Ska jag läsa på?

Ja, mycket ska man få höra. Jag är audiofil sedan många år, är utbildad elektroingenjör och har forskat inom signalbehandling i 4-5 år med internationella publikationer, jobbar nu inom industrin med detta samt har läst _många_ nummer av High Fidelity (som anses vara en av de seriösare tidningarna) och kommit till insikt om att den är exakt precis lika dålig som tidningen Hemmabio, Se & Hör samt Hänt i Vecket.
Kan du visa en enda artkel/undersökning som visar en hörbar signifikant uppmätt skillnad mellan 10 Hz - 25 kHz på, säg, en 100-kronors-kabel och en 10.000-kronors-kabel? Och vi pratar inte om frekvensdippar på 0.00001 dB. Kom ihåg att människans öra har en decibelkänslighet på ca 2-3 dB. Jag pratar alltså om uppmätta skillnader i termer av frekvensdiagram, signal-till-brusförhållande osv osv. Inte beskrivande trams av soffpotatisar.
Kom igen, det finns ingen seriös tidning eller grupp/förening som kan påvisa ovan. Samtliga kabeltester beskrivs rent subjektivt i ord och fraser som bara är löjliga.
Dessutom är det inte jag som har en avvikande åsikt, det är "ni" som tror på hokuspokuskablarna som är övertygade om något ni inte har en grundläggande förståelse för (nu pratar jag inte om dig specifikt, utan snarare om den breda massan). Inte en enda person med högre utbildning och förståelse för signalbehandling, fysik eller metallurgi står bakom kabelfantasterna. Inte en enda. Sammanträffande? I think not.
Men kan du övertyga mig med konkreta fakta så är jag all ears. HiFi är alltid kul att dissikera.
Jag kommer att tänka på en möjligt passande metafor mellan ateister/agnostiker och djupt religiöst troende.
I all vänlighet så här på fredagskvällen. Skål ta mig fan.