Lyx! En till hoj, vilken?

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
södertälje
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Nu har fröken lyx besökt mig

Jag har fått tillstånd att köpa mig en andra mc.
Jag har en Yamaha tdm 850, så tänkte mig en lekfull lättare sporthoj.
Tanken är att ha hojen till och från jobbet typ 1,5 mil motorväg men framför allt till Knix och storbana. Och leka lite på vägarna.
Jag 183cm 83kg. Ingen kamakazi pilot

Dom jag kikat lite på är
Honda cbr 600
Yamaha r6
Susuki gsx 600
R modellerna är ju mycket snyggare.
Nån som passar min hydda bättre än andra?
Hojen måste inte kunna klämmas upp 340km/h
Vill behålla körkortet så ligger i laglig hastighet plus moms på vägarna.
Budgeten ligger på stadiga 20000:-


Vad har ni för tankar och åsikter?
Vilken hoj passar mina "krav" bäst?


/Kristian
 
Hej
Jag hade väldigt roligt med min GSX-R 600 SRAD -99:a. Sådana ser man ut att kunna få för runt 20000, om man kollar på Blocket. Jag skulle kunna tänka mig en sådan igen i framtiden. De andra märkena känner jag dåligt till.
 
Ingen en R-modell men absolut tillräcklig för pendling och bus är gsx750f. En sådan hittar du lätt för runt 15. En oerhört lättkörd o kul hoj.
 
Hej
Jag hade väldigt roligt med min GSX-R 600 SRAD -99:a. Sådana ser man ut att kunna få för runt 20000, om man kollar på Blocket. Jag skulle kunna tänka mig en sådan igen i framtiden. De andra märkena känner jag dåligt till.

undvik 600'an och köp istället 750'n om du ska ha suzuki. Samma storlek samma vikt, bättre fjärdring bättre motor, ingen anledning att välja en 600. Sett ett par 2001-2002 modeller för 20 papp under vintern.

Hondan av de årsmodellerna är bekvämare, de innna den börja heta 600r. Dock är de också populärare och troligen dyrare. R6 och gixxer gör sig bra på bana
 
Kanske lite lik den du har men vill du ha en hoj med lite "soul" så är ju Yamaha TRX 850 kanontrevliga :tummenupp Ett Café-kitt på den så har du en riktigt snygg hoj dessutom;)
 
Är det framförallt Knix och storbana du är ute efter så köp den finaste sporhojen du kan hitta för 20K.
Ett plus är om den är ganska lätt för med det kommer körglädjen (Dvs inte Thunder Ace, CBR1000 och likande).
Tipsen är typ, R1, R6, CBR929, CBR600, eller varför inte en Twin som VTR1000 eller RSV mille?
Är du bara ute efter att ha kul så skulle jag även rekommendera SV 650 (eller er6 om du hittar någon). Efter lite uppstyvning av fjädring fram går de att åka riktigt fort på...
Skulle det vara mer storbana och landsväg, än knix så skulle jag nog satsa på 1000cc.
 
Är det framförallt Knix och storbana du är ute efter så köp den finaste sporhojen du kan hitta för 20K.
Ett plus är om den är ganska lätt för med det kommer körglädjen (Dvs inte Thunder Ace, CBR1000 och likande).
Tipsen är typ, R1, R6, CBR929, CBR600, eller varför inte en Twin som VTR1000 eller RSV mille?
Är du bara ute efter att ha kul så skulle jag även rekommendera SV 650 (eller er6 om du hittar någon). Efter lite uppstyvning av fjädring fram går de att åka riktigt fort på...
Skulle det vara mer storbana och landsväg, än knix så skulle jag nog satsa på 1000cc.

En 600:a funkar utmärkt på storbana med, det är bara på de långa rakorna man märker av att det är en 600:a... Och man kan ändå köra om literhojarna på rakorna genom att panga på mer genom kurvorna. :hihi Plus att man slipper vara rädd eller oroad för den myckna effekten...
 
Om man kan nöja sig med effekten så är SV650 sanslöst prisvärd. Med den lägre effekten kommer också billigare driftskostnader.
Sen går det att flåsa på rätt bra med en sån också.
 
Jag har för övrigt en RSV Mille, enbart för bana, samt en Aprilia Falco. Falcon är också en prisvärd hoj med bra effekt och relativt låg vikt, lättsvängd och sportig men OK komfort. Billig att försäkra då den klassas som sporttouring. Är ungefär som en VTR fast snyggare och vassare och snyggare och Italienska ️. Sa jag att den är snygg också?...
 
Om du nu har en TDM ska du såklart inte köpa en förnuftshoj till. Lyssna inte på såna råd.
 
En gammal Mille går att få för det pengarna och är en underbart lättkörd hoj. Fan vet om jag inte vore snabbare på en sådan än min nuvarande. Jag är långt ifrån någon stjärna men med millen var kontrollerade hjulsläpp ut ur kruvorna helt odramatiskt...
 
Låter som att du skall ha en 600a eller en 400a (dom gamla RR hojarna), gsxr 750 för all del, men välj den hojen som tilltalar dig mest och är i bäst skick om du skulle stå o välja mellan gsxr 600 eller 750, dom känns rätt lika förutom att 750n har lite mer kraft överallt, annars så är karaktären go :) räcker gott o väl för att bli av med körkortet varesig man vill det eller inte (allt under 7-8k rpm är stressande att köra på rent psykiskt, man vill ju vara motoGP stjärna ibland och då ligger man alltid över 8k på sin körning och då går det per automatik väldigt fort oavsätt växel typ :krama ) Hojarna låter gött på höga varv, man blir helt vild i själen, något att ta med i beräkningen :yoparty
 
Cbr600 lätt!
Du får en cbr600 99- (den med aluminium ram) för runt den pengen och den är riktigt bra till det mesta :yoparty Jag är i samma storlek som du och får plats bra på den
 
Är det stor skillnad på att köra en CBR600F -01 jämfört med en CBR600RR-04? Skiljer en hel del i pris.
 
Är det stor skillnad på att köra en CBR600F -01 jämfört med en CBR600RR-04? Skiljer en hel del i pris.

F är en sporttourer och RR är en renodlad sporthoj så skulle tro det skiljer en del i förarergonomi, vägkänsla och motorkaraktär.
 
Vill ha en sportig hoj, att den klassas som sporttouring gör inget.
Har ju tdm till "normal" åkning.
Pendling till jobbet med nya hojen är bara bisyssla, då tdm inte är hemma.
Så mest på bana och roliga landsvägsavsnitt.
Vill inte ha en oreggad banhoj.

Vad kan man räkna som många mil. (Förutom skicket) när ska man titta åt annat håll?

1000 kubikare och starka maskiner är nog inget som jag kommer att kunna nyttja fullt ut. Då anser jag att lägre effekt och då billigare hoj försäkringar osv är bättre.

Skiljer det sig mycket mellan Suzuki 600 och 750? Förutom effekt. Så pass att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja 600
 
Vill ha en sportig hoj, att den klassas som sporttouring gör inget.
Har ju tdm till "normal" åkning.
Pendling till jobbet med nya hojen är bara bisyssla, då tdm inte är hemma.
Så mest på bana och roliga landsvägsavsnitt.
Vill inte ha en oreggad banhoj.

Vad kan man räkna som många mil. (Förutom skicket) när ska man titta åt annat håll?

1000 kubikare och starka maskiner är nog inget som jag kommer att kunna nyttja fullt ut. Då anser jag att lägre effekt och då billigare hoj försäkringar osv är bättre.

Skiljer det sig mycket mellan Suzuki 600 och 750? Förutom effekt. Så pass att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja 600

Nej, sporttouring är tokbra för försäkringen. :hihi
Men, det brukar vara lite mjukare fjädring, mer upprätt sittställning, lite sämre läggvinkel och en lite mer gatanpassad motor och utväxling än på fullblodssporthojarna. Jag har en sporttourer, och är nöjd med den på alla punkter utom just den svampiga fjädringen. Vet inte hur CBR600F är på den punkten, antagligen bättre än min.
 
Så RR är lite mer sport (doh...) än dom vanliga, r6:an finns väl bara i ett utförande?
Så RR får det bli. 750 "känns" lite för stort. Är det inte bättre att köra in sig på 600 först?

Tipsen på blocket var ju bra, kanske lite dyra mot mina 20000:-
Kanske går att pruta ner...
Ingen här som har en juste RR hoj till salu

Några årsmodells sjukdomar på
Gsx, cbr och r6?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top