Lyfta bort foten?

  • Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En inre cirkel i förarkretsen kanske gav sig fan på att skapa ett olösligt mysterium för alla engagerade tittare.
Det lyckades i så fall!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Näru gubbe! Det vet du själv när man kört en hel bandag (ffa dina! :D) så blir man lite myrkrypig i vader/fötter. JAg vill påstrida att det är för att lätta på blodflödet i fällknivsfällda leder på allt mer kompakta maskiner.

OM det hade varit tyngdpunkt, så hade detta varit en etablerad teknik sedan många år.....


Hörru gammelgubbe, se Maranellos svar!

Jag har aldrig blivit "myrkrypig" i vader o fötter, det är nog en åldersgrej :tummenupp
Bara för att ditt gamla rostiga blod stelnar om du inte mjukar upp lederna var 10e minut :)


/Nitrous
 

EmiliosFantomen

Guest
Så här svarar Stenaren på frågan:
Q Is it a comfort thing?

A No, all it is is leverage, really. As you go on the brakes, before - you go back your gears, and then just before you put your foot back on the footpeg, it's sort of a leverage, to sort of help it tip in, I suppose. But there's nothing you can really explain of why we do it. It's just it's a natural thing, the way we ride. But it's not any particular reason. It's definitely not coming from dirt- track.


Källa: http://www.superbikeplanet.com/2008/Jul/080731a.htm

Dom fattar alltså inte riktigt själv vad dom pysslar med:tummenupp
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)


Låter som den mest rimliga orsaken efter att ha gått igenom de olika teorierna på denna tråd.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Känns som sagt naturligt i vissa situationer. När jag gör det på bana har det främst med att jag behöver lätta trycket lite på fötterna, som någon skrev sitter man ju på tå hela tiden... Har även märkt när jag kört på sladd (crossar, scootrar, motarder etc) så ger det en mycket bättre stabilitet i ingången till en kurva. Kör förövrigt väldigt sällan motard med fötterna i backen, släpper inner/ytterfoten för att få balans, foten I backen ger för mycket balans.

I minimoto släpper man ytterfoten vid nedlägg för stabilitet - fötterna har helt enkelt väldigt mycket med stabiliteten att göra.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top