling.

Beträffande hur deras armé ser ut - jag vet hur deras polis ser ut.

Ditt sista stycke känns inte avslutat. :va

Jag kastade om orden lite i sista stycket.. editerade det så kvickt jag kunde..

Jadu, hade du ingripit om du hört att någon sköt från det hus där du bor? Möjligen ringt polisen men jag är rätt osäker på att det finns fungerande telefonlinjer..

Deras polis är ju ett dåligt skämt. hur är de utrustade? hur många är de? Och efter att dagligen fått hjälpa folk som fått bostäderna rivna av israelerna, fått meddela mödrar att deras barn blivit skjutna av israelisk arme är det möjligt att motivationen att stoppa stenkastarna är aningen låg med tanke på att de inte är anställda av en riktig stat och en riktig regering..

Markus skrev:
Skillnad på mord och vållande till annans död?

Då har jag svårt att se hur vållandet kan rättfärdigas. Det handlar snarare om kollektiv bestraffning o0ch då finns det intention. Finns det intention så är det mord.

Exemplet med de sprängda hyreshusen är ganska talande. Om ni spränger 16 av våra medborgare i luften genom en terroristhandling så gör vi minst 300 personer (150 familjer) hemlösa. Detta är inget värdigt handlande av en rättsstat.

gladh

korvgubbe skrev:
Jadu, hade du ingripit om du hört att någon sköt från det hus där du bor? Möjligen ringt polisen men jag är rätt osäker på att det finns fungerande telefonlinjer..

Deras polis är ju ett dåligt skämt. hur är de utrustade? hur många är de? Och efter att dagligen fått hjälpa folk som fått bostäderna rivna av israelerna, fått meddela mödrar att deras barn blivit skjutna av israelisk arme är det möjligt att motivationen att stoppa stenkastarna är aningen låg med tanke på att de inte är anställda av en riktig stat och en riktig regering..

Än en gång, hur ska Israelerna göra för att stoppa pågående, nära förestående eller nyligen genomförda attacker och samtidigt undvika risken att skada civila? :confused:

gladh skrev:
Detta är inget värdigt handlande av en rättsstat.
gladh

Det trodde jag det var så länge man viftade med en flagga med en sexkantig stjärna eller en annan flagga med stjärnor och ränder...

Menar du att ingen borde få skövla hus och göra hundratals familjer hemlösa trots att någon av dem är terrorist?.. eller iaf använt huset som skjutbana?

gladh skrev:
Då har jag svårt att se hur vållandet kan rättfärdigas. Det handlar snarare om kollektiv bestraffning o0ch då finns det intention. Finns det intention så är det mord.

Hur skulle de stoppa krypskyttarna på taken?

gladh skrev:
Exemplet med de sprängda hyreshusen är ganska talande. Om ni spränger 16 av våra medborgare i luften genom en terroristhandling så gör vi minst 300 personer (150 familjer) hemlösa. Detta är inget värdigt handlande av en rättsstat.

gladh

Du blandar ihop saker nu. Hussprängningen, den vi diskuterar nu, har ingenting med bussprängningarna att göra. De har redan sprängt en av attentatsmännens hus och hotat Syrien med att de kan komma gå in i deras land för vedergällning på Hamas - det är historien med bussprängningen. (Och jag antar att det stämmer då Israelerna inte brukar vara blyga när det gäller att tala om varför de gör saker).

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back