Torkel skrev i tvåtaktstråden att han var tvungen att byta tänding till original och det sänkte dB nivån markant.Men tyx funka![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Torkel skrev i tvåtaktstråden att han var tvungen att byta tänding till original och det sänkte dB nivån markant.Men tyx funka![]()
Så om Håkan (tar dig som exempel) mäter upp en hoj som passerar gränsvärdena kan han inte hindra föraren från att starta, bara rapportera till tävlingsledningen som sedan fattar beslut om start eller inte?
Nu blev jag nyfiken. Vad var det som gjordes?![]()
Torkel skrev i tvåtaktstråden att han var tvungen att byta tänding till original och det sänkte dB nivån markant.
Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. Efter ett pass så var det bara de längsgående fibrerna kvar så det såg ut som en tofs med färgat hår.
Ingen som helst skillnad i ljudvolym dock enligt Håkan som mätte på andra kvalet också.
Det som gjorde skillnad var att jag fick problem med min "kittändning" under första kvalet på söndagen och bytte till standardtändningen. Fast jag har fortfarande svårt att tro att den blev så mycket tystare. 8 dB är rätt stor skillnad...
Jag tror dig!jag har många mätningar på dig under söndagens race, där du passerade mig helt själv och jag mätte upp 92dB flertalet gånger, om du sen tror på det eller inte är upp till dig själv men det är det som står i min rapport till SVEMO
Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. skillnad...
8 dB är extremt mycket men Håkan verkar ju vara säker på sin sak. Om det är ngt av värdena som jag tror är felaktiga så är det nog de högre som du hade innan justeringarna.Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. Efter ett pass så var det bara de längsgående fibrerna kvar så det såg ut som en tofs med färgat hår.
Ingen som helst skillnad i ljudvolym dock enligt Håkan som mätte på andra kvalet också.
Det som gjorde skillnad var att jag fick problem med min "kittändning" under första kvalet på söndagen och bytte till standardtändningen. Fast jag har fortfarande svårt att tro att den blev så mycket tystare. 8 dB är rätt stor skillnad...
Så om Håkan (tar dig som exempel) mäter upp en hoj som passerar gränsvärdena kan han inte hindra föraren från att starta, bara rapportera till tävlingsledningen som sedan fattar beslut om start eller inte?
Det är alltså inte Svemo som tillåter en förare att väsnas för mycket utan det ligger helt på arrangören att stänga av en sådan förare.
Väl sammanfattatDetta måste komma från centralt håll och vara stenhårt, annars blir det inget av det.
Därför att en statisk ljudmätning är i sammanhanget ointressant och der inte en korrekt bild av ljudnivån när motocykeln passerar på banan eftersom massor med saker saknas, insugsljudunder belastning, kedjerassel, vindljud, ljud från däck, transmission etc.En liten känsla av att Svemo inte bryr sig om sina egna regler kommer krypande och det känns väldigt olustigt.
Vet att det varit på tapeten tidigare men varför ljudmäter man inte alla hojar innan de släpps ut på banan?
En ljudmätning tar väl bara ett par sekunder per hoj, eller?
Du har helt rätt i sak men 102 dB är väl framtaget som en riktlinje och den borde man ju kunna följa alternativt lägga något högre, tex 104 dB (bara för att ta något). Klarar man den mätningen släpps man ut på banan och låter man över 95 dB vid förbipassering blir man svartflaggad och får fixa sitt ljud innan man släpps ut igen.Därför att en statisk ljudmätning är i sammanhanget ointressant och der inte en korrekt bild av ljudnivån när motocykeln passerar på banan eftersom massor med saker saknas, insugsljudunder belastning, kedjerassel, vindljud, ljud från däck, transmission etc.
Och på Anderstorp var det bara en som INTE klarade sig. Används verkligen samma standardutrustning på alla banor och är likvärdigt kalibrerade Varför klarar sig 20 hojar på Anderstorp och Falkenberg men sen inte på Sviestad?, i 250GP är det väldigt ovanligt med under 100dB i förbifart, endast 1(EN) klarade sig med 95dB i 250GP och det var startnummer 22.
Och på Anderstorp var det bara en som INTE klarade sig. Används verkligen samma standardutrustning på alla banor och är likvärdigt kalibrerade Varför klarar sig 20 hojar på Anderstorp och Falkenberg men sen inte på Sviestad?
![]()
Ställer mig faktiskt också lite frågande till detta?
Svaret är enkelt. I anderstorp mätte man ljudet vid tomtgräns och satt upp referensvärden. LMS har mindre avstånd till sin yttre gräns och då måste vi vara hårdare. Vi måste följa reglementet för att klara oss.
Jag snackade med Benny Mårtensson om detta igår.
/HW
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |