Lutningsmätare

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)

Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort en sådan video, datat plockade jag ur min gps-laptimer (qstarz körde jag med) och till den kom ett videoredigeringsprogram där man importerade datan och synkade det till en plats i filmen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag vet inte, jag har inte provat. Man ska kunna exportera rundorna som GPX-filer åtminstone.


Ok, om du får för dig att testa tror jag Gopros mjukvara kan visa data som gps och hastighet iaf. Ett annat program är Dashware, gratis och grejar nog det mesta.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har ju vurpat runt med min Garmin som har det inbyggt, kanske GoPro med.. men det förutsätter att kameran sitter i nivå vid stillastående.. för detta litar jag inte riktigt på.

sviestad mx böj.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var just acceleration och broms vi höll på med på testet med VTI och Trafikverket, det blev inga konstigheter alls :)
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.

Ett ganska vanligt uttryck i samband med Lukas elsystem och tändning är ju "Lukas uppfann mörkret" ?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag kör med en kamera som heter Gobandit Race, den har några år på nacken nu, men funkar fortfarande fint.
Den har GPS, gyro och accelerometer inbyggt och behöver inte monteras helt rakt, linsen går att vrida 160° på den och den kalibreras automatiskt när den startas.
Det följde med mjukvara där man kan lägga på olika "skins" för hastighet, g-kafter, lutning och accelerometer och även importera körsträcka från goggle mapps som blir som en bana med en prick uppe i ena hörnet.
Dom ända nackdelar jag har upptäckt med Gobanditen är att det tar några minuter att få kontakt med GPS satelliter, kameran sparar video filerna i .MOV vilket inte är optimalt för PC användare och som (i princip alla) GPS baserade hastighetsmätare så ligger den 0.5-1 sekund efter när det kommer till mätning av hastighet.
Den har som sagt några år på nacken, men den funkar fortfarande fint och filmar i full HD.
När jag köpte den för 5-6 år sedan så kostade den hälften så mycket som en GoPro.
Gobandit kombinerad med en billig GoPro kopia som filmar bakåt funkar fint för mig och bildkvalitet räcker gott och väl för Youtube etc.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Läste en mycket intressant artikel om en kille som har byggt sin egen acc, toppfart, lutning och G-kraft sensor med Arduino med gott resultat, är nästan säker på att jag har bokmärke till sidan på någon telefon eller dator, ska försöka leta fram adressen ikväll.
Vad jag minns så hade han lagt 150 dollar totalt, men det går nog att komma undan med under 100 dollar om man mest är intresserad av "lean angle". Och allt sitter i en liten plast låda som lätt monteras/demonteras och placeras på t.ex tank eller kuts.
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Hej, någon som vet ett enkelt sätt att mäta lutning på mc, duger det med en app till iphone eller är det mycket felmarginal på det? Jag gillar där man kan lägga en overlay med karta så kan man se vad man hade för hastighet och lutning i varje kurva.

Någon som har ett förslag hur man enkelt kan göra detta, samt vilken utrustning man behöver?
Har en inbyggd sådan på min Tuono och har aldrig tittat på den. Bara tanken på att fästa blicken på en sådan skrämmer mig
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fick ytterligare tecken på att lutningen som anges i Calimoto kanske inte är helt tillförlitlig. Igår använde jag appen för att guida mig hemifrån till Gottröra och efteråt var max nerlägg 18°.
Att jag inte litar på siffrorna beror på att jag körde Skoda Octavia.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Garmin har lutningsmätare på den GPS de tillverkar för BMW motorcyklar, vet inte om den kan visa lutning per kurva (skall kolla). Sedan har denna https://www.garmin.com/sv-SE/p/690726 kommit för bil. Du får skriva ett surt mail till dem o fråga varför den inte är anpassad för hojar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fick ytterligare tecken på att lutningen som anges i Calimoto kanske inte är helt tillförlitlig. Igår använde jag appen för att guida mig hemifrån till Gottröra och efteråt var max nerlägg 18°.
Att jag inte litar på siffrorna beror på att jag körde Skoda Octavia.
Hade det varit en Citroen CV2 hade den visat för lite.... :ROFLMAO:

Daihatsu hade en liten minijeep som var utrustade med en lutningsmätare på instrumentbrädan som talade om när man skulle välta, någon billig eftermonterad sak.

Jag åkte med en som hade en sådan, och mitt i skogen så vinklade han om den i en sidlutning, och jag frågade varför, och han svarade "såg du inte, vi var ju nära att tippa, så jag vinklade om den så lutningen blev mindre"

Han skrattade gott åt att jag såg ut som en fågelholk tills jag fattade att han skämtade....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
Är det inte så man svänger?
Lutar så mycket hastigheten man håller kräver för att komma igenom böjen?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
Jag ser det som en kul grej om man lägger in datan i en video där du ser hastighet, slingan man kör (karta) samt lutning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
Jag tittar på det för att det finns att se. För mig är det en parameter jag inte har koll på och tänker att jag kanske kan lära mig något.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top