Lockpriser?!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Men ta dig i kragen nu Mackan. En jacka är en jacka. En lght är en lght. Om NK hade kunnat sälja fler jackor till högre pris med hjälp av budgivning hade det säkert också sett ut så.

Marknadsekonomi du vet? Du börjar låta lite commie nu tycker jag :tungan

Men nu är det jag som blir besviken, jag tycker man ska få sälja sin jacka eller lägenhet eller zebra till vilket jädra pris man vill. Om man föredrar auktion, fast pris eller gissningslek eller lotto är en högst privat angelägenhet för säljaren. Men, om man på sin jacka, lägenhet eller zebra annonserar ett pris så bör det vara ett pris som man kan tänka sig att sälja den för. Man sätter inte ut sin zebra på Blocket för 12.000 och vägrar att sälja den för 14.000 om det blir budgivning. Om NK vill ha budgivning på jackorna så är det helt okej, men då skall de ju vara tydliga med vad man kan få köpa den för också. Jag var på vapenauktionstitt här om helgen, förtjänar en tråd för sig själv för övrigt, och där står det utropspriser på alla varor och alla fattar väl att det kan bli dyrare. Men om ingen bjuder över utropspriset och någon erbjuder 7000 för lejonpälsen så kommer de fan sälja den för det också. De kommer inte börja åla sig när man kommer med lädret och mumla om att säljaren tycker egentligen att lejonfällen är värd 8000, i så fall hade de haft 8000 som utropspris.

Jag är för övrit ytterst inkonsekvent i mitt tänk häör då min girighet vida överträffar mina (höga) ideal så när jag sålde min lägenhet i maj så var jag i högsta gad en del av detta helvetesförfarande, jag skyller på att jag inte kan förändra världen själv.

Å andra sidan är jag högst tveksam till att ett lågt pris drar rätt folk, man riskerar att få in en massa lodisar som tror att de ska få handla och sedan blir arga medan de med flis inte orkar gå och frottera sig med kreti och pleti. Själv ser jag gärna ett högt men rimligt pris på utgångspriset och då med förhoppning att få handla.

Men nu är det jag som blir besviken, jag tycker man ska få sälja sin jacka eller lägenhet eller zebra till vilket jädra pris man vill. Om man föredrar auktion, fast pris eller gissningslek eller lotto är en högst privat angelägenhet för säljaren. Men, om man på sin jacka, lägenhet eller zebra annonserar ett pris så bör det vara ett pris som man kan tänka sig att sälja den för. Man sätter inte ut sin zebra på Blocket för 12.000 och vägrar att sälja den för 14.000 om det blir budgivning. Om NK vill ha budgivning på jackorna så är det helt okej, men då skall de ju vara tydliga med vad man kan få köpa den för också. Jag var på vapenauktionstitt här om helgen, förtjänar en tråd för sig själv för övrigt, och där står det utropspriser på alla varor och alla fattar väl att det kan bli dyrare. Men om ingen bjuder över utropspriset och någon erbjuder 7000 för lejonpälsen så kommer de fan sälja den för det också. De kommer inte börja åla sig när man kommer med lädret och mumla om att säljaren tycker egentligen att lejonfällen är värd 8000, i så fall hade de haft 8000 som utropspris.

Jag är för övrit ytterst inkonsekvent i mitt tänk häör då min girighet vida överträffar mina (höga) ideal så när jag sålde min lägenhet i maj så var jag i högsta gad en del av detta helvetesförfarande, jag skyller på att jag inte kan förändra världen själv.

Å andra sidan är jag högst tveksam till att ett lågt pris drar rätt folk, man riskerar att få in en massa lodisar som tror att de ska få handla och sedan blir arga medan de med flis inte orkar gå och frottera sig med kreti och pleti. Själv ser jag gärna ett högt men rimligt pris på utgångspriset och då med förhoppning att få handla.

Jo, men det är en speciell marknad, bostadsmarknaden. Tyvärr. Men som du skriver är det bara att anpassa sig. Det är lika för alla och säljare kommer ju vilja ha ut så mycket som möjligt.

Gällande auktioner i allmänhet finns väl båda varianter antar jag. Ibland är utgångspriset ett lägsta pris som säljaren accepterar och ibland finns ett reservationspris som måste nås.

Händer det ofta att en lägenhet i sthlm endast får utgångpriset i bud nu för tiden?

Tack. Jag trodde jag hade förlorat dig.

Last edited:
Ibland är utgångspriset ett lägsta pris som säljaren accepterar och ibland finns ett reservationspris som måste nås.

Men om det finns ett reservationspris på en auktion så får första budgivaren börja på vilken summa som helst.
Bostadsmäklarna i Stockholm kan ju lika gärna skriva utgångspris 0kr för deras utgångspriser är ju som regel ändå bara en slumpmässigt siffra plockad ur luften.

Men om det finns ett reservationspris på en auktion så får första budgivaren börja på vilken summa som helst.
Bostadsmäklarna i Stockholm kan ju lika gärna skriva utgångspris 0kr för deras utgångspriser är ju som regel ändå bara en slumpmässigt siffra plockad ur luften.

Du får börja på vilket pris du vill. Här nere på ön börjar man bjuda under utgångspriset. Något som var helt nytt för mig men inget jag knorrar över.

Du får börja på vilket pris du vill. Här nere på ön börjar man bjuda under utgångspriset. Något som var helt nytt för mig men inget jag knorrar över.

Och utgångspriset betyder just ingenting där heller? Eftersom Stockholmarna i princip snart kolonialiserat hela gotland så kan jag tänka mig att utgångspriset inte betyder särskillt mycket på gotland heller.

Men med lite sunt förnuft måste man ju ändå tycka att ett utgångsbud rimligtvis bör sättas på den nivå där man som säljare faktiskt accepterar att sälja. Att man sedan vill ha ytterligare budgivning är ju en annan sak.

Men vad jag förstått så utgår mäklarfirmornas arvoden ofta ifrån hur mycket över utgångspriset dom lyckas sälja lägenheten. Vilket ju förklarar mäklarnas intresse i att utgångspriset sätts lågt.
Men varför lägenhetssäljarna vill ha låga utgångspriser förstår jag inte. Såg nyligen en undersökning som visade att låga utgångspriser tvärtom ledde till lägre slutpriser... Finns nog att hitta för den som vill googla lite.

Och utgångspriset betyder just ingenting där heller? Eftersom Stockholmarna i princip snart kolonialiserat hela gotland så kan jag tänka mig att utgångspriset inte betyder särskillt mycket på gotland heller.
Nej, i princip inte. Det är marknadsvärdet som är det intressanta.
Men vad jag förstått så utgår mäklarfirmornas arvoden ofta ifrån hur mycket över utgångspriset dom lyckas sälja lägenheten. Vilket ju förklarar mäklarnas intresse i att utgångspriset sätts lågt.
Men varför lägenhetssäljarna vill ha låga utgångspriser förstår jag inte. Såg nyligen en undersökning som visade att låga utgångspriser tvärtom ledde till lägre slutpriser... Finns nog att hitta för den som vill googla lite.

Nej mäklaren tar procent på hela beloppet.

Nej mäklaren tar procent på hela beloppet.

Din mäklare kanske... Lite snabb googling
http://www.byggahus.se/forum/priser...54068-hur-manga-ligger-maeklararvodet-pa.html

Mäklare 1: Utgångspris 1.395.000
mäklararvode 3,5% upptill utgångspriset, därefter 10%

Mäklare 2: Utgångspris 1.475.000
mäklararvode 4% av försäljningspris

Mäklare 3: Utgångspris 1.495.000
mäklararvode 75.000
om försäljningspriset skulle gå över 1.700.000 då 10% av "överskottet"

Din mäklare kanske... Lite snabb googling
http://www.byggahus.se/forum/priser...54068-hur-manga-ligger-maeklararvodet-pa.html

Mäklare 1: Utgångspris 1.395.000
mäklararvode 3,5% upptill utgångspriset, därefter 10%

Mäklare 2: Utgångspris 1.475.000
mäklararvode 4% av försäljningspris

Mäklare 3: Utgångspris 1.495.000
mäklararvode 75.000
om försäljningspriset skulle gå över 1.700.000 då 10% av "överskottet"

Konstigt. Jag har köpt och sålt många lägenheter och det har alltid varit på totalbelppet.

Last edited:
Du kanske alltid haft samma mäklare?

Nu hittade jag artikeln som motsäger mäklarnas gamla teorier.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\10\22\358043&sectionid=Privatekonomi

Det enda som känns säkert är att folk blir prottqnollade av mäklarna.

jag har två st olika mäklare just nu och har använt mig av Södermäklare och Notar innan (de senare kan jag inte rekommendera). Går man igenom kontraktet noga så är det inga problem.

Men med lite sunt förnuft måste man ju ändå tycka att ett utgångsbud rimligtvis bör sättas på den nivå där man som säljare faktiskt accepterar att sälja. Att man sedan vill ha ytterligare budgivning är ju en annan sak.
Jag hittade minst två kardinalfel i din text i relation till bostadsmarknaden.

Jag hittade minst två kardinalfel i din text i relation till bostadsmarknaden.

Du menar att jag saknar sunt förnuft för att jag inte bara accepterar "att så e de!" ? Eller att man med sunt förnuft fattar att utgångspriset betyder noll och ingenting?

Nej, jag fattar tyvärr inte vad du menar.

Menar du kanske att sunt förnuft och rimlighet inte finns på bostadsmarknaden?

Använd ditt sunda förnuft och fundera över vad som är rimligt så vet du säkert svaret ;)

Jo, jag vet vad din inställning är eftersom jag läst ditt tidigare inlägg. Du tror att alla som har andra åsikter än dig i ämnet har det för att dom är avundsjuka på er som har lägenheter som ökat i värde så ni sedan kunnat öka lånen och köpa leksaker.

Jag såg det tyvärr bara som hopplöst att diskutera nåt med dig.

Jo, jag vet vad din inställning är eftersom jag läst ditt tidigare inlägg. Du tror att alla som har andra åsikter än dig i ämnet har det för att dom är avundsjuka på er som har lägenheter som ökat i värde så ni sedan kunnat öka lånen och köpa leksaker.

Jag såg det tyvärr bara som hopplöst att diskutera nåt med dig
.
Jag hittade fler kardinalfel i ditt inlägg.

Menar du alltså att bostadsmarknaden är präglad av sunt förnuft och rimliga priser? Klart intressant!

Jag hittade fler kardinalfel i ditt inlägg.

Menar du alltså att bostadsmarknaden är präglad av sunt förnuft och rimliga priser? Klart intressant!

Inte för att jag sagt det men det finns ekonomiska teorier som brukar säga att "marknaden" i form av sin stora massa alltid är rationell och har rätt. Visst har jag åsikter om det också men det hör nog till en annan tråd.

Hur bestämmer man vad man ska sätta för utgångspris då, lyckohjul?

Och varför sätter man ens ett om det varken ska ha relevans mot marknadsvärde eller acceptanspriset?

Jag menar, om en mäklare ska värdera mitt boende inför en försäljning, då minsann kan han ju värdera det på 50 000 när, varför inte använd mäklarens värdering till att sätta ett utgångspris då?

Hur bestämmer man vad man ska sätta för utgångspris då, lyckohjul?

Och varför sätter man ens ett om det varken ska ha relevans mot marknadsvärde eller acceptanspriset?

Jag menar, om en mäklare ska värdera mitt boende inför en försäljning, då minsann kan han ju värdera det på 50 000 när, varför inte använd mäklarens värdering till att sätta ett utgångspris då?

För att svara på din fråga. Det finns enligt de mäklare jag pratat med naturligtvis en gyllene medelväg vad man ska lägga budstarten på. Inte för högt för att inte skrämma bort köpare som är vana vid, och räknar med, att det går upp tex 20%. Inte för lågt för att inte budgivarna ska bli sura för att det går upp för många % och därmed hoppar av enbart pga av det, samt att få dit rätt spekulanter. Blir det för många spekulanter på en visning kan det tydligen vara negativt också för att man tappar tron på att faktiskt kunna ro hem lägenheten.

Denna gyllene medelväg varierar något mellan olika mäklare men själva syftet med hela proceduren är förstås att få ut så mycket pengar som möjligt av en försäljning.

Se där..

Inte för att jag sagt det men det finns ekonomiska teorier som brukar säga att "marknaden" i form av sin stora massa alltid är rationell och har rätt. Visst har jag åsikter om det också men det hör nog till en annan tråd.
Du skrev ju det: du efterfrågade sunt förnuft och rimliga utropspriser.
Sedan krisade du och slog världsrekord i antal fel/mening.
Nu hänvisar du till att "marknaden" är rationell. När blev "marknaden" synonymt med enskilda köpare?
Bör inte säljarna ha något att säga till om?

Marknaden har förvisso talat, resultatet är ju det vi ser idag: förnuftsfritt och med utropspriser som är vad de är.
Jag förstår således inte, helt utan ironi eller sarkasm, hur du skall kunna få in en allmän känsla av sunt förnuft och rimliga utropspriser på marknaden.
Det är ju upp till var och en att ta med det sunda förnuftet och sedan bedöma vad som är just rimliga utropsprisnivåer.
Jag kanske är otydlig, men jag hoppas inte det.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP