Lyfta bort foten?

  • Thread starter Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date Start date
En inre cirkel i förarkretsen kanske gav sig fan på att skapa ett olösligt mysterium för alla engagerade tittare.
Det lyckades i så fall!
 
Näru gubbe! Det vet du själv när man kört en hel bandag (ffa dina! :D) så blir man lite myrkrypig i vader/fötter. JAg vill påstrida att det är för att lätta på blodflödet i fällknivsfällda leder på allt mer kompakta maskiner.

OM det hade varit tyngdpunkt, så hade detta varit en etablerad teknik sedan många år.....


Hörru gammelgubbe, se Maranellos svar!

Jag har aldrig blivit "myrkrypig" i vader o fötter, det är nog en åldersgrej :tummenupp
Bara för att ditt gamla rostiga blod stelnar om du inte mjukar upp lederna var 10e minut :)


/Nitrous
 
Så här svarar Stenaren på frågan:
Q Is it a comfort thing?

A No, all it is is leverage, really. As you go on the brakes, before - you go back your gears, and then just before you put your foot back on the footpeg, it's sort of a leverage, to sort of help it tip in, I suppose. But there's nothing you can really explain of why we do it. It's just it's a natural thing, the way we ride. But it's not any particular reason. It's definitely not coming from dirt- track.


Källa: http://www.superbikeplanet.com/2008/Jul/080731a.htm

Dom fattar alltså inte riktigt själv vad dom pysslar med:tummenupp
 
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)
 
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)


Låter som den mest rimliga orsaken efter att ha gått igenom de olika teorierna på denna tråd.
 
Känns som sagt naturligt i vissa situationer. När jag gör det på bana har det främst med att jag behöver lätta trycket lite på fötterna, som någon skrev sitter man ju på tå hela tiden... Har även märkt när jag kört på sladd (crossar, scootrar, motarder etc) så ger det en mycket bättre stabilitet i ingången till en kurva. Kör förövrigt väldigt sällan motard med fötterna i backen, släpper inner/ytterfoten för att få balans, foten I backen ger för mycket balans.

I minimoto släpper man ytterfoten vid nedlägg för stabilitet - fötterna har helt enkelt väldigt mycket med stabiliteten att göra.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top