Eftersom du själv skriver att du är okunnig, hur har du tänkt använda informationen?
kan du räkna ut hur mkt vinden påverkar tex?, spelar det nån roll vilken sida den står på? eller ens vilken höjd den står på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound
lite rolig information om ljud
Om man inte kan tillgodogöra sig informationen om vart/hur en mätare är uppsatt, vad har då informationen för nytta? (mer än gissningar som gissningsvis inte ofta är helt rätt...)
Mätning sker enligt reglementet, det är väl det enda som är intressant för oss förare? om nu våra hojar inte klarar ljudkravet för att det blåser 20m/s mot grannen som klagar, då är det ju faktiskt mitt/ditt/förarens fel att man inte får köra (läs grannens...)
Vad jag vill mena är, är det mätt efter vårt reglemente, spelar det ju ingen roll vilken sida det är på osv (
www.svemo.se för hur det reglementet ser ut).
vid passering av 2 fordon samtidigt, säger man generellt att det är +3dBA, dock är det inte hela sanningen, men mycket enkelt "kan" man säga så (men det är inte rätt).
Varför inte bara lita på att de som mäter ljudet gör sitt bästa för att göra det så "rätt som möjligt" och faktiskt acceptera att man har en hoj som låter som för mycket?
Gissningvis är det flesta som ger sig in i hetluften och mäter ljudet för att vi ska få fortsätta köra hoj överhuvudtaget lite mer insatta än de den vanliga svenska RR föraren.
Tänk på att de gör det för att vi ska få fortsätta åka hoj övervhudtaget (iallafall med förbränningsmotor, elhojar nästa!?)
//håkan, både förare, arrangör, teknisk chef, tävlingsledare och ljudmätare
EDIT: lite generellt kan man väl säga också att i Sverige har man inte mätt ljud hittils i roadracing, det är väldigt sällan man hör diskning pga för högt ljud.
Trots att jag själv mätt upp hojar (som besikningschef) på 112dB stillastående mätning efter tävling så valde SVEMO Domaren att inte bestraffa (då var det 102+3 dBA efter race).
2009 valde SVEMO Domaren på LMS SM att inte bestraffa för att det var så
MÅNGA som lät för mycket (
EN klarade 95dB i förbifart, kom också sist men om man följt reglementet skulle han ha vunnit).
RoadracingSverige har knutit ris åt egen rygg länge nu och det kan straffa sig ganska hårt om miljönissar hit & dit får som de vill.
(men hur mkt Vasaloppet påverkar miljön med allt runtomkring, deltagare/publiks resor etc, är nog mer än vad RR Sverige släpper ut på ett helt år... OBS TAGET HELT UR LUFTEN, med irritation över miljönissar i bakhuvudet)
Kan någon definiera förbipasseringsmetoden? Frågorna hopar sig för den som är okunnig men nyfiken...
Kan man passera på olika avstånd från mätutrustningen?
Är det i kurva när hojen är lutad, eller mitt på raka?
Mäter man bara när en ensam hoj passerar?
Hur blir ljudbilden när flera hojar passerar samtidigt?
Står mätutrustningen vid höger eller vänster sida om banan, med vindriktning mot eller från, på vilken höjd över marken?