Tyvärr är det ju inte ljudet hos grannen som gäller för SVEMO, de kör ju sitt eget race så att säga för att ta tag i detta och för att göra det hela enhetligt och enkelt så kräver man extrem tystnad vid bankanten där bara entusiaster befinner sig i alla fall.
Bygger man en bana mitt i urskogen och inte har något problem med myndigheter/grannar så ska man i alla fall följa SVEMO's direktiv. Utomlands gissar jag på att banor har olika klassningar, det tyckte en del här var dumt och krångligt men vi får se vad de säger när det inte går att åka någonstans för att det ska vara lika överallt.
Det blir bara el kvar.
Jo, det är ljudet hos grannen som gäller även för Svemo. Om du funderar lite över orsaken till att det ska låta lika lågt på alla banor så förstår du snart varför vi vill det.
Orsaken är att man som utövare ska veta att man klarar kraven oavsett vilken bana man råkar befinna sej på. Eller menar du att man ska ha en ljuddämpare för Anderstorp, en för Sviestad, en för Mantorp, etc? Vore det en praktisk lösning? Vi har hittat en nivå som ,om man håller den, gör att alla arrangörer kan ha samma möjlighet att arrangera.
Hur man har det i andra länder kan man ju undra. Om vi gör en liten jämförelse;
Mugello: Man har en bra relation till byn strax intill och uppger sej inte ha några som helst problem med buller.
Monza: Stora problem med buller, ingen arrangör får släppa ut nåt fordon utan att bullermäta före. Man kämpar förtvivlat för att få fortsätta med den befintliga verksamheten.
Misano: Samma som Monza i stort sett.
Nürburgring: Har tvingats till bullerreducerande åtgärder i miljardklassen de senaste 5 åren.
Hockenheim: Inga stora problem med buller, men det finns grannar som börjar reagera de senaste åren.
Dessa banor är de vi haft kontakt med nyligen i frågan. Utöver detta kan man ju nämna att crossbanorna i Belgien tvingats stänga en efter en, jag tror man är nere i 6 öppna banor idag, efter att ha varit ca 200 för 5 år sedan.
I vissa länder är man mer positiv till motorsport och låter följdaktligen ljudnivåerna ligga på en hög nivå. Vi bor dock i en del av världen där det är politiskt inkorrekt att utöva motorsport.