LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

Så om Håkan (tar dig som exempel) mäter upp en hoj som passerar gränsvärdena kan han inte hindra föraren från att starta, bara rapportera till tävlingsledningen som sedan fattar beslut om start eller inte?

Jo, men när det i princip gäller "alla" tävlande, eller åtminstone 75% som låter för mkt av 110 deltagande, då blir det inte mycket kvar.

Skulle någon vilja själv vilja ta detta beslut? jag vill att SVEMO tar det beslutet precis som Eskil beskriver.

Ska LMS ta det ansvaret själva eller bör SVEMO ta det? det hela faller ut på vem som ska bli.
Frågan går vidare till SVEMO nu och för mig är det helt uppenbart vad som borde göras, vi får se om det blir så också.

Många deltagare läser ju den här tråden, vad tycker ni själva? skulle vi/LMS som arrangör tagit bort 250GP tex eftersom det bara var en deltagare som klarade ljudkravet? samtidigt som den klassen får köra på andra deltävlingar?
just 250GP kan vi dessutom inte helt enkelt ta bort eftersom den har SM status, men stryka alla över 95dB kunde vi ha gjort

Nu blev jag nyfiken. Vad var det som gjordes? :)

Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. Efter ett pass så var det bara de längsgående fibrerna kvar så det såg ut som en tofs med färgat hår.
Ingen som helst skillnad i ljudvolym dock enligt Håkan som mätte på andra kvalet också.
Det som gjorde skillnad var att jag fick problem med min "kittändning" under första kvalet på söndagen och bytte till standardtändningen. Fast jag har fortfarande svårt att tro att den blev så mycket tystare. 8 dB är rätt stor skillnad...

Torkel skrev i tvåtaktstråden att han var tvungen att byta tänding till original och det sänkte dB nivån markant.

Ahaa! Tyckte väl att det var mycke skillnad för så lite:galen Tändning .... hmm förklarar lite

Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. Efter ett pass så var det bara de längsgående fibrerna kvar så det såg ut som en tofs med färgat hår.
Ingen som helst skillnad i ljudvolym dock enligt Håkan som mätte på andra kvalet också.
Det som gjorde skillnad var att jag fick problem med min "kittändning" under första kvalet på söndagen och bytte till standardtändningen. Fast jag har fortfarande svårt att tro att den blev så mycket tystare. 8 dB är rätt stor skillnad...

jag har många mätningar på dig under söndagens race, där du passerade mig helt själv och jag mätte upp 92dB flertalet gånger, om du sen tror på det eller inte är upp till dig själv men det är det som står i min rapport till SVEMO

jag har många mätningar på dig under söndagens race, där du passerade mig helt själv och jag mätte upp 92dB flertalet gånger, om du sen tror på det eller inte är upp till dig själv men det är det som står i min rapport till SVEMO
Jag tror dig! :krama

Efter en påminnelse på lördagens kval så packade jag om ljuddämparen och virade ca 40 cm brandfilt runt avgasröret. skillnad...

Var det resterna av den jag fann ute på långrakan:va:confused: efter erat Q2:a på söndan

8 dB är extremt mycket men Håkan verkar ju vara säker på sin sak. Om det är ngt av värdena som jag tror är felaktiga så är det nog de högre som du hade innan justeringarna.

Så om Håkan (tar dig som exempel) mäter upp en hoj som passerar gränsvärdena kan han inte hindra föraren från att starta, bara rapportera till tävlingsledningen som sedan fattar beslut om start eller inte?

Det är väl tävlingsledaren som avgör om en förare som har för högt ljud får fortsätta. Om föraren lämnar protest mot tävligledarens belut så kommer juryn och domaren in och skall avgöra om det beslut som tagits är rätt eller fel. Det skall nog mycket till för att en domare/jury skulle gå emot en sådan avstängning.
Det är alltså inte Svemo som tillåter en förare att väsnas för mycket utan det ligger helt på arrangören att stänga av en sådan förare.

Det är alltså inte Svemo som tillåter en förare att väsnas för mycket utan det ligger helt på arrangören att stänga av en sådan förare.

SVEMO domaren är på plats för att se till att regler följs och på de tre tävlingarna hittils har inte SVEMO domarna sett till att detta gjorts.

SVEMO förbundstekniker är den funktion som skulle ha varit på plats och genomfört ljudmätning och sett till att reglerna följts som det är tänkt.

Läs Eskils inlägg, det är så rätt tänkt att vi egentligen inte behöver diskutera det här vidare.

EDIT: Dessutom betalar arrangörerna SVEMO relativt mycket pengar för att ha en domare på plats som ska se till att tävlingarna följer reglerna..

Last edited:
En liten känsla av att Svemo inte bryr sig om sina egna regler kommer krypande och det känns väldigt olustigt.

Vet att det varit på tapeten tidigare men varför ljudmäter man inte alla hojar innan de släpps ut på banan?
En ljudmätning tar väl bara ett par sekunder per hoj, eller?

Last edited:
en sista detalj i ljudfrågan.

jag (i form av besiktningschef) själv är jättenöjd med helgen, vi fick ner det totala ljudutsläppet väldigt mycket utan några större krångligheter från deltagarna, en dB-killler här, en ompackning där osv.

Hoppas ni/deltagarna också är nöjda med de insatser som gjordes och jag hoppas att ni försöker hålla ner ljudnivåerna framöver.

Högst personligen tycker jag det mesta är skönt ljud.

Over and out, väl mött på nästa tävling, årsrace, supermoto och/eller B-race!

Last edited:
En liten känsla av att Svemo inte bryr sig om sina egna regler kommer krypande och det känns väldigt olustigt.

Vet att det varit på tapeten tidigare men varför ljudmäter man inte alla hojar innan de släpps ut på banan?
En ljudmätning tar väl bara ett par sekunder per hoj, eller?
Därför att en statisk ljudmätning är i sammanhanget ointressant och der inte en korrekt bild av ljudnivån när motocykeln passerar på banan eftersom massor med saker saknas, insugsljudunder belastning, kedjerassel, vindljud, ljud från däck, transmission etc.

Därför att en statisk ljudmätning är i sammanhanget ointressant och der inte en korrekt bild av ljudnivån när motocykeln passerar på banan eftersom massor med saker saknas, insugsljudunder belastning, kedjerassel, vindljud, ljud från däck, transmission etc.
Du har helt rätt i sak men 102 dB är väl framtaget som en riktlinje och den borde man ju kunna följa alternativt lägga något högre, tex 104 dB (bara för att ta något). Klarar man den mätningen släpps man ut på banan och låter man över 95 dB vid förbipassering blir man svartflaggad och får fixa sitt ljud innan man släpps ut igen.

Varför ska man försöka göra det så mycket svårare än det är?

, i 250GP är det väldigt ovanligt med under 100dB i förbifart, endast 1(EN) klarade sig med 95dB i 250GP och det var startnummer 22.
Och på Anderstorp var det bara en som INTE klarade sig. Används verkligen samma standardutrustning på alla banor och är likvärdigt kalibrerade Varför klarar sig 20 hojar på Anderstorp och Falkenberg men sen inte på Sviestad?
:va

Och på Anderstorp var det bara en som INTE klarade sig. Används verkligen samma standardutrustning på alla banor och är likvärdigt kalibrerade Varför klarar sig 20 hojar på Anderstorp och Falkenberg men sen inte på Sviestad?
:va

Ställer mig faktiskt också lite frågande till detta?

Ställer mig faktiskt också lite frågande till detta?

Svaret är enkelt. I anderstorp mätte man ljudet vid tomtgräns och satt upp referensvärden. LMS har mindre avstånd till sin yttre gräns och då måste vi vara hårdare. Vi måste följa reglementet för att klara oss.

Jag snackade med Benny Mårtensson om detta igår.

/HW

Svaret är enkelt. I anderstorp mätte man ljudet vid tomtgräns och satt upp referensvärden. LMS har mindre avstånd till sin yttre gräns och då måste vi vara hårdare. Vi måste följa reglementet för att klara oss.

Jag snackade med Benny Mårtensson om detta igår.

/HW

Ok, det förklarar en del iaf :)
Fast jag undrar fortfarande om 95 förbifart alltid ger detsamma hos grannen/yttre gränsen?
Alltså med de tankar på att man uppfattar ljudet av fyrtakt längre bort än tvåtakt? D.v.s hur långt frekvenserna färdas.
Alltså det att 125/250 nu i helgen utpekas som de som väsnas mest, men att om man knallar till grannarna så är det sällan så. (Ok, håkan olsson's 125'a och aprilia 250r-mopparna har kunnat urskiljas även hos min farbror).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman