LMS Roadracing KM Due 8:e september!

Ja man undrar ju varför inte Watz kom till start. Wedell har ju tydligen passat på att gena över halkbanan, hur skulle han annars fått till den tiden. :D

Vad gjorde Fredde på 600-racet? Han behövde väl kansek inte ta i så han sprack för att vinna såg det ut som på kvalet. :D

Och vad gjorde Mattias? Vi var överens om 6or när han åkte ner liksom, så ligger han och tourar. Såg iofs ut att vara dåligt med draghjälp och dåligt hot akterifrån.

Fredde startade ju inte ens i 600, tror han sprar lite av krutet till SO i helgen. :)
För Mattias är det väl svårt att pusha om man inte har någon att jaga. :D

Grattis till Macca och tredjeplatsen. :tummenupp

Tack tack, gjorde mitt bästa som ensam representant från SV-ligan.
Saknade er andra men hoppas på vidare bataljer nästa säsong :)

Mitt första KM kunde dock fått ett snöpligare slut, magen knyter sig sådär obehagligt när jag lastar ur bussen och inser att jag glömt skinnstället hemma :huvet
Fick låna ett ställ av Peppe (tror jag det va) som ändå inte skulle köra nåt, ett stort tack! Va ett AXO racingställ av bästa kvalitet, satte personbästa med det och som sagt en tredjeplats i racet så det mäste ha varit bra :tummenupp

Mattias börjar ju bara grina och vägrar köra när det osar hett! :gnissla

Tjaaa.... Jag vann en sjätteplats och grinade medans. Vad gjorde du? Aah, du satt HEMMA och grinade. Det låter mycket tråkigare.

Det var SJUKT ROLIGT även om jag inte uträttade några stordåd.

Då så har n00bsen i team grön gjort racedebut.

Johans racedag började med att han skulle justera kedjan. Allt såg ut att vara frid och fröjd och momentnyckeln ställdes in på 100Nm. Dock tyckte den gamla muttern att det inte alls var en bra idé, utan gav upp livet som mutter och övergick till slät insida.
Turligt nog ordnades en ny fram och trots att kvalet missades, så kom han till start i loppet.

För min del var det frid och fröjd tills det 5:e varvet på kvalet. Lite övermod i ingången till esset i kombination med spårvalet laban gjorde att bankanten närmade sig ohemulskt fort. Försökte gasa för att rädda situationen, men min motor svarade med att säga 'bhuöööööÖÖÖÖ' istället för att ge mig fart. Fick räta upp cykeln och ta mig genom Wattz-träsket. Klarade första gräsplätten och kom upp på asfalten men hann inte bromsa vilket ledde till att den andra gräsplätten blev slutet på mitt kval. Som tur var klarade sig både jag och cykeln bra då gräset var blött och mjukt. Mest stryk var det väl självkänslan som fick ta.

Vad det gäller racet så gick starten kanonbra, men resten sisådär... Två gånger escapeåkning efter långa rakan gjorde att det inte fanns någon kvar för mig att tävla mot, utan jag åkte i ensamt majestät och blev då och då blåflaggad, men kom i mål! :D

Sjukt kul kan jag också skriva under på. Får väl skylla på att hojen inte gick som den skulle, vurpan i kvalet satte lite spår i huvudet och det var andra gången jag kör på hojen.
Kom ju sådär sist som man kan göra, men jag fullföljde i vart fall själva racet.

Kapade 4 sekunder på tidigare bästa tid vilket känns bra, även om den nya tiden i sig är kass. :D

Ja man undrar ju varför inte Watz kom till start.

:musik De' va' vattenpumpen, Gerd! De' va' vattenpumpen som gick sönder!:musik

De vaa en härlig kväll de' här!:tummenupp Helt slut fast det inte gick så fort:va Men känner mej ganska nöjd till trots. Hade lite problem med.....:confused: äh vaa faan, jag va'nte tillräckligt snabb! OK:D men kul vaa re':banana

Väldigt kul idag trots att jag missade kvalet och lyckades få motorstopp i starten. :huvet Jag gillar hjulmuttern på min triumph bättre! 46mm! Den drar man fasen inte gängslut på med ynka 100Nm på momentnyckeln!

Jag lyckades iallafall köra upp mig lite i fältet tillslut. :)

Var det en ljusblå jag passerade efter torparn på varv tre? :D

Last edited:
:musik De' va' vattenpumpen, Gerd! De' va' vattenpumpen som gick sönder!:musik

Fabrikationsfel på impelleraxeln, låsringsspåret var 0.2 mm djupt och det räckte naturligtvis inte utan låsringen åkte iväg. Vätskan var alldeles svart av plastimpellern som svarvat lite mot kåpan.

Ett stort minus till #33/1000 Björn Trygg som glatt poserade på podiets tredjeplats efter att ha blåst förbi funktionärer under gulflagg i vad som kändes som överljudsfart. Vi var tvungna att gå ut då Kjell Bornemo fastnade under hojen efter sin highsider, det var gulflagg och alla de första hojarna slog av massor, ingen fara alls, då kommer Björn och laddar på bra genom hela kartsvängen.

Det är sådana som han som gör att flaggvakterna på Knutstorp STCC bara tittar på när folk vurpar. Nu blev tyvärr inte Björn diskad för detta så en dag kanske han själv får uppleva hur det är att vara på eller bredvid banan oförmögen att sätta sig i säkerhet.

Jag kommer aldrig att stå funktionär mer.

Då så har n00bsen i team grön gjort racedebut.

jag åkte i ensamt majestät och blev då och då blåflaggad, men kom i mål! :D

Jag är inte rätt att kommentera hur och varför du inte svängde i esset, men nästa gång jag såg dig på banan så hade du valt ett betydligt bättre spår:tummenupp (du valde den asfalterade vägen) genom esset,,,,,,,,,, och du ska inte bli så rädd när du blir blåflaggad,, det är bara att det kommer nån som är en smula snabbare än dig.
Ett tips håll ditt spår även när du blir blåflaggad.

Det är väl inte krångligare att använda momentnyckel med rätt moment än vilket spärrskaft som helst? Jag kör alltid moment, speciellt som mellanröret i fälgarna på yamahan är i aluminium.

I och för sig inte, men det är väldigt overkill att använda momentnyckel till hjulen. Särskilt på en Aprilia RS.

det blir ju liksom inte jobbigare eller krångligare med en momentnyckel. :)

Lite krångligare blir det ju. En momentnyckel har betydligt fler moment (:D) som kan strula och sen behövs det ju två momentnycklar (ett till vardera hjul) om man ska kunna byta däck på någorlunda bra tider, vilket drar upp kostnaden för verktygsarsenalen väsentligt.

I och för sig inte, men det är väldigt overkill att använda momentnyckel till hjulen. Särskilt på en Aprilia RS.

Extra viktigt på en Aprilia RS250 då allt verkar vara gjort i choklad (för att citera Mattias) Min hjulmutter var tydligen gjord i kexchoklad.

Eftersom jag har en momentnyckel kändes inte de extra 5s att ta fram den som ett betungande jobb. Sen blev det som det blev ändå. :gnissla

Ett tips håll ditt spår även när du blir blåflaggad.

Jo.. jag vet det... Men det är lätt att veta en sak när man sitter vid en dator och knappar. Det är helt enkelt så att det var nästan lite för mycket att tänka på samtidigt där, och så kommer en blåflagg också. Men men men men. Kommer fungera bättre nästa gång. Det lovar jag. :rolleyes:

Vill samtidigt passa på att be om ursäkt till alla som fick krångla sig om mig trots blåflaggor. :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
Hav förbarmande! Ig vorden en novis inom området...

Ja man undrar ju varför inte Watz kom till start. Wedell har ju tydligen passat på att gena över halkbanan, hur skulle han annars fått till den tiden. :D

jasom sagt Watz tog i så mycket att han ordagrant spräckte blåsan och började läcka... R6an alltså, jadu tar man bara en jävla fart och skippar nya kurvan samt torperar däcktravarna sådan sextioelva gånger på kvalet så han man fri genomfart till racet :)!

Ett stort minus till #33/1000 Björn Trygg som glatt poserade på podiets tredjeplats efter att ha blåst förbi funktionärer under gulflagg i vad som kändes som överljudsfart. Vi var tvungna att gå ut då Kjell Bornemo fastnade under hojen efter sin highsider, det var gulflagg och alla de första hojarna slog av massor, ingen fara alls, då kommer Björn och laddar på bra genom hela kartsvängen.

Det är sådana som han som gör att flaggvakterna på Knutstorp STCC bara tittar på när folk vurpar. Nu blev tyvärr inte Björn diskad för detta så en dag kanske han själv får uppleva hur det är att vara på eller bredvid banan oförmögen att sätta sig i säkerhet.

Jag kommer aldrig att stå funktionär mer.

Tråkigt!

På tok för många förare skiter i gulflaggen.
Precis som med ljudet så tror jag inte det blir mycket bättring fören folk börjar bli diskade lite oftare.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti