Ljudtråden 2010

Måste jag strida mot det du skriver då? Jag vill bara upplysa om att det finns problem även i andra länder, vi är ingen isolerad ö i Sverige som bara vill jävlas med motorsporten.

Att folk klagar kan kanske bero på annat än ljudet? Dvs ljudet är en aldeles för enkel sak att klaga på. Bra se på Ragnhild som stängde ner ARC i början på 90-talet. Hon var inte ens i Småland i sin sommarstuga då och det som det egentligen handlade om var att hon inte fick hyra ut sin gräsmätta till parkering åt bilar på Endurance-VM för att ARC hade kommit på annat sätt att få in alla parkeringspengarna åt sig själva.

Klarade vi inte db-gränsen på A-torp förra året på SM:et med typ 9db under på mätstationen? Vill minnas du skrev så för ett år sen. Har man en gräns och man klarar den så kan ingen säga något. Varför ska vi då klara en påhittad gräns som man tror kommer gälla 2020 eller så redan nu? Som om MotoGP skulle dra av några sekunder på sin kvalgräns för man tror hojarna är snabbare om några år eller att polisen sätter böter på en 70-sträcka för att den kanske ska bli 50 ifall någon får igenom sin klagan om några år..
 
Att folk klagar kan kanske bero på annat än ljudet? Dvs ljudet är en aldeles för enkel sak att klaga på. Bra se på Ragnhild som stängde ner ARC i början på 90-talet. Hon var inte ens i Småland i sin sommarstuga då och det som det egentligen handlade om var att hon inte fick hyra ut sin gräsmätta till parkering åt bilar på Endurance-VM för att ARC hade kommit på annat sätt att få in alla parkeringspengarna åt sig själva.

Klarade vi inte db-gränsen på A-torp förra året på SM:et med typ 9db under på mätstationen? Vill minnas du skrev så för ett år sen. Har man en gräns och man klarar den så kan ingen säga något. Varför ska vi då klara en påhittad gräns som man tror kommer gälla 2020 eller så redan nu? Som om MotoGP skulle dra av några sekunder på sin kvalgräns för man tror hojarna är snabbare om några år eller att polisen sätter böter på en 70-sträcka för att den kanske ska bli 50 ifall någon får igenom sin klagan om några år..

Det handlar inte enbart om en bana, vi pratar om ett reglemente som ALLA banor kan klara.

Om inte utövarna tar ansvar för att klara detta kommer vi att få pålagor från myndigheterna som tvingar oss. Det är väl bättre att vi själva gör något än att bli tvingade? Så länge vi själva har bollen kan vi påverka, om vi trampar på i ullstrumporna blir vi passagerare när myndigheterna bestämmer sej att stoppa verksamheten.
NFS 2004:16 är det som gäller. I korthet säger det dokumentet att vi inte får låta mer än 60 dbA hos grannen dagtid vardagar. På kvällar och söndagar är det 55 dbA som gäller. Avsteg från den nivån tillåts, det är det som vi kallar bullerdagar. Dessa bullerdagar kommer på sikt att försvinna helt. Räkna med 5-8 år, därefter får vi nog vara beredda på ett helt nytt klimat i frågan.
De som driver dessa kampanjer mot motorsport är oftast nån granne som anser sej trampad på som du skrev. Det svåra är dock att dom har Miljöbalken på sin sida. Miljöbalken är en lag och följdaktligen förenad med straffansvar om man bryter mot den. Grannen har dessutom ofta en handläggare på tillsynsmyndigheten att vända sej till. De som sitter på Miljökontoret i diverse kommuner är sällan ett dugg motorintresserade, utan tvärtom intresserade av att stoppa all verksamhet som kan påverka miljön öht. Ser du dilemmat? Det handlar inte om vad du och jag tycker är kul, utan om hur vi lyckas påverka politiker/tjänstemän till att acceptera vårt intresse. Vårt intresse har den nackdelen att det påverkar miljön runt banorna, och följdaktligen vill de som värnar miljön stoppa oss.
 
Så hur gick det?
Kommer alla banor i Sverige att ha samma mätsystem och samma mätmetod?
Kommer banorna själv att ha utbildad personal eller är det upp till varje arrangör att tillse att deras deltagare klarar ljudkraven samt att man då har ansvar att utbilda arrangörsstaben samt att införskaffa riktig utrustning?
Vem stänger av föraren om det låter mer än 95 dB(A). arrangören eller banägaren?

Undrar jag med...
 
Dagens elmoppar går och väger väl som en gammal Kawa ZXR400. Det räcker långt till alla banor i sverige utom kanske Anderstorp. Sätt en dekal med 1000W eller nått så ser det nog tillräckligt häftigt ut för alla som måste ha "stor" hoj. Om något år lär prestandan vara mycket bättre. Batterierna ska klara 1000 laddingar och det blir ca 3 säsonger. Så länge håller väl inte en Ducati? :tungan ;)

hur man än räknar så är mopperacing det enda som man kan likställa det med(finns inga riktigt korta race för elhojar), förutom en enorm viktskilnad.... zxr400 är vrålvass i jämförelse. Vill ha något som drar en vass moppe längre än 20min så visst har du 500k att bygga hoj för och ytterligare 100k för batterier så kan du få en "125gp" hoj nedtungd till bristningsgränsen av batterier och typ 220kg vikt:tungan........... Ducati bör vara fullt renoveringsbar efter 3år som alla andra idiothögt trimmade racehojar :arsele:tungan
 
Last edited:
Hoppas att ni nu har löst mätningarna på ett bra sätt, så att man slipper få ett värde som varierar med typ 8-9db från gång till gång med exakt samma motorcykel beroende på vilken bana och tillfälle man mäter....

Det har varit ett av mina största problem med hela den där bullerhysterin dom senaste åren, att det är rena lotteriet om man klarar sig eller inte eftersom att mäta vid förbifart under träning/kval/tävling är långt ifrån en exakt metod beroende på ljudmiljön/väder och andra faktorer.
Jag klarade mig med god marginal på ena banan, fick bastning på nästa, och sen klarade mig igen, och sen när jag kom tillbaka till samma bana som jag fick skäll på senast (med exakt samma hoj) så klarade jag mig helt plötsligt.
Sånt kan ju vara rätt så utslagsgivande om man blir diskad eller inte...

Nu kan man säga precis vad som helst om exakta och kalibrerade mätare som är utplacerade på uträknade ställen, jag är tämligen säker på att resultaten på min hoj kommer variera kraftigt under säsongen beroende på vilken bana man är på...

Jag drar upp en gammal jämförelse om hastighetsövervakning. Tänk om polisen stod med en laser och mätte, som diffade typ 20 km/h beroende på vem som höll i den, vilket väder det var, åt vilket håll det blåste, hur många bilar det var runt omkring dig, osv... Skulle bli rätt många irriterade bilister som fick fortköringsböter då...

I min mening så är det enda sättet att få till en rättvis bedömning en stillastående mätning i en kontrollerad miljö. Ingen handhållen mätare som kan hållas nån grad fel eller nån centimeter för nära, och ingenting i närheten som kan dämpa eller reflektera ljudet. Inga andra påverkande faktorer som vind, bakgrudsljud, osv... Då får man ett rättvist värde, och ett konstant värde där man som förare vet exakt hur man ligger till och inte behöver sitta och oroa sig i bussen på väg till varje tävling.

Ska bli spännande att se hur det gå med det här i år!!!
 
Tyvärr har en stillastående mätning nackdelar eftersom en motorcykel låter annorlunda då den körs och belastas kontra om man kör motorn stillastående. Du har vindljud, transmissionsljud etc som inte kommer fram på samma sätt stillastående.
Den mest relevanta mätningen är ju den hos närmaste granne men det är ju svårt att genomföra.
 
I min mening så är det enda sättet att få till en rättvis bedömning en stillastående mätning i en kontrollerad miljö. Ingen handhållen mätare som kan hållas nån grad fel eller nån centimeter för nära, och ingenting i närheten som kan dämpa eller reflektera ljudet. Inga andra påverkande faktorer som vind, bakgrudsljud, osv... Då får man ett rättvist värde, och ett konstant värde där man som förare vet exakt hur man ligger till och inte behöver sitta och oroa sig i bussen på väg till varje tävling.

Ska bli spännande att se hur det gå med det här i år!!!

Dessutom får man reda på hur man låter INNAN kval. Det är MYCKET lättare att säga till någon innan besiktning att den låter för mycket. Då har man ofta en hel kväll att fixa
Men som sagt, släng på en originalburk så är det problemet löst!

Tyvärr har en stillastående mätning nackdelar eftersom en motorcykel låter annorlunda då den körs och belastas kontra om man kör motorn stillastående. Du har vindljud, transmissionsljud etc som inte kommer fram på samma sätt stillastående.
Den mest relevanta mätningen är ju den hos närmaste granne men det är ju svårt att genomföra.

De tävlingar jag kört utomlands, där man använt metoden att mäta stillastående, så har allt till synes ha fungerat utmärkt för de deltagande. Jag upplevde aldrig att någon kände sig ofördelaktigt mätt eller på annat sätt orättvist behandlad (möjligtvis undantaget Jorpes i Most men det berodde mer på att han var trött)

Hur mäter man utomlands nuförtiden? Mäter man förbipassering på Assen?
Om man kan få förbipassering att bli rättvist och rätt så vore det ju fint...
 
Last edited:
Enligt förstainlägget är det 95 dB(A) som gäller strikt för 2010 men om man läser i Motorkalendern 2009 - 2010 SR så står det så här:

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller Svemo, UEM eller FIM’s regler.
Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod skall användas, detta enligt respektive banas
miljökrav, dock max 95 dB(A). Detta innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att
ljudet mäts under full acceleration.
I detta fall är det respektive länsstyrelse och kommuns lokala förordningar och
bestämmelser som gäller.
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM
reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell
och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför
2010 på svemo.se officiellt)


Så min fråga är nu, har det publicerats något om 98 dB (A) från SVEMO för 2010?
Jag kan inte hitta något.
 
Enligt förstainlägget är det 95 dB(A) som gäller strikt för 2010 men om man läser i Motorkalendern 2009 - 2010 SR så står det så här:

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller Svemo, UEM eller FIM’s regler.
Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod skall användas, detta enligt respektive banas
miljökrav, dock max 95 dB(A). Detta innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att
ljudet mäts under full acceleration.
I detta fall är det respektive länsstyrelse och kommuns lokala förordningar och
bestämmelser som gäller.
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM
reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell
och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför
2010 på svemo.se officiellt)


Så min fråga är nu, har det publicerats något om 98 dB (A) från SVEMO för 2010?
Jag kan inte hitta något.
Nej, eftersom det är 95 dbA förbifart som gäller enligt reglementet. 100 db stillastående är det som gäller om man inte mäter förbifartsmätning, men eftersom man ska göra det på alla banor finns det inget behov av det andra värdet.
 
Nej, eftersom det är 95 dbA förbifart som gäller enligt reglementet. 100 db stillastående är det som gäller om man inte mäter förbifartsmätning, men eftersom man ska göra det på alla banor finns det inget behov av det andra värdet.
Hur mycket fick man låta 2009 i förbipassage?

Frågar en okunnig.
 
Hur mycket fick man låta 2009 i förbipassage?

Frågar en okunnig.

95 även 2009, problemet var väl att alla banor hade inte likadan utrustning då, Nr18 kan säkert rätta svaret sen.

Anderstorp och Falken var väl dom banor som var hårdast på ljudmätningen vill jag tro. Övriga banor var det väl lite sisådär med, man såg någ mycket mellan fingrarna.

/Nitrous
 
Ljud eller buller

Kan någon definiera förbipasseringsmetoden? Frågorna hopar sig för den som är okunnig men nyfiken...
Kan man passera på olika avstånd från mätutrustningen?
Är det i kurva när hojen är lutad, eller mitt på raka?
Mäter man bara när en ensam hoj passerar?
Hur blir ljudbilden när flera hojar passerar samtidigt?
Står mätutrustningen vid höger eller vänster sida om banan, med vindriktning mot eller från, på vilken höjd över marken?
 
Kan någon definiera förbipasseringsmetoden? Frågorna hopar sig för den som är okunnig men nyfiken...
Kan man passera på olika avstånd från mätutrustningen?
Är det i kurva när hojen är lutad, eller mitt på raka?
Mäter man bara när en ensam hoj passerar?
Hur blir ljudbilden när flera hojar passerar samtidigt?
Står mätutrustningen vid höger eller vänster sida om banan, med vindriktning mot eller från, på vilken höjd över marken?

Passera på olika avstånd lär du kunna göra men det handlar väl om max 4-5m skillnad som antagligen inte är knappt märkbart på mätresultatet.

Var mätningen sker är nog olika mellan banor men säkert ett noggrant utvalt ställe för att resultatet ska bli bäst möjligt.

Mätanläggningen aktiverar en kamera som spelar in alla passeringar när värdet översskrids, ljudmätningen är synchad mot bildserien så ansvarig kan se exakt vilken hoj som låter vad.
Självklart problem när en klunga med hojar passerar samtidigt.

Har för mig att på mötet i Karlskoga var denna fråga aktuell också och nytt var att Svemo har en utsedd ansvarig person som väljer mätställe på banan för den aktuella tävlingen. Denna person arbetar inte för banägaren utan är en förbundsutsedd person som inte har med roadracing att göra i allmänhet utan endast miljöfrågor.

Jag kan ha fel, rätt mig tack.

/Nitrous
 
Nej, eftersom det är 95 dbA förbifart som gäller enligt reglementet. 100 db stillastående är det som gäller om man inte mäter förbifartsmätning, men eftersom man ska göra det på alla banor finns det inget behov av det andra värdet.

Hur funkar det då på min hoj som är typad på 109db stillastående orginal?

Jag som bara vill amatörsnurra några varv på bana i sommar vill ju inte "bygga om" hojen....
 
Hur funkar det då på min hoj som är typad på 109db stillastående orginal?

Jag som bara vill amatörsnurra några varv på bana i sommar vill ju inte "bygga om" hojen....

Typningen ger ingen fribiljett, det är samma värde för dej som för alla andra.
 
Eftersom du själv skriver att du är okunnig, hur har du tänkt använda informationen?

kan du räkna ut hur mkt vinden påverkar tex?, spelar det nån roll vilken sida den står på? eller ens vilken höjd den står på?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound
lite rolig information om ljud :)

Om man inte kan tillgodogöra sig informationen om vart/hur en mätare är uppsatt, vad har då informationen för nytta? (mer än gissningar som gissningsvis inte ofta är helt rätt...)

Mätning sker enligt reglementet, det är väl det enda som är intressant för oss förare? om nu våra hojar inte klarar ljudkravet för att det blåser 20m/s mot grannen som klagar, då är det ju faktiskt mitt/ditt/förarens fel att man inte får köra (läs grannens...)

Vad jag vill mena är, är det mätt efter vårt reglemente, spelar det ju ingen roll vilken sida det är på osv (www.svemo.se för hur det reglementet ser ut).

vid passering av 2 fordon samtidigt, säger man generellt att det är +3dBA, dock är det inte hela sanningen, men mycket enkelt "kan" man säga så (men det är inte rätt).

Varför inte bara lita på att de som mäter ljudet gör sitt bästa för att göra det så "rätt som möjligt" och faktiskt acceptera att man har en hoj som låter som för mycket?

Gissningvis är det flesta som ger sig in i hetluften och mäter ljudet för att vi ska få fortsätta köra hoj överhuvudtaget lite mer insatta än de den vanliga svenska RR föraren.


Tänk på att de gör det för att vi ska få fortsätta åka hoj övervhudtaget (iallafall med förbränningsmotor, elhojar nästa!?)

//håkan, både förare, arrangör, teknisk chef, tävlingsledare och ljudmätare :rolleyes:

EDIT: lite generellt kan man väl säga också att i Sverige har man inte mätt ljud hittils i roadracing, det är väldigt sällan man hör diskning pga för högt ljud.
Trots att jag själv mätt upp hojar (som besikningschef) på 112dB stillastående mätning efter tävling så valde SVEMO Domaren att inte bestraffa (då var det 102+3 dBA efter race).
2009 valde SVEMO Domaren på LMS SM att inte bestraffa för att det var så MÅNGA som lät för mycket (EN klarade 95dB i förbifart, kom också sist men om man följt reglementet skulle han ha vunnit).

RoadracingSverige har knutit ris åt egen rygg länge nu och det kan straffa sig ganska hårt om miljönissar hit & dit får som de vill.
(men hur mkt Vasaloppet påverkar miljön med allt runtomkring, deltagare/publiks resor etc, är nog mer än vad RR Sverige släpper ut på ett helt år... OBS TAGET HELT UR LUFTEN, med irritation över miljönissar i bakhuvudet)

Kan någon definiera förbipasseringsmetoden? Frågorna hopar sig för den som är okunnig men nyfiken...
Kan man passera på olika avstånd från mätutrustningen?
Är det i kurva när hojen är lutad, eller mitt på raka?
Mäter man bara när en ensam hoj passerar?
Hur blir ljudbilden när flera hojar passerar samtidigt?
Står mätutrustningen vid höger eller vänster sida om banan, med vindriktning mot eller från, på vilken höjd över marken?
 
Last edited:
...
Men som sagt, släng på en originalburk så är det problemet löst!

...
Fick min gamla hoj (GSXR 600 -06) uppmätt stillastående i fjol hos SydskanesEMSE. Ingen förbipasserande mätning och säkert inte helt 100 utförd men min hoj klarade sig knappt. Fick göra 3 mätningar innan den klarade sig och hojen var helt original.
 
Fick min gamla hoj (GSXR 600 -06) uppmätt stillastående i fjol hos SydskanesEMSE. Ingen förbipasserande mätning och säkert inte helt 100 utförd men min hoj klarade sig knappt. Fick göra 3 mätningar innan den klarade sig och hojen var helt original.

från -06, 3 år gammal ljuddämpare, hur många mil har den gått?

Byta ljuddämparull efter varje säsong är väl inget konstigt?
Det är väl lika självklart att man gör sånt som att byta olja på hojen?
 
nytt var att Svemo har en utsedd ansvarig person som väljer mätställe på banan för den aktuella tävlingen./Nitrous

Knepigt, varför ska man byta mätställe från gång till gång. Kan det stämma?

Där kan ju vara svaret till varför man klarar sig ena dagen men inte nästa.
 
Knepigt, varför ska man byta mätställe från gång till gång. Kan det stämma?

Där kan ju vara svaret till varför man klarar sig ena dagen men inte nästa.

jajjamensan, svemo regel säger "10 meter från bankanten", inte vart nånstans det är :)
Din hoj ska ju klara det oberoende vart det mäts, så det är ju bra att mätställena flyttas runt.

dessutom kan ju nåt faktiskt ha hänt med din hoj under den tid du kört från ena tillfället till andra.
Dämparullen brunnit upp eller nåt sånt, påverkar ju också saker o ting
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top