Mördarspindel gick till attack mot mig!

mb skrev:
Den större kärrspindeln är annars ett mäktigt inslag i svenska naturen (tyvärr hotad art idag). Den kan bitas sägs det, men risken är nog inte så stor :hihi

Inte omöjligt att man hittar andra typer av kärrspindlar på näckrosblad in vid vassen eller så.
Sån har jag haft en gång, riktigt köttig spindel.
Kolsvart, riktigt fin sak.

kom å tänka på en sak angående dessa större spindlar en del har hemma...nu kommer jag inte ihåg vart jag såg detta men det var ett soffbord i glas i det fanns ett ökenlansdskap och två eller tre stora svarta ludna spindlar...rätt häftigt faktiskt....

Last edited:
sEiKo skrev:
"Grammostola Rosea" som min va?

För ett par år sedan var jag på besök hos en bekant till en bekant som var väldigt spidelintresserad och hade en massa olika varianter. Han visade bland annat en som han kallade "King Baboon" som ska vara bland det mestaggressiva som finns i åttabensväg.Jag är absolut inte rädd för spindlar men denna spindeljävel ger mig fortfarande mardrömmar, nästan lika stor som en Blondi och när man satte handen mot terrarieglaset kom den farande och högg som en besatt samtidigt som den väste som en orm!

Chris Ash skrev:
För ett par år sedan var jag på besök hos en bekant till en bekant som var väldigt spidelintresserad och hade en massa olika varianter. Han visade bland annat en som han kallade "King Baboon" som ska vara bland det mestaggressiva som finns i åttabensväg.Jag är absolut inte rädd för spindlar men denna spindeljävel ger mig fortfarande mardrömmar, nästan lika stor som en Blondi och när man satte handen mot terrarieglaset kom den farande och högg som en besatt samtidigt som den väste som en orm!

King baboon är riktigt stora och aggressiva. :näsblod

Var ju inget!

Swedie skrev:
Ja det var iaf känslan när den kom lunkandes mot mig från under TVn. Länge sedan jag blev så vettskrämd. Faktiskt aldrig sett en sådan stor spindel i Sverige som inte finns i bur :eek:

Spana in storleken på den. Nu är den ihjälklubbad med först en kudde för o hålla den kvar, men den levde fast med brutna ben. Sen så blev det förlängt golvmopp att ta hand om sista mosaren.

Denna spindel gjorde mig genast mindre maskulin. Usch för spindlar! :fatta!

spindel.jpg

Jorå såna spindlar finns här och lite större för den delen.
Men det var ändå ingenting :)
När jag lagt in bilderna från kameran i burken ska jag skicka min "kompis" :rofl

hähäh. ja den var ju inte sååå oerhört stor men fakk. svårt o hitta större i en lägenhet iaf. :)

Fick mig att komma ihåg en tidigare händelse från IDAG. Jag var med tjejen i göteborg och idag var vi in på universeum (som för övrigt var riktigt bra) och väl inne i den tropiska regnskogen så hade de ett terrarium med en riktig biff till spindel. Det var inget konstigt med det, en fågelspindel i terrarium har de flesta sett. Men det roliga var att uppe på terrariet låg det en alldeles intet ont anandes anka av nåt slag och sov :hihi Om han bara visste vad som fanns ca 2 dm under hans små fossingar så skulle han nog flyga illa kvickt...

På mitt förra jobb då jag hämtade importbilar med lastbil i Göteborg som kom i containrar ifrån USA, så hade företaget ett litet akvarium inne på kontoret med ett 20tal flerfotade vänner. bl.a svarta änkor, trattminörsspindlar och någon sort jag inte kommer ihåg vad dom hette. Fast hälften mådde inte så bra och låg iofs. på rygg. Dessa var fripassagerare som dom upptäckde med jämna mellanrum. Blev rekommenderad att använda handskar när man skulle dit med spännband och krokar under bilarna. Jag slapp iaf. träffa på några under dom två månader jag jobbade där.

Thundercat skrev:
Nope, brachypelma albopilosa. Chilensk tarantel.
Den var jäkligt lik min rosea, men det kanske beror på att det var länge sen den ömsade, då är dom rätt bruna-
Nyömsade så är dom alldeles rosaskimrande, skitläckra.
Ska tydligen vara en perfekt nybörjarspindel, men jag har inte vågat handskas med den iallafall. Tänkte ha den som terapispindel.
Ska nog skaffa antingen en Leblondi eller Avicularia Metallica(Rätt fin, trädlevande så den syns och så har den ett ballt namn).
Polarn har bl.a. en Kingbaboon men Hans Hercules är nästan lika grinig, attackerar glaset väsandes så fort han kommer nära.
När han fick den så låg den i en pizzasalladsburk och fick vara i den över natten.
Mitt i natten vaknade Min andra polare(dom bor i samma lägenhet) av att något lät.
Så han tände lyset in till vardagsrummet med terrarrier och fick se att Hercules var på väg igenom Locket, ´den hade tuggat sig igenom plasten, helt sjukt, den hade 4 ben utanför men hålet var för litet för kroppen.
Enda spindeln jag låtit krypa på mig var hans Smithi-hanne rätt mysigt, men då var det en annan som fick ta upp den ur terrariet.

Last edited:
Solan skrev:
Det fick bli en något enklare lösning....spindeln fick lära sig flyga från min balkong...vet inte hur landningen gick men jag hoppas det var en stor krasch.
Har du kollat så den inte är på väg upp igen? ;)

Oj, herregud... Det där var ingenting.

Jag såg vad jag trodde var en mus på jobbet, böjde mig ner och skulle gulla lite och prata med den, när jag insåg att den hade 8 ben samt X antal ögon i fronten.

Sen blev det svart framför ögonen men jag lyckades ta mig en bit bort innan jag liksom försvann.
Sen kom en arbetskamrat, manlig och skulle stajla lite för mig genom att fånga den i en hink. Och när spindeln springer åt fel håll mot vad arbetskamraten räknat med så sprang han med....
Den storleken du har där, den är vardagsmat hos oss på jobbet. Kallas tydligen vargspindel?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back