Måste en mc-hjälm väga så mycket?

så har redan ridhjälmar börjat konstrueras och tillverkas utifrån resultaten på KTH: MIPS.

Bra tips! Min sambo har ridhäst så den där firman ska jag hålla ögonen på. Den modell dom visar nu tror jag inte att Maria vill ha dock, den är för ful. Jag är glad över att jag lyckats övertyga henne om att alltid ha hjälm. Tyvärr far en del ridsportstjärnor runt utan hjälm utom just under tävlingsrundorna. Dåliga föredömen. Jag har även sett att vissa ryttare har hjälm men knäpper inte hakbandet, smart :rolleyes: Det finns till och med hakband av klar plast så att det inte syns att man har hakband fast man har det, fåfängan är stor också inom ridsporten.

Om bakslaget för hjälmföretaget: Ja det är ju en stor risk att starta upp ett märke från ingenting på en konkurrensutsatt marknad, men det är ju ett av de val man har om man vill slå mynt av sin upptäckt. Ett annat alternativ är att sälja sin idé till ett etablerat företag. Det bästa för mänskligheten vore väl om man släppte upptäckten fri att exploatera. Vet inte hur det skulle gå till, dock. Om man inte patenterar en idé själv så gör väl någon annan det när man publicerar idén. Om man för att förhindra det har skaffat sig patenträtten så har man väl kostader för anskaffandet att täcka. Kan man sälja licenser? Sen finns väl flera olika patentmarknader världen över...

Jag har en HJC FS-10 Carbon "kolfiberhjälm" och jag har testat den på det hårda sättet.:näsblod Gick omkull och hojen slog över mig och träffade hjälmen så hårt att det gick hål på skalet. Troligen passagerar fotpinnefästet som träffade. Trots detta var hjälmen lika styv som innan och inga synliga sprickor varken syntes eller hördes när jag drog och klämde på hjälmen. Hålet blev stort som en enkrona och 0,5-1cm utanför hålet var hjälmen sen så styv att den inte gav vika. Så min erfarenhet är bara bra av denna hjälm. Men sen hur en vanlig fiberhjälm hade klarat smällen vet jag inte men firman som jag lämnade in både hjälm o hoj på var förvånade över hur bra hjälmen kändes förövrigt. Sa att många fiberhjälmar kunde spricka och bli "mjuka" i skalet.

Vad bra att den funkade bra för dig och att du inte fick några men!

Sen skrev jag att jag var skeptisk till hjälmarna inte att dom var helt odugliga!

Och att en firma uttalar sig om en hjälm säger absolut ingenting! Jag kommer alltid förlita mig till vetenskapliga fakta/tester och inte vad någon subjektivt tycker genom att titta på ett exemplar! Därav är jag fortfarande skeptiskt då de stora hjälmtillverkarna vägrar göra en gatmodell av en kolfiberhjälm.

Fundera lite på varför dom skulle låta bli att göra en "bättre" hjälm....

Min nästa hjälm blir en annan för formen passade inte perfekt på mig, vilket visade sig när jag körde långt. Jag vill ha tätare kontakt runt öronen och sidorna av huvudet, för det känns som om hjälmen pressas bak mot pannan vid långkörning annars och då får jag huvudvärk. Det blir en integralhjälm med skal av fiberkomposit och den ska helst inte väga mer än 1300-1400g, men annars är jag principiellt faktiskt ganska öppen. Det verkar som om de flesta hjälmtillverkare är bra och ganska lika nu för tiden, om man ser till deras dyrare modeller.
Jag gick runt på mc-mässan i Stockholm och provade hjälmar. Tyvärr fans inte alla där, Arai saknades t.ex. För mig själv står det nu mellan NZI Vitesse och SHOEI X-Spirit, en ganska billig hjälm och en skitdyr. Jag provade flera andra fabrikat som inte passade.
Hade samma problem med min Shoei - min X-Lite passar mitt huvud perfekt (även efter 4 år) men jag är lite besviken på kvalitén. En av ventilationsplastbitarna som man kan stänga har ramlat ur - så ventilationen är alltid halvöppen.

Vad är det för nackskydd du tänker på? De enda jag har hört talas om är anpassade för mer upprätt sittställning (typ offroad, speedway). Berätta gärna mer för mes om detta..

/A

Jag har ganska smal hals så jag provade en kompis lillebrors nackskydd inköpt på AVA.
Detta hjälpte iallafall mig på långkörningar o dyl. Detta är inte ett crossnackskydd.

...
(alltså; vad kostar varumärket?).

Förmodligen lika mycket som om du köper något från [valfri "premiumtillverkare"], dvs ganska mycket. Se på BMW, Harley, Apple. Starka varumärken. Dyra produkter jämfört med konkurrenterna. Bättre kvalité? Nej. :)

Förmodligen lika mycket som om du köper något från [valfri "premiumtillverkare"], dvs ganska mycket. Se på BMW, Harley, Apple. Starka varumärken. Dyra produkter jämfört med konkurrenterna. Bättre kvalité? Nej. :)

Eftersom jag tidigare haft Mac, och nyligen köpt min första BMW (bil) så är min fråga: Vad är DIN erfarenhet?

För ärligt talat så var Mac definitivt värt pengarna om man värderar kvalitet. Och bilen ska vi inte tala om, Volvo vem? Jag har hatat BMW sen alltid för att det är babbe-bilar. Men det ÄR en helt annan kvalitet i kärrar, trots att jag åker snik-variant.

Alltså... Är det där något som man måste vara gammal gubbe för att märka av eller? Jag har aldrig haft ont i nacken efter att ha kört hoj.

Håller med och fartvinden måste ju påverka nacken betydligt mer än den statiska belastningen från vikten på en hjälm.

Sätt på hjälmfan två timmar hemma och kolla om du får ont i nacken.

De är alla starka varumärken för att de traditionellt sett haft bra och/eller unika produkter.

Last edited:
Eftersom jag tidigare haft Mac, och nyligen köpt min första BMW (bil) så är min fråga: Vad är DIN erfarenhet?

För ärligt talat så var Mac definitivt värt pengarna om man värderar kvalitet. Och bilen ska vi inte tala om, Volvo vem? Jag har hatat BMW sen alltid för att det är babbe-bilar. Men det ÄR en helt annan kvalitet i kärrar, trots att jag åker snik-variant.

Ledsen om jag trampade någon känslig på tårna. Kanske inte världens bästa exempel :banana

Just mac börjar väl komma ikapp PC vad gäller prisvärdhet i ren processorkraft så det exemplet är kanske inte så bra :) Dock är PC lite mångsidigare än Mac, och mer populärt, vilket också är till nackdel. Hur bra mac-OS hade fungerat idag om världens virus/trojantillverkare hade fokuserat på mac-OS kan vi bara spekulera om. Sen kan man även titta på andra produkter från Apple som tex ipod, itouch, etc. Finns andra tillverkare som erbjuder mycket bättre ljud för samma eller mindre pengar.

BMW är inte en dålig bil, men de har troligtvis högst marginal per bil av samtliga biltillverkare, undantaget varumärken som i sammanhanget säljer extremt få bilar (ex Ferrari etc). Jämför du med många andra bilar med liknande utrustningsnivå så kostar en BMW mycket mer. Visserligen har BMW hög upplevd kvalité. Dvs plasten känns solid, ratten känns tjock och stabil, och skarvar etc är relativt precisa. Tittar man på tillförlitlighet och el/mekanisk kvalité så finns det dock billigare varumärken som ligger bättre till.

Jag betalar också ofta pengar för ett visst varumärke. Även om man försöker låta bli så är det svårt. Man är helt enkelt lite hjärntvättad av omgivning/reklam/media.
Att man får betala mer eller mindre för varumärken är det hur som helst inga tvivel om. Fråga vilken marknadsstrateg/produktplanerare som helst.

Ledsen om jag trampade någon känslig på tårna. Kanske inte världens bästa exempel :banana

Just mac börjar väl komma ikapp PC vad gäller prisvärdhet i ren

BMW är inte en dålig bil, men de har troligtvis högst marginal per bil av samtliga biltillverkare, undantaget varumärken som i sammanhanget säljer extremt få bilar (ex Ferrari etc). Jämför du med många andra bilar med liknande utrustningsnivå så kostar en BMW mycket mer. Visserligen har BMW hög upplevd kvalité. Dvs plasten känns solid, ratten känns tjock och stabil, och skarvar etc är relativt precisa. Tittar man på tillförlitlighet och el/mekanisk kvalité så finns det dock billigare varumärken som ligger bättre till.

Jag betalar också ofta pengar för ett visst varumärke...

Nu köpte vi inte BMW för varumärket, det i sig var ett minus på pro/con-listan (kebab). Däremot var motorn HELT överlägsen av de miljödieslar som bjuds på marknaden, Volvo och Audi kändes som minitraktorer i jämförelse (och BMW lvererade 35% mer effekt på samma förbrukning och utsläpp :tummenupp). Väghållningen i vår helt original-bil är fortfarande MYCKET bättre än i V50 med sportpaket och plockar man på samma lika utrustning i en V50 så är det ungefär samma pengar. Visst är BMWn dyrare i inköp, men KOSTNADEN (alltså värdeminskningen) är betydligt lägre (empiriskt sett).

Gällande Mac har jag alltid upplevt det som BÄTTRE än MS, inte bara för att de varit virusfria. Däremot har de som sagt varit mindre populära vilket gjort att jämförelsen blivit skev då en van pc-användare utvärderar en välkänd PC mot en okänd konkurrent.

Men jag har PC idag...

Men herregud, min Bell bilracinghjälm väger precis under 1000g, och jag kunde köra hela dagar konstant utan att få ont i nacken, däremot blir man trött.

Du kanske spänner nacken för mycket? Annars får du väll köpa en öppen hjälm.

Den jag hjälm jag har nu är drygt 300g tyngre än min gamla, men är bättre i övrigt. Kan säga att dessa 300g extra märks knappt när jag är ute och kör. Det finns så många andra faktorer hos en hjälm som har en större påverkan när man kör än några heggen hit eller dit.

Marushin hjälmar köper ni hos Mcdelen.com .
Jag kör själv med Marushins kolfiberhjälm, helt klart den bästa hjälmen jag haft . :)

hurfan kan ni märka skillnad överhuvudtaget?
om man är en liten spjuver på 70 kilo av skinn o ben så märks de kanske,
men i övrigt har ja stort huve som fan och kanske fått lite extra träning av de :rolleyes:

Är de bra för nacken att ha en så lätt hjälm som möjligt? har ju kört 1 år med hjälm och har inte tänkt p åde?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!