LMS Roadracing SM 13-14:e Juni

Neongrönt är bra men det fanns fler gröna hojjar. :)

En lyckad blåflaggning byggdes upp av att vi snabbt såg dig i inbromsningen till nya sektionen, sen var ni skymda för oss en stund innan ni dök upp på start/mål-rakan. Väl inne på start/mål visste vi ungefär var i gruppen av alla hojjar som du var och kunde oftast snabbt hitta dig igen för att få upp blåflaggan vid rätt tillfälle.

Lyckades vi inte se dig eller blandade ihop dig med en annan grön hoj i inbromsningen till nya sektionen, ja då blev det fel resten av vägen fram till esset också och ingen blåflaggshjälp för din del.

Att hitta rätt hoj bara genom att följa er på start/mål gick inte, för liten "målyta", dvs rakt framifrån, att titta på + att det går ganska fort där.

Fast jag ändrar mig lite, behåll din neongröna färg på hojjen men skaffa en helröd hjälm som kontrast för det är kontrasten som är det viktiga.

Nåväl, ta nu inte detta som en sanning för andra funktionärer kanske tycker annorlunda. :)

Till att börja med vill jag säga att jag tyckte att blåflaggningen funkade utmärkt för mig och Krille. Inte för tidigt utan väl avstämt. Alla som skulle varvas skötte sig också exemplariskt i min mening.

Som en hjälp för er som läser här och någon gång i något race har en så dålig dag att ni råkar bli varvade och får blåflagg så är mitt tips att inte försöka vara allt för snälla och vika åt sidan. Tänk er att ni går åt sidan för att släppa förbi den bakom men det är två som ligger tätt ihop och de väljer varsin sida av dig. När du då flyttar hojen i sidled plötsligt kan det bli riktigt otäckt. Jag har utsatts för detta flera gånger och kört om så att hojen har fått nya klistermärken på kåporna efteråt. Klart mer spännande än jag uppskattar.

Gör istället så att ni kör som vanligt, håller ert spår och kör förutsägbart men lämna alltid en lucka till kanterna. Använd inte de sist 2 metrarna av banans inner och ytterkant så finns det alltid plats för snabbare förare. Ibland hinner man inte bromsa om in i böjen utan omkörningen blir mitt i böjen och man kommer farandes med fullt nerlägg och utan möjlighet att bromsa mer och då måste det finnas lite utrymme kvar så inte den som ska varvas tajtar till och blockerar innerspåret eller för den delen driftar ut hela vägen till kanten och tränger av den som kommer fortare bakifrån.

Angående att synas ska jag ta det där med röd hjälm i beaktande.

Vad gäller våra siffror har vi fått höra att de syns bäst av alla ibland och att de är svåra att läsa ibland. Nästa gång vi trycker upp siffror ska vi försöka göra dem ännu tydligare men de här får helt klart vara sålänge.

Nu är det tydligen förarmöte här....

By the way, 4a efter första kvalet....
 
Tiderna ligger på mylaps helt klart.

55: av Backlund. Grymt starkt.

Frågan är ju hur Daniel Persson ser ut i håret nu efter segern igår?
 
Har börjat lägga upp lite bilder från Lördagens tävlingar på http://www.kobbkan.se
med varierande resultat .:) , kommer mer under veckan
Tackar för en trevlig dag med mycket bra och spännande racing .
/Håkan
 

Bifogat

  • sm0051a.gif
    sm0051a.gif
    107.3 KB · Visningar: 105
  • sm0060a.gif
    sm0060a.gif
    107.4 KB · Visningar: 103
Tråkigt att Watz kraschade i superbike-racet, det kunde blivit intressant.
Men Petter var med bra i början och gjorde definitivt inte bort sig, även om han tappade lite mot slutet.
Mycket bra kört av Filip!

Joakim Stensmo var ohotad i 250GP och Eric Sjöström stod för en snygg uppkörning.

125-racet var spännande från start till slut.

Superstock 600 gjordes ointressant av Watz ganska snart med nästan 26 sekunders segermarginal.
 
Tiderna ligger på mylaps helt klart.

55: av Backlund. Grymt starkt.

Frågan är ju hur Daniel Persson ser ut i håret nu efter segern igår?

han ser ut som vanligt...

och idag dängdes det till med flertalet 55:or


Petter hade banrekordet i ganska många varv innan Filip stänkte till med nytt banrekord 55.633, Petter och Filip hade bägge två 55.855 i något varv innan Filip tyckte det fick va nog med spelet för gallerierna :banana

Fantastisk körning av toppen, lite synd att Fredde inte fick va med, jag tror tiderna sjunkit ännu lite mer med honom med i fighten.
Snabbt som tusan och Filips hoj ormade sig hela tiden ut på start/mål.

Tack till alla funktionärer, deltagare och publik för en fantastiskt trevlig och rolig helg.
Själv är jag lite sliten nu och skulle behöva lite semester... snart drar planerna för B-racet igång också... ingen rast, ingen ro :fyllisar
 
Det blev tydligen lite ont om plats, han styrde ut på gräset för att inte kroka ihop med Petter men problemet var att i gräset var det massor vatten så det blev magplask
OK. Synd för det hade säkert blivit ännu mer fight i toppen.
 
Fredde körde vilse!
index.php


...men jag tror bara det var glapp i gps:en.

Så här gjorde nästa man:
index.php

... stegrade över lite...
 
Last edited:
2a i söndagens race, banrekord och fajt med Backlund

Shit va häftigt det är att lägga på NYA däck när man harvat runt på begagnade hela helgen. Helt plötsligt gick det att hålla spåren, gasa ur kurvorna och det kändes som att det fanns hur mycket fäste som helst!

Gjorde den perfekta starten från femte startruta, passerade watz som stod tvåa redan efter ca 10 meter och gasade ner mot första böj precis bakom Backlund. Kobberöd gör bästa starten från tredje rutan och går först in i esset, sen backlund och jag på en fin linje. Då kommer watz, han var säkert lite sur på sig själv för att ha missat starten och bromsade sist, för sent då han inte klarade att svänga in utan passerade kurvan precis nån cm framför mig och far ut på gräsmattan. Jag räddar mig genom att räta upp och bromsa och tappar direkt tre platser till krille, tompa och vem det nu var mer. Kände direkt i torparn att jag hade sjukt fäste så jag laddar iväg ut på rakan på baksidan och accelererar ikapp krille som samtidigt går upp jämsides med vem det nu var. Jag bromsar sent i motvinden och passerar direkt krille och den andra. närmar mig tompa som låg 10 meter framför och bestämmer mig för att släppa på fart och klippa honom med direkt. Vipps så är jag trea bakom Backlund och kobberöd leder. Första flygande varvet går sen på nya officiella banrekordtider för oss tre och jag känner mig stark. Typ tredje varvet bromsar jag ut kobberöd in i shikanen på baksidan och sen kör jag ikapp backlund som fått en liten lucka. Jag sätter nytt banrekord som sen håller sig till slutet av racet då Backlund får till ett kanonvarv och putsar till det med 2 tiondelar. I ca 10 varv ligger jag i bakhjulet på Backlund och känner själv att jag kör säkrare än han gör då han får släpp och kast lite hela tiden samt bromsar på sig och missar apex flera gånger. Hade jag varit lite stöddigare då så hade jag nog varit upp och utmanat honom på allvar men jag kom tyvärr aldrig närmare än precis bakom. Det här var ändå en toppenhelg som avslutades på bästa sätt och jag känner mig som en vinnare. När jag pratade med kompisarna före racet så sa vi att backlund kan jag nog glömma för han är i en annan klass, men nu verkar jag också vara i den klassen. Hoppas det håller i sig på Knutstorp om 2 veckor!
 
Grattis :tummenupp vill jag bara önska dej och dom andra som Du fick brottas med i eftermiddag. Vill oxå tacka för spänningen :gnissla ni gav mej/oss uppe på postering #6 (Efter Torparn ut på rakan) T.o.m jag som 2t-taliban kunde inte göra annat än stå och hoppa av iver och spänning :hoppa
Hoppas att alla blev nöjda med våra Blåflaggningar oxå

//Kunkel
 
Mycket lek blev det på kvalen. Kul för oss flaggvakter :)
 

Bifogat

  • DSC05622.jpg
    DSC05622.jpg
    218.7 KB · Visningar: 111
  • DSC05554.jpg
    DSC05554.jpg
    213.8 KB · Visningar: 99
  • DSC05540.jpg
    DSC05540.jpg
    219.4 KB · Visningar: 96
  • DSC05528.jpg
    DSC05528.jpg
    212.6 KB · Visningar: 100
  • DSC05446.jpg
    DSC05446.jpg
    239 KB · Visningar: 119
  • DSC05444.jpg
    DSC05444.jpg
    216.9 KB · Visningar: 94
STORT tack till alla funktionärer, ni gjorde ett hästjobb och ni gjorde det bra! Kul helg men nu är jag riktigt slut, tur att man får sova lite imorrn. :)
 
Organisationen och funktionärerna på LMS utklassar STCC arrangemangen.
Blåflaggningen funkade klockrent och de som skulle varvas skötte sig exemplariskt igen.

Stort tack till alla för en fantastisk helg!
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top