Lyfta bort foten?

  • Thread starter Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date Start date
En inre cirkel i förarkretsen kanske gav sig fan på att skapa ett olösligt mysterium för alla engagerade tittare.
Det lyckades i så fall!
 
Näru gubbe! Det vet du själv när man kört en hel bandag (ffa dina! :D) så blir man lite myrkrypig i vader/fötter. JAg vill påstrida att det är för att lätta på blodflödet i fällknivsfällda leder på allt mer kompakta maskiner.

OM det hade varit tyngdpunkt, så hade detta varit en etablerad teknik sedan många år.....


Hörru gammelgubbe, se Maranellos svar!

Jag har aldrig blivit "myrkrypig" i vader o fötter, det är nog en åldersgrej :tummenupp
Bara för att ditt gamla rostiga blod stelnar om du inte mjukar upp lederna var 10e minut :)


/Nitrous
 
Så här svarar Stenaren på frågan:
Q Is it a comfort thing?

A No, all it is is leverage, really. As you go on the brakes, before - you go back your gears, and then just before you put your foot back on the footpeg, it's sort of a leverage, to sort of help it tip in, I suppose. But there's nothing you can really explain of why we do it. It's just it's a natural thing, the way we ride. But it's not any particular reason. It's definitely not coming from dirt- track.


Källa: http://www.superbikeplanet.com/2008/Jul/080731a.htm

Dom fattar alltså inte riktigt själv vad dom pysslar med:tummenupp
 
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)
 
En bandag under förra året började jag också göra så helt plötsligt, in i hårnålen på Gelleråsen, inte i någon annan kurva och jag gjorde det aldrig mer efter den dagen. Jag gjorde det inte medvetet men det blev under hård inbromsning efter det att växeln jag skulle ha i var ipetad, då ska foten lyftas tillbaks en bit på fotpinnen medans man fortfarande bromsar och då vill ju foten och benet fara framåt pga bromskraften, och om man då bara struntar i att hålla mot, ja då åker benet/foten fram.

Ska jag anse mig själv priviligerad som fått uppleva det som annars bara förare på elitnivå tycks "förstå"? ;)


Låter som den mest rimliga orsaken efter att ha gått igenom de olika teorierna på denna tråd.
 
Känns som sagt naturligt i vissa situationer. När jag gör det på bana har det främst med att jag behöver lätta trycket lite på fötterna, som någon skrev sitter man ju på tå hela tiden... Har även märkt när jag kört på sladd (crossar, scootrar, motarder etc) så ger det en mycket bättre stabilitet i ingången till en kurva. Kör förövrigt väldigt sällan motard med fötterna i backen, släpper inner/ytterfoten för att få balans, foten I backen ger för mycket balans.

I minimoto släpper man ytterfoten vid nedlägg för stabilitet - fötterna har helt enkelt väldigt mycket med stabiliteten att göra.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top