nakenhoj - kläder

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är du fortfarande 10 år eller? ?

Att ta några lugna svalkande turer med hojen i shorts och tisha är bra mkt säkrare än allt jag och de flesta med mig sysslade med som 10-åringar, och även än idag faktiskt ?
Jaha, där kom påhoppet.
Trevlig typ du.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Undrar hur vanligt det är att försäkringsbolaget gör sak av om den försäkrade brutit mot villkoren gällande utrustning vid olycka?

Min uppfattning är att det är ganska vanligt med villkor om mer skyddsutrustning än hjälm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Undrar hur vanligt det är att försäkringsbolaget gör sak av om den försäkrade brutit mot villkoren gällande utrustning vid olycka?

Min uppfattning är att det är ganska vanligt med villkor om mer skyddsutrustning än hjälm.
Man hoppas ju att det är rejäla avdrag för det. Har man kraven i försäkringen så borde ett avtalsbrott göra att man inte får en spänn. Vill man köra i kallingar bör man meddela det till sitt försäkringsbolag så att de kan anpassa premien till risknivån föraren indikerar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man hoppas ju att det är rejäla avdrag för det. Har man kraven i försäkringen så borde ett avtalsbrott göra att man inte får en spänn. Vill man köra i kallingar bör man meddela det till sitt försäkringsbolag så att de kan anpassa premien till risknivån föraren indikerar.
Vet att vid brott mot förvaringskraven kan självrisken bli ett basbelopp eller upp emot 100% iaf.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
När grannens 15 åriga dotter drar runt i 60 med skotermoppen iförd hjälm och tunn klänning är det ingen som reagerar men om jag tar mc´n i kortbyxor, glider ner till glasskiosken blir det ett dj__la liv... oansvarigt är vad det är.
Men jag har kört tvåhjuligt i 40 år och har stora hjul och ganska bra erfarenhet av att köra mc....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men jag har kört tvåhjuligt i 40 år och har stora hjul och ganska bra erfarenhet av att köra mc....
Höhö, även jag med (äkta) A-kort i 46 år tar mig friheten att köra "oskyddat". Fladdrande arbetsbyxor, Ecco-skor och Bomberjacka. Vad annars ska man ha på sig när man kör en Bandit? Man tittar på mig som något katten släpat in. Vem bryr sig.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag brukar tänka tillbaka på barndomen.
När man sprang eller cyklade ikull i kortbyxor i kanske 10km/t och skrapade upp sig så in i helxxxe och mamma plockade grus ur såren i dagar efteråt.
Då är jag lättmotiverad att klä på mig inför varje tur.
Jag håller egentligen med dig, finns inga ursäkter om något händer och man inte hade ordentliga skydd. Sen har jag ändå kört i tischa och ryggskydd ett antal gånger när det varit riktigt varmt. Helt omöjligt annars ju.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag håller egentligen med dig, finns inga ursäkter om något händer och man inte hade ordentliga skydd. Sen har jag ändå kört i tischa och ryggskydd ett antal gånger när det varit riktigt varmt. Helt omöjligt annars ju.
Jag skiter egentligen i vad folk har på sig när de kör, jag har inte heller alltid 100% bästa skydd, men jag förvånas över att så många tar risken att köra utan skydd.
Jag har sett en del otäcka skrapsår av olika orsaker och det motiverar mig att klä på mig.
Dessutom står det i mina försäkringsvillkor att jag ska använda skydd så jag antar att mitt fb inte tänker betala för skador när jag kör i min mankini.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu får man bara se om de får plats i jackan och byxorna. Olika märken, men Knox var dyrare bara för axel och armbågsskydd än Klim var för knä, höft, axel och armbågsskydd så valet var lätt.

Lär väl bli att byta i skinnställ också framöver kan jag tänka. Gäller bara att se till att det inte krymper i klädkammaren under vintern. ?

Level 2-skydden (d30) från Klim passade utmärkt i jackan (knox urbane pro) men inte i byxorna (Lindstrands Lizard). Då byxornas skydd satt fast med kardborre i fickorna för justerbarhetens skull skramlade Klims skydd(utan kardborre) bara runt i de för dem för stora fickorna.

Så hittills är det level 1 i byxor och 2 i jacka. Jackans skydd blev litet mer märkbara då de är aningens tjockare än original.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top