LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

STORT tack till alla funktionärer, ni gjorde ett hästjobb och ni gjorde det bra! Kul helg men nu är jag riktigt slut, tur att man får sova lite imorrn. :)

Tack detsamma ditt gamle skägg. :arsele

Är småbitter över att jag inte kunde vara med idag själv, men vad ska man göra?
Hoppas du hade med någon bra i bilen under söndagen också. :D

Var en riktigt trevlig lördag i vart fall och jag tycker alla skött sig bra, bortsett från vissa som höll på tok för högt tempo i både bandepå och depåområdet.

Btw... någon som vet hur man får bort bensinstank ur jeans?

Organisationen och funktionärerna på LMS utklassar STCC arrangemangen.
Blåflaggningen funkade klockrent och de som skulle varvas skötte sig exemplariskt igen.

Stort tack till alla för en fantastisk helg!

Sjukt underhållande att se dig köra måste jag säga. Du lägger ner nåt överjävligt nere i crossböjjen. Armbågen såg ut att vara ett par centimeter från asfalten från där jag satt :tummenupp

Blåflaggningen funkade klockrent och de som skulle varvas skötte sig exemplariskt igen.

Kul att höra och att ni tackar efter racen,,,, det är så grymt att se race på så nära håll måste jag säga.... Och att LMS bjuder på bankörning är ju grädde på moset.

Racecafé är bäst. Tack för korven innan jag for hemåt.

STORT tack till alla funktionärer, ni gjorde ett hästjobb och ni gjorde det bra! Kul helg men nu är jag riktigt slut, tur att man får sova lite imorrn. :)

Du/ni har sån koll på läget, då funkar allt helt enkelt.:tummenupp

Last edited:
Vad sas egentligen om ljudmätningen på förarmötena. Fick höra en hel del saker som lät väldigt konstiga, som att folk blivit tillsagda att fixa sitt på tok för höga ljud, att de gjort förändringar men att de fortfarande lät för mycket men tilläts att köra ändå.

Borde inte 95 dB (alternativt 102 dB stillastående) vara det som gäller, pungt slut?

Vad sas egentligen om ljudmätningen på förarmötena. Fick höra en hel del saker som lät väldigt konstiga, som att folk blivit tillsagda att fixa sitt på tok för höga ljud, att de gjort förändringar men att de fortfarande lät för mycket men tilläts att köra ändå.

Borde inte 95 dB (alternativt 102 dB stillastående) vara det som gäller, pungt slut?

Fast då hade bara 2/3 fått starta.

Hmm... Jag undrar en sak. Jag och Tommy Bergstedt i 125 junior hade exakt samma racetid på lördagen, på tusendelen. Vem vinner då?
Funktionärerna skötte allting perfekt! Grym tid av Backlund. Synd att Watz blev avpetad in i första böj, jag hade sett fram emot en schysst fajt.

2-takt låter ju definitvt mer än det ser ut... fattar inte att 2-taktarna "går igenom". Vad jag förståt så gör de inte det, men tillåts köra ändå?

Hela superbikefältet lät ingenting... nästan för lågt.

Trevligt att läsa sådana här inlägg, bra jobbat LMS :tummenupp

Så här gjorde nästa man:
index.php

... stegrade över lite...

Notera att från det att bilden är tagen tills dessa att förare och hoj står i säkerhet bakom däckstraven så tog det mindre än 60 sekunder... och att släpa en SBK genom dygnsur sandfålla är inte lätt. Grymt impad av de grabbarna som slet som plock i esset. Inte så mycket att göra men när de fick saker att göra var de snabba.

Och så vill jag ge en eloge till framför allt SBK-förarna som märkbart höll kontroll på era hojar igenom de gulflaggsituationerna som vi hade. Det går kanske inte så jättemycket saktare i km räknat utan handlar mer om var ni börjar bromsa och hur mycket ni attackerar kurvan. :tummenupp

Fast då hade bara 2/3 fått starta.
Och?

Förstå mig rätt nu, jag är inte ute efter att sätta dit någon enskild person eller grupp av förare. Jag kan bara inte förstå varför man låter folk som låter för mycket få köra?

Nu vet jag inte vad som sagts (spelar iofs ingen roll) eller vilka värden som uppmätts men har vi ett reglemente som säger 95 dB/102 dB så borde det följas utan undantag utav en enkel anledning: För att vi ska få fortsätta köra.

Lite komiskt att se tex Mossberg med jätteburk susa förbi nästan ljudlöst för att två sekunder senare se en likdan hoj med en superkort ljuddämpare som låter som f*n.

angående ljudet så görs det en skrivelse till SVEMO att en arrangör kan inte i princip utesluta hela klasser pga för hög ljudnivå.

Torkels ljud sänktes från 100dB till 92dB i förbifart 125R, från lörda till söndag (som exempel). Flera som hade 100++ sänktes sig till toleranta nivåer (95+/- 2dB)

Generellt klarar sig inte 125GP/250GP/SS600 medans Superbike klarar sig nästan helt o hållet (125Junior hade maxvärde på 91dB i förbifart).

125GP klarar sig betydligt bättre än 250GP, i 250GP är det väldigt ovanligt med under 100dB i förbifart, endast 1(EN) klarade sig med 95dB i 250GP och det var startnummer 22.

Mossberg hade som högst 89dB i förbifart i SS600 och Watz sänkte med enkla ingrepp sin nivå från 100dB till 95dB utan att för den delen köra saktare.
Startnr 44 i Superbike låg på maximalt 91dB, Backlund hade 93, Petter 93 i förbifart osv

Såvisst det går att göra hojarna tystare och alla arrangörer/SVEMO tillsammans måste ta lite krafttag på ljudnivån.

Framförallt, vi själva som utövare av sporten måste göra nåt åt vår höga ljudnivå, det kommer att slå hårt mot alla i sporten när vi inte får köra längre överhuvudtaget.

jag/tävlingsledningen försökte göra det på bästa möjliga sätt och totalnivån på ljudet sjönk markant i helgen som var men den behöver ner betydligt mer för att klara SVEMO kravet på 95dB i förbifart i vissa klasser.

Mvh Håkan, som skriver i form av besiktningschef för RR tävlingen i helgen.

Last edited:
Tack för svaren Håkan :tummenupp
angående ljudet så görs det en skrivelse till SVEMO att en arrangör kan inte i princip utesluta hela klasser pga för hög ljudnivå.
Hur menar du? Finns det en regel som säger att en arrangör i princip inte kan neka folk att köra fast de låter för mycket?
Framförallt, vi själva som utövare av sporten måste göra nåt åt vår höga ljudnivå, det kommer att slå hårt mot alla i sporten när vi inte får köra längre överhuvudtaget.
Håller med till 100% men så länge det går bra att låta mer än tillåtet kommer folk att göra det, tyvärr.

Och?

Förstå mig rätt nu, jag är inte ute efter att sätta dit någon enskild person eller grupp av förare. Jag kan bara inte förstå varför man låter folk som låter för mycket få köra?

Nu vet jag inte vad som sagts (spelar iofs ingen roll) eller vilka värden som uppmätts men har vi ett reglemente som säger 95 dB/102 dB så borde det följas utan undantag utav en enkel anledning: För att vi ska få fortsätta köra.

Lite komiskt att se tex Mossberg med jätteburk susa förbi nästan ljudlöst för att två sekunder senare se en likdan hoj med en superkort ljuddämpare som låter som f*n.

Det här är en het potatis som ingen vill hålla i.
men som jag förstår det ligger det till så här...

Det är för att Svemo inte följer reglementet.
Arrangören betalar pengar för att Svemo ska ha en domare på plats som ska se till så att tävlingaen går enligt reglementet.
LMS utför Ljudmätningen, men det är inte LMS som är dommare. Och tar därför inte dom besluten. Dom ger bara underlag till tävlingsledningen.
Och Svemos domare skall se ta beslut på underlaget.

Sen tror jag iof att LMS skulle kunna stänga av förarna som låter för mycket.
Men om dom tog på sig den bördan skulle dom nog skaffa sig så mycket badwill att dom har svårt att fylla klasserna nästa år.

I verkligeheten måste det vara Svemo som stänger av förarna. Och dom måste vara lika hårda hos alla arrangörer. Så inte bara en enskild arrangör får dåligt ryckte.

Hur ser det ut när man mäter hos närmsta granne?
Knallar man bort till min farbror så är det 600'a som hörs "bäst" dit bort. Det är ju ingen giltig mätning utan bara vad våra öron uppfattat.

Hur ser det ut när man mäter hos närmsta granne?
Knallar man bort till min farbror så är det 600'a som hörs "bäst" dit bort. Det är ju ingen giltig mätning utan bara vad våra öron uppfattat.

Linköpings Motorstadio's miljökrav har ingenting med närmsta granne att göra, 1200meter från kanslihuset (en cirkelrunt byggnaden) så ska det vara 65dB (vardagar 9-19 65,dB efter det 55dB, vardagar, helgdagar 9-16 undantaget tävlingshelger)
Detta krav träder i kraft om 4:a år och det ger ca 93dB i förbifart mätt på SVEMO sätt.
Konsekvensen är till en början böter och senare avbryta den/de aktiviteter som låter för mycket.

Dock är just detta en diskussion som är enklare att ta live, kom på nästa månadsmöte kan vi dra miljötillståndet i lite mera detalj för de som är intresserade av just LMS miljökrav. Jag kommer inte diskutera det vidare här
Mvh Håkan

Last edited:

Torkels ljud sänktes från 100dB till 92dB i förbifart 125R, från lörda till söndag (som exempel). Flera som hade 100++ sänktes sig till toleranta nivåer (95+/- 2dB)

Mvh Håkan, som skriver i form av besiktningschef för RR tävlingen i helgen.

Den Db-killern va nog bland d gulligast:krama jag sett på en racerbana:lol

Det här är en het potatis som ingen vill hålla i.
men som jag förstår det ligger det till så här...
Så om Håkan (tar dig som exempel) mäter upp en hoj som passerar gränsvärdena kan han inte hindra föraren från att starta, bara rapportera till tävlingsledningen som sedan fattar beslut om start eller inte?

Torkel hade en liten toffs längst bak på ljuddämparen. Skulle det fungera borde alla ha det så jag tror mest det var ett spel för gallerierna.

Men tyx funka:va så nästan ut som en liten liten hula-hula kjol

Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...