Lumpar historier

Gufo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
En me trampor
Rycker in i lumpen på måndag.

Ska ligga i 10 mån som Luftvärnskanonvagnsskytt på P4 i Skövde.

Så nu skulle jag vilja att ni här som genomlevt lumpen skriver ner era intressanta lumparhistorier, jag vet att de flesta som gjort lumpen har dom, så sätt igång!

Ligger inne nu och har precis avslutat första veckan...
Faan vilket helvete det har varit dom första dagarna :näsblod !! Men det blir bara bättre och bättre!! :tummenupp
Det kommer att bli jätte kul.. men håll ut under gsu'n det är den som är jobbigast sen blir det som en dans på rosor.. nästan iallfall!! :3freak
Lycka till

giord elumpen på p4 för två år sedan som hjulfordonsmek. Jäkla ställe. skysst krog har dom ialla fall har du varit på bogrens en?
he he fick order om att göra ollonbad i kåsa när vi låg ute en gång mitt när man stod med brallorna i knävecken vart det eldöverfall såg nog jävligt kul ut när man slängde sig i skyttevärnet iförd endast kallingar stridssele å hjälm he he :yoparty

Ska rycka in på måndag jag med!

Sulle ha ryckt in 2003 igentligen som LVKV90 men jag begärde uppskov för att söka Värnpliktsnytt.

Nu ett år senare så har man blivit antagen på Värnpliktsnytt och behöver bara göra GSU´n på P4.

Efter avslutad GSU är det av med grönkläderna som gäller och upp till Stockholm i 13 månader! Får 20 högskolepoints och 40k när jag muckar!

Blir grymmt :yoparty

Mina lumparhistorier kommer hösten 2005...

:)

En kul grej var när vi skulle tävla om vem som kunde vara längst inne i tårgasrummet utan skyddsmask... För att det skulle bli rättvist så stod alla inblandade med uppspärrade ögon o flåsade... Tävlingen var över rätt snabbt o alla mådde jävligt dåligt ett bra tag... :näsblod

Lycka till o bit ihop!! Första dagarna vet man inte vad som händer - stor omställning!! Men sen kommer polarna!!

Ljungqvist skrev:
Ska rycka in på måndag jag med!

Sulle ha ryckt in 2003 igentligen som LVKV90 men jag begärde uppskov för att söka Värnpliktsnytt.

Nu ett år senare så har man blivit antagen på Värnpliktsnytt och behöver bara göra GSU´n på P4.

Efter avslutad GSU är det av med grönkläderna som gäller och upp till Stockholm i 13 månader! Får 20 högskolepoints och 40k när jag muckar!

Blir grymmt :yoparty

Mina lumparhistorier kommer hösten 2005...

:)

Då kanske vi syns där då =)

Ozwald skrev:
Ligger inne nu och har precis avslutat första veckan...
Faan vilket helvete det har varit dom första dagarna :näsblod !! Men det blir bara bättre och bättre!! :tummenupp
Det kommer att bli jätte kul.. men håll ut under gsu'n det är den som är jobbigast sen blir det som en dans på rosor.. nästan iallfall!! :3freak
Lycka till

HAHA! GSU'n var det roligaste med lumpen! Då man fick skjuta mkt, lära sig nya saker utan att drilla ALLT för mkt och så hade man en helt annan inställning då. Dessutom hade man inte hunnit bli less på folk.

Efter 2,5 månader kom ju F-soldaterna; då började helvetet och strax därefter kom vintern, då frös helvetet till IS! (Is som jag sedan fick ta upp ur älvarna så att man kunde bygga förbindelser över dem i form av flottbroar!) :huvet

Ojoj, ja, det finns väl några stycken. Man får göra mycket kul i lumpen, mycket pang-pang förstås. Bl.a. så fick vi prova att skjuta lite dynamit några ggr. Första gången var det ganska simpelt, vi skulle helt enkelt tutta på en halv dynamitgubbe nertryckt i marken. Grejen var att vi var tre åt gången och snubben bredvid mig fick inte fyr på stubinen samtidigt som han hade två brinnande stubiner precis bredvid. Lite nervöst för honom, hehe.
Vi fick också öva oss på att faktiskt spränga sönder saker, i mitt fall ett 8-9 cm tjockt rundstål. För det hade vi tabeller för att bedöma mängden sprängdeg och jag matade på så mycket som det skulle vara (vilket var en hel del). När vi hade sprängt så fanns det öht ingenting kvar av rundstålet. Förmodligen hade det väl flugit iväg men isf var det två delar rundstål på flertalet kilo som flugit 50-60 meter....

Under slutövningen så hade olika grenarna inom amfibie uppvisningar för varandra och den mest spännande incidenten var nog när granatkastarpluton skulle förevisa nattskjutning. Vi satt på ett berg, grk-pluton låg bakom oss och sköt mot ett fält nedanför/framför platsen vi satt. De började med att skicka upp ett par lysgranatar för att belysa träffområdet och därefter kom den skarpa salvan. Lysgranaterna tändes kanske 400-500 framför oss och kom sen neddimpande i fallskärm mot målområdet där granaterna sedan träffade. Under tredje salvan så dök upp lysgranaterna upp precis ovanför våra huvuden, snacka om att man blev lite nervös då.... Förmodligen bara fel på de lysgranaterna men man väntade sig nästan tre-fyra stycken granater i skallen.... =)

Man lär sig verkligen att uppskatta de små sakerna i livet när man gör lumpen, det har aldrig kännts så skönt att få duscha eller gå på riktig toa. Poppa popcorn i jägarköket på akterdäck på stridsbåten var rena festen.

Och, inte minst, det var några som bajsade i vattenröret på stridshinderbanan dan innan muck. Enligt uppgift var det våran minst omtyckte fänrik som ålade sig igenom först av alla en och en halv vecka senare, hahaha.

Jag fick den ansvarsfulla uppgiften att sätta upp våra fälttoa model wellpapp en bit upp i skogen under en fältövning, hittade en bra plats och upptäckte att det redan fanns en sådan på den tilltänkta platsen, enda skillnaden var att den var fullsketen och hade mjuknat under dom X antal dagarna den stått här in regn och rusk, hur som helst så monterades denna upp 10 meter bredvid. Senare på natten när jag invigt den nya så mötte jag en kompis som undrade vart den fanns nån stans, jag pekade ut stigen som ledde upp till platsen utan att tänka efter på möjligheten till förväxling, hur som helst så såg den gammla fullsketna toan väldigt fin och fräch ut i måskenet så det var här min kompis drog ner byxorna och beslutade sig för att uträtta stora tricket.
Jag han knappt in i tältet föränn jag hörde dödsvrålet uppe i skogen, den gammla toan hade inte hållit för hans tyngd så han stöp i backen och välte ut hela härligheten.
tyvärr så klarade han sig ganska så bra, men kul var det :)

Ozwald skrev:
men håll ut under gsu'n det är den som är jobbigast sen blir det som en dans på rosor.. nästan iallfall!! :3freak
Lycka till
Hur vet du det? Du har ju bara legat inne en vecka?

Jag gjorde lumpen som plutonsbefäl i artilleriet på en haubitsbataljon för tio år sen (satan vad jag är gammal :3freak). Vi hade gröntjänst hela tiden, gröna kläder, pang-pang, maskering av pjäser, träna eldöverfall, snabbgrupperingar och sova i tält. Vill man göra lumpen så gör man det med fördel i Armén, vad är vitsen med att sitta vid ett skrivbord i finbyxor, det kan man ju göra hela resten av livet.

Mitt roligaste minne är nog Försvarsmaktsövning Orkan, en av de sista riktigt stora övningarna med en jävla massa människor inblandade i hela Sörmland, pansar, flyg, infanteri, artilleri, kustartilleri, you name it. Mitt förband var rätt nyinryckta så vi fick uppgiften att spela ryssar, eller snarare "fi", eftersom det var strängt förbjudet att påvisa någon likhet med ryssar då det var en hel del militärobservatörer ute och kikade, bland annat från vår kära granne i öst :).

Vi åkte runt på tre TGB40 och gjorde överfall mot svenskar överallt, eftersom "fi" skulle komma i anfallsvågor så återupplivades vi hela tiden och fick exakta koordinater där vi skulle slå till, bland annat lekte vi krig så det stod härliga till i fridfulla lilla Gnesta som var ett brohuvud i det fientliga avancemanget. Närstrid med infanterikanonvagnar (p-skott rules) och kulspruteeld i flera timmar innan svenskjävlarna drev bort oss från orten. Det var skoj som fan :).

Ett annat inte lika skoj minne är när vi sköt 1400 meter för kort med en haubits pga fuktigt krut. Granaten landade bara några hundra meter från en bandvagn med folk i :crash Kunde ha slutat jävligt illa då 56 kilos skarpa haubitsgranater gör en hel del skada.

Joshi skrev:
Åkte runt sydamerika med hms carlskrona:) Sug på den ni! :D

Åkte runt i Karibien med HMS Carlskrona, gjorde lite stopp på Jamaica, Bahamas etc. :cool: (i och för sig på MHS men ändå) Den du! :)

The Ace skrev:
Jag han knappt in i tältet föränn jag hörde dödsvrålet uppe i skogen, den gammla toan hade inte hållit för hans tyngd så han stöp i backen och välte ut hela härligheten.
tyvärr så klarade han sig ganska så bra, men kul var det :)

Då får han ju skylla sig själv!! De däringa "toaletterna" höll ju inte för nåt... Jägarvila fick man använda sig av!! :näsblod

oscar skrev:
Svin! Har du testat dig sen du kom hem...!? :D
Behövde inte:) Var inte på ett enda luder så det så. Skulle aldrig våga mig på sånt. Fast en hel del ombord hade ju grym ångest innan dom fick komma hem testa sig mot lite sjukdomar :kocko
Rätt märkligt att en hel kontinent består av nästan bara luder :tuttar :gnissla

Tompalino skrev:
Åkte runt i Karibien med HMS Carlskrona, gjorde lite stopp på Jamaica, Bahamas etc. :cool: (i och för sig på MHS men ändå) Den du! :)
Var med på uex 2004?Låter en aning som det hehe.
Hur gick det med evelina? Hörde att hon krockade med en balkong hehe..
Själv var man med på förra årets resa:) :yoparty

Joshi skrev:
Var med på uex 2004?Låter en aning som det hehe.
Hur gick det med evelina? Hörde att hon krockade med en balkong hehe..
Själv var man med på förra årets resa:) :yoparty

Tror att det var en uteservering med trätak eller nåt i den stilen. Det gick väl sådär, såg henne när vi förtöjde och då gick hon fortfarande på kryckor mer än två månader efter olyckan.
:(

Gjorde lumpen på K3, det sög elefantballe, visst kan man komma ihåg några knäppa episoder med det var helt klart "waste of time"

/F

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...