Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Efter helgens SM i Linköping där 2/3 av förarna lät över tillåten nivå undrar jag enkelt hur ni tycker att arrangören skulle agerat. Vi riskerar inte bara klagomål från utomstående, vi riskerar hela sportens fortlevnad om vi inte börjar följa miljölagstiftningen.

Har man ny utrustning och nya regler tycker jag man ska mäta mycket från olika punkter på banan för att skaffa bra referenser. Gärna under vanliga träningar samt så tidigt som möjligt under tävlingshelger så förarna får så stor chans som möjligt att åtgärda problemet, man måste ju tro att de vill vara del av lösningen, inte att de tycker det är häftigt att bullra. Anläggningen måste också uppdateras i samspel med nya tider och det görs ju äntligen på LMS där bullervallen utökas i två riktningar som jag tjatat om i åratal. All last ska inte läggas på förarna.

Jag tror också på att jämföra mätningar med andra klubbar för att se hur de uppfattar problemet. Jag har inte hört mycket från Anderstorp och Falkenberg, varnade de ens förare eller inte? Det blir ju lite konstigt om ingen blir utesluten från de två tävlingshelgerna och 2/3 från LMS..?

Med tanke på hur många som blev varnade hos LMS är jag övertygad att ljudnivån kommer att sjunka, den gjorde det redan under helgen. Det kommer att låta mindre på sista tävlingen i år än på första.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
finns nåt man kan mäta med innan man åker ner för jag har vart nojig inför att åka ner..men dem här 2/3, dem borde fått åka i helgen iaf elelr??
plus hur noga är arrangörerna generellt med hojen??

Hur hanteras övriga regler angivna i reglementet? Jag ser ingen skillnad. Vem avgör vilken påföljd det blir vid andra regelbrott? Samma borde gälla här.

Spontant borde resultatet bli struken från de kval eller race då man överskrider ljudnivån, eller?

Dock är det viktigt att mätningar utförs kontinuerligt och lika på alla banor, (med lika menar jag enligt av svemo framtagna metoder). Inte så kul om man blir struken från racet utan att blivit förvarnad under hela säsongen. Själv blev jag bortplockad på Fivers bandag, packade om och monterade dB-killer så nu var det inget problem!

Ljudet borde anpassas till grannarna anser jag, mätning hos grannarna samtidigt som vid bankant så ser man ju direkt vilka som bör sänka sin ljudnivå. Under fredagsträningen på SM förra året hördes fyrtaktarna men inte tvåtaktarna om man stod på vägen utanför mitt jobb - en sträcka på sex km fågelvägen. Men det var väl inte det som tråden handlade om. Jag tycker att en diskussion måste tas med resp. länsstyrelse med representanter från SVEMO och samtliga sektioner för det måste ju ändå vara hos grannarna som ljudet ska ner, inte vid bankant - eller?

Nivåerna ska följas vid bankanten. Det är ju självmord av klubbarna att tillåta folk köra vidare med system som låter mer än tillåtet för hur försvarar man sig då mot grannar etc? Om folk trots alla tillsägelser och varningar vid årets början om att det är hårdare regler/mätningar ändå väljer att skita i detta och dra på helsystem och chansa ja då kan man heller inte klaga om man inte blir godkänd i besiktningen. Tyvärr är det så att ett helsystem på en hoj kan klara sig medans hos en annan hoj går det inte. Sålänge man inte förbjuder helsystem eller byten helt så är det db kraven som gäller och inte - Men hans blev ju godkänt.

Håll DB nivån eller bli utesluten, enkelt och så måste det vara iallafall där banor har grannar för annars dras tillstånden in om vi inte följer satta lagar och regler från kommunerna.

Ljudet borde anpassas till grannarna anser jag, mätning hos grannarna samtidigt som vid bankant så ser man ju direkt vilka som bör sänka sin ljudnivå. Under fredagsträningen på SM förra året hördes fyrtaktarna men inte tvåtaktarna om man stod på vägen utanför mitt jobb - en sträcka på sex km fågelvägen. Men det var väl inte det som tråden handlade om. Jag tycker att en diskussion måste tas med resp. länsstyrelse med representanter från SVEMO och samtliga sektioner för det måste ju ändå vara hos grannarna som ljudet ska ner, inte vid bankant - eller?

Om man skall gå till grannen och mäta så blir det ju olika DB-krav på varje bana och det är väl inte heller så bra.

Men om inte ens orginalljuddämparen räcker till då? Kraven blir ju hårdare och hårdare. Om man står i depån på Mantorp och lyssnar när hojarna kör på långa rakträckan (dragstrippen) så hörs ju hojarna mer när dom är till vänster om dig än när dom passerat, borde vara insugningsljudet då.

Om man skall gå till grannen och mäta så blir det ju olika DB-krav på varje bana och det är väl inte heller så bra.

Det har du helt rätt i. Men diskussionen måste upp på den nivån och efter det får man ju sätta en standard som gäller hela serierna. Alla som sysslar med motorsport eller nån form av aktivitet på bana måste ju vara med på det här, det gäller t.ex. all form av bilracing, Rally, Speedway, MX och så vidare för det är ju trots allt all typ av motorsport som hotas av, för mig, ganska grundlösa krav från ett samhälle som vill förbjuda all form av störningar. Och det är roligt för en fotbollsarena får väsnas hur mycket som helst utan att nån klagar.

(Det är inte helt sant dock, folk klagar men det görs inget åt det)

Så är det väl redan i praktiken då länsstyrelserna tar olika beslut beroende på hur ihärdiga motormotståndarna är som har flyttat in nära respektive bana.

Om motorcykeln inte uppfyller de krav som är fastställda för respektive klass samt bana, så har den inget på banan att göra. Dessa krav är upp till föraren att tillgodose att motorcykeln uppfyller om denne vill köra. Ljudproblemet är ingen nyhet, men ändå finns det förare som inte åtgärdar ej uppfyllda krav.

Varför ska dessa få köra?
Varför ska det ligga på arrangören/banägaren att anpassa banan efter förarnas avgassystem/bullernivå?

Kör man med en motorcykel som inte uppfyller kraven så har man själv gjort ett val att inte få köra!

Det måste bli ordning på kraven så alla vet vad som gäller och vad straffet blir. Under träning får du fixa till problemet och besiktiga om.

En ide vore att alla kör med likadana ljuddämpare.
Skriv in i reglementet vilken/vilka ljuddämpare som får användas.

Du menar att en enstånka, en twin och en radfyra ska ha samma dämpare?
Wow. Att ingen tänkt på det tidigare.

Man måste väl följa de regler som finns nu/idag och lika över alla banor och det borde väl vara lite upp till Svemo att jobba på emot länstyrelsen för det är väl de som tar beslut, om det nu inte finns ett klart och tydligt regelverk.
Åker man till bilprovningen t,ex så finns ju en regel och den är ju bara att gilla annars blir det ju körförbud och det finns ju nu regler för banor så det är väl bara att gilla läget och sänka ljudnivån på hojarna, och det vore ju tråkigt om det skulle bli ännu hårdare regler pga att bullernivåer inte följs idag.

På 80-talet fick byta dämpningsmassa i ljuddämparna var och varannan tävling så fenomenet är inte nytt, men det är ju konstig att problemet fortfarande finns.

En ide vore att alla kör med likadana ljuddämpare.
Skriv in i reglementet vilken/vilka ljuddämpare som får användas.
Det kommer bara resultera i att en ljuddämpare kommer kosta 25 000kr, eftersom alla måste ha just en sån. Iofs kommer det ju säkert lösa bullerproblemet, eftersom väldigt få kommer ha råd att köpa den.

Personligen har jag svårt att se varför man ska mäta bullret vid bankanten, det borde ju, som nämnts ovan, vara bullret hos omgivningen som är intressant. Annars kan man ju börja mäta mitt i publikhavet på vilken hockeymatch som helst å förbjuda alla dom också.

Jag har inte reglerna i huvudet, men varning på kval med möjlighet att åtgärda, görs inget = ingen kvaltid, varning med tidstilläg första gången på race och diskning andra gången på race. Det är ju trots allt väldigt få av oss som har möjlighet att mäta hur hojen låter vid förbipassage hemma i garaget :rolleyes:

Så är det väl redan i praktiken då länsstyrelserna tar olika beslut beroende på hur ihärdiga motormotståndarna är som har flyttat in nära respektive bana.
Ja, så är det säkert men det hjälper ju inte oss aktiva. Svemo har tagit fram gränser och dessa bör vara baserade på att det inte ska låta mer än tillåtet vid mätplatsen som länsstyrelsen bestämt. Svemo borde vidare ha tagit hänsyn till de olika banornas skyldigheter gentemot länsstyrelsen när det gäller ljudnivån och kommit fram till en gräns som passar alla banor.

Återigen kan man fråga sig vad problemet är?
Finns det hojar som låter för mycket ska de inte få köra, pungt!
Om det sedan innebär att 2/3 inte får köra, so what?

Är Svemo rädda att vissa klasser ska få lida mer än andra?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman