Lyfta bort foten?

  • Thread starter Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date Start date

EmiliosFantomen

Guest
Varför lyfter så pass många bort ena foten från pinnen inför en kurva när dom rejsar på TV?

Passar på att sträcka på sig lite?:va
 
för att inte skrapa i eller rent sagt skada/ bryta fötterna :gnissla. skulle inte vara så skönt!.
 
Detta har jag också funderat på. De gör det ju inte i alla kurvor heller... :va
 
Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla
 
Jag förmodar att du menar i Moto GP , eller?

Jo, flera av toppförarna lyfter bort foten från fotpinnen när dom börjar svänga in mot kurvan och sen sätter dom upp foten.
Jag läste att det ska förbättra stabiliteten.

Men visst ser det lite märkligt ut.

/Nitrous
 
vingel

Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla

eller så får man in / ner tyngdpunkten så att man klarar av att hålla
spåret bättre när det går lite fortare än beräknat. prova, det funkar:tummenupp
 
Vila/sträcka på lederna är det jag hört.

Nej, det är inte därför. Det är väl inga gamla kärringar med reumatism som är ute och vinglar runt i MotoGP :tungan

Dom klarar 30 varv utan att sträcka ut och vila benen i varje kurva :tummenupp

Som Slowmotion skrev så har det en viss inverkar på tyngdpunkten och vad jag läste mig till så ska företeelsen balansera upp kurvtagningen.

/Nitrous
 
Lyfta fötter

Det har inget med balansen att göra alls utan det har med att man behöver byta blod i fötter och vader då man blir jäkligt stasad då man kör på tå hela tiden.
Det har lite med körstil också då inte alla gör så.
Själv så får jag börja flytta på mina fötter efter en tre fyra varv annars så börjar fötterna domna
MVH
Roffe:tummenupp
 
Själv så brukar jag bara ha stöd med tårna på fotpinnarna när jag vet att det är rejäl kurvtagning som gäller. Att "tåskrapa" är inte alls lika roligt som att knäskrapa. Men det är på 125:an och jag har inte hunnit nött med r6:an än :(
 
Nej, det är inte därför. Det är väl inga gamla kärringar med reumatism som är ute och vinglar runt i MotoGP :tungan

Dom klarar 30 varv utan att sträcka ut och vila benen i varje kurva :tummenupp

Som Slowmotion skrev så har det en viss inverkar på tyngdpunkten och vad jag läste mig till så ska företeelsen balansera upp kurvtagningen.

/Nitrous


Näru gubbe! Det vet du själv när man kört en hel bandag (ffa dina! :D) så blir man lite myrkrypig i vader/fötter. JAg vill påstrida att det är för att lätta på blodflödet i fällknivsfällda leder på allt mer kompakta maskiner.

OM det hade varit tyngdpunkt, så hade detta varit en etablerad teknik sedan många år.....
 
Så här svarar Stenaren på frågan:
Q Is it a comfort thing?

A No, all it is is leverage, really. As you go on the brakes, before - you go back your gears, and then just before you put your foot back on the footpeg, it's sort of a leverage, to sort of help it tip in, I suppose. But there's nothing you can really explain of why we do it. It's just it's a natural thing, the way we ride. But it's not any particular reason. It's definitely not coming from dirt- track.


Källa: http://www.superbikeplanet.com/2008/Jul/080731a.htm
 
Det har inget med balansen att göra alls utan det har med att man behöver byta blod i fötter och vader då man blir jäkligt stasad då man kör på tå hela tiden.
Det har lite med körstil också då inte alla gör så.
Själv så får jag börja flytta på mina fötter efter en tre fyra varv annars så börjar fötterna domna
MVH
Roffe:tummenupp

om du provar att köra lite fortare ska du se att du har fel:rolleyes:
 
Kevin Schwantz körde med "the flying foot" i början av 90-talet. Man kan ju för sitt höga nöjes skull notera att det händer betydligt oftare i vänsterböjar än högerditon.
 
Det har att göra med att man kör raceväxlat, inför en kurva växlar man ner genom att dra spaken uppåt med foten sen för man upp foten på fotpinnen när man har växlat klart.

Detta görs dock gaska yvigt ibland kan man tycka, vet inte om det har å göra med att de helt enkelt växlar ner senare och bromsar längre in i kurvorna än vad man själv gör :gnissla

Jag SMS:ade den frågan under nått MotoGP-race och de sa som du och under inbromsning är det lite G-krafter därav dinglar foten lite enligt kommentatorerna.

Kul att det finns så många åsikter i övrigt om en fot...:D
 
Nej, ni har alla fel!

Moto-gp förarna använder fötterna som skevroder för att göra snabbare nedlägg och skapa downforce i tyngdpunktsläget inför snabba kurvor.















...eller inte!:D
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top