Lumpar historier

Vad står "HMS" i HMS Carlskrona för?
Låter som en intressant grej att göra, givetvis förstår jag att det är något man ska ansöka om osv osv...

Jag gjorde lumpen på F14 som brandman, vi välte med brandbilen på en övning...det kostade 2 mille att fixa den...
Sedan var det nån som skulle testa 0-100 med en automatväxlad brandbil, stållen hade 6000varv och går från N->D smart.....drivaxeln i växellådan var som avsvarvad...

sgtpepper skrev:
bland annat lekte vi krig så det stod härliga till i fridfulla lilla Gnesta som var ett brohuvud i det fientliga avancemanget. Närstrid med infanterikanonvagnar (p-skott rules) och kulspruteeld i flera timmar innan svenskjävlarna drev bort oss från orten. Det var skoj som fan :).

Mötte ni kanske en rundlätt dam i 45-50års åldern som fick tok spelet när ni körde genom hennes rabatter som hon ägnat drygt 10år med att få perfekta?
Isf var det min faster..

törnan skrev:
Mötte ni kanske en rundlätt dam i 45-50års åldern som fick tok spelet när ni körde genom hennes rabatter som hon ägnat drygt 10år med att få perfekta?
Isf var det min faster..

:lol :tummenupp

Hade sista vården på min 57 mm kanon på fartyget innan vi skulle ute på provturen. Min högerladdare Olsson och jag meckar lite som vanligt och är nästan klara med vården när "bakstycket" på kanonen trilskas och inte vill komma på plats. Olsson och jag trycker,undersöker och härjar ett bra tag innan olsson bestämmer sig för att våld är bästa lösningen. Tar spjärn med händerna och sparkar till ordentligt.Visst "bakstycket" kom på plats men det visade sig senare att den metall pinne som möjliggör att man kan få ut "stycket" igen har böjt sig. Detta leder till ett förbannat befäl och att dom får kalla in de "riktiga" mekanikerna för att fixa allt precis innan vi ska bege oss iväg. Var nog inte billigt. Någon månad innan dess hade dessutom Olsson råkat glömma en sak när vi plockade ihop kanonen vilket gjorde att kanonen pajade. 50 000 kr kostade delen som gick sönder. En 10cm lång stål pinne. :D

törnan skrev:
Isf var det min faster..
Hehe, inte vad jag minns, men vi var rätt många som belägrade Gnesta. Jag minns dock att alla tomtägare som inte ville ha soldater klampandes på sina tomter hade fått något slags träkors utdelat som dom skulle sätta upp väl synligt, men det kanske inte alla respekterade :).

Jag minns iofs en tomtägare som efter att vi gjort ett häftigt eldöverfall från hans tomt med hela baletten (ak5, ksp, p-skott) kom ut och sa att han tyckte det var jävligt bra att se svenska soldater (eller något åt det hållet) varvid vi replikerade att vi var ryssar och att vi precis nedkämpat ett svenskt skyttekompani :). Han fick nog plocka patronhylsor från sin rabatt i flera månader.

PS. Du får be din faster om ursäkt om det nu var min pluton som förstörde hennes häckar, men tala om för henne att ryssar inte bryr sig om trädgårdsgrönska :) DS.

Tompalino skrev:
Åkte runt i Karibien med HMS Carlskrona, gjorde lite stopp på Jamaica, Bahamas etc. :cool: (i och för sig på MHS men ändå) Den du! :)

Åkte runt karibien och medelhavet med HMS Carlskrona -99... Det blev lite varmt (~90 grader) mellan motorerna när det var 30+ ute... :)

Det är med HMS Carlskrona, kan någon förklara för mig vad detta är?

Är det någon speciell tjänst man ska gå för att få göra/följa med på detta äventyr?

// mvh Q

Själv muckade jag för lite mer än en månad sen...inte en dag för tidigt! :)
Nä, men lumpen var faktiskt roligt, men man blev jäkligt trött på det de sista månaderna...
Låg inne som Klargöringsmekaniker (flygmekaniker), plutonbefäl på F17 Ronneby. Det var en rolig tjänst, då vi fick meka med JAS 39 Gripen vilket inte är helt fel! Kul att ha de dyraste leksakerna i försvaret... :banana

Vi hängde mest vapen, tankade och gjorde lite service-arbeten på kärrorna, men det känns jäkligt speciellt att hälsa på flygförarna på morgonen och att få känna mullret av en RM12:a (motorn i Gripen). Mmmumma...gött ljud, men lite för högt...Viggen låter goare, men är smidig som ett kylskåp jämfört med Gripen. Det känns bra i magen när motorn går igång... :Bugar

För att komma tillbaka till lumparminnen...det var faktiskt en jäkligt rolig tjänst, inte alltför stressigt då vi hade flygsäkerhet att ansvara för! :tummenupp Blev en hel del fikapauser i hangaren om man säger så... :hihi

Annars så var vi ute mycket i skogen och tränade på rörlig klargöring. Då körde vi runt med våra macho-jeepar, fina Jeep Pickup:er med V8:or på 5.7 l och ett hiskeligt vrid! Ultimata dougnut-maskiner... :) Skulle kunna skriva hur mycket som helst om bravaderna med de roliga jepparna, men jag låter bli...

Det finaste minnet var dock på slutövningen. Det var under hockey-vm, så driftiga som vi var så löste vi uppgiften på ett strålande sätt.
Vi tog helt enkelt 28 tums widescreen TV:n från kasern med ut i skogen, och tog med en parabol som vi smällde upp i ett träd! Tadaaa, mission accomplished! Var lite pilligt att ställa in parabolen, men det gick!
Gissa om de andra plutonerna kollade snett på oss... :rofl

edit. Glömde det bästa! Har nu klarat första delen av pilottesterna och skall prata med farbror psykolog till hösten! Tänk å bli jaaaspijot... :kär

Last edited:
Quaya skrev:
Det är med HMS Carlskrona, kan någon förklara för mig vad detta är?

Är det någon speciell tjänst man ska gå för att få göra/följa med på detta äventyr?

// mvh Q

Du söker tjänsten när du mönstrar. Du kan komma med också om du vill bli officer i flottan och går militärhögskolan "mhs". Då får du tjänstgöra där under en period.

Felix skrev:
Gjorde lumpen på K3, det sög elefantballe, visst kan man komma ihåg några knäppa episoder med det var helt klart "waste of time"

/F

Vilket år och vilken pluton låg du på?

Okej, en lång här då...

Jag har legat i Revinge, BermanT (Beredskapsman Teknisk Tjänst).
Vi var några som skulle spela ett litet spratt mot en viss Gabriel i korridoren. Naturligtvis mitt påhitt. I och med att han var den som var kinkigast om att få sömn om kvällarna (han brukade öppna dörrn i korridoren o skrika in mot uppehållsrummet "HÅLL KÄFTEN FÖR HELVETE; VISSA FÖRSÖKER SOVA ERA DJ*VLA KUKAR!" , ja exakt så) så tänkte jag att vi kunde ha lite roligt med just avbrytandet och störandet av hans sömn. Tanken var att lägga en mobiltelefon under hans säng, eller i garderoben, för att sedan ringa denna var 5e minut, så bara en signal går fram eller något. Jag skulle genomföra planteringen av mobiltelefonen genom att smyga in i hans rum när han borstade tänderna, och sedan slänga in den i garderoben.

Det började dra ihop sig, och den gode Gabriel tog sig till toalettrummet för att borsta gaddarna, och jag sprang in i hans rum. Jag öppnar garderoben och ska hutta in telefonen när någon röst oroligt och högt viskandes utanför "GABRIEL KOMMER!" Jag får lätt panik i vetskap om att Gabriellt kan få rätt rejäla utbrott och börja veva lite, så jag hoppar fort in i hans garderob i paniken och tappar luren nere vid fötterna. Jag får igen garderobsdörren någorlunda och hör hur han traskar in. Pulsen börjar slå hårdare, efter att jag hört honom låsa dörren och ta av sig kläderna.
Där står jag, ståendes på hans stövlar, med kläd-galgar i nacken och jackor o skit som luktar exkrementer, efter fältveckan för några dagar sedan. Minsta lilla rörelse jag gör resulterar i att det knirrar o knarrar i garderoben.
3 minuter går och jag hör hur han lägger sig i sängen och pustar ut belåtet, i väntan på vad han tror ska bli en god sömn...

5 minuter går och jag står helt stilla. Det är så svart så kolsvart räcker inte till att beskriva. Där står jag i en krampaktig ställning och är helt tyst. Jag andas så långsamt o tyst att jag börjar bli anfådd. Värmen börjar nu slå som tusan, och jag känner hur det börjar bli som en bastu. Nu börjar jag tänka hur FAN jag ska ta mig ut från garderoben obemärkt, eller vad jag ska säga...

5 minuter till går och jag har snart stått där i 15 minuter. Då börjar jag fatta vad fan jag håller på med, och fnissar... högre o högre... Jag håller för näsan, känner hur kokröd jag blir i huvet, och svetten rinner ner för ryggen. Jag pruttar me näsa och mun och fnissar så det slår lock om öronen... Detta hör Gabriel lite och mumlar ungefär "vad i helv.....". Jag dämpar mig och lugnar ner mig och smider planer om hur fan jag ska ta mig ut... Det är inte bara svart i garderoben, utan även i rummet... Jag kommer ju bryta benen av mig om jag gör någon Jackie Chan-move ut ur garderoben. Nu har det även gått för lång tid för att jag bara ska kunna öppna garderobsdörren och säga "Buh!" eller något töntigt... Det hade fungerat första minuten, men snart har det gått 20 minuter, och jag är helt dyngsur av svett. Vad händer då?

Jo, de jäklarna utanför har rotat fram numret till mobiltelefonen vid mina fötter, via min telefon som ligger i mitt rum, och börjar ringa telefonen i Gabriels garderob. Jag blir absolut LIVRÄDD, första av telefonsignalen, mitt i all mörker och tystnad, sedan av faktumet att jag troligen kommer bli upptäckt i en garderob hos en trött o sur lumpare, svettig och jävlig, vilket kommer få honom att tro att jag antingen försökt sno något, eller står o onanerar. En signal går iaf fram, sen slutar det. Jag hör fnissande utanför rummet... "J*vla idioter" tänker jag bara...
Jag kan inte böja mig, eller röra mig över huvud taget utan att garderobsdörren flyger upp, så jag väljer att stå kvar, fortfarande utan lösning på hur jag ska ta mig ut från den illaluktande garderoben, numera besudlad av min arm och pungsvett.

-Nu börjar det ringa igen... flera signaler... Då vaknar Gabriel till och börjar skrika o banka i väggen "JAG FÖRSÖKER SOVA!", och jag blir helt jäv-a livrädd. Han är sjukt lack och aggresiv nu... Och där står jag liksom... kul.
Nu börjar pulsen stiga ytterliggare, och syret är otroligt slut, och värmen är olidlig. Telefonen ringer IGEN, samtidigt som ungj-vlarna springer förbi dörren och bankar o slår, ungefär som att sätta käppar i ögonen på en sovande björn, och ett litet svettigt panikslaget får är i grottan (jag då).

Jag öppnar nu garderobsdörren (efter 30 minuter) och känner hur KALL luft underbart slår mot min kropp med fräsht syre. En haleluljaupplevelse liksom en djup penetration av ljuvaste kvinna uppstår... Dörren går upp rätt ljudlöst och jag står fortfarande still och njuter av den kalla friska luften. Då ringer mobiljäveln IGEN! Jag böjer mig för att ta upp den, och stövlarna jag står på (inte i) viker undan och jag stupar frammåt, tar tag i hans stol och trycker sönder denna i ett enormt brak mot väggen. "VAD I HELVET HÅLLER NI PÅ MED!?" skriker gabriel nu, låtandes som något man hittat i en mörk håla långt ut i skogen från någon annan värld, medans jag hör hur hans hand fepplar och letar sig efter lampknappen. Fort som fan slänger jag mig på dörren, hittar låset och öppnar dörren, rusar ut från rummet, medans de andra står 10 meter längre ner i korridoren och bevittnar detta utrusande. Det kändes som om jag spran på gatorna i Spanien med 20 tjurar bakom mig. Jag springer in till mitt rum, och alla andra rusar snabbt in till sina lyor.
Dagen efter säger gabriel till mig att han tror att någon bögjävel gömt sig i garderoben och troligen stält sig brevid honom vid sängen när han sov, och onanerat. Då hade jag bra svårt att hålla mig för skratt!

Det är mitt skönaste lumpenminne. :)

Last edited:
sgtpepper skrev:
PS. Du får be din faster om ursäkt om det nu var min pluton som förstörde hennes häckar, men tala om för henne att ryssar inte bryr sig om trädgårdsgrönska :) DS.

Hade tänkt tacka dig om det var du :D Hon kan gott ha det... Fick ju inte ens lira fotboll i närheten av hennes rabatter när man va lite och än mindre gömma sig i dom när vi lira paintball..

McFille skrev:
edit. Glömde det bästa! Har nu klarat första delen av pilottesterna och skall prata med farbror psykolog till hösten! Tänk å bli jaaaspijot... :kär

Grattis och lycka till med skrynklaren! Man kan ha sämre jobb än att ratta jaktplan. :tummenupp

Liten historia från mig: Vi hade en kille på vårt logement i lumpen som alltid lade sig tidigt, och gnällde ofta om vi väsnades/dummade oss, så vi älskade att driva med honom när han somnat, han sov ändå bra hårt när han somnat, snarkandes och dreglandes. Den roligaste gången var när vi var 5-6 stycken som skulle spela honom ett rejält spratt (man tröttnar rätt fort på knäckebrödssmulor i sängkläderna-buset). Killen låg och sov på den övre sängen av våningssängen (ni som legat inne vet hur sängarna ser ut, att de är "stapelbara"), så vi lyfte helt enkelt, väldigt försiktigt, av hans säng från den nedre, och bar sängen med honom sovandes i sakta ut ur logementet ut i korridoren. Tio meter ner låg duschrummet. Under stor försiktighet, för att killen inte skulle vakna, och ruskigt mycket kvävda fnissningar, bar vi in sängen + honom i duschrummet, ställde ner den försiktigt vid duscharna på längden, så att sängen stod under tre duschar. Här var det nära att han vaknade, han typ öppnade ena ögat sömndrucket, men fattade/anade inget och fortsatte sova. Sen ställde vi alla duschar på iskallt, och tryckte samtidigt på knapparna för att frigöra vattnet. Sekunden därefter hade vi alla kutat ut i korridoren och in på respektive logement. Kan säga att killen vrålade rätt bra av uppvaknandet och kutade runt ursinnig letandes efter de skyldiga, som låg "sovandes" i sina sängar och försökte kväva gapskratten som bubblade upp ur deras halsar.

Last edited:
Tror aldrig det går att berätta en lumpar historia så att de som inte var med förstår pricken över i:t av händelsen...

Du kommer ha många roliga minnen när du är klar!!!

Muckade från K4 efter 15 månader rätt nyligen...

Ibland längtar jag tillbaks!! :kocko

Haag som trampa fänriken på kuken för att kolla om han var död i SIB!! HAHAHA

Nu är första veckan avklarad och fötterna värker, jag har ont i muskler jag inte visste jag hade och en präktig samling små sår och skavsår =)

en grej du inte får missa, om ni någon gång sover i t20 tältet så se till att droppa lite lösplugg i skorstenen när du går vakt..

Hahaha slår aldrig fel och det är minsan lika skoj varje gång :rofl

Bonus är om ni är stor grupp och har 2 sånna tält.. då kan man ha krig mot varandra, Finns många roliga hyss man kan göra :hihi

Kay: Vilken skön historia och jävligt målande beskrivet!

En undran dock: bodde ni alla i egna privata rum? Vilken lyx i så fall, eller var det bara denne Gabriel som hade eget rum?

Själv bodde vi i 15-manna logement, men det gick rätt bra, jag har inget minne av att jag stördes nämnvärt av det, trots att jag också kan vara lite kinkig när jag vill sova :)

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back