Lutningsmätare

1. Det heter Citroën 2 CV. :fakta

2. Varför vill man mäta lutning? I princip vill man ju ha så liten lutning på hojen som möjligt i kurvorna…
 
Är det inte så man svänger?
Lutar så mycket hastigheten man håller kräver för att komma igenom böjen?
Hm, min beskrivning var visst undermålig.
Tänk dig att föraren "trycker ner" hojen medan överkroppen förblir rak, vertikal, som en lodlinje. Följer alltså inte med i lutningen.

Counterbalancing kallas det visst. Praktiskt vid garagevändning/u-sväng.
 
Last edited:
Hm, min beskrivning var visst undermålig.
Tänk dig att föraren "trycker ner" hojen medan överkroppen förblir rak, vertikal, som en lodlinje. Följer alltså inte med i lutningen.

Counterbalancing kallas det visst. Praktiskt vid garagevändning/u-sväng.
Jooo, så man svänger...lutar hojen så mycket man behöver för att ta sig genom böjen.... :tungan
 
Jooo, så man svänger...lutar hojen så mycket man behöver för att ta sig genom böjen.... :tungan
...och det bästa är att jag får luta hojen så mycket mer om jag själv sitter som en flaggstång rätt upp.

/He rik

Jag ger upp. När någon bestämt sig så är det bara att lämna. Kan tyvärr inte visualisera det för dig och du tolkar som du gör.
 
...och det bästa är att jag får luta hojen så mycket mer om jag själv sitter som en flaggstång rätt upp.

/He rik

Jag ger upp. När någon bestämt sig så är det bara att lämna. Kan tyvärr inte visualisera det för dig och du tolkar som du gör.
Ha ha ha, vad trumpen du låter! :D

Meeen, är inte kurvtagningen helt avhängig hojens lutningsvinkel?
Däcken "klättrar" sin sträcka oavsett hur du sitter på hojen bara hojen lutar?

Sålänge man har fjädringsväg och fäste och en hastighet som tillåter mindre än max nedläggningsvinkel så spelar det ingen roll hur du sitter, eller har jag missuppfattat något?
 
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av.
Raka motsatsen till hur man i regn åker på skurna slicks! Hänger ut à la MotoGP ifrån lodrät hoj medan man i 35 km/t puttrar igenom byns rondeller.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top