Vad sas egentligen om ljudmätningen på förarmötena. Fick höra en hel del saker som lät väldigt konstiga, som att folk blivit tillsagda att fixa sitt på tok för höga ljud, att de gjort förändringar men att de fortfarande lät för mycket men tilläts att köra ändå.
Borde inte 95 dB (alternativt 102 dB stillastående) vara det som gäller, pungt slut?
angående ljudet så görs det en skrivelse till SVEMO att en arrangör kan inte i princip utesluta hela klasser pga för hög ljudnivå.
Torkels ljud sänktes från 100dB till 92dB i förbifart 125R, från lörda till söndag (som exempel). Flera som hade 100++ sänktes sig till toleranta nivåer (95+/- 2dB)
Generellt klarar sig inte 125GP/250GP/SS600 medans Superbike klarar sig nästan helt o hållet (125Junior hade maxvärde på 91dB i förbifart).
125GP klarar sig betydligt bättre än 250GP, i 250GP är det väldigt ovanligt med under 100dB i förbifart, endast 1(EN) klarade sig med 95dB i 250GP och det var startnummer 22.
Mossberg hade som högst 89dB i förbifart i SS600 och Watz sänkte med enkla ingrepp sin nivå från 100dB till 95dB utan att för den delen köra saktare.
Startnr 44 i Superbike låg på maximalt 91dB, Backlund hade 93, Petter 93 i förbifart osv
Såvisst det går att göra hojarna tystare och alla arrangörer/SVEMO tillsammans måste ta lite krafttag på ljudnivån.
Framförallt, vi själva som utövare av sporten måste göra nåt åt vår höga ljudnivå, det kommer att slå hårt mot alla i sporten när vi inte får köra längre överhuvudtaget.
jag/tävlingsledningen försökte göra det på bästa möjliga sätt och totalnivån på ljudet sjönk markant i helgen som var men den behöver ner betydligt mer för att klara SVEMO kravet på 95dB i förbifart i vissa klasser.
Mvh Håkan, som skriver i form av besiktningschef för RR tävlingen i helgen.