Måste en mc-hjälm väga så mycket?

Vikten på hjälmen i vissa lägen är extremt viktig.

Det kan bli ganska bra g-krafter vid en vurpa.

Prova själv.

Ett test som dom flesta här kan göra är att blöta håret och skaka huvet(typ blöta hunden) - det blir en jävla skillnad på om håret är torrt eller innehåller 25-50 gram vatten.

En skillnad på 50 gram - märks ganska bra..
Tänk då skillnaden mellan 1 kg,2kg och 3 kg på huvet - i fart...det börjar och väga en del även vid låga g krafter vid en snäll vurpa - som att ha ett bilbatteri på huvet - inte bra för nacken alls.

Stridspiloters hjälmar väger ingeting nästan - vid utskjutning kan kroppen drabbs av g-krafter på 10-20g.
Inte bara det - vid flygning kan g krafterna variera mellan massa negativa g och uppemot +8-10g.

Nu är passformen viktigare för mc åkaren men en lättare hjälm är ingen nackdel om man nu hittar en sån som är bra.

Kolfiberhjälmarna som försvaret använder(flyghjälm modell 116 a,b,e) ligger på ungf. 1300gram, utan tillhörande syremask (oxygenmask 127b).

Alltså ungefär som en shoei xr1000 eller biltemahjälm trots att den är öppen.
Samtidigt ställs helt andra krav på en flyghjälm mot mc-hjälm. Inte riktigt samma olyckor...
 
Är mycket skeptisk till s.k kolfiberhjälmar! Detta av den enkla orsaken att ingen av de riktigt stora märkena har det i sitt sortiment!

Arai har en kolfibervariant men tillverkar den enbart på specialbeställning då den kostar 60000:- för att dom inte anser den säker under det priset...

Men köp en KBC som dom tejpat med lite kolfibertejp så blir det nog bra...

Jag har en HJC FS-10 Carbon "kolfiberhjälm" och jag har testat den på det hårda sättet.:näsblod Gick omkull och hojen slog över mig och träffade hjälmen så hårt att det gick hål på skalet. Troligen passagerar fotpinnefästet som träffade. Trots detta var hjälmen lika styv som innan och inga synliga sprickor varken syntes eller hördes när jag drog och klämde på hjälmen. Hålet blev stort som en enkrona och 0,5-1cm utanför hålet var hjälmen sen så styv att den inte gav vika. Så min erfarenhet är bara bra av denna hjälm. Men sen hur en vanlig fiberhjälm hade klarat smällen vet jag inte men firman som jag lämnade in både hjälm o hoj på var förvånade över hur bra hjälmen kändes förövrigt. Sa att många fiberhjälmar kunde spricka och bli "mjuka" i skalet.
 
Poängen med en hjälm är att den ska ta upp så stor del av krockenergin som möjligt, nu är jag inte riktigt säker på vilket material som är bäst för detta i en hjälm. För att den ska kunna ta upp någon energi så måste den innehålla material som deformeras (trycks ihop) vid krocken istället för att din hjärna ska smacka emot skallbenet. Och detta energiabsorberande material väger förmodligen en del, därav kan hjälmen inte var superlätt.

Jag såg en formel-1 dokumentär för ett ganska bra tag sen då de sa att de använder kolfiber till bilarnas noskon pga. att det "pulveriseras" vid en crash och upptar då en stor del av energin från krocken. Så kolfiber lär ju inte vara helt fel till hjälmar.
 
köp en amerikansk hjälm så kan vi snacka vikt, dom ligger ofta på 1500 o över. Jänkarna har ett annat system än vi här i europa 22-05,,,dom har två, dot och snell, vilket som är bättre än det andra har diskuterats jorden runt i åratal, o kommer göra det ett tag till. men vikt skillnaden på en jänkar hjälm(ska inte säga alla) är att dom har en mer betydande åsikt om kross skador på hjälmarna, = om du nu skulle landa på en sten med hjälmen, därav tjockare skal o högre vikt
 
Last edited:
Trots allt..

Shoei, Arai etc.. myckt marketing. en kruka för 7500 är ju knappast bättre en en för 4000. När det handlar om vikt så kan det ha betydelse.

Men varför disskuteras inte följande?
http://www.kth.se/sth/forskning/neuronik/projekt/2.3790/1.14503

Jag har för mig att i typolyckan träffade skallen marken i ca 40 graders vinkel och 14 km/h.
 
ser ut o va fet forskning om ett stort problem, kanon om det blir bättre hjälmar och framför allt komma till sans med kanske en världs klassificering om hjälmar, men det är väl för mycket o hoppas på. det ja har läst iallafall om skillnaderna på dom olika dito, så tror ja nog att ja i vissa fall skulle vilja ha en snell hjälm....orsak! ni får surfa o göra en egenbedömning, tyvärr så har ja inga länkar kvar till dom här sidorna
 
Vi hade en förstahjälpenkurs på sviestad (kommer inte ihåg om det var via LMS eller SMC) där det var en läkare från neurologen på US som var kursledare. Han åkte själv motorcykel och det gjorde han med öppen hjälm därför att han var mer rädd om nacken än han var om hakan. Alla integralhjälmar var för tunga sa han. Han hade sett så många nackskador så det ville han inte vara med om själv.

Som neurolog så vet han säkert att många skador sker i samband med hjälmavtagningen på en olycksplats. Dett slipper han när underkäken slipats ner, bara att suga och köra ner tuben i hålet:yoparty
 
Du bryr dig om vikt på hjälm, 1000gram på en hjälm är väll ett spott i havet än mot vad du får dras med när du kommer upp i fart på hojen din. Tänk alla fartvindar och kastvindar som får hela huvudet till att kasta från sida till sida. Då är 1000 gram inget ting mot det.
 
Last edited:
moppe hjälmen ja hade med nån rainbow mirra lack i glasfiber måste vägt typ 3.5 kg hhahaha snackar vi vikt, ok det var 1985-86
 
Du kan ju borra lätthål i den
 
Trots allt..

Shoei, Arai etc.. myckt marketing. en kruka för 7500 är ju knappast bättre en en för 4000. När det handlar om vikt så kan det ha betydelse.

Men varför disskuteras inte följande?
http://www.kth.se/sth/forskning/neuronik/projekt/2.3790/1.14503

Jag har för mig att i typolyckan träffade skallen marken i ca 40 graders vinkel och 14 km/h.

Diskuteras och diskuteras. Det är väl bra att det bedrivs oberoende forskning och alla hoppas vi väl att det ska komma ut hjälmar i affärerna som är konstruerade för att skydda oss så effektivt som möjligt.

I den där projektbeskrivningen kan man se hur de mäter töjning i en modell av huvudet som dom har gjort. Så mäter dom hur bra deras hjälm skyddar huvudet jämfört med en konventionell hjälm. Skillnaden är att deras hjälm minskar rotationsaccellerationen av huvudet genom ett lågfriktionslager inbyggt mellan hjälmskalet och absorptionslagret. När jag läser det där med töjningen så tror jag att dom använder det måttet för att det kan indikera risken för en viss typ av hjärnskada som kallas diffus axonal skada (eller diffuse axonal injury DAI om någon vill googla). Det är en fruktad följd av högenergiskador där huvudet accellererats eller decellererats framåt-bakåt, bakåt-framåt eller sida-sida. Hjärnan och skallbasen rör sig då relativt varandra och det uppstår töjningar i den vita substansen i de djupare liggande delarna av hjärnan och i hjärnstammen. Den vita substansen är nervbanor som förmedlar signaler mellan hjärnbarken och ryggmärgen eller mellan olika områden i hjärnbarken. När det blir slitkrafter här bryts banorna och det uppstår mikroblödningar som orsakar mer skador. Diffusa axonala skador i hjärnan är svårt invalidiserande och har ganska dålig rehabiliteringspotential över lång tid. Tyvärr är det inte sällan så att personer som kan räddas igenom den första kritiska perioden efter att ha varit med om svåra trafikolyckor eller t.ex. blivit sparkade i huvudet, de har dessa vitsubstansskador som man inte kan reparera. Effekten är en slags avskärmning från världen som brukar kallas ett rent vegetativt tillstånd.

Som sagt; om det kommer ut hjälmar som ytterligare effektivare kan minska kraftöverföringen (accellerationen) av min hjärna när jag kraschar så vill jag köpa en sån. Det verkar vettigt att särskilt se över hur roterande krafter överförs till skallen.

ser ut o va fet forskning om ett stort problem, kanon om det blir bättre hjälmar och framför allt komma till sans med kanske en världs klassificering om hjälmar, men det är väl för mycket o hoppas på. det ja har läst iallafall om skillnaderna på dom olika dito, så tror ja nog att ja i vissa fall skulle vilja ha en snell hjälm....orsak! ni får surfa o göra en egenbedömning, tyvärr så har ja inga länkar kvar till dom här sidorna

Jag har också läst en del och jag tycker tvärtom mot dig. Jag tycker Snell fokuserar för mycket på hjälmens integritet. Det som invänds mot Snell från europeiska ledande traumaforskare är att man genom att kräva att hjälmen ska hålla ihop efter en smäll (för att tåla flera smällar) tvingar fram hjälmar som absorberar för dåligt, dvs leder igenom för stora accellererande krafter. Snellklassificeringen är utvecklad av en stiftelse som bildades till minne av en racerförare som omkom under tävlingsförhållanden. Den kräver att hjälmen klarar t.ex. först att föraren går i backen därefter glider in i ett fast föremål. Den europeiska utgångspunkten är att de flesta olyckor innebär en enda smäll mot hjälmen/skallen som oftast ungefär motsvarar kraften av att falla av cykeln rakt ned på backen. Man har hårdare krav på max accelleration än vad Snell har. Om man utvecklar med dessa olika utgångspunkter så får man något olika hjälmar. Jag föredrar den europeiska tron och det är baserat på att jag vill ha en hjälm som är utvecklad med utgångspunkt i det överlägset vanligaste skadescenariot.

För er som inte läst den, här är en bra artikel som går djupt in i frågeställningarna kring hjälmars utveckling och testning:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
 
Last edited:
Jag kör med dubbla visir. Det främsta tar bort det mesta av vinddraget så att man slipper bli trött i nacken/halsen.
 
Bra och sakligt inlägg från Headhunter.

Apropå insikten kring den typ av skador som Headhunter beskriver så har redan ridhjälmar börjat konstrueras och tillverkas utifrån resultaten på KTH: MIPS.
Tillverkaren åkte visserligen på ett kännbart bakslag på grund av att den utländska legotillverkningen av en tidig batch brast i kvalitet, men principen är alltså omsatt i verklighet.

Något jag funderar över är vilken inverkan hjälmens vikt egentligen har. Tittar man specifikt på den typ av rotationsskador som MIPS-hjälmen syftar till att minimera, så är en tyngre hjälm rimligen av godo - eftersom dess massa bidrar till att minska accelerationen hos skallbenet i relation till hjärnan. Men totalt sett, och med tanke inte minst på nackskador, så utgår jag från att lättare = bättre. Men de krafter som påverkar nacken är beroende av hela huvudets vikt. Ett vuxet manshuvud väger i storleksordningen 4000 g, vartill vi lägger hjälmens vikt om ca 1000-1500 g. Även stora variationer i hjälmars vikt står alltså bara för ungefär 10% av den massa som påverkar nacken. Faktum är att variansen mellan olika människors huvudvikter är ungefär lika stor som den mellan olika hjälmars vikter. Mot bakgrund av det kanske låg vikt inte nödvändigtvis behöver vara den viktigaste egenskapen hos en hjälm.
 
Last edited:
Som sagt; om det kommer ut hjälmar som ytterligare effektivare kan minska kraftöverföringen (accellerationen) av min hjärna när jag kraschar så vill jag köpa en sån. Det verkar vettigt att särskilt se över hur roterande krafter överförs till skallen.

Shark RSR2 har som jag fattar det ingyggda deformeringskanaler liknande hur man bygger deformeringszoner i dagens bilar. Vet dock inte hur bra det fungerar i praktiken men det låter som en bra tanke...
http://stores.sportbiketrackgear.com/Detail.bok?no=2444&sfs=6864bb98
 
Last edited:
Tack! Den var väldigt intressant! Nyfiken, vad har du för hjälm?

Till att börja med: Det framgår av min profil att jag är läkare. Jag är faktiskt mest intresserad av just hjärnan och ryggmärgen. Jag har jobbat som underläkare på en neurokirurgisk klinik under en kort period (8 månader) och där varit involverad i en del svåra skallskadefall, även mc-relaterade. Just nu gör jag specialisttjänstgöring i allmän- och neuroradiologi, så jag har sedan 2003 på olika sätt kommit i kontakt med patienter med skallskador och vet en del framför allt om vilka skadorna är men får även veta lite om hur det går för patienterna.

MEN: Jag är i samma sits som du när jag ska välja hjälm. Jag har inte hittat eller hört talas om någon källa till information om det faktiska utfallet efter olyckor med olika hjälmar. I sjukvårdssammanhanget konstateras oftast bara att personen hade hjälm. Ibland får man veta hur olyckan gått till, om personen träffat andra fordon eller fasta objekt.

Jag vet att en grupp på sjukhuset här i Umeå försökt samla tillgänglig information om minst 12000 olycksfall som även innefattar mc-olyckor men när jag kollar listan över deras publicerade artiklar så tror jag inte att dom har studerat just skillnader i utfall mellan olyckor där mc-förare haft olika hjälmar. Jag tror att det kan vara svårt att hitta sådan information faktiskt.

En möjlighet är försäkringsbolagen som skulle kunna ha statistik, men det är nog inte helt lätt att dra slutsatser ur sådana rådata pga sk confounding factors. Tänk till exempel på att snabba hojar, dyra avancerade hjälmar och svåra krascher hör ihop. Billigare och enklare hjälmar finns ju också men används kanske i andra trafiksammanhang, t.ex. till mopeder. Tittar man enbart på skador vs hjälm kan man då få intrycket att förare med dyra hjälmar får en större andel svåra skador medan förare med enkla hjälmar får en mindre andel svåra skador. Alltså måste man väga in fler faktorer och då blir det snabbt svårt att dra slutsatser. Hur fort körde mc-föraren före olyckan? När, hur och i vad slog han huvudet? Hur fort gled han på asfalten när han slog huvudet i trottoarkanten? Var hjälmen hel eller redan skadad när den träffade trottoarkanten?

För att ändå återgå till frågan:
Jag berättar gärna vad jag använder för hjälm, men jag tycker att du ska ta det för vad det är. En erfarenhet lika mycket värd som någon annans.
Jag har haft en Suomy Spec 1R som jag köpt i butik i Sverige. Den har jag haft sedan 2004 så inför kommande säsong ska jag köpa en ny hjälm. Valet av Suomyn var mest en slump. Den satt bra på skallen, den är från en av de större tillverkarna, verkade välgjord och den var nedsatt till halva priset. Jag har inte varit besviken på den utan tror att den skyddar lika bra eller dålig som någon annan hjälm om jag skulle vara med om en olycka.

Min nästa hjälm blir en annan för formen passade inte perfekt på mig, vilket visade sig när jag körde långt. Jag vill ha tätare kontakt runt öronen och sidorna av huvudet, för det känns som om hjälmen pressas bak mot pannan vid långkörning annars och då får jag huvudvärk. Det blir en integralhjälm med skal av fiberkomposit och den ska helst inte väga mer än 1300-1400g, men annars är jag principiellt faktiskt ganska öppen. Det verkar som om de flesta hjälmtillverkare är bra och ganska lika nu för tiden, om man ser till deras dyrare modeller.
Jag gick runt på mc-mässan i Stockholm och provade hjälmar. Tyvärr fans inte alla där, Arai saknades t.ex. För mig själv står det nu mellan NZI Vitesse och SHOEI X-Spirit, en ganska billig hjälm och en skitdyr. Jag provade flera andra fabrikat som inte passade.

Jag tömmer ut lite andra hjälmfunderingar som jag haft:
Att vissa tillverkare har funnits längre än andra, att vissa har större marknadsandel än andra, att vissa har fler toppförare i racing än andra eller att vissa tillverkare framhålls mer av sina kunder än andra det kan faktiskt ha sin förklaring i annat än att de är bäst på att förhindra skador. Så länge vi inte har tillgång till jämförande data för hur väl hjälmarna skyddar i verkligheten så är det de sedvanliga marknadskrafterna som styr och vi kunder får klämma, känna och gissa när vi står i butiken.
Den största hjälmtillverkaren genom tiderna torde ha flest exempel på förare som kan logga in och skriva " Jag har klotat och klarade mig tack vare min XXXXX-hjälm." Samma tillverkare har rimligen även fler dödsfall i sin statistik, eftersom vissa lever och andra dör efter en mc-olycka, men de döda kan inte logga in på sporthoj.com och säga "Jag klotade och dog och jag hade en hjälm av märke XXXXX" således kan man inte bilda sig en uppfattning om vilken hjälm som räddar flest genom att lyssna på andras anekdoter, man kan möjligen förstå vilka tillverkare som är mest populära.

Jag satt i ett samtal med en man vars son i 20-årsåldern var döende efter att ha kraschat med sin sporthoj. Mannen som kallats till sjukhuset från en annan del av sverige fick veta att på grund av skadorna i hjärnan skulle hans son snart vara död. Mannens chockade svar var ungefär: "Det kan inte vara möjligt, han har den bästa hjälmen som finns." Jag vet inte vilken hjälm det var men har efteråt undrat om det var så att sonen hade en prestigemodell av hjälm, om han köpt den och berättat om den för att lugna sina oroliga föräldrar eller om kanske dom köpt den till honom i ett försök att lugna sig själva? Hur kunde fadern annars veta att sonen hade den bästa hjälmen?
Kan det vara så att vi betalar överpris för vissa hjälmar för att känna oss tryggare eller för att lugna våra anhöriga?

Hjälmbranschen verkar vara lite som läkemedelsbranschen; Tillverkarna säger köp vår produkt för den har den här superdupergrejen som vi kallar si eller så och som gör den överlägsen alla konkurrenter. "Show me the evidence!" säger jag, oavsett om det gäller hjälmar eller läkemedel.
Priset till kund kan skilja en hel del. I bästa fall speglar det företagens budget för forskning och utveckling, annars är väl marknadsföringsposten eller helt enkelt vinstmarginalen större. Produktionskostnaden av en hjälm torde vara liten jämfört med priset till kund, så jag tror inte på att det är skillnader där som motiverar varför Arai och Shoei är så dyra. Dom tar betalt för att dom kan, dom små tillverkarna får försöka köpa in sig på marknaden. Det är vad jag tror i alla fall.

Sammanfattning: Ju mer jag läser om hjälmar desto mer förstår jag hur lite jag och vi alla tillsammans vet, som vanligt. Vissa påstår sig veta mer än andra, ibland blir man ju idiotförklarad för att man intar en skeptisk position. Får oftast svepande men tomma argument som att "man får vad man betalar för" eller "snåla inte in på skallen" (no shit Sherlock). Därför är det med lite skräckblandad förtjusning jag trycker iväg det här inlägget...:näsblod
 
Snyggt skrivet,Headhunter,i synnerhet de sista styckena!
För min del blev det en xr1000 för passformen på mitt huvud och ett hyfsat pris(3600),testat lite olika men den passade bäst på mitt huvud och det måste ju vara prio 1 när man köper hjälm,iaf enligt mig.

Haft IXS förra året men den blev väldigt stor(eller köpte jag för stor)efter ett tag så det var dags för ett byte.

Henrik
 
Hmm..

Eftersom det verkar finnas en hel hög med kompetens i tråden så vill jag få ställa en fråga.

Jag kör Shoie XR1000, och tjejen RaidII (hade blivit en XR1000 där med men passformen stämde inte lika bra).

Vad är ert betyg på dessa hjälmar jämte dyrare Arai, X-lite eller billigare uddamärken?

Jag tummar inte gärna på säkerhet, men jag lägger också hellre pengarna på en bandag än en 5000-kronors hjälm om den inte är bättre än nån annan (alltså; vad kostar varumärket?).
 
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top