Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Priset tas dock av de som säljer nätkablar för 5kkr och de som sedan köper dem och hävdar att de hör skillnad..

Jag mådde lite dåligt igår efter att jag hade surfat in på nån Hifi-sida och upptäckt precis det, dvs. att man sålde en kanske 2 meter lång strömkabel för strax under 5000 spänn. I mina ögon ger man bort sina pengar i princip gratis när man köper något sådant, och egentligen ska jag väl inte bry mig om det men det svider ändå lite i själen att någon på allvar tycker att kabeln är värd ett sådant pris.

Last edited:
men snälla söta tror ni verkligen folk är så dumma att dom köper en nätkabel för 5000kr utan att ha testat och tyckt att den är värd det?

sluta döma folk och utgå ifrån hur ni TROR att saker funkar, de flesta här inne har inte en djävla aning om hur en nätkabel påverkar en apparat.

TESTA SJÄLVA INNAN NI SKAFFAR EN TVÄRSÄKER ÅSIKT...

men snälla söta tror ni verkligen folk är så dumma att dom köper en nätkabel för 5000kr utan att ha testat och tyckt att den är värd det?

Nej! Jag VET att folk är så dumma.

sluta döma folk och utgå ifrån hur ni TROR att saker funkar, de flesta här inne har inte en djävla aning om hur en nätkabel påverkar en apparat.

BWAAAAHAHAHAHAHA! :lol :rofl

Lyft!

Antaganden är orsaken till de flesta problem.......ditt liv måste vara väldigt jobbigt för dig...:pannkyss Många har gjort samma sak så känn dig inte utpekad eller ensam.

/J

Edit: Svara gärna på mitt inlägg.....

Nope. Mitt liv är fullständigt fantastiskt. :) Men frågar som tackar.

På frågan om jag kan bevisa att folk hör skillnad så kan man ju det eftersom man inte kan uppmäta någon som helst skillnad på signalen in till förstärkaren/högtalarna, därav sitter den "hörbara" skillnad 100% i skallen på lyssnaren. Alltså _rent_ psykologisk.

Eftersom jag svarat kanske du kan svara mig på följande fråga; kan du bevisa att de verkligen hör någon skillnad, och att den inte bara är upplevd?

Och till NT;
a) Har du lyssnat på systämet än?
b) Verkar det vara värt 60 bananer?
C) Har du konfronterat dina svärföräldrar om inköpet och dess dyra prislapp?

Last edited:
Nope. Mitt liv är fullständigt fantastiskt. :) Men frågar som tackar.

På frågan om jag kan bevisa att folk hör skillnad så kan man ju det eftersom man inte kan uppmäta någon som helst skillnad på signalen in till förstärkaren/högtalarna, därav sitter den "hörbara" skillnad 100% i skallen på lyssnaren. Alltså _rent_ psykologisk.

Eftersom jag svarat kanske du kan svara mig på följande fråga; kan du bevisa att de verkligen hör någon skillnad, och att den inte bara är upplevd?

Du får nog läsa på lite om olika materials påverkan på en elektrisk signal innan du påstår att det inte är någon mätbar skillnad på signalen in i högt/först oberoende av vilken typ av kabel man använder.....

Du kan ju jämföra koppar,silver och guld till att börja med. Sedan kan du slå upp "skineffekt", kapasitans och induktans, även resistans har med en elektrisk signal att göra. Alla dessa variabler påverkar signalen olika därför kan man mäta upp en skillnad. Om man däremot kan höra den är en annan sak. Vissa påstår sig göra det.......vissa påstår att dom, som tror sig kunna, inbillar sig....

Skillnaden mellan upplevd och verkligen höra skillnad är...?? Du menar placebo?

/J

Du får nog läsa på lite om olika materials påverkan på en elektrisk signal innan du påstår att det inte är någon mätbar skillnad på signalen in i högt/först oberoende av vilken typ av kabel man använder.....

Du kan ju jämföra koppar,silver och guld till att börja med. Sedan kan du slå upp "skineffekt", kapasitans och induktans, även resistans har med en elektrisk signal att göra. Alla dessa variabler påverkar signalen olika därför kan man mäta upp en skillnad. Om man däremot kan höra den är en annan sak. Vissa påstår sig göra det.......vissa påstår att dom, som tror sig kunna, inbillar sig....

Skillnaden mellan upplevd och verkligen höra skillnad är...?? Du menar placebo?

/J

Ska jag läsa på? :lol Ja, mycket ska man få höra. Jag är audiofil sedan många år, är utbildad elektroingenjör och har forskat inom signalbehandling i 4-5 år med internationella publikationer, jobbar nu inom industrin med detta samt har läst _många_ nummer av High Fidelity (som anses vara en av de seriösare tidningarna) och kommit till insikt om att den är exakt precis lika dålig som tidningen Hemmabio, Se & Hör samt Hänt i Vecket.

Kan du visa en enda artkel/undersökning som visar en hörbar signifikant uppmätt skillnad mellan 10 Hz - 25 kHz på, säg, en 100-kronors-kabel och en 10.000-kronors-kabel? Och vi pratar inte om frekvensdippar på 0.00001 dB. Kom ihåg att människans öra har en decibelkänslighet på ca 2-3 dB. Jag pratar alltså om uppmätta skillnader i termer av frekvensdiagram, signal-till-brusförhållande osv osv. Inte beskrivande trams av soffpotatisar.

Kom igen, det finns ingen seriös tidning eller grupp/förening som kan påvisa ovan. Samtliga kabeltester beskrivs rent subjektivt i ord och fraser som bara är löjliga. :)

Dessutom är det inte jag som har en avvikande åsikt, det är "ni" som tror på hokuspokuskablarna som är övertygade om något ni inte har en grundläggande förståelse för (nu pratar jag inte om dig specifikt, utan snarare om den breda massan). Inte en enda person med högre utbildning och förståelse för signalbehandling, fysik eller metallurgi står bakom kabelfantasterna. Inte en enda. Sammanträffande? I think not.

Men kan du övertyga mig med konkreta fakta så är jag all ears. HiFi är alltid kul att dissikera. :)

Jag kommer att tänka på en möjligt passande metafor mellan ateister/agnostiker och djupt religiöst troende. :hihi

I all vänlighet så här på fredagskvällen. Skål ta mig fan. :)

Han har även ett egenmyntat begrepp (fy fan) som han använder när han har extra svag självkänsla.
Nu känns det förvisso väl sent att svara på det här inlägget, men jag bara måste. Begreppet "fy fan" har inte Markus myntat, det kommer från en tråd som hade namnet "fy fan". Vad tråden handlade om kommer jag inte ihåg, men det var säkerligen något jette hemst.

http://www.svalander.se är väl siten för audiofiler annars....mycket dyrt där.

Mina källor kan iaf inte mäta nån skillnad mellan startkablar och deras dyraste kabel...

Jag vet att det finns folk som säger att man måste "köra" in nya kablar för att få maximallt ljud -detta skall göras med en speciell cd med special ljud för att få rätt inkörning...

Men nu skall jag iväg och köra in min nya soppaslang , megafluckelfloickelö impulsen som soppaslangen avger efter en perfekt inkörning ökar effekten med 8%.

Vad säger ni om skillnade på optiska kablar då? Vet en hel del folk som lagt ut tusentals kronor för 1 meter lång optiskt kabel (inom hifi/hemmabio), med motiveringen att dom skickar en renare signal (!) osv...

Vad säger ni om skillnade på optiska kablar då? Vet en hel del folk som lagt ut tusentals kronor för 1 meter lång optiskt kabel (inom hifi/hemmabio), med motiveringen att dom skickar en renare signal (!) osv...
Sådana optiska signaler är väl digitala, så då borde det inte göra något att signalen förvrängs så länge bitarna kan urskiljas. När gränsen för bitarnas urskiljning passerats funkar det nog inte alls.

Detta är 100.0% trams.

Om någon säger annat kommer denna att självutnämna sig till jubelidiot. Direkct!

Ska jag läsa på? :lol Ja, mycket ska man få höra. Jag är audiofil sedan många år, är utbildad elektroingenjör och har forskat inom signalbehandling i 4-5 år med internationella publikationer, jobbar nu inom industrin
Yes! :yoparty Vilken härlig avspisning. 100 - 0 till Zee.

Jag tänker osökt på New Age, men istället för kristaller och auror så tror man på herrejössesdyra kablar.

Ska jag läsa på? :lol Ja, mycket ska man få höra. Jag är audiofil sedan många år, är utbildad elektroingenjör och har forskat inom signalbehandling i 4-5 år med internationella publikationer, jobbar nu inom industrin med detta samt har läst _många_ nummer av High Fidelity (som anses vara en av de seriösare tidningarna) och kommit till insikt om att den är exakt precis lika dålig som tidningen Hemmabio, Se & Hör samt Hänt i Vecket.

Kan du visa en enda artkel/undersökning som visar en hörbar signifikant uppmätt skillnad mellan 10 Hz - 25 kHz på, säg, en 100-kronors-kabel och en 10.000-kronors-kabel? Och vi pratar inte om frekvensdippar på 0.00001 dB. Kom ihåg att människans öra har en decibelkänslighet på ca 2-3 dB. Jag pratar alltså om uppmätta skillnader i termer av frekvensdiagram, signal-till-brusförhållande osv osv. Inte beskrivande trams av soffpotatisar.

Kom igen, det finns ingen seriös tidning eller grupp/förening som kan påvisa ovan. Samtliga kabeltester beskrivs rent subjektivt i ord och fraser som bara är löjliga. :)

Dessutom är det inte jag som har en avvikande åsikt, det är "ni" som tror på hokuspokuskablarna som är övertygade om något ni inte har en grundläggande förståelse för (nu pratar jag inte om dig specifikt, utan snarare om den breda massan). Inte en enda person med högre utbildning och förståelse för signalbehandling, fysik eller metallurgi står bakom kabelfantasterna. Inte en enda. Sammanträffande? I think not.

Men kan du övertyga mig med konkreta fakta så är jag all ears. HiFi är alltid kul att dissikera. :)

Jag kommer att tänka på en möjligt passande metafor mellan ateister/agnostiker och djupt religiöst troende. :hihi

I all vänlighet så här på fredagskvällen. Skål ta mig fan. :)

Delar din uppfattning och jag är också väl insatt i elektronik men då personlig uppfattning har inslag av religion i audiofil kretsar så kommer det alltid att finnas folk som är beredda att betala för "voodo effekter" i form av "super-duper" kablage mm.

Måste erkänna att jag själv har "slängt" rätt mycket pengar på bra stereoprylar men då har jag aldrig köpt "voodo" prylar utan allmänt erkänt bra prylar och anser faktiskt att var krona varit väl spenderad, det tråkiga är att jag aldrig blir riktigt nöjd då det alltid finns något som kunde vara bättre.

En "fjuttig" anläggning kan aldrig återge ljudet av en konsert med dess fulla dynamik och kraft, det tråkiga är ju samtidigt att ett par bra hörlurar kan återge det rätt enkelt(förutom den lägsta basen).

Vad du menar Zee är att du inte hör skillnad på 2 meter EKK mot 2 meter "100000:-" kabel? Låter konstigt från en audiofil...Pga att det inte skulle, enligt dig, kunna mätas upp någon hörbar skillnad?

/J

Vad du menar Zee är att du inte hör skillnad på 2 meter EKK mot 2 meter "100000:-" kabel? Låter konstigt från en audiofil...Pga att det inte skulle, enligt dig, kunna mätas upp någon hörbar skillnad?

/J

Näe, det sa han inte, han sa en 100:- kabel och en 10 000:- kabel.

EKK är synnerligen olämplig som högtalarkabel, FKK är mycket lättare att dra snyggt.

Dessutom är ju flertrådig bättre ut skineffect hänseende..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT