Ozwald skrev:
men håll ut under gsu'n det är den som är jobbigast sen blir det som en dans på rosor.. nästan iallfall!!
Lycka till
Hur vet du det? Du har ju bara legat inne en vecka?
Jag gjorde lumpen som plutonsbefäl i artilleriet på en haubitsbataljon för tio år sen (satan vad jag är gammal

). Vi hade gröntjänst hela tiden, gröna kläder, pang-pang, maskering av pjäser, träna eldöverfall, snabbgrupperingar och sova i tält. Vill man göra lumpen så gör man det med fördel i Armén, vad är vitsen med att sitta vid ett skrivbord i finbyxor, det kan man ju göra hela resten av livet.
Mitt roligaste minne är nog Försvarsmaktsövning Orkan, en av de sista riktigt stora övningarna med en jävla massa människor inblandade i hela Sörmland, pansar, flyg, infanteri, artilleri, kustartilleri, you name it. Mitt förband var rätt nyinryckta så vi fick uppgiften att spela ryssar, eller snarare "fi", eftersom det var strängt förbjudet att påvisa någon likhet med ryssar då det var en hel del militärobservatörer ute och kikade, bland annat från vår kära granne i öst

.
Vi åkte runt på tre TGB40 och gjorde överfall mot svenskar överallt, eftersom "fi" skulle komma i anfallsvågor så återupplivades vi hela tiden och fick exakta koordinater där vi skulle slå till, bland annat lekte vi krig så det stod härliga till i fridfulla lilla Gnesta som var ett brohuvud i det fientliga avancemanget. Närstrid med infanterikanonvagnar (p-skott rules) och kulspruteeld i flera timmar innan svenskjävlarna drev bort oss från orten. Det var skoj som fan

.
Ett annat inte lika skoj minne är när vi sköt 1400 meter för kort med en haubits pga fuktigt krut. Granaten landade bara några hundra meter från en bandvagn med folk i

Kunde ha slutat jävligt illa då 56 kilos skarpa haubitsgranater gör en hel del skada.