Lutningsmätare

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Hej, någon som vet ett enkelt sätt att mäta lutning på mc, duger det med en app till iphone eller är det mycket felmarginal på det? Jag gillar där man kan lägga en overlay med karta så kan man se vad man hade för hastighet och lutning i varje kurva.

Någon som har ett förslag hur man enkelt kan göra detta, samt vilken utrustning man behöver?
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Tack för informationen. Misstänkte det var krångligt. Antar med gopro eller telefon att det blir inte särskilt noggrant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är inte lätt. G-krafterna gör att du måste ha ett gyro. Och sen antar jag att du vill logga det.

Kort sagt är jag rädd för att eftersom du behöver fråga har du nog inte kompetensen att bygga utrustningen.
Han kan ju knappast vara den första i världshistorien som funderat på detta så lär finnas off the shelf-lösningar också?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han kan ju knappast vara den första i världshistorien som funderat på detta så lär finnas off the shelf-lösningar också?

Det gör det säkert, men inga telefoner har väl inbyggda gyron(?) så någon billig app lär det ju knappast finnas.

Nu ser jag iofs att det finns avsevärt billigare gyron idag än på den tiden jag tittade på liknande mätutrustning. Då handlade det om tusenlappar för ett gyro, nu hittade jag direkt ett för 140 kr plus moms hos elfa. Så mitt tidigare inlägg kanske inte är helt up to date.

Om den nu klarar av uppgiften.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Hittade en hel del appar nu när jag kollade i appstore. Vissa med karta vissa med overlay. Som visar lean angle hur lång tid man är i en kurva samt en karta som visar varje kurvtagning. Så finns nog en del att testa. Men osäkert hur noggranna de är samt kräver nog bra montering av telefon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kör med app, jag tror den är mycket exakt men kräver nog bra montering som du säger. Jag använder iphones vattenpass till mycket. Visst den är kort men stämmer med mitt längre vattenpass.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Kör med app, jag tror den är mycket exakt men kräver nog bra montering som du säger. Jag använder iphones vattenpass till mycket. Visst den är kort men stämmer med mitt längre vattenpass.

Oj va bra, vilken app och är det quad lock du satt ihop telefonen med?

Va kul att det verkar möjligt då jag trodde det låg utanför mina kunskaper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Oj va bra, vilken app och är det quad lock du satt ihop telefonen med?

Va kul att det verkar möjligt då jag trodde det låg utanför mina kunskaper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kan bara svara för själva gyrot. Vattenpasset i mobilen måste ju använda samma funktion och den stämmer med mitt större vattenpass. Mätverktyg > vattenpass i iPhone. Där ser du grader. Jag skulle placera mobilen centralt på hojen och appar är gratis. Pirellis app eller Eat sleep ride tex:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan bara svara för själva gyrot. Vattenpasset i mobilen måste ju använda samma funktion och den stämmer med mitt större vattenpass. Mätverktyg > vattenpass i iPhone. Där ser du grader. Jag skulle placera mobilen centralt på hojen och appar är gratis. Pirellis app eller Eat sleep ride tex:

Vattenpasset behöver bara en tvåaxlig kraftsensor.

Den funkar bara som vinkelgivare när hojen står stilla.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Two stroke man
Aha, min mobil har iof 3 axlar när jag kollar. TS får helt enkelt testa om det funka bra, som sagt apparna är gratis och jag blir själv lite sugen. Vi får se, får jag dålig lutning är det en dålig funktion :hihi


En annan gratisapp av Yamaha som jag inte har tittar närmre på. Man vill ha en app som visar lutning genom hela körsträckan och inte bara ett maxvärde som vissa verkar ange.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@Two stroke man
Aha, min mobil har iof 3 axlar när jag kollar. TS får helt enkelt testa om det funka bra, som sagt apparna är gratis och jag blir själv lite sugen. Vi får se, får jag dålig lutning är det en dålig funktion :hihi


En annan gratisapp av Yamaha som jag inte har tittar närmre på. Man vill ha en app som visar vinkeln genom hela körsträckan och inte bara ett maxvärde som vissa verkar ange.

Ja, tvåaxliga finns nog inte ens att köpa. Treaxliga är billiga nog.

När man bara lutar stillastående så vet man ju att kraften alltid är rakt neråt. Följaktligen blir det ganska lätt att räkna fram lutningen via krafterna i de olika riktningarna.

Problemet kommer när du har en hastighet och lutar hojen för då tillkommer ju sidokrafterna plus accelerationskrafterna så du har helt plötsligt krafter i tre olika riktningar istället för bara rakt neråt. Och det är inte längre trivialt.

Därav behöver man ett gyro för att ta fram lutningen. Ett gyro fortsätter alltså vara horisontellt även om du lutar hojen, kör på bakhjulet eller gör stoppisar.

Det billiga gyro som jag länkade till först och troligen även de som sitter i telefonerna är gissningsvis inte ett äkta gyro med roterande massa utan troligen någon smart lösning som simulerar resultatet från ett gyro.
Därav min brasklapp i sista raden på inlägg #5, dvs att det inte är 100% säkert att den klarar uppgiften vid alla sorters rörelser. Alltså inte bara att den kan ge ett mätvärde utan att mätvärdet ska ha någon slags tillförlitlighet.
Det är utanför min kompetens så jag vågar inte säga säkert vad sensorerna klarar av. Jag har bara ett visst minne av mätutrustning för fordonsdynamik i bil.

Om Alatalo hittar in till tråden har han nog alldeles säkert fullständig koll på vad som låter sig göras med dessa olika sensorer.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag använder Calimoto-appen, tycker den är trevlig till mycket. Den loggar dessutom acceleration - broms - lutningsvinkel, med tillhörande karta. Hur bra eller rätt siffrorna är har jag ingen aning om däremot. Och jag tror att man måste ha premium-abb för att det ska visas, men det är inga astronomiska siffror om man vill prova lite!
IMG_5393.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Moderna motorcyklar har ju en 6-axlig IMU för att sköta alla "anti-system". Kan man på något sätt få ut den informationen? Till bilar finns ju uppsjöar av prylar för att få ut givarnas värden.

Jag använder också Calimoto, men når inte mer än 24° så den fungerar antagligen inte...eller...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@plisse kan man exportera datan, dvs rutt, hastighet, lutning etc och visa den som overlay i video?
..eller så kan man importera video till appen och visa datan.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det finns inbyggt i min H2-SX tycker det är lite fjantigt/onödig pryl. Men det är kanske bara ett tecken på att jag börjar bli gammal och grinig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top