Ljudtråden 2010

Du menar på allvar att ihoptvinnade 0,9mm trådar i slutröret minskar effekten?? den minimala effekt minskningen kan man nog leva med om de skiljer 3 db på ljudet, och att du fär köra istället får att stå i depån och titta på alla andra som får köra. Denna diskution om ljudet har ju spårat helt! tror ni inte på trådar i slutröret så skit i dom då!:huvet

Varför använder inte något ljuddämparföretag den tekniken? För svårt? för dyrt? för tekniskt avancerat? Eller kan det vara att ljuddämpning vs effektdämpning, inte är fördelaktigt?


å du, jag har aldrig övervägt "trådar i slutröret"
 
OT: Men när jag rejsade i staterna fick man extra vinstpengar om man körde utan ljuddämpare :)
Låg en flygvapenanläggning precis vid banan, så buller var så att säga vardag :tummenupp

HUMLAN: Hade duccarna problem med nivån ifjol?
 
Ofta läser man ju när man dreglar över slipon/helsystem att de är "only for racing" eller "street legal". Antar att det förstnämnda är bullrigare. Man kan ju tycka att systemet för racing är lite viktigare att dämpa ner ordentligt?


Det finns en marknad för 'race'system, gatknuttarna vill hemskt gärna ha sådana system för då måste ju hojen gå minst 20 knyck fortare... Och i en del andra länder har de lite generösare ljudregler än vad vi nu har i Sverige.
 
Att banorna har krav på sig att inte låta för mycket varenda dag tycker jag låter helt rimligt!

Men när samma ljudkrav sen ska gälla även när man väl fått en bullerhelg för att köra ett race känns ju som att någon vill slänga ut RR-SM/SO så att dom ska få köra sina race på tex tisdagskvällar framöver. Det för att banorna då kommer kunna ta ut sina bullerdagar till evenemang som dom tjänar mer publicitet eller pengar på som uppvisningar med F1-bilar från 70-talet, classic-racing, ETCC osv osv. Dvs evenemang som kan utnytja sin bullerhelg.

För visst är 95db/A samma gräns som för vilken vardag med gatåkare/träningsdag utan bullerhelg?

Jag tror inte det kommer bli tystare runt banorna för att vi blir tystare om andra istället kommer kunna ta våra bullerhelger och då låta 10db mer än vi gjort..
Så är inte fallet. Ingen vill slänga ut rr-hojarna för andra evenemang. Även andra evenemang kommer att få skärpningar, för på sikt kan vi räkna med att bullerdagarna försvinner. På Karlskoga motorstadion har dom blivit ålaggda att med 5 års intervall sänka sina bulleremissioner med 5 dbA i taget. Den första deadlinen är om 2 år, om jag kommer ihåg rätt. Deras ärende ligger i miljödomstolen för överklagan.

så du menar att besiktningsmännen som brukar besikta hojarna på so/ sm tävlingarna har mätt fel då när dom mätte min hoj?:confused:



de jag tycker är synd med just anderstorp är att dom mäter vid start å mål med tanke på att de är betong murar på båda sidor, vet inte om dom har skaffat ett stort mätsystem nu som mäter över hela banan men tidigare mättes de mycket just vid starten,ä då fick många skäll.

Idag, torsdag, ska samtliga banor ha en träff för att lära sej mäta på ett korrekt sätt.

Den placering av mikrofon vi har på Anderstorp är uträknad av Soundcon i Jönköping, en akustikfirma som specialiserat sej på bullerutredningar. Murarna har korrigerats för i kalibreringen.

HUMLAN: Hade duccarna problem med nivån ifjol?

Inte de som körde original. Nåt enstaka eftermarknadssystem funkade också bra.
 
Last edited:
OK, thank you! :)

Blir till å bänka med DB-killers också då :)

Samtlige av de norske 1098´ene kjørte uten db-killers på A.torp, mens KTM´en klarte jeg såvidt lydkravene på både Falken og A.torp - MED DB-killers:huvet På R.skogen målte min +110 (måleinstrumentet gikk ikke høyere) på slutten av langraka uten DB-killers:rolleyes:
 
Man får inte "skäll". Man får en tillrättavisning för att man inte uppfyller reglementet. :fakta
Bygg era hojar tysta och klaga mindre. Alla banor har idag anläggningar som mäter på rätt sätt, det har Humlan lovat.
/ Jens

Sant, "skäll" var ett korkart ordval, tillrättavisning stämmer bättre!
Vad det gäller att bygga hojar som uppfyller reglementet är det ju lite knepigt just på denna punkt. Jag har tyvärr inte någon judmätare hemma i garaget. Har vid några tillfällen lånat för att kolla, men mina hemma värden har inte stämt med uppmätta värden på bandagar/race. Blir kanon om alla mäter lika OCH publicerar alla deltagares ljudnivå! Både godkända och icke godkända så att man kan vidta åtgärder om man ligger nära gränsen INNAN man överskrider gränsen! Går det att fixa? Komplettera med ljudnivå på exempelvis "tidsutskrifter", ingen som missar informationen då.:tummenupp
 
Last edited:
Så är inte fallet. Ingen vill slänga ut rr-hojarna för andra evenemang.

Polestar och Porsche-klubben. Har det hänt förr kan det hända igen...

Även andra evenemang kommer att få skärpningar, för på sikt kan vi räkna med att bullerdagarna försvinner. På Karlskoga motorstadion har dom blivit ålaggda att med 5 års intervall sänka sina bulleremissioner med 5 dbA i taget. Den första deadlinen är om 2 år, om jag kommer ihåg rätt. Deras ärende ligger i miljödomstolen för överklagan.

Jo har hört att STCC fått påpekande att dom med måste sänka sitt ljud. Vet inte om det gällde deras träningar eller om det var racen med. Har hört det om Kga med.

El-motorcyklar is the future! Konstigt att inte Sverige, som ska försöka vara först och ledande innom så mycket, inte nappat ett dugg på el-hojar.
 
Polestar och Porsche-klubben. Har det hänt förr kan det hända igen...



Jo har hört att STCC fått påpekande att dom med måste sänka sitt ljud. Vet inte om det gällde deras träningar eller om det var racen med. Har hört det om Kga med.

El-motorcyklar is the future! Konstigt att inte Sverige, som ska försöka vara först och ledande innom så mycket, inte nappat ett dugg på el-hojar.

www.sertracing.se

The future is near :D
 
Polestar och Porsche-klubben. Har det hänt förr kan det hända igen...



Jo har hört att STCC fått påpekande att dom med måste sänka sitt ljud. Vet inte om det gällde deras träningar eller om det var racen med. Har hört det om Kga med.

El-motorcyklar is the future! Konstigt att inte Sverige, som ska försöka vara först och ledande innom så mycket, inte nappat ett dugg på el-hojar.

Därför att alla som räknar på det ink. mig själv inser att dom blir skitslöa, skittunga och desutom svindyra batterier om dom ska köras i 20min eller mer. den dag man inför 4 varvs sprintrace (5min race) kan det bli aktuellt. med andra ord är grannungens eu moppe minst lika upphetsande:D
 
Har det varit några diskussioner om att gå över till FIM's nya mätmetod med en snabb max varvning och om jag inte minns fel 112 db?

http://twostrokemotocross.com/wp-content/uploads/2009/01/2010-fim-sound-test.pdf

Metoden att mäta på det ena eller andra sättet är inte det viktigaste. Det som är pudelns kärna är att inte överstiga den ljudnivå vid källan som sedan hamnar på grannens trappa.
Att gå till tex myndigheterna och säga: Nu har vi ett helt nytt mätsystem, nu låter vi 112db.
Att komma med det budskapet är nog inget som ger ett ökat förtroende hos grannar och myndigheter.
Jag kan nästan garantera, att den brevbäraren som kommer med ett sådant uttalande, skjuts på plats.
Den faktiska ljudnivån hos klagande kanske är reellt lägre, det är bara frågan om hur mätmetoden skall kunna framföras och få acceptans på ett för mottagaren förståbart och rimligt vis.
 
Metoden att mäta på det ena eller andra sättet är inte det viktigaste. Det som är pudelns kärna är att inte överstiga den ljudnivå vid källan som sedan hamnar på grannens trappa.
Att gå till tex myndigheterna och säga: Nu har vi ett helt nytt mätsystem, nu låter vi 112db.
Att komma med det budskapet är nog inget som ger ett ökat förtroende hos grannar och myndigheter.
Jag kan nästan garantera, att den brevbäraren som kommer med ett sådant uttalande, skjuts på plats.
Den faktiska ljudnivån hos klagande kanske är reellt lägre, det är bara frågan om hur mätmetoden skall kunna framföras och få acceptans på ett för mottagaren förståbart och rimligt vis.


Jepp, jag vet att det är ljudet hos grannen som betyder något.
Det jag var mest intresserad av var om det diskuterats hos SVEMO och vad man sagt? Det jag läst om det nya sättet är att det påminner mer om förbifartsmätning som jag tycker är den mest korrekta.
Som någon skrev, får vi inte ner ljudet/oljudet är motorsporten dödsdömd i långa loppet :gråta
 
Jepp, jag vet att det är ljudet hos grannen som betyder något.
Det jag var mest intresserad av var om det diskuterats hos SVEMO och vad man sagt? Det jag läst om det nya sättet är att det påminner mer om förbifartsmätning som jag tycker är den mest korrekta.
Som någon skrev, får vi inte ner ljudet/oljudet är motorsporten dödsdömd i långa loppet :gråta

Med största sannolikhet så kan du tänka dig att resonemanget i Svemo är enligt följande:

Nu har vi ett helt nytt mätsystem, nu låter vi 112db.
Att komma med det budskapet är nog inget som ger ett ökat förtroende hos grannar och myndigheter.
Jag kan nästan garantera, att den brevbäraren som kommer med ett sådant uttalande, skjuts på plats.


Det finns troligen ingen som vill föra fram metoden som det allenarådande mätsystemet eftersom nivån 112db, i sammanhanget är helt livsfarligt att ta i sin mun om det skall ha någon bärighet mot myndigheter och klaganden.
 
Jepp, jag vet att det är ljudet hos grannen som betyder något.

Tyvärr är det ju inte ljudet hos grannen som gäller för SVEMO, de kör ju sitt eget race så att säga för att ta tag i detta och för att göra det hela enhetligt och enkelt så kräver man extrem tystnad vid bankanten där bara entusiaster befinner sig i alla fall.

Bygger man en bana mitt i urskogen och inte har något problem med myndigheter/grannar så ska man i alla fall följa SVEMO's direktiv. Utomlands gissar jag på att banor har olika klassningar, det tyckte en del här var dumt och krångligt men vi får se vad de säger när det inte går att åka någonstans för att det ska vara lika överallt.

Det blir bara el kvar.
 
Tyvärr är det ju inte ljudet hos grannen som gäller för SVEMO, de kör ju sitt eget race så att säga för att ta tag i detta och för att göra det hela enhetligt och enkelt så kräver man extrem tystnad vid bankanten där bara entusiaster befinner sig i alla fall.

Bygger man en bana mitt i urskogen och inte har något problem med myndigheter/grannar så ska man i alla fall följa SVEMO's direktiv. Utomlands gissar jag på att banor har olika klassningar, det tyckte en del här var dumt och krångligt men vi får se vad de säger när det inte går att åka någonstans för att det ska vara lika överallt.

Det blir bara el kvar.

Jo, det är ljudet hos grannen som gäller även för Svemo. Om du funderar lite över orsaken till att det ska låta lika lågt på alla banor så förstår du snart varför vi vill det.
Orsaken är att man som utövare ska veta att man klarar kraven oavsett vilken bana man råkar befinna sej på. Eller menar du att man ska ha en ljuddämpare för Anderstorp, en för Sviestad, en för Mantorp, etc? Vore det en praktisk lösning? Vi har hittat en nivå som ,om man håller den, gör att alla arrangörer kan ha samma möjlighet att arrangera.

Hur man har det i andra länder kan man ju undra. Om vi gör en liten jämförelse;
Mugello: Man har en bra relation till byn strax intill och uppger sej inte ha några som helst problem med buller.
Monza: Stora problem med buller, ingen arrangör får släppa ut nåt fordon utan att bullermäta före. Man kämpar förtvivlat för att få fortsätta med den befintliga verksamheten.
Misano: Samma som Monza i stort sett.
Nürburgring: Har tvingats till bullerreducerande åtgärder i miljardklassen de senaste 5 åren.
Hockenheim: Inga stora problem med buller, men det finns grannar som börjar reagera de senaste åren.

Dessa banor är de vi haft kontakt med nyligen i frågan. Utöver detta kan man ju nämna att crossbanorna i Belgien tvingats stänga en efter en, jag tror man är nere i 6 öppna banor idag, efter att ha varit ca 200 för 5 år sedan.
I vissa länder är man mer positiv till motorsport och låter följdaktligen ljudnivåerna ligga på en hög nivå. Vi bor dock i en del av världen där det är politiskt inkorrekt att utöva motorsport.
 
Inget du skriver strider mot det jag skrev.

Måste jag strida mot det du skriver då? Jag vill bara upplysa om att det finns problem även i andra länder, vi är ingen isolerad ö i Sverige som bara vill jävlas med motorsporten.
 
Last edited:
Idag, torsdag, ska samtliga banor ha en träff för att lära sej mäta på ett korrekt sätt.
Så hur gick det?
Kommer alla banor i Sverige att ha samma mätsystem och samma mätmetod?
Kommer banorna själv att ha utbildad personal eller är det upp till varje arrangör att tillse att deras deltagare klarar ljudkraven samt att man då har ansvar att utbilda arrangörsstaben samt att införskaffa riktig utrustning?
Vem stänger av föraren om det låter mer än 95 dB(A). arrangören eller banägaren?
 
Därför att alla som räknar på det ink. mig själv inser att dom blir skitslöa, skittunga och desutom svindyra batterier om dom ska köras i 20min eller mer. den dag man inför 4 varvs sprintrace (5min race) kan det bli aktuellt. med andra ord är grannungens eu moppe minst lika upphetsande:D

Dagens elmoppar går och väger väl som en gammal Kawa ZXR400. Det räcker långt till alla banor i sverige utom kanske Anderstorp. Sätt en dekal med 1000W eller nått så ser det nog tillräckligt häftigt ut för alla som måste ha "stor" hoj. Om något år lär prestandan vara mycket bättre. Batterierna ska klara 1000 laddingar och det blir ca 3 säsonger. Så länge håller väl inte en Ducati? :tungan ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top