@Two stroke man
Aha, min mobil har iof 3 axlar när jag kollar. TS får helt enkelt testa om det funka bra, som sagt apparna är gratis och jag blir själv lite sugen. Vi får se, får jag dålig lutning är det en dålig funktion
En annan gratisapp av Yamaha som jag inte har tittar närmre på. Man vill ha en app som visar vinkeln genom hela körsträckan och inte bara ett maxvärde som vissa verkar ange.
Ja, tvåaxliga finns nog inte ens att köpa. Treaxliga är billiga nog.
När man bara lutar stillastående så vet man ju att kraften alltid är rakt neråt. Följaktligen blir det ganska lätt att räkna fram lutningen via krafterna i de olika riktningarna.
Problemet kommer när du har en hastighet och lutar hojen för då tillkommer ju sidokrafterna plus accelerationskrafterna så du har helt plötsligt krafter i tre olika riktningar istället för bara rakt neråt. Och det är inte längre trivialt.
Därav behöver man ett gyro för att ta fram lutningen. Ett gyro fortsätter alltså vara horisontellt även om du lutar hojen, kör på bakhjulet eller gör stoppisar.
Det billiga gyro som jag länkade till först och troligen även de som sitter i telefonerna är gissningsvis inte ett äkta gyro med roterande massa utan troligen någon smart lösning som simulerar resultatet från ett gyro.
Därav min brasklapp i sista raden på inlägg #5, dvs att det inte är 100% säkert att den klarar uppgiften vid alla sorters rörelser. Alltså inte bara att den kan ge ett mätvärde utan att mätvärdet ska ha någon slags tillförlitlighet.
Det är utanför min kompetens så jag vågar inte säga säkert vad sensorerna klarar av. Jag har bara ett visst minne av mätutrustning för fordonsdynamik i bil.
Om Alatalo hittar in till tråden har han nog alldeles säkert fullständig koll på vad som låter sig göras med dessa olika sensorer.