Lutningsmätare

1. Det heter Citroën 2 CV. :fakta

2. Varför vill man mäta lutning? I princip vill man ju ha så liten lutning på hojen som möjligt i kurvorna…

Är det inte så man svänger?
Lutar så mycket hastigheten man håller kräver för att komma igenom böjen?
Hm, min beskrivning var visst undermålig.
Tänk dig att föraren "trycker ner" hojen medan överkroppen förblir rak, vertikal, som en lodlinje. Följer alltså inte med i lutningen.

Counterbalancing kallas det visst. Praktiskt vid garagevändning/u-sväng.

Last edited:
Hm, min beskrivning var visst undermålig.
Tänk dig att föraren "trycker ner" hojen medan överkroppen förblir rak, vertikal, som en lodlinje. Följer alltså inte med i lutningen.

Counterbalancing kallas det visst. Praktiskt vid garagevändning/u-sväng.
Jooo, så man svänger...lutar hojen så mycket man behöver för att ta sig genom böjen.... :tungan

Jooo, så man svänger...lutar hojen så mycket man behöver för att ta sig genom böjen.... :tungan
...och det bästa är att jag får luta hojen så mycket mer om jag själv sitter som en flaggstång rätt upp.

/He rik

Jag ger upp. När någon bestämt sig så är det bara att lämna. Kan tyvärr inte visualisera det för dig och du tolkar som du gör.

...och det bästa är att jag får luta hojen så mycket mer om jag själv sitter som en flaggstång rätt upp.

/He rik

Jag ger upp. När någon bestämt sig så är det bara att lämna. Kan tyvärr inte visualisera det för dig och du tolkar som du gör.
Ha ha ha, vad trumpen du låter! :D

Meeen, är inte kurvtagningen helt avhängig hojens lutningsvinkel?
Däcken "klättrar" sin sträcka oavsett hur du sitter på hojen bara hojen lutar?

Sålänge man har fjädringsväg och fäste och en hastighet som tillåter mindre än max nedläggningsvinkel så spelar det ingen roll hur du sitter, eller har jag missuppfattat något?

Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av.
Raka motsatsen till hur man i regn åker på skurna slicks! Hänger ut à la MotoGP ifrån lodrät hoj medan man i 35 km/t puttrar igenom byns rondeller.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan