Lutningsmätare

Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
 
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.
 
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)
 
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)

Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort en sådan video, datat plockade jag ur min gps-laptimer (qstarz körde jag med) och till den kom ett videoredigeringsprogram där man importerade datan och synkade det till en plats i filmen.
 
Jag har ju vurpat runt med min Garmin som har det inbyggt, kanske GoPro med.. men det förutsätter att kameran sitter i nivå vid stillastående.. för detta litar jag inte riktigt på.

sviestad mx böj.jpg
 
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var just acceleration och broms vi höll på med på testet med VTI och Trafikverket, det blev inga konstigheter alls :)
 
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.

Ett ganska vanligt uttryck i samband med Lukas elsystem och tändning är ju "Lukas uppfann mörkret" ?
 
Jag kör med en kamera som heter Gobandit Race, den har några år på nacken nu, men funkar fortfarande fint.
Den har GPS, gyro och accelerometer inbyggt och behöver inte monteras helt rakt, linsen går att vrida 160° på den och den kalibreras automatiskt när den startas.
Det följde med mjukvara där man kan lägga på olika "skins" för hastighet, g-kafter, lutning och accelerometer och även importera körsträcka från goggle mapps som blir som en bana med en prick uppe i ena hörnet.
Dom ända nackdelar jag har upptäckt med Gobanditen är att det tar några minuter att få kontakt med GPS satelliter, kameran sparar video filerna i .MOV vilket inte är optimalt för PC användare och som (i princip alla) GPS baserade hastighetsmätare så ligger den 0.5-1 sekund efter när det kommer till mätning av hastighet.
Den har som sagt några år på nacken, men den funkar fortfarande fint och filmar i full HD.
När jag köpte den för 5-6 år sedan så kostade den hälften så mycket som en GoPro.
Gobandit kombinerad med en billig GoPro kopia som filmar bakåt funkar fint för mig och bildkvalitet räcker gott och väl för Youtube etc.
 
Last edited:
Läste en mycket intressant artikel om en kille som har byggt sin egen acc, toppfart, lutning och G-kraft sensor med Arduino med gott resultat, är nästan säker på att jag har bokmärke till sidan på någon telefon eller dator, ska försöka leta fram adressen ikväll.
Vad jag minns så hade han lagt 150 dollar totalt, men det går nog att komma undan med under 100 dollar om man mest är intresserad av "lean angle". Och allt sitter i en liten plast låda som lätt monteras/demonteras och placeras på t.ex tank eller kuts.
 
Hej, någon som vet ett enkelt sätt att mäta lutning på mc, duger det med en app till iphone eller är det mycket felmarginal på det? Jag gillar där man kan lägga en overlay med karta så kan man se vad man hade för hastighet och lutning i varje kurva.

Någon som har ett förslag hur man enkelt kan göra detta, samt vilken utrustning man behöver?
Har en inbyggd sådan på min Tuono och har aldrig tittat på den. Bara tanken på att fästa blicken på en sådan skrämmer mig
 
Jag fick ytterligare tecken på att lutningen som anges i Calimoto kanske inte är helt tillförlitlig. Igår använde jag appen för att guida mig hemifrån till Gottröra och efteråt var max nerlägg 18°.
Att jag inte litar på siffrorna beror på att jag körde Skoda Octavia.
 
Garmin har lutningsmätare på den GPS de tillverkar för BMW motorcyklar, vet inte om den kan visa lutning per kurva (skall kolla). Sedan har denna https://www.garmin.com/sv-SE/p/690726 kommit för bil. Du får skriva ett surt mail till dem o fråga varför den inte är anpassad för hojar
 
Jag fick ytterligare tecken på att lutningen som anges i Calimoto kanske inte är helt tillförlitlig. Igår använde jag appen för att guida mig hemifrån till Gottröra och efteråt var max nerlägg 18°.
Att jag inte litar på siffrorna beror på att jag körde Skoda Octavia.
Hade det varit en Citroen CV2 hade den visat för lite.... :ROFLMAO:

Daihatsu hade en liten minijeep som var utrustade med en lutningsmätare på instrumentbrädan som talade om när man skulle välta, någon billig eftermonterad sak.

Jag åkte med en som hade en sådan, och mitt i skogen så vinklade han om den i en sidlutning, och jag frågade varför, och han svarade "såg du inte, vi var ju nära att tippa, så jag vinklade om den så lutningen blev mindre"

Han skrattade gott åt att jag såg ut som en fågelholk tills jag fattade att han skämtade....
 
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
 
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
Är det inte så man svänger?
Lutar så mycket hastigheten man håller kräver för att komma igenom böjen?
 
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
Jag ser det som en kul grej om man lägger in datan i en video där du ser hastighet, slingan man kör (karta) samt lutning.
 
Jag förstår inte vitsen me att veta hojens vinkel i kurvorna för vanliga hojåkare...
Är helt annan sak om man ska få ut max i en tävling på bana..
Jag tittar på det för att det finns att se. För mig är det en parameter jag inte har koll på och tänker att jag kanske kan lära mig något.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top