Mörka invandrare Vs Ljusa invandrare Vs Svenskar

Nej fasen, självklart inte.
Är ju en väldigt viktiga (oskriven?) regel att man inte ska manipulera bilder, och det är ju exakt vad det är.

Skrev mest mitt inlägg för att folk utan kunskap inom bildretuschering skulle veta/förstå att hudfärg är inget som skiftar p.g.a att någon bara lägger ner 2-3 minuter för att censurera en bild, utan tvärtom, det kräver extra mycket tid att förutom att bara censurera, dessutom lägga tid på att ändra färg/nyans på en bild.

"Det skrivs heller inte att personen i fråga är mörkhyad längre även om det gäller en våldtäkt, eller annat grovt brott.
Men skrivs det om svenskar, danskar, polacker, amerikanare osv så finns det alltid med."

Du får ju skilja på äpplen och päron. Att beskriva "en mörkhyad" är inte samma sak som att beskriva en "Svensk" eller en "Amerikan" (sen kan ju en tvättäkta Amerikan vara både vit och svart utan att någon ifrågasätter det). I så fall skulle det den mer korrekta jämförelsen vara "en vit" eller "en ljus".

Vari sitter vikten av att veta att det var en mörkhyad person med invandrarbakgrund? Förutom den uppenbara anledningen, nämligen signalement så finns det ju inte så mycket intresse av att veta det. Eller jo det kanske det finns... man kanske vill ha något att peka sitt finger på och säga; -ja, se DOM där bara våldtar och stjäl. Dra alla över en kant är mycket enklare för vår primitiva och medelmåttiga intelligens. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta.

"Dom där"... Alla är rädda för det man inte förstår. Eller man kanske inte vill förstå. Då är det lättare att bara segregera och ta avstånd. VI mot DOM. Det är vi-mot-dom-attityden som skapar klyftorna i samhället. Svenskar (vi) är tysta rasister innerst inne. Vi gillar inte dom. Dom (invandrarna) är öppna rasister. Dom vågar spy sin galla över både den ena och den andra rasen. ALLA är av samma skrot och korn, rasister och medmänniskor.

Den finns nog tusentals invandrare (i Sverige) som varje dag känner sig "utpekade och skyldiga" pga blickar från folks vidriga smygrasism och vi-och-dom-attityd. Personer som 7 dagar i veckan är ärliga, rättvisa och goda medborgare. Mer än vad både du och jag är tillsammans.

Ok, nu blev det nog mycket dravel här. Till saken, jag håller inte med dig. Jag tycker att jag läser väldigt ofta om att det var en mörkhyad någonting.

Generellt sett tycker jag mig ana en ganska så stor ökning av rasism i samhället.. tyvärr. Och som flera redan har sagt, kommentarsfunktionerna i sådana här artiklar är ju bara bedrövliga. Här kan man passa på att anonymt spy galla och skrika ut sina äckliga rasistiska åsikter som man inte vågar stå för öga mot öga.

Ne, jag tycker att vi ska ta bort ALL form av beskrivning och hålla oss till "en man i 25-årsåldern" eller liknande. Polisen kan ha i uppgift att samla in vittnesuppgifter och gå ut med ett mer beskrivande signalement i närområdet. Sen har vi ju också Efterlyst som sköter det mycket exemplariskt.

En sak som jag funderat på är detta uttryck; tredjegenerationens invandrare. När fan blir man Svensk egentligen?

Bra inlägg.

Att vara svensk handlar om utseende och tal. Ser man ut som en svensk och talar svenska flytande blir man mottagen som en svensk (talar av egen erfarenhet).

En annan grej men ändå relaterad: Vad tror du är förklaringen till att sverigedemokraterna får allt fler röster och hamnar i riksdan vid nästa val om trenden håller i sig?

Last edited:
En gång så tog jag emot en grusbil på ett jobb som var på fel ställe och då frågade jag vad fan han gjorde där. Då svarade chauffören att den mörka killen där borta hade skickat dit honom. Jag frågade om han menade negern i grävmaskinen och han satte i halsen och sa att man minsann inte fick säga så.
Nehe, vad ska jag säga då frågade jag honom? Hans farsa är ju född i Kongo och mig veterligen så bor det negrer där, men det höll han inte med om.

Att även negern (min jobbarkompis då) i grävmaskinen håller med mig än idag spelar tydligen ingen roll.

Så jävla krystat med att kalla folk för en del saker, så länge man inte menar något nedsättande eller vill något illa så kvittar det väl för fan?
Jag tar inte illa upp om någon beskriver mig som "Kortvuxen kille som är blek som en albyl och har stor näsa".

Och svensk blir man väl om man själv väljer att kalla sig det och har svenskfödda föräldrar typ? Jag har svårt att tänka mig att Ali Mohammed vill bli kallad för svensk dessutom.
Klart är åtminstone att man inte är svensk bara för att det står så på medborgarskapet, då skulle min kompis vara svensk trots att hans mamma är född i Finland. Jag har sagt att han får kalla sig för kvartssvensk eller halvfinne, jag vill fan inte bli förväxlad för finne bara för att de tar sig friheter :mad:

Så jävla krystat med att kalla folk för en del saker, så länge man inte menar något nedsättande eller vill något illa så kvittar det väl för fan?

Det kvittar så länge man vet att människan inte menar något nedsättande. Jag har legat dubbelvikt av skratt åt skämt som skulle få de flesta vanliga människor att ringa psyket. Det kan handla om allt från skämt om förintelsen till pedofili.

Det går inte ta illa upp eller bli upprörd om det kommer från en människa som man vet inte menar någonting med det. Men om en människa jag inte alls känner kommer med uttalanden som jag kan tolka som kvinnoförnedrande, rasistiskt eller annat krEngkande så tycker jag helt plötsligt inte att det är särskilt kul länge och tar helst avstånd från den människan.

Bra inlägg.

Att vara svensk handlar om utseende och tal. Ser man ut som en svensk och talar svenska flytande blir man mottagen som en svensk (talar av egen erfarenhet).

En annan grej men ändå relaterad: Vad tror du är förklaringen till att sverigedemokraterna får allt fler röster och hamnar i riksdan vid nästa val om trenden håller i sig?

Oj, svår fråga. Jag har nog ingen bättre gissning än okunskap och rädsla för olikheter. Många slänger nog med att invandrare bara begår brott. Men ska man se krasst på det, finns det ett direkt samband mellan brott och hur dåligt ställt man har det. Med det facit är det lätt att förstå varför kriminaliteten procentuellt sett är högre bland invandrare.

Därför anser jag att man borde lägga ner mycket större resurser på två saker:
1. Stoppa segregeringen och arbeta hårdare med integration i samhället
2. Arbeta med attityder och få bort fördomar. Om inte vanliga Svenssons (observera min grova generalisering) inte vill räcka ut en hand, kommer integrationen aldrig att gå vägen och situationen förblir där vi är idag med ökande klyftor.

Om inte vanliga Svenssons (observera min grova generalisering) inte vill räcka ut en hand, kommer integrationen aldrig att gå vägen och situationen förblir där vi är idag med ökande klyftor.
Hur många händer vill du ska räckas ut???
När sk flyktingar kommer hit och lever rövare är det inte konstigt att en o annan svennebanan blir sur.
Är det inte bättre att seriösa invandrare ger pattrasket en käftsmäll för att visa sin ställning att inte stillatigande se på när kreti o pleti fördärvar för alla invandrare.
Varför är det bara svennebanan som ska buga undan?
Har inte invandrargrupperna ngt ansvar.Jag bara undrar??????

Många slänger nog med att invandrare bara begår brott. Men ska man se krasst på det, finns det ett direkt samband mellan brott och hur dåligt ställt man har det. Med det facit är det lätt att förstå varför kriminaliteten procentuellt sett är högre bland invandrare.

Så för att invandrarungarna inte har råd med Canada Goose jackor och flashiga mobiltelefoner så är det okej att dom sparkar ner en svenne-unge som har det och plockar hans grejor?

Newsflash, inte alla svenneungar har råd med sånt heller!

Och har dom haft råd med det så kanske dom inte har råd med det två gånger, så då kanske det vore bra om dom slapp köpa nytt efter att dom har blivit nersparkade och rånade?

Hur många händer vill du ska räckas ut???
När sk flyktingar kommer hit och lever rövare är det inte konstigt att en o annan svennebanan blir sur.
Är det inte bättre att seriösa invandrare ger pattrasket en käftsmäll för att visa sin ställning att inte stillatigande se på när kreti o pleti fördärvar för alla invandrare.
Varför är det bara svennebanan som ska buga undan?
Har inte invandrargrupperna ngt ansvar.Jag bara undrar??????

Men snälla du...

Så för att invandrarungarna inte har råd med Canada Goose jackor och flashiga mobiltelefoner så är det okej att dom sparkar ner en svenne-unge som har det och plockar hans grejor?

Newsflash, inte alla svenneungar har råd med sånt heller!

Och har dom haft råd med det så kanske dom inte har råd med det två gånger, så då kanske det vore bra om dom slapp köpa nytt efter att dom har blivit nersparkade och rånade?

Men du också, snälla, kom igen...

Oj jäklar vad hetsigt. Ett par ömma tår där kanske? Det var några märkliga tolkningar ni gjorde. Det är ju detta som är det tragiska. Snedvridna fördomar som drar alla över en kam. Men här har vi två rätt så bra exempel på vad jag tror är en av anledningarna till att SD växer.

Kan ni inte läsa vad jag skrivit innan också. Jag har försökt att få ut några av mina tankar kring problemet och påstår inte att det är den absoluta sanningen. Och snälla gör inga felcitat eller försök att få det att låta som att jag sagt något som står i rak motsats till era fördomar. Tack.

Kanske är dags att invandrarna sträcker ut sina händer och ber om hjälp och visar övriga invandrare som inte kan anpassa som till vårat sätt att leva att nu får det vara nog.

Följ svenska regler eller åk hem.
Vi har ju redan gett dom ett hem, mat, kläder, pengar och i många fall jobb. Men det duger inte verkar det som.
Jag tycker vi ska ta efter Danmark i deras politik. Avlägga muntligt och skriftligt prov. Vara arbetssökande och ha ett jobb inom ett år "något jobb går att få även om det är ett riktigt skit jobb" Vid ett brott som har fängelse på straffskalan så är det enkel biljett härifrån och dennes chans är förbrukad för gott. "kanske även familjens"

Det har ju inte blivit bättre åtminstone det kan ju alla enas om. Det blir bara värre och värre. 3:e generationens invandrare som går runt och bryter och gör brott dagligen, vad har dom att skylla på, varför är det synd om dom.

Har jobbat hemma hos flera invandrare som kom hit på 60-70 talet och dom hatar verkligen invandrare själva och snackar mycket skit om dom pga av hur dom uppför sig här i samhället. Dessa invandrare kom hit för att jobba och börja ett nytt liv. Det gör inte dagens invandrare.

Jag vet inte vart man bör börja, men en bra början torde ju vara att sätta stopp för invandringen tills vi har fått bukt på dom som redan är här. Går ju inte sätta in 100.000st om året när det redan är kaos och arbetslöshet här, när skola, sjukvård och äldrevården går på knäna för att överleva.

Det har ju inte blivit bättre åtminstone det kan ju alla enas om. Det blir bara värre och värre. 3:e generationens invandrare som går runt och bryter och gör brott dagligen, vad har dom att skylla på, varför är det synd om dom.

Har jobbat hemma hos flera invandrare som kom hit på 60-70 talet och dom hatar verkligen invandrare själva och snackar mycket skit om dom pga av hur dom uppför sig här i samhället. Dessa invandrare kom hit för att jobba och börja ett nytt liv. Det gör inte dagens invandrare.

Hur fick du ihop det där?

Jag vet inte vem som säger att det är synd om någon. Däremot vet jag att denna vi-mot-dom-attityd, alla fördomar och detta obegripliga sätt att dra alla över en kam inte hjälper till utan snarare försvårar att hitta en lösning på problemet. Så länge det är vi mot dom så kommer ingen att vilja ända på sig. Om ingen ändrar på sig får vi fortsätta som vi har det idag.

Det är lätt att säga "Skicka hem alla som inte sköter sig". Det är den enkla utvägen för förloraren. Bara för att man sopar skiten under matta blir det inte rent. Historien har ju gång på gång visat att det inte går att "städa undan" dom olika.

Vissa kan lära sig och vissa kommer aldrig att lära sig. Tragiskt men sant. Men jag ska inte sitta här och säga att jag är guds bästa barn. Ibland så svär jag också över detta. Jag antar att dubbelmoralen hemsöker alla från tid till tid. En stor önskan hos mig är att denna smygrasism försvinner från samhället för den äcklar mig. Och då menar jag från samtliga håll.

Last edited:
Jag antar att dubbelmoralen hemsöker alla från tid till tid. En stor önskan hos mig är att denna smygrasism försvinner från samhället för den äcklar mig. Och då menar jag från samtliga håll.

Smygrasismen försvinner när problemen gör det.

Alla tycker ju om han turken (som kan ha vilken nationalitet som helst) på hörnet som gör så god kebab, alla ogillar dom som ställer till problem.
Zlatan räknas ju inte ens som invandrare längre, han är ju det svenskaste vi har.
Alla har väl en jobbarkompis med invandrarbakgrund som är trevlig?

Kommer man tillrätta med problemen så skulle alla ta för givet att alla invandrare är lika trevliga som han som gör kebab/Jobbarkompisen/Zlatan.

Det är förövrigt en uppfattning jag delar med han som gör mina kebaber!

Men ska man se krasst på det, finns det ett direkt samband mellan brott och hur dåligt ställt man har det. Med det facit är det lätt att förstå varför kriminaliteten procentuellt sett är högre bland invandrare.

Sverige är inget u-land där fattiga invandrare stjäl frukt och bröd på marknaden för att kunna överleva natten på soptippen. Att invandrare våldtar mer och råare än vad svenskar gör kan du inte förklara med nivån på socialbidraget. Att invandrarmän med feta sedelbuntar och guldkedjor stampar liggande människor i huvudet för någon småsak är heller inget du finner svaret i sysselsättningsgraden på.

Så länge ingen tar i dessa frågor så kommer vi inte komma närmre en lösning.

Back