Måste en mc-hjälm väga så mycket?

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
Vad på mässan,kollade in hjälmar.Provade en kolfiberhjälm som vägde 1000 gr från UVEX.Säljaren sa att det fanns lättare hjälm om ja hade strl small= 950gr. Vad väger konkurrenterna? Trött att dra runt på massa x vikt på huvudet.

Varför dillar ni goja?

Det är ett välkänt fenoment att man får ont i nacken efter långkörning

köp ett nackskydd så ska du se att hjälmen vilar på det vid en långkörning...eller annars oxå...

eller börja träna...

Vad på mässan,kollade in hjälmar.Provade en kolfiberhjälm som vägde 1000 gr från UVEX.Säljaren sa att det fanns lättare hjälm om ja hade strl small= 950gr. Vad väger konkurrenterna? Trött att dra runt på massa x vikt på huvudet.
Var i Stockholm provade du hjälmen? Vad var priset? Jag letar också en kolfiberhjälm i 1000g klassen.

tar fram deras katalog,UVEX rs 750 carbon pris 4100 kr ,990-1120 gr
onyx carbon xs, s 950gr,m,l 1000gr,xl,xxl 1050gr pris i sverige 6300kr.kolla med Tour rent.se Gen agent i SVERIGE.
Frågar fortfarande om det finns andra hjälmar som kan komma ner i samma vikt

Tyvärr så verkar vikten vara underordnad fräsiga dekaler.

Jag skulle gärna också ha en enfärgad hjälm som var skitlätt, gärna med kolfiberytseende.

Kör man några timmar i sträck så är det en viss skillnad mellan en lätt och en tung hjälm, kraschar man är skillnaden ännu större.

Dock tror jag att den magiska gränsen går någonstans runt 1000g för en intergralhjälm, om man inte vill offra crashsäkerheten.

tar fram deras katalog,UVEX rs 750 carbon pris 4100 kr ,990-1120 gr
onyx carbon xs, s 950gr,m,l 1000gr,xl,xxl 1050gr pris i sverige 6300kr.kolla med Tour rent.se Gen agent i SVERIGE.
Frågar fortfarande om det finns andra hjälmar som kan komma ner i samma vikt

Det finns men inte så tillgängliga i Sverige:

Bell M4R Carbon (Mitt första val men finns inte att få tag i) och Marushin RS1 Carbon (Touringbutiken har den).

Om jag inte minns helt fel så väger väl Marushins* kolfiberhjälm runt 900-1000g.
Touringbutiken har sålt dem, vet ej om de gör det fortfarande.:confused:

*osäker på stavningen

intressant om säkerheten blir sämre vid lättare hjälm,måste fan ringa snubben o prata om vikt -kontra -säkerhet,personligen tror inte ja på detta.Någonstans finns smärtgränsen men ja tror inte att vi är där än.

Touringbutiken säljer ej Marushin hjälmar mer?

Last edited:
intressant om säkerheten blir sämre vid lättare hjälm,måste fan ringa snubben o prata om vikt -kontra -säkerhet,personligen tror inte ja på detta.Någonstans finns smärtgränsen men ja tror inte att vi är där än.

Ja alltså till sist så är det ju bara ett lövtunt skal och några frigolitremsor för passformen kvar, och då börjar ju säkerheten offras, men som sagt runt 1000g bör det finnas material kvar att ta smällen.

Kör man några timmar i sträck så är det en viss skillnad mellan en lätt och en tung hjälm
Alltså... Är det där något som man måste vara gammal gubbe för att märka av eller? Jag har aldrig haft ont i nacken efter att ha kört hoj. Trots att jag mestadels kört kåplösa hojar och normalt sett använder crosshjälm (och crosshjälmar är ungefär lika aerodynamiska som Palmeutredningen).

Inte ens då jag körde från Östersund till Göteborg på en dag så fick jag det minsta ont i nacken. Vissa andra delar av kroppen kändes ganska så mörbultade, men inte nacken.

Alltså... Är det där något som man måste vara gammal gubbe för att märka av eller? Jag har aldrig haft ont i nacken efter att ha kört hoj. Trots att jag mestadels kört kåplösa hojar och normalt sett använder crosshjälm (och crosshjälmar är ungefär lika aerodynamiska som Palmeutredningen).

Inte ens då jag körde från Östersund till Göteborg på en dag så fick jag det minsta ont i nacken. Vissa andra delar av kroppen kändes ganska så mörbultade, men inte nacken.

Nja, jag får väl inte ont i nacken heller, men visst blir jag lite trött.

Trots det kör jag med en klump till hjälm nu då jag har prioriterat bogvisir för att slippa tappa tempo när snusen ska bytas...

Men min nästa hjälm får gärna vara av lättviktsmodell, jag får försöka lära mig av med snusbyten i farten. (jag måste ändå tanka var 30'e mil)

Själv har man en kolfiberhjälm från HJC i stolek S nån som vet ungefär vad denna väger?

Själv har man en kolfiberhjälm från HJC i stolek S nån som vet ungefär vad denna väger?
HJC AC-12 carbon och F-15 carbon ligger strax under 1,5kg för en storlek L, din väger nog lite mindre. Min X-lite väger 1350g.

Söläningar e lite klenare och vekare än oss norrläningar :hihi

spelar nog ingen roll, så länge hjälmen har vindfång så kommer de kännas tungt så länge du inte har lite nackmuskler

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT