märklig grejj

Har som regel att köra om glidare på bakhjulet, iaf om det kan ske utan ngn större risk (utöver de vanliga riskerna med bakhjulsåkning och omkörning)..

Karhu skrev:
2376615 sen senare glider en gubbe fram till mig i mc ställ på jobbet o säger:

- du ska veta en sak
- vaddå?
-man åker inte förbi på bakhjulet särkilst inte andra mc cyklister

Lyllos dig som fick den chansen ... synd att du inte tog tillvara på den och förklarade vad motorcyklister tycker om bikers som blockar trafiken och retar alla, bara för att de ska kunna känna sig viktiga och iakttagna!
Tur att de inte är så vanliga på vägarna, ja utom just runt olika fikaställen ...

Det är över 40 år sedan jag började köra hoj så hans "statistik" hade inte bitit på mig :) Redan på 60-talet körde man om på bakhjulet om man hade hoj till det :tummenupp

Janne_1956 skrev:
2379012 Kan hålla med om att det finns många "trafikpoliser" men samtidigt så verkar det finnas väldigt många på detta forum som tycker sig ha all rätt att köra som omogna fjortisar.
Detta kommer säkert att reta många och tycka att jag själv är en löjlig gubbe.
Men kan ju då berätta att jag själv har en skapligt snabb hoj och senast idag åkte c:a 200 så helt laglydig är inte jag heller ;)
Men detta skedde på 90-väg och i stort sett bilfritt.

För er som inte förstår så vill jag förtydliga, efter att ha varit här på sporthoj några veckor nu och läst majoriteten av inläggen så har jag märkt att väldigt många tycker sig ha rätt att köra hur fan som helst samtidigt som samma personer kan beklaga sig i trådar när någon bilist gjort något som inte fallit dessa i smaken. Logik???

Nä inte helt mycket.

I sakfrågan i denna tråd så kan jag ju lite försynt undra varför det var nödvändigt att dra om två fordon på bakhjulet? Hatar jag bakhjulsåka nu? Nä inte alls om det sker så att inga andra fordon eller människor finns i närheten.

Min bästa Herre . Att ungdomarna reagerar som dom gör kan de Ej råför .jag tror säkert att du hade samma attityd när du var 23 och kände dig odödlig och alla som inte tänkte som du vart helt blåsta i huvudet .Att dra om någon på Bakan verkar varken trafiksäkert eller moraliskt korrekt men att dra fram den stora moral tårtan hjälper föga för att förhindra beteendet .om något så spär det bara på föraktet mot dom äldre . man blir trots allt räddare hju äldre man blir så det bottnar i att man är avundsjuk på att man själv inte har Modet fast man inte vill erkänna det ..vi kan väl alla försöka att respektera varandras åsikter hur omoraliska och Tonnårsaktiga dom än verkar , vi är hju alla Hojbröder . :tummenupp

Automan99 skrev:
2380470 Min bästa Herre . Att ungdomarna reagerar som dom gör kan de Ej råför .jag tror säkert att du hade samma attityd när du var 23 och kände dig odödlig och alla som inte tänkte som du vart helt blåsta i huvudet .Att dra om någon på Bakan verkar varken trafiksäkert eller moraliskt korrekt men att dra fram den stora moral tårtan hjälper föga för att förhindra beteendet .om något så spär det bara på föraktet mot dom äldre . man blir trots allt räddare hju äldre man blir så det bottnar i att man är avundsjuk på att man själv inte har Modet fast man inte vill erkänna det ..vi kan väl alla försöka att respektera varandras åsikter hur omoraliska och Tonnårsaktiga dom än verkar , vi är hju alla Hojbröder . :tummenupp
Nja Automan, håller inte helt med dig, dock delvis ;)
Att MÄNNISKOR reagerar som dom gör kan man väl visst rå för så länge som man är normalt funtad, vem rår annars för det?
När jag var 23 år så hade jag fått en viss mognad om man jämför med när man var just UNGDOM. Som ungdom visade jag också omognad och odödlighet men när jag var 23 år så hade nog en skaplig portion mognad nått mig. Dessutom så har jag nog alltid respekterat andras åsikter så länge dom har varit sakliga oavsett om jag gillat dom eller inte.

När det gäller att man blir mer försiktig med åldern så håller jag med dig om det men det innebär ju inte med automatik att man blir räddare. Om man är rädd när man kör hoj ska man nog sälja den.

Självklart så ska man respektera andras åsikter, så också dom yngre (bl.a. trådskaparen) så länge dom är sakliga. Men att skriva som vissa gör i denna tråd är knappast respekt eller särskilt moget.

I övrigt så morsar jag på ALLA hojåkare ;)

Janne_1956 skrev:
2380367 Kul att det bara är andra som gör missar. Har det slagit dig att andra kanske måste kompensera för din idiotkörning?? Och att din fantastiska körning inte alltid är så säker för andra?? ;)

Folk blir ju rädda för ingenting, vi måste vänja dom. :)
Folk bromsar ju in bara för att man kommer på bakhjulet lååångt bakom dom osv. Rycker till och kastar sej till sidan när dom efter en bra stund uppmärksammat att det ligger en mc bakom.

Äsch, klart jag kör som en idiot, och kanske inte alltid så fantastiskt vad vet jag. Men räknar aldrig med att bilar skall behöva flytta sej för att jag skall klara omkörningar, kurvor osv.

Du har säkert kul när du är ute och kör du också...

Eas skrev:
2376691 Så länge omkörningen sker utan risk för andra så ska väl han skita i om det sker på bakhjulet!!
Det finns gott om folk som leker trafik-polis, inget att bry sig om!

:tummenupp

:rolleyes: Köra om på bakhjulet UTAN risk:näsblod Utrustad med röntgensyn är vi:tummenupp.

Så länge man kör med säkerhetsmarginaler...har full kontroll...bla, bla, bla, jidder, jidder.:rolleyes:

Väldigt många som helt klart överskattar sin egen förmåga på dessa forum. Uppstår det en situation så kysser 9/10 av oss vägbanan. Den tionde klarar sig på ren jävla tur och guds försyn.

Och även om ni är världens bästa Zorro på hoj så är det irrelevant.........det är tusentals andra puckon som du har noll koll på vad dom hittar på härnäst.

Använd hjärnan.

P.S. Syftar inte specifikt på inlägget jag quotade.

Last edited:
Wuuuiiila om honom sittandes baklänges, gör en stoppie o bööörna honom i pannan :näsblod

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back